Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2039
Hei!

Jeg begynner å bli lei av å betale husleie til /dev/null, og spør derfor dere som er inne i boligmarkedet om tips, råd og fallgruver når man skal etablere seg i boligmarkedet. Eksempler på hva jeg lurer på:
  • Banker dere anbefaler, hva bør man tenke spesielt over eller være OBS på når man skal ha lån?
  • Budgiving: bør man by over/under, hvordan foregår dette i praksis?
  • Bruk av megler/advokat, trenger man dette dersom man kun skal kjøpe?
  • Sjekkliste for spesielle ting man bør inspisere i boligen, spesielt ved eneboliger.
  • Andre viktige ting?
Jeg har nettopp kjøpt bolig, og kan dele litt informasjon om kjøpet.

Jeg benytter meg av Postbanken, ettersom de har svært god rente (boliglån ung), til 3,15%. Ring lokalbanken om lån, og unngå storbyer. Det er større sjanse å få mer lån i en liten bygd, hvor du allerede har et godt kundeforhold (dette er noe som gav meg en økning på to millioner av hva jeg fikk låne).

På budgivningen må du se an konkurransen. Du må være klar over at megler ønsker å lure deg for mest mulig penger, så stå bestemt på din sak, og gi gode argumenter ovenfor budet ditt. Jeg vant leilighet på 400 000 under takst, ettersom jeg var èneste kjøper.

Du trenger ikke megler eller advokat. Det kan være lurt å tegne forsikring ved kjøp, men denne informasjonen får du gjennom megleren selger benytter seg av. Om det er privat, kontakt banken.

Sjekklisten du trenger å gå over er fukt, strømanlegg, hvitevarer, vegger, vann og andre slitasjeområder.
Dersom du kjøper og finner ut at noe ikke holder mål etter prospektet, kan du få advokathjelp, dersom du har tegnet kjøpsforsikring.

Lykke til!
Ved lån så bør du regne med at renten går opp, altså at du har litt sikkerhetsmargin og ikkje sliter med regningene ved første renteheving, ellers så gå grundig igjennom diverse banker og ordninger.. her kan det fort være mye penger mellom det dårligste og beste tilbudet.

Det ligger mange forskjellige guider angående første boligkjøp på nettet, våtrom og det elektriske anlegget er vel kansje der du bør sjekke grundigst.

Andre viktige ting:
Vent 2 år
Boligprisene topper ut nå, og vil falle bra ned. (OBS, min mening, ingen garanti )
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10086857

Flott artikkel som tar for seg det mest grunnleggende når man kjøper en bolig mtp hva man må se etter.


Når det kommer til det å kjøpe bolig, så vil det være noe avhengig av hva du kjøper.
Er det leilighet i borettslag? Eller et hus litt utenfor byen?
I borettslag, så må du passe på økonomien som er, hvor mye det er i fellesgjeld (om noen?) og om det er sikkerhet i borettslaget og evt IN-ordning (Inviduell nedbetaling).

Skal du kjøpe i Oslo, så kan det være lurt å styre unna OBOS leiligheter så fremt du ikke har en god del års medlemskap i OBOS. Ellers blir det veldig vanskelig å få tak i aktuell leilighet (Siden den med lengst ansinitet i OBOS har forkjøpsrett).

Megler/advokat er det lite vits i å bruke når man skal kjøpe. Men det er fult mulig å kontakte megler å høre hvilke boliger de har til salgs, og evt hvilke de forventer skal komme på markedet i nærmeste framtid. Da med dine krav til boligen.

På lån siden, så har bankene en grei norm at du normalt ikke får låne mer enn 3x årsinntekten din. Og du låner på totalbeløpet på boligen, ikke på salgsbeløpet (med andre ord: en bolig til 300 000, og fellesgjeld på 2,7 mill, gjør at banken setter opp at du i utgangspunktet skal låne 3 mill - og at du dermed må ha 1 mill i inntekt om du er alene og ikke har noen å ta lånet i lag med)
Når det kommer til valg av bank, så er det litt avhengig av hvor du allerede er kunde. Har du vært fast kunde i en bank hele din levetid, og ikke har noen anmerkninger, eller sliter generelt med økonomien, så vil det som oftest være det letteste valget mtp hvor lett du kan få lån. Har du oppsparte midler er det enda bedre, spesielt om du har BSU.
Ellers så har Nordea gode avtaler for unge lånetagere for førstegangsbolig.

Ved budgivning, er det normalt å starte litt under takst. her vil det også være mulig å snakke litt med megleren, for å finne ut hvem som faktisk selger (Tho, ta det som oftest med en klype salt på en del av det megleren sier)
Generelt aldri by over takst på 1. budet. Vent heller til det kommer inn flere bud, før en evt budrunde og økning skjer.


Ellers; Titt litt rundt på markedet, se hva som er ledig, hvor fort boliger selges og vent på den rette boligen. Et hastekjøp er ikke alltid lurt, når drømmeboligen kommer ut på markedet dagen etter kontrakten er underskrevet.
Gå på visninger om mulig, og titt litt rundt på kvaliteten, bli kjent med hva du skal se etter og bli en erfaren boligtitter.
I tillegg så bestill prospekt på de boligene du får interesse for. Normalt så er det oppført endringer og problemer med bolig - da spesielt i borettslag. F.eks om det har vært fuktskade som har blitt utbedret på bad. Og lignende ting.


