Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1050
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg er en liberal jævel som mener at alle fra utgangspunktet av er verdt like mye.
Si igår kveld når jeg så en reklame for en eller annen kirke-nødhjelp-sak som samlet inn penger for hivsmittede ble jeg lettere sjokka.
Den sa at 'I mange land verden over har ikke hiv-smitta barn rett på skolegang.'

Dette er altså små barn og, som det sto i reklamen, noe av det første de lærer seg er at de ikke har rett til å gå på skolen fordi at de var født med hiv.
Jeg vet ikke om dette er tilfellet i Norge, og jeg håper virkelig ikke det selv, men jeg lurer på hva slags synspunkt har dere på forumet om dette? Jeg vet at dere ofte kan komme med mange 'kreative' () syn på mye rart.
så reklamen selv igår.. høres jo helt forjævlig ut.. er det noen som har rett på skolegang så er det ihvertfall dem. ta vare på de som ikke har det så lett sier jeg.

det blir lissom diskriminering med en gang hvis man skal filtrere ut alle med hiv fra all skolegang. når det er hiv smittede barn som trenger mest omsorg og support liksom.

men jeg vet ikke helt.. vil se videre på hva andre har og si om dette..
Better than thou.
Misforstå meg rett, jeg er helt for likhet uansett hvilken sykdom man har eller ikke har, men jeg kan forstå at foreldrene som kanskje har råd til å sende et av sine barn på skolen velger det barnet som er friskt og ikke det som sannsynligvis vil dø iløpet av 10-15 år.
Det var snakk om noen land langt vekk fra Norge. Skole er dyrt, så jeg tror Carlo har et poeng.
Problemet er når folk ikke vil teste seg, fordi de kan miste rettigheter. Dermed sprer de ubevisst smitten videre. Derfor bør HIV-smitta få samme rettigheter, selv om det egentlig ikke er samfunssøkonomisk lønnsomt.
Uansett, hva hvis de hiv smittede smitter andre i klassen f.eks? vet det er bare smittelig via væske generelt, men du kan være uheldig.
Tror du han lille på 9 vil ha det på seg at han har smitta en person til.
dette er en utrolig vanskelig sak å ta stilling til, ettersom det er så utrolig mange punkter å tenke på.


Hvis han hadde fått lov å gå på skole hadde han jo blitt satt i et hjørne og fryst ut av klassen, muligens ikke av ungene selv, men av foreldre som er urolige osv. Er dette rett å la en unge på 7 leve på skolen uten venner o.l ?
Det er jo en av menneskerettighetene dette med utdanning, alle har rett til utdanning! Skal ikke ha noe og si om du er frisk, har hiv/aids, er høy, feit, tynn... (litt på spissen!)
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Trådstarter Donor
Opprinnelig postet av Neonlight
vet det er bare smittelig via væske generelt, men du kan være uheldig.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg føler at faren for smitten er litt overdreven.
Om jeg hadde hatt hiv og hostet på deg ville du ikke blitt smitta.
Om jeg spytta på deg ville du ikke blitt smitta.
Om jeg kyssa deg hadde du ikke blitt smitta.
Og til og med om jeg hadde laget et kutt på tommelen min og pressa tommelen min mot panna di er det forsatt usannsynlig at du ville blitt smitta.
Sånn som jeg har forstått det er det først når min væske (blod sannsynligvis) kommer i kontakt med et åpent sår på deg at smitten er et faktum.

Det har vært flere tilfeller av utro menn som har fått hiv-smitte av elskeren sin og som så har hatt sex med sin kone. Etter at forholdene har blitt avslørt og mannen har funnet ut at han er smitta og så får ex-kona til å teste seg så er det noen ganger slik at konen ikke er blitt smitta selv om de også hadde regelmessig samleie. Jeg føler at kilden jeg har hørt dette fra, min naturfagslærer, er ganske sikker, men jeg kan jo ikke være 100% at alt jeg sier her er helt riktig. Jeg mener bare at det virker som om alle er sånn 'ÅHERREGUDNÅPUSTERVISAMMELUFTJEGKOMMERTILÅBLISMITTA!'... Dette mener jeg også kommer av at samfunnet har så lite kontakt med hiv-smittede og at det dermed har kommt endel fordommer basert på uvitenhet. Slikt forekommer av at man IKKE vil ha hiv-smittede i nærmiljøet og... vel. Det er jo ikke bra, er det vel?

