Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 8591
God ettermiddag, kjære Freaks.

Først, en TL;DR versjon:

Naboen fortjener en skikkelig smekk - Hva kan jeg gjøre?


For en litt mer utfyllende versjon:
Mine kjære foreldre har en veldig kjip nabo. Hver gang jeg er hos de enten til kaffe, middag, selskaper, helligdager osv osv, så får jeg høre om nye ting naboen har gjort mot de.
Det er alt i fra kaste ting fra dems veranda ned på mine foreldre's(Boligfeltet ligger i en bakke og de bor ca. 2-3 etasjer høyere enn mine foreldre.), bevisst bråket med en mc ved å ruse den når de sitter på verandaen og har selskap eller lignende, høy musikk i ny og ne, kaste stein ned på utelamper som de har, til å klippe hekken vår uten tillatelse(En hekk som står mot offentlig vei og ikke på noe som helst måte opp mot deres eiendom.

Det værste er kanskje at de har bygget verandaen sin 3 meter nærmere eiendomsgrensen enn det som er tillat i det boligfeltet og har dermed direkte innblikk ned på mine foreldre's terrasse. Min far har prøvd å plante en hekk som skal vokse og skjerme for innsyn, men den vokser dårlig.

Så, dere tenker kanskje at det er 2 sider av saken her? At mine foreldre også gjør noe mot de? Tvert i mot. Min far har bygget egen utepeis(med tillatelse av kommune osv) og liker av og til å sitte på kvelden med noe godt i glasset og kose seg med peisen ute(Så sant Naboen ikke skal ruse MC'en sin for ren faen eller spille høy musikk). Og når naboen er på sitt verste, så slenger min far på noen gamle gummistøvler som gir en sterk lukt og røyk som går opp pipen og over den svakt-voksende hekken(peisen er plassert opp mot naboen - noe som egentlig ikke hadde vært noe problem for han om han ikke hadde bygget terrassen så nærme.) for å "ta igjen".

Mine foreldre tenker alltid "Gjør han ÈN ting til, så politianmelder vi"etc. Men det er tingen. Det blir alltid med tanken. Er kanskje ikke akkurat ting èn kan politianmelde heller(ikke vet jeg?), men hadde dette vært mot mitt hus, hadde jeg fått revet den terrassen dems for lenge siden ved å opplyse kommunen om dette.

Dere lurer nok litt på hvorfor jeg forteller om denne kjedelige hendelsen? Denne stormen i vannglasset? Vel, jeg er jo glad i mine foreldre og synes at de ikke fortjener all den dritten de får slengt i trynet fra naboen ovenfor. Men de tør ikke gjøre noe selv da de ønsker å beholde freden.

Så jeg er her for å høre deres mest kreative løsninger på dette problemet. Her kan alt fra sprøyt-lakkere huset rosa i løpet av natten til å stjele all taksteinen dems på garasjen være mulig. Kom gjerne med idèer så får vi se hva jeg kan få til for å få en hevn og forhåpentligvis stoppet dette.

Litt ekstra bakgrunnsinformasjon på naboen: Han er en konemishandler og vært i fengsel flere ganger. Tatt og bøtlagt for fyllekjøring med mc, og har 2 sønner som ikke er noe bedre enn han hvor den ene har noe redusert i det fungerende samfunn mens den andre bruker anabole steroider for å kunne trekke damer i Thailand.