Håper det var en grei og kort innføring. Internett gir deg generelt mange tips og råd i tillegg.
Jeg kjøpte nylig min første leilighet, og er veldig fersk på boligmarkedet sånn sett. Å kaste penger ut vinduet har aldri helt vært min greie, så å leie var kun aktuelt i nødstilfelle for min del.

Jeg fikk lån i Sogn og Fjordane Sparebank, og kan anbefale de. Jeg kommer mest sannsynlig til å ta en fastrente på fem år, og du burde tenke nøye over om du skal ha fast eller flytende rente. Sett opp regnestykker med hvordan en evt. rentestigning vil påvirke økonomien din, og overdriv gjerne renten litt også, slik at du vet hva du har å gå på. Nå kommer nok renten til å gå opp, ihvertfall ikke ned, så det kan være smart å ta i betrakting. Fastrente gir mer økonomisk stabilitet, mens flytende rente gir deg en ting til å bekymre deg over, men til gjengjeld så kan du spare penger på det. Dette kan banken gi deg en fyldig leksjon i. Jeg var helt blank på det området, men etter to timer i banken forstod jeg det mye bedre.

Det er greit å følge med på markedet en liten stund før man kjøper, slik at man vet sånn ca. hva som er en rettferdigpris på boligen. Dette mtp. ting som størrelse (pris/m2), beliggenhet (område, evt. verdistigning) og boligens stand (hva kan og hva bør pusses opp?). Hør deg litt med banken, og rådfør deg i tråd med dem hvor du burde ligge i pris i forhold til hva du ser etter. Regn på det, og finn hva som er ditt prisområde, og ikke minst hva som er ditt absolutte tak, altså høyeste prisen du kan få til å gå dugelig rundt.

Budgivning foregår via megler, du må skrive under et budgivningsskjema, og deretter kan du by i hytt og pine. Husk at de fleste har satt tak på runde tall som 1.8m, 2.1m osv. I min egen budrunde bød jeg 50.000 over hver gang, mens motparten la inn usle 10.000 over mitt bud hver gang. Når jeg nådde et rundt tall som jeg bestemte meg for at var mitt tak, viste det seg at det var deres tak også. Derfor kan det være smart å være første som byr f.eks. 2 200 000, og ikke by 2 190 000. Det er dog uhyre viktig å holde i bakhodet at man ikke skal la seg rive med i budrunden, og holde seg under tak-pris som du har satt, eller at du syntes prisen blir høyere enn hva boligen er verdt. Husk at budrunden går veldig fort, og plutselig sitter du der med ny bolig.

Hvis du setter deg inn i ting ordentlig på forhånd tror jeg ikke det er nødvendig med egen megler/advokat. Er det noen du kjenner som har peiling kan det være smart å høre med de om tips og kanskje drøfte prospektet med dem. Jeg vet ikke om det er vanlig med egen megler/advokat, men jeg tror ikke det.

Når du er på visning kan det være smart å se at ting er i ordentlig og fungerende stand. Sjekk sikringsskap, automatiskringer er alltid et pluss. Varmtvannsbereder skal, såvidt jeg vet stå i et rom med sluk, så den kan ikke stå under kjøkkenbenken iht. foreskrifter ihvertfall. Er det noe du kunne tenke deg å pusse opp, f.eks. badet, kan det være greit å sjekke at ting er i ordentlig stand der, og at det ikke er tatt noen lure løsninger mtp. avløp og sluk. Nå er det sikkert mye mer du burde sjekke, men jeg overlater den ballen til noen andre.

Det var ihvertfall mine råd på rappen. Jeg har ihvertfall satt meg dugelig inn i ting, og det syntes jeg du også burde gjøre.
pebkac
slicer's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode tips. I all hovedsak ønsker jeg å bo i Oslo eller omegn. Første steg blir nok å undersøke hvilken bank som gir meg best betingelser.

Jeg vil holde tråden oppdatert etterhvert som tingene utvikler seg
Sitat av MannY Vis innlegg
Varmtvannsbereder skal, såvidt jeg vet stå i et rom med sluk, så den kan ikke stå under kjøkkenbenken iht. foreskrifter ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Er hovedsaklig en grei regel for hus.
En VVB kan fint stå i et rom uten sluk, så lenge den er under 25 år gammel. Og er normalt i mange (nye) leiligheter.



Skal man flytte til Oslo, så er det fint å se etter leiligheter med felles varmtvann og gjerne også varmefyring (olje). Kan fort spare en god del inn på strømregningen det.


Tips til flott 2-roms i Oslo:
http://www.finn.no/finn/realestate/h...nkode=27703354

Prakteksempel på et bra borettslag.
Tho, høy fellesgjeld. Men fult mulig å betale ned hele denne ved kjøp, slik at månedlige utgifter blir lave.
Sist endret av Blackkoz; 7. juni 2011 kl. 15:45.