Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4844
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har rundt 20.000 kroner hos Revolut, er dette det "tryggeste" digitalet bankalternativet mtp. hva som skjer med pengene om banken skulle gå konkurs? De har vell en garanti på 100k euro eller noe slikt?
20K why worry? Om du sover dårlig pga bekymringer så flytt pengene til en norsk bank.
Men ja, det stemmer. Såvidt jeg husker ble Revolut godkjent som bank i vinter og dermed er også innskudd sikret. Hva som evt. skjer om det blir brexit vet jeg ikke - godkjenningen er vel ihht EU reglene, samme er garanti for innskudd.

Men sikring av innskudd får de nok også ved evt. brexit, men da kan det jo være at beløpet endres.

20K på konto er null stress i henhold til evt. konkurs, da er du dekket. Både i norske banker (2mill) og i europeiske.

Rent teknisk så kan du jo like godt ha pengene stående på en norsk konto, også bare bruker du visa til å overføre på mobilen fra norsk konto til Revolut ved behov. Da er jo pengene disponible på Revolut betalingskortet in-real-time. Trenger du feks 500 så et par tastinger på mobilen så er pengene tilgjengelig umiddelbart på visa/master/virtuelt kort fra Revolut.

Selv ville jeg sjekket hva som spiser minst av de pengene. Tenker på gebyrer, gebyrer på kortbruk, gebyr ved kontant uttak, minibank, vekslingsrate ved bruk utenlands etc. Også ville jeg plassert pengene der minst mulig spises opp. Revolut har forresten noen veldig bra tjenester som on-the-fly virtuelle betalingskort.
Sist endret av random67489; 7. juni 2019 kl. 17:55.
Hva hjelper forøvrig en garanti om de går konkurs?!
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Hva hjelper forøvrig en garanti om de går konkurs?!
Vis hele sitatet...
Poenget med et slikt garantibeløp, er at det er en annen aktør som garanterer at du får pengene dine (opp til et visst beløp) hvis banken går konkurs. I Norge har vi Bankenes sikringsfond, som garanterer for opp til 2 millioner kroner per kunde per bank. Det betyr at hvis banken din går konkurs, så får du likevel alle pengene dine tilbake fra sikringsfondet.

Her står det litt om hvem/hva/hvordan Revolut garanterer for pengene dine.
Ok i EU har de også et sikringsfond som dekker innskudd opp til 100 000 € om banken kneler. Det er altså ikke bankene som betaler garantien, for de er jo konkurs og skrevet i null om garantien trår i kraft. Regner med det er hver enkelt stat som bankene må betale inn til, ikke ulikt det norske sikringsfondet.