Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6638
Hei alle freaks!


Har tenkt meg på en festival om en ukes tid, og har tenkt å investere rundt 3-4k i høyttalere som kan gi fra seg en del bass.


Har hatt kontakt med flere på finn og trenger hjelp fra dere hva som kan være lurt å kjøpe, og hva som ikke er verdt pengene.


CERWIN VEGA CLS 10 selges til 1700,- uten forsterker og kabler.

CERWIN VEGA DC-10 selges til 2900,- uten forsterker og kabler.
Regner med du klar over de cw du linker til er hjemmehøytalere der du trenger forsterker som som trenger påp 230v, er vel ikke like enkelt på festival. du bør heller gå for noe som er en paryhøyttaler med batteri og bluetooth.
Sist endret av RapTouR; 6. juli 2019 kl. 23:50.
BeatN
Trådstarter
23 1
Det er tilgang på strøm på festivalområdet forresten.

Flere som kjører Cerwin Vega der
da bør du kjøre på med noe bra effektforsterker som PA effekttrinn eller noe NAD, Midgard Oberon. samt forforsterker. med bluetooth dongle. regner med du ikke bruker CD nå i 2019

Siden du skal ha noe i denne klasse du spør etter til 4k, så får ikke det du leter etter, det koster mye mer
Sist endret av RapTouR; 6. juli 2019 kl. 23:56.
BeatN
Trådstarter
23 1
Forsterker kommer utenom de 4k ja

Noen som har erfaringer med bruk av CV da? :P
Sist endret av BeatN; 7. juli 2019 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det der hadde jeg slått fra meg med en gang. Bare masse mig å holde på med på festival med mindre du er svært teknisk begavet.

Ett par alternativer

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...oth-hoyttaler/

Gå på Finn og kjøp det du kommer over av JBL Extreme og hook de opp i Partymode. (alle spiller sammen)
Teknisk begavet koble opp høyttalere og forsterker samt en kilde?
tør jeg spørre hva slags festival du skal på? siden du skal ha så voldsomt med høyttalere? eller er det du som står for musikken på festivalen?
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Teknisk begavet koble opp høyttalere og forsterker samt en kilde?
Vis hele sitatet...
Jepp, de færreste ser forskjell på inn/utganger og langt mindre signal/linje/høyttalerkobling. Som over skal det der ha noe for seg bør TS se etter en en effektforsterker ikke en 2x40w hifi integrert forsterker. Og da er gang avhengig av kilde må du ha forforsterker.

Det finnes så mye annet som speller fletta av CV i dag, det er bare en 30 år gammel våt guttedrøm som fortsatt lever som er eneste grunn til at det har noe for seg. Det er jo og noe selvmotsigende å se etter «noe som kan gi fra seg en del bass» og så sikte mot CV 10»... Så tilfelle er det bare budsjettere med Subbass Først som sist.

Høyttalere har hatt en stor utvikling de siste 30 åra og CV har stått stille.

Hvis det er aversjon mot BT finnes det mye powra høyttalere som gir en fiks ferdig «AUX» løsning.

https://www.gear4music.no/no/PA-DJ-a...BoCYJ0QAvD_BwE

Her kan du sammenligne spec på 20år gammel CV 10» mot dagens teknologi JBL 10» fiks ferdig med alt av tilkobling ink BT.
JBL Eon har bluetoothkontrollert DSP, ikke audio over BT. 10" er heller ikke et basselement og vil ikke klare å drive noe særlig trøkk. Ville spart de tusenlappene og brukt dem på noe annet.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jepp, de færreste ser forskjell på inn/utganger og langt mindre signal/linje/høyttalerkobling. Som over skal det der ha noe for seg bør TS se etter en en effektforsterker ikke en 2x40w hifi integrert forsterker. Og da er gang avhengig av kilde må du ha forforsterker.

Det finnes så mye annet som speller fletta av CV i dag, det er bare en 30 år gammel våt guttedrøm som fortsatt lever som er eneste grunn til at det har noe for seg. Det er jo og noe selvmotsigende å se etter «noe som kan gi fra seg en del bass» og så sikte mot CV 10»... Så tilfelle er det bare budsjettere med Subbass Først som sist.

Høyttalere har hatt en stor utvikling de siste 30 åra og CV har stått stille.

Hvis det er aversjon mot BT finnes det mye powra høyttalere som gir en fiks ferdig «AUX» løsning.

https://www.gear4music.no/no/PA-DJ-a...BoCYJ0QAvD_BwE

Her kan du sammenligne spec på 20år gammel CV 10» mot dagens teknologi JBL 10» fiks ferdig med alt av tilkobling ink BT.
Vis hele sitatet...
Enig med deg i at CV er oppskrytt humbug, men til en festival gjør de nok jobben sin.

Men koble en stereo med forsterker som klarer drive CV skal ikke være et så stort problem.

De JBLene vil nok spille fletta av CV. Ingen bakdel at de er aktive.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 7. juli 2019 kl. 15:58.
BeatN
Trådstarter
23 1
Ble at jeg kjøpte CV til 1700,- med kabler.

Takk for tips uansett.

Hvordan forsterker bør man ha? Noen tips der?

Rcf dca-550 effektforsterker 2x100w 4 ohm. Kr 1000,-


Bør jeg kjøre på mer med w?
Sist endret av BeatN; 7. juli 2019 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2x100W tilsvarer 2x50W i 8 ohm som vi bare kan anta er motstand i høyttaleren dine.
BeatN
Trådstarter
23 1
Sist endret av BeatN; 7. juli 2019 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja og siden du skal bruke den til fest bør du ikke ha noe mindre enn 2*200W i 8ohm.
Husk også at du må ha riktig signalstyrke inn for å få utnyttet forsterkeren.
BeatN
Trådstarter
23 1
Funker NAD 214 eller 216 på CV?
216 husker jeg var både strømsterk og stabil. Hadde et par på låns en kort periode under testing av selvbygde høyttalere. Var det 150 w i 8 ohm på den?
Ordne deg et lass med sikringer.

CV er kriminelle på sikringer som ryker ved litt hard bruk.
BeatN
Trådstarter
23 1
Haha, ikke jeg som styrer strømmen dessverre.

Festivalen som står for strøm!
Sikringer til ampen. Ikke til strømkursen.
BeatN
Trådstarter
23 1
Okei, er det egne sikringer i diskanten også?