Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2198
Hei.
Har begynt å spise okselever, som jeg steker.
Så har jeg sett folk på youtube, som spiser fersk lever.

Er det sunnere, å spise leveren fersk?
Du mener rå? Å spise rå innmat hadde ikke jeg gjort. Vil du være litt tøffing så stek den "rare".
Fersk kontra frossen lever? Nei det er nok ikke sporbare forskjeller.

Rå vs varmebehandlet? Blir vel gevinst vs risiko det vel? Det er jo en hel gjeng folk som ikke spiser varmebehandlet mat i særlig grad. Om de også spiser rå innmat vet jeg ikke. Men lever er jo sunn mat, slik vi tradisjonelt har spist den. Varmebehandlet. Så fortsett med stekingen du.
Det er litt pluss og minus. Sånn kjapt uten at jeg gidder å Google kilder:

Pluss for steiking:
Rå lever smaker høgg
Kroppen tar lettere opp næring fra varmebehandle kjøtt
Du dreper bakterier på overflata (og inni hvis du gjennomsteiker godt, men ihelsteikt lever er ikke så godt)

Minus ved steiking
Det dannes noen stoffer som ikke er bra for deg i store mengder
Du må tilføre fett i steiking
Steiking tar tid
Takk for innspill.
Skal steke lever med fløtesaus+løk.
En grunn til at mange spiser leveren fersk er fordi det er lettere å "svelge ned". Jeg har prøvd å tilberede lever flere ganger og det har fått skosåle-konsistens og en helt jævlig smak alle gangen (selv etter å ha bløtlagt leveren i melk over natta), så å bare kunne svelge bittesmå biter ned med noe å drikke blir fremgangsmåten jeg bruker om jeg skal spise det igjen.
Sitat av MBTI Vis innlegg
En grunn til at mange spiser leveren fersk er fordi det er lettere å "svelge ned". Jeg har prøvd å tilberede lever flere ganger og det har fått skosåle-konsistens og en helt jævlig smak alle gangen (selv etter å ha bløtlagt leveren i melk over natta), så å bare kunne svelge bittesmå biter ned med noe å drikke blir fremgangsmåten jeg bruker om jeg skal spise det igjen.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig poenget med å spise noe man synes smaker så jævlig at man må skylle det ned for å få det i seg?
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hei.
Har begynt å spise okselever, som jeg steker.
Så har jeg sett folk på youtube, som spiser fersk lever.

Er det sunnere, å spise leveren fersk?
Vis hele sitatet...
Biotilgjengeligheten til næringsstoffene i rått kjøtt er