Så igjen, kom med deres beste idèer og råd. Dette er en person som tydeligvis rakker på naboen sin for morroskyld siden han vet at de ikke gjør noe tilbake(Om man ser bort fra faktumet at pappa snart ikke har flere støvler å ha på seg).
Kanskje ikke så lurt å sette ut for å kødde med mulig ustabile naboer med barnslige triks?
Ta det heller gjennom politi/kommune og ikke synk ned på deres nivå og risiker konsekvenser som overgår støy og trakassering.
Trådstarter
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Kanskje ikke så lurt å sette ut for å kødde med mulig ustabile naboer med barnslige triks?
Ta det heller gjennom politi/kommune og ikke synk ned på deres nivå og risiker konsekvenser som overgår støy og trakassering.
Vis hele sitatet...
Er det min første reaksjon var også, men er mine foreldre som må gå for å melde det inn. Jeg klarer ikke helt å få de til å innse at de må gjøre dette, så tyr heller til barnslige triks. Forhåpentligvis kunne jeg klare å gjøre dette selv uten at dette går utover mine foreldre(Vet at dette må gjøre veldig finurlig)
hva hvis du bare ender opp med å få foreldrene dine drept fordi du på død og liv må gjøre noe mongo shit tilbake, når faren din allerede gasser ned naboen med helseskadelig gummirøyk?
Sist endret av Cormorant; 25. juli 2016 kl. 18:40.
Du kan ringe inn til kommunen og varsle dem om verandaen så er dere et skritt nærmere

Edit; Du kan gjøre noe faenskap med sykkelen hans. Billig blir det ikke, og jævlig artig. Om tanklokket er "åpent" så heller du småstein eller litt sand oppi så er den ødelagt. Om du eventuelt vil dra det så langt, så sliper du ned bremsene så når de først blir ordentlig brukt så smeller det. Veldig ondskapsfullt, men hadde noen oppført seg på denne måten mot min far hadde jeg ikke nølt. La det smelle, og da holder han seg hvertfall inne, og er du heldig så kjører han mens han er ruset så blir han satt inn og
Sist endret av MasterOfNone; 25. juli 2016 kl. 18:40.
Trådstarter
@Cormorant - Nja, de pleier da å gå inn når det skjer. Men ser poenget ditt. Tror kommunen er litt lei av han der, men jeg kunne jo ringt og hørt litt hintende til hvordan det hadde vært om noen -hadde- bygget verandaen på den måten, og når de evt popper spørsmålet om "Kjenner du til noen som har gjort dette?" så peker jeg.

Men tror ikke naboen er i stand til å akkurat drepe. Sant, han kan mishandle kona si til å gjøre som han vil eller whatnot(Mangler bevis for å kunne anmelde), men han er barnslig og kan fort bli litt sky i sterk konfrontasjon.
Tankt på at foreldrene dine kjeder rævan av seg og liker at naboene gir de noe å kjempe imot? Tror de hadde fått kommunen til å se på den saken hvis de virkelig vile. Bare min teori.
Du kan vel tipse bygningsrådet i kommunen selv om du ikke er nabo?

Har han noen trær på tomta kan du slå i en messingspiker, eller borre et hull i stammen og fylle med Roundup. Da blir det åpent og trivelig på tomta hans etter hvert.
Flekke barken helt rundt funker også men er litt mer obvious sabotasje. Når det gjelder sykkelen er sukker på tanken enda bedre enn sand. Får du ikke opp tanklokket kan du jo kutte bensinslangen eller noe annet kult - bremsene er ikke helt bra å kødde med for da kan du åke inn for mordforsøk.

Ellers kan du jo legge inn hans navn, adresse, mail, telefonnummer etc. på all slags spamlister og bestille pakker i oppkrav til ham hver dag. Morsomt det og. ;-)
Trådstarter
Sitat av SuperT Vis innlegg
Du kan vel tipse bygningsrådet i kommunen selv om du ikke er nabo?

Har han noen trær på tomta kan du slå i en messingspiker, eller borre et hull i stammen og fylle med Roundup. Da blir det åpent og trivelig på tomta hans etter hvert.
Flekke barken helt rundt funker også men er litt mer obvious sabotasje. Når det gjelder sykkelen er sukker på tanken enda bedre enn sand. Får du ikke opp tanklokket kan du jo kutte bensinslangen eller noe annet kult - bremsene er ikke helt bra å kødde med for da kan du åke inn for mordforsøk.

