Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 615
Heihei,
sitter igjenn å funderer litt på det å skrive en liten forskningsrapport og først og fremst forske litt på fengsel som straff for unge førstegangsforbrytere.

lurer litt da på hvordan jeg skal starte ? noen som veit ? noen som vil hjelpe meg kanskje litt ? og lage en rapport sammen.

kan nevne at jeg ikke har problem med tlf som verktøy, heller ikke epost og eller faks. Og har ingen problemer med og f.eks ta en spørreundersøkelse eller noe sånn.

men sitter litt å lurer på, hvor starte ? noen som har noe tips, har lyst til og skrive det i form av en masteroppgave / forskninsrapport som skal være ordentlig og skal brukes god tid på.

takker for alt av interresante/gode innspill
Hvilken bakgrunn har du for å gjennomføre et sånt forskningsprosjekt? Uten en viss teoretisk forståelse kan det bli tilstrekkelig vanskelig ikke bare å finne en vinkling, men også å lage noe som faktisk er interessant. Jeg har lest rapporter skrevet av folk hvis teoretiske forståelse er tilnærmet ikke-eksisterende, og det er veldig sjelden det resulterer i et verk av noen som helst relevans. Dersom du ikke har relevant teoretisk bakgrunn kan det bli vanskelig for deg å avgrense hva du faktisk undersøker (unge førstegangsforbrytere i fengsel kan i seg selv angripes fra hundre forskjellige vinkler, uten teoretisk forankring blir det bare rot).

Videre må du få en forståelse av relevant metode, altså hvordan man gjennomfører selve undersøkelsen. Gå til en fagbokhandel eller til ditt nærmeste bibliotek og skaff deg en bok som omhandler metode, eksempelvis Ottar Helleviks Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap. Den boken ligger også tilgjengelig i noen versjoner på nb.no. Et prosjekt som det du skisserer vil nok inneholde både en del statistikk og en del intervjuer, det er veldig viktig at du vet hvordan du skal tolke de data som foreligger.

Det siste er at du bør være tilknyttet en høgskole, et universitet eller en annen forskningsinstitusjon. Uten å være det vil du få problemer i forbindelse med relativt sentrale elementer som kvalitetssikring, legitimitet og ikke minst publisering. Det finnes selvsagt andre måter å få publisert sine verker på, men i forhold til et sånt prosjekt du skisserer vil det spare deg veldig mye arbeid å være tilknyttet en forskningsinstitusjon.
Sist endret av Blåskimmelost; 22. oktober 2011 kl. 05:35.
Regner med det er gjort en del forskning på dette fra før, ring rundt til kriminalomsorgen, justisdepartementet, universiteter, ssb, etc og spør og grav etter slik forskning.

http://www.ssb.no/a_krim_tab/
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=527708

Så må du legge opp en konkret plan for hva du vil og hvor mye tid og penger du har til rådighet.

Denne er du forøvrig nødt til å sette deg inn i.