Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2362
Hei.

Jeg har ved et par anledninger glemt filler i en bøtte med vann, og etter to eller tre dager har det begynt å lukte dårlig. Veldig dårlig, typ kloakkinfisert et eller annet. Noe jeg aldri har opplevd før.

Merker også at det er en viss stank i andre tilfeller også, så jeg begynner å lure på om huseier har slurva med rørarbeidet? Det er en gammel garasje som har blitt gjort om til en leilighet.

Hvordan kan jeg sjekke renheten på vannet?
Om du skal teste selv trenger du omfattende laboratorie-utstyr. Da snakker vi agar for å dyrke bakterier og virus på, varmeskap på 38C for å dyrke frem bakterier. Diverse fargemidler for å farge eventuelle bakterier/virus. Egnet mikroskop for å sjekke hvilke forurensninger du faktisk har. Om du tenker i den retningen. Annen type forurensning krever andre metoder som feks giftstoffer eller uønskede legemer.. orker ikke gå i detalj men det beste er vel som nevnt over. Ta en prøve og send inn til fagfolk og få en utvidet analyse..
Høres ut som at det er fillene som er skitne.
Bor du på Askøy utenfor Bergen?
Kommer vannet ditt fra egen brønn som du regelmessig bæsjer oppi?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei igjen folkens!

Jeg har klaget til huseier om vannet. Huseier har bestilt test fra et laboratorium, men jeg stoler ikke på huseierne.

Det har vært et par tilfeller hvor de har løyet og prøvde å trikse med ting.

Jeg fortalte dem at jeg ønsket å ta ansvaret for testen, men fikk til svar at jeg da måtte betale den selv. Tenker at de muligens kan fylle på vannet hos seg selv fremfor mitt.

Noen som har peiling på hvilke rettigheter eller krav jeg har her?
"Øko-Terrorist"
Du kan vente til huseier kommer tilbake med resultater. Stoler du ikke på resultatene kan du betale for en test selv, kommer de tilbake med helt andre resultater kan du først kontakte kommunen slik at de får sjekket sitt anlegg, regner med du kan få refundert utgift til test av dem om det er deres anlegg det er noe feil med. Er det ikke feil med kommunens anlegg ville jeg tatt kontakt med husleietvistutvalget.

Tester kan bestilles blandt annet her; https://www.vannanalyse.no/produktkategori/drikkevann/
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Hei igjen folkens!
Noen som har peiling på hvilke rettigheter eller krav jeg har her?
Vis hele sitatet...
Levering av vann er regulert under forbrukerkjøpsloven.

Sitat av forbrukerradet.no
Vann er i forbrukersammenheng å regne som en vare, og kjøp av vann reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dette gjelder uavhengig av om vannet kommer fra et privat eller et kommunalt vannverk. Loven gjelder på tross av at vannleveransen som regel ikke er basert på en avtale.

[...]

Forbrukerkjøpsloven gir deg mulighet til å kreve prisavslag dersom vannet ikke har den kvaliteten du kan forvente. Det finnes eksempler på at klager på vannkvaliteten har gitt mellom 25 og 50 prosent reduksjon i vanngebyret for den perioden vannkvaliteten har vært dårlig. Forutsetningen er at vannleveransen avviker vesentlig fra det du har grunn til å forvente.
Vis hele sitatet...
Tror nok du må betale selv eller la huseier foreta testen. Evt. kan du kontakte kommunen, om dere har kommunalt vann og be om kopi av tester de har gjort. Kanskje har kommunen også mulighet til å ta en test ute hos deg?

Kan ikke tenke meg at du har noen rettigheter i forhold til at du kan kreve at selv skal stå for prøvetaking og innsending. Huseier kan jo da ikke vite om du jukser. Kanskje dere får ta testen sammen også gjøre en god gammeldags voks-forsegling på prøven?

Jeg tenker at utgangspunktet ditt for å mistenke dårlig vannkvalitet er noe spesielt. Om man glemmer en vaskebøtte med skittenvann og møkkete gulvkluter i så er det ikke rart at de begynner å stinke etter noen dager. Men da er det neppe vannet det er feil på. Hva skjer om du setter et vannglass på benken natten over eller 2 dager? Blir du eller besøkende hos deg dårlig i magen av å drikke vann? Om ikke så tenker jeg at vannet er helt ok.

Noen kan få groe i rørene, det er mulig å spylt rør men det koster. Forsøk å bare la vannet veldig lenge, kanskje er det nok til få evt. groe til å løsne. Men groe gir gjerne dårlig smak så det tror jeg du ville merket på at det var usmak i vannet.
Sist endret av _abc_; 16. april 2020 kl. 13:41.
Meget spesielt å mistenke dårlig vannkvalitet basert på at du lar vaskevann med en klut ligge å sure i flere dager.. Du vet at det dannes bakterier i vaskevann som står?
Nå er ikke jeg rørlegger eller har noe greie på det ellers, men tror det skal veldig godt gjøres å få kloakk i det rene vannet innenfor et bygg. Men jeg mener å ha hørt at det kan skje i bakken utenfor bygget, hvis vann og kloakk ligger side om side og begge får lekkasje, ved for eksempel teleskade. Men mest sannsynlig er det bare eldgamle rør, eller ingenting galt i det hele tatt. Er bygget gammelt?
Tja nå er vel tråden strax ett år gammel, så det skal vel godt gjøres at det fortsatt er lekkasje i både vann og kloakk på utsiden av bygget. Da ville det vel blitt en real synkegrop der i løpet av det siste året. Tenker det har vel mest å gjøre med at ts har dårlige rutiner på å gjøre husvasken helt ferdig når han først er igang. Husvask inkluderer å tømme & skylle vaskebøtter, og skylle og vri opp kluter. En gjør jo det nettopp for å unngå dårlig lukt.