Ellers kan du jo legge inn hans navn, adresse, mail, telefonnummer etc. på all slags spamlister og bestille pakker i oppkrav til ham hver dag. Morsomt det og. ;-)
Vis hele sitatet...
Her var det mye morro Skal utforske om jeg kan bruke en messingspiker på noen trær han har, selv om det er ganske åpent hos han allerede. Evt så hadde sukker på tanken på den sykkelen vært bedre. Nei, vil helst ikke skade noen, bare få tatt igjen på en eller annen måte. Blir å ta en tlf til kommunen i løpet av morgendagen, så får jeg se hva av andre morsomheter dere klarer å finne på som jeg evt også kan gjøre
Sitat av Seiken Vis innlegg
Her var det mye morro Skal utforske om jeg kan bruke en messingspiker på noen trær han har,
Vis hele sitatet...
Feilhusk. Det er selvfølgelig kobberspiker som funker 'silent kill'. My bad

Btw. Hva med å spraye eddikvann (se dinside.no for oppskrift) i kule mønstere på plena hans?
Sist endret av SuperT; 25. juli 2016 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare vær forsiktig så det ikke eskalerer til full verdenskrig. Siden han har vært i fengsel vil jeg personlig fraråde å være nær fyren.

Jeg fikk trøbbel med naboen min under meg i 2001 og politianmeldte ham 3 ganger. Jeg ble ikke trodd, så det endte med at jeg flyttet.
Den beste løsningen er ofte (dessverre) at de uskyldige må flytte. Og at jeg var i kontakt med politiet så mista jeg muligheten for å gjøre no' kødd selv.
Sitat av Seiken Vis innlegg
God ettermiddag, kjære Freaks.


Så, dere tenker kanskje at det er 2 sider av saken her? At mine foreldre også gjør noe mot de? Tvert i mot. Min far har bygget egen utepeis(med tillatelse av kommune osv) og liker av og til å sitte på kvelden med noe godt i glasset og kose seg med peisen ute(Så sant Naboen ikke skal ruse MC'en sin for ren faen eller spille høy musikk). Og når naboen er på sitt verste, så slenger min far på noen gamle gummistøvler som gir en sterk lukt og røyk som går opp pipen og over den svakt-voksende hekken(peisen er plassert opp mot naboen - noe som egentlig ikke hadde vært noe problem for han om han ikke hadde bygget terrassen så nærme.) for å "ta igjen".

Så igjen, kom med deres beste idèer og råd. Dette er en person som tydeligvis rakker på naboen sin for morroskyld siden han vet at de ikke gjør noe tilbake(Om man ser bort fra faktumet at pappa snart ikke har flere støvler å ha på seg).
Vis hele sitatet...
Dersom foreldrene dine sitter utendørs med en stor ute-peis, så avgir vel denne en del røyk og lukt? Selv uten noen gummi-støvler, så blir det vel fremdeles litt spesiell lukt / røyk fra en slik greie?

Kanskje naboene deres har sett seg ganske lei av å leve med dette, og finner på litt "faenskap" selv?
Her kan alt fra sprøyt-lakkere huset rosa i løpet av natten til å stjele all taksteinen dems på garasjen være mulig. Kom gjerne med idèer så får vi se hva jeg kan få til for å få en hevn og forhåpentligvis stoppet dette.
Vis hele sitatet...
Men du tror jo ikke seriøst at å male huset deres rosa eller ødelegge taket deres får dem til å stoppe? Virker de som den konfliktsky typen, liksom? Gjør du noe sånt er det også helt umulig å bli tatt seriøst av politiet om det skulle bli beste løsning.

Jeg ville først snakket med naboen på en rolig måte (alltid overrasket over at dette ikke er plan A) og spurt hva det er som gjør at han driver på med dette. Kanskje er det noe de gjør som plager ham som de ikke har tenkt på en gang. Fører ikke det fram, kan du snakke med politiet, men sørg for å opptre veldig korrekt selv.

Hvis du/dere synes det er morsomt med en god nabokrangel, kan du pønske ut fantasifulle hevnmetoder. Men tror ikke akkurat du skal forvente å roe ned situasjonen på den måten.
Kjøp ham en kasse pils eller en flaske cava.

Omvendt hersketeknikk.

Hvis ikke det funker, får de bare overse ham så godt de kan.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kunne ikke fått dem til å filme tingene naboen gjør for så å ta det med til Politiet?
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Denne naboen høres ut som en parasitt, samfunnet hadde vært mye bedre vis en ble kvitt slike uønskede elementer.

Usikker på hvordan en kan håndtere slike avskum og fortsatt holde seg innenfor loven.
Jeg hadde nok politianmeldt han i første omgang, og vis det ikke hjelper så hadde jeg gått mer drastisk til verks.
En skal tross alt slippe å ha en dårlig livskvalitet, selv om at en er bosatt
ved siden av samfunnets avskum/parasitter/bunnslam.

Kjenner du noen med en lastebil (dumper) så kunne du fått de til å dumpe 18tonn med jord/pukk/ på eiendommen.
Dette samme kan du gjøre på vinteren.

Sett opp "til salgs skilt" på eiendommen hans, slike skilt du får hos eiendomsmeglere.
Kjøp en haug med first-price brød og mat måkene rundt der.

Sett opp "facebook" events som skal skje på den adressen.

Allier deg med de andre naboene (safety in numbers) for å bli kvitt dette avskummet.
Sist endret av UrbanFreak86; 26. juli 2016 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Denne naboen høres ut som en parasitt, samfunnet hadde vært mye bedre vis en ble kvitt slike uønskede elementer.

Usikker på hvordan en kan håndtere slike avskum og fortsatt holde seg innenfor loven.
Jeg hadde nok politianmeldt han i første omgang, og vis det ikke hjelper så hadde jeg gått mer drastisk til verks.
En skal tross alt slippe å ha en dårlig livskvalitet, selv om at en er bosatt
ved siden av samfunnets avskum/parasitter/bunnslam.

Kjenner du noen med en lastebil (dumper) så kunne du fått de til å dumpe 18tonn med jord/pukk/ på eiendommen.
Dette samme kan du gjøre på vinteren.

Sett opp "til salgs skilt" på eiendommen hans, slike skilt du får hos eiendomsmeglere.
Kjøp en haug med first-price brød og mat måkene rundt der.

Sett opp "facebook" events som skal skje på den adressen.

Allier deg med de andre naboene (safety in numbers) for å bli kvitt dette avskummet.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Last alt av folkeskikk og verdighet over ripa og bli et "avskum" selv.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Med andre ord: Last alt av folkeskikk og verdighet over ripa og bli et "avskum" selv.
Vis hele sitatet...
Har en prøvd å snakke med naboen, anmeldt naboen til politiet uten at det hjelper i det hele tatt.
Så må en dessverre ty til noen av de metodene jeg har nevnt.
Med all respekt å melde så er det forskjell på noen som er dømt for kvinnemishandling og andre ting, kontra en uskyldig person som kun vil ha litt nabofred.

Så hva hadde du gjort entropi ?
Du hadde bare godtatt at et avskum/parasitt skal ødelegge nabolaget eller hadde du kanskje flyttet ?
Det er kanskje ikke så rart slike avskum/parasitter får herje rundt, når de aldri bli møtt med "hardt mot hardt".
Sist endret av UrbanFreak86; 26. juli 2016 kl. 22:26.
Det blir bare ikke bedre av det. Han tenker ikke at "Oi, de mater måker på verandaen min, da er det vel på tide å begrave stridsøksa". Tvert imot garanterer jeg at han får vann på mølla og kan rettferdiggjøre enda mer kødd. Noen folk liker konflikt.

Ts må gjerne gjøre det hvis han synes det er gøy, men resultatet blir bare at han gjør situasjonen ennå mer ulevelig for foreldrene sine.