Forøvrig ser faktisk jeg også poenget til Carlo og er forøvrig enig. Det plager meg dog at verden skal være så urettferdig.
ikke for å være slem men etter hva jeg tror så vil ikke et hiv-smittet barn vokse opp, og da er utdanning litt bortkastet.(hvor lenge er det egentlig normant å leve med hiv?)
jeg ville ikke hatt noe mot å slippe skole(tror jeg)

det betyr ikke at hvismittede er mindre verdt.
Hadde jeg hatt aids/hiv/kreft, ville jeg faen ikke tilbringet den siste delen av mitt liv i klasserommet... that 4 sh000re!
Det er vel ikke akkuratt smittefaren som ikke gir de lov å være på skolen. Det er vel heller det faktum at de dør innen noen år. Og veldig, veldig mange land har så mange innbyggere iforhold til inntekt at det er rett og slett for dyrt for landet om hiv-positive skal gå på å skolen og dø før de er ferdig utdannet. Men dette har vel allerede blitt postet før meg.


MaLbOlGiA: forøvrig så er hobby-satanist og liberal jævel en knakende god blanding
Opprinnelig postet av rcs
Hadde jeg hatt aids/hiv/kreft, ville jeg faen ikke tilbringet den siste delen av mitt liv i klasserommet... that 4 sh000re!
Vis hele sitatet...

Så du ville heller vært en analfabet hiv-smitted med limiterte social skills og null venner annet enn andre hiv smittede du treffer på sykehuset når du er inne til din månftlige sjekk ?
Opprinnelig postet av Mates
Problemet er når folk ikke vil teste seg, fordi de kan miste rettigheter. Dermed sprer de ubevisst smitten videre. Derfor bør HIV-smitta få samme rettigheter, selv om det egentlig ikke er samfunssøkonomisk lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Vi så en film på skolen og negerne der sa de ikke brukte kondom fordi den kunne sprekke

Men carlo har et poeng. Hadde hiv smittede blitt nektet i et i-land hadde det vært noe annet. F.eks i damnark eller i sverige.

ang. urettferdighet: noen burde fjernet diktatorene i negerlandene og slettet ulandsgjelda. da hadde de hatt en sjangs. samt at de også burde ha folk som passet på jentene der. Liksom hver andre skolejente enkelte steder har blitt voldtatt pga. de psychonegerne som tror de blir kurert for aids om de tar seg en jomfru
Sist endret av Nichotin; 9. april 2003 kl. 19:09.
De burde merkes med biohazard og gasses alle og en... http://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon19.gif

Men sånn egentlig... Barn født med HIV har det faen ikke lett. Det utvikler seg gjerne veldig mye fortere hos dem, siden et barns imunforsvar ikke er like bra som hos en voksen.

Og i de landene hvor det er skrantete økonomi har de vel ikke råd til HIV-medisiner, legespesialister OG skolegang (tvilsomt om de har råd til noe annet en kanskje skole?)...

Sosialt regner jeg ikke med de får det så fett heller; mobbing, frykt, utfrysing og kanskje tilogmed vold (som IKKE er bra for et HIV-positivt barn). Det eneste positive blir vel for pikebarna, de blir kanskje ikke voldtatt av "psychonegere"


Men for all del, er det mulighet for det så burde barna få lov til å gå på skole. Hva poenget skal være... vel... hmm... De går på skole, de dør... Pointless?
Så hva faen går/gikk DU på skole for da? Du dør jo også etterhvert din syke faen... [du peker til DEG *peke på deg som lese ja*]
Jævli kjipt at de som har HIV smitte ikke får lære noe sammens med andre..
det er jo diskriminering..akkja...sånn er verden..
off topic
Noen som vet noen tall for hvor mange som er hiv-smitta i Norge ?
/off topic

Dette er bare skandaløst. Men hvis skolegangen er dyr, og foreldrene har flere barn kan det være forståelig at de sender det friske og ikke det syke.
[off topic]
http://www.dagbladet.no/dinside/2003/02/12/361370.html

Ask, and you shall recieve...
[/off topic]

[EDIT]

Virker som flere... en hel del mange fler, ifølge folkehelseinstituttet... 2507

http://www.fhi.no/nyhetsbrev/aidsinf...nett2711a.html
Sist endret av necro; 10. april 2003 kl. 09:43.
Opprinnelig postet av alcy
off topic
Noen som vet noen tall for hvor mange som er hiv-smitta i Norge ?
/off topic
Vis hele sitatet...
http://www.radiator.no/new/hiv_tall_2001.htm

2351 stk