Leste et intervju med forfatteren bak denne boka en gang, med noen eksempler på virkelige historier. Det finnes visst bare ikke grenser for hvor langt sånne nabokrangler kan eskalere med de rette folkene involvert, så hvis man skal kjøre den linja bør man være forberedt på å gå all in og dedikere livet sitt til fiendskapet.
Sist endret av entropi; 26. juli 2016 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å forandre en kjip nabo kan være umulig, og naboskapet blir garantert ikke mer harmonisk av en anmeldelse eller to heller. Har man forsøkt å snakke med naboen gjentatte ganger uten at det fører til forbedring har man tre valg:
  • Man kan bestemme seg for å ikke bry seg. Det kan jo hende du har vært litt mer hårsår enn nødvendig..
  • Man kan ha en konstant krig gående med naboen. Da er det bare å kjøre på med anmeldelser og andre artige måter å gjøre livet hans surt på. Noen trives jo faktisk ikke hvis de ikke har en nabo å plage!
  • Man kan gi opp, flytte, og forhåpentligvis få normale naboer.

Jeg har flyttet for å bli kvitt en veldig ubehagelig nabo. Har ikke lyst å gå inn på akkurat hva det handlet om her, men jevnlige utskjellinger når naboen hadde fått seg en flaske vin fredag kveld var en del av det. Så jeg bestemte at sånn gidder jeg ikke ha det. Naboen ville garantert ikke blitt bedre om jeg anmeldte, og forsøk på å snakke om saken strandet raskt, så jeg flyttet og har aldri angret på det.

Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Kunne ikke fått dem til å filme tingene naboen gjør for så å ta det med til Politiet?
Vis hele sitatet...
Jeg blir imponert over hvor stor tiltro dere har til lovens lange arm her. Slike saker blir anmeldt, henlagt og føyer seg bare inn i rekken av slemme ting naboene gjør mot hverandre. Det blir maks et møte i forliksrådet som det ikke kommer noe ut av.

Min nåværende nabo klipper forresten hekken min uten tillatelse hvert eneste år. Hekken vokser ut mot vei og har ikke noe med denne naboen å gjøre. Nå er det jo et tolkningsspørsmål her også, for jeg har ansett det som hjelp fra en hyggelig nabo, i motsetning til hvordan foreldrene til TS velger å tolke det i verste mening.
Sist endret av Susa; 27. juli 2016 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da jeg vokste opp, så kjente jeg ett par ungdommer som overhodet ikke kom overens med en gammel gubbe som bodde i nabolaget deres. Så det hendte visst at de kastet mange små steiner gjennom vinduene (eller på hus-veggene) til leiligheten hans. I tillegg samlet de ofte sammen en del reklame fra heile nabolaget, og samlet i hans postkasse. Eller brukte superlim (og teip, eller noe) for å feste til husveggen hans. Slik at dette skulle bli vanskeligst mulig å få vekk, og bli mest mulig mer-arbeid for ham.

I tillegg kjøpte de en god del sånne sjokolade-kinderegg (eller hva det nå heter) og disse greiene hadde en slags liten gul beholder eller noe med små leketøy / morsomme figurer inni. De blandet sammen hvetemel, vann eller noe sånn - som de skulle kaste mot husvegg eller andre ting. Poenget var at det viss nok skulle bli noe hvitt kliss hengende på veggen eller asfalten hvor de kastet disse greiene.

Da kastet de noen små steiner eller andre ting for å ødelegge vinduene til den gamle gubben de ikke likte noe særlig. Deretter kastet de inn ett eller annet som de hadde blandet noe oppi. Dermed ville den greia eksplodere eller noe. Slik at det skulle bli masse hvitt kliss på gulv-teppe, vegger osv inne i leiligheten til den fyren.

Jeg tror at dette fikk en ganske brå stopp, en kald vinter hvor de idiotene faktisk hadde tømt masse vann på trappen rett foran inngangsdøren hans. Dette skal visst ha fryst til is i løpet av natten. Så neste gang han skulle ut en tur, så skled han på isen. Falt, og brakk av ett eller annet. Så han tilbrakte en god stund på sykehus / pleiehjem som følge av dette.
Hei igjen folkens,

Var nylig igjen oppe hos mine foreldre og de har visst sendt inn flere "bekymringsmeldinger" til politiet slik at de har en dialog. Håper det er starten på noe som kan felle han, men fikk også høre at på selskapet forrige lørdag mine foreldre hadde ute med grilling etc(Vi har en grill i nærheten av peisen som ikke skjenerer noen annet enn god lukt fra grillmat), og da hadde han klippet hull i hekken slik at hodet kom til syne og skjelte ut min far foran hele selskapet. Usikker på om han var påvirket da ettersom jeg ikke var tilstede, men i forhold til hvordan han oppførte seg så "håper" jeg at han var det.

Vanskelig med en slik kar som er såpass uforutsigbar. Mine foreldre vil nødig flytte da de har gjort såpass mye med eiendommen(bygget garasje, anlagt terrasse, bygget peis og utegrill satt vinstokker og mye mer.). Ja, taksten er i gjennom taket i forhold til hva den var ved kjøp, men har en affeksjonsverdi for de nå. de er gamle og ønsker egentlig bare å leve i ro.

Ang røyk fra peisen - dette er røyk som normalt sett ikke lukter(fra normale bål etc) da røyken(om den går til naboen) går igjennom en hekk og er dermed veldig liten lukt(sjekket dette en stund tilbake når naboen ikke var hjemme.) Så det er egentlig ikke noe problem så sant de ikke slenger på noen gummistøvler, eller om naboen ikke sitter ved hveranda-gjerde som allerede er bygget alt for langt inn mot eiendomsgrensen.

Slik det er nå så vet jeg ikke selv om jeg kan finne på noe å gjøre mot naboen uten om at det går utover mine foreldre, og tror kanskje det bare er best å vente på noe mer skal skje slik at de enten kan anmelde eller sende inn flere bekymringsmeldinger - noe som er ille å gå rundt å vente på.

Så kom gjerne med mer innspill hva som kan gjøres her. Lekt med tanken på å kaste en molotov coctail på garasjen hans i løpet av natten og kjørt av gårde(Gøyal tanke, men kommer aldri til å gjøre det.), og det med å dumpe 18tonn med jord, mate måter etc er alle bra og gøyale, men kommer bare til å frykte hva han evt kan gjøre med mine foreldre...
Hvis det er ulovlig bygget kan vel dette klages inn til kommunen. En nabo av et gamiliemedlem bygde gjerdet sitt typ 1 m over linja og da ble det masse greier med kommune og det ble til at gjerdet måtte ruves og han endte opp med en type bot hvis ikke jeg tar feil.

Hvis du har noe som dette på han ville jeg sendt det videre.
Ja, har det. Tror det der snakk om at han har bygget 3 meter for nærme. Litt usikker på hvordan det blir med omkostninger om naboen drar frem advokater etc i dette, men det er vel noe som evt kan gjøres gjennom forsikring? foreldre har ikke all verdens med penger, men god forsikring på evt hus.
Sitat av Seiken Vis innlegg
Ja, har det. Tror det der snakk om at han har bygget 3 meter for nærme. Litt usikker på hvordan det blir med omkostninger om naboen drar frem advokater etc i dette, men det er vel noe som evt kan gjøres gjennom forsikring? foreldre har ikke all verdens med penger, men god forsikring på evt hus.
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig å melde fra om slike ting anonymt til politiet, eller kommune / fylke dere er bosatt i?

Dermed kan vel noen (som har ansvar for slikt) komme på en slags befaring til naboen, og sørge for at naboene til foreldrene dine river ned eller må bygge om?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Poppis Vis innlegg
Er det ikke mulig å melde fra om slike ting anonymt til politiet, eller kommune / fylke dere er bosatt i?
Vis hele sitatet...
Hva skal det være godt for? Hvis du bygger 3 meter inn på eiendommen min og det blir klaget på det, er det vel ikke så vanskelig å tenke seg hvor den klagen kan ha kommet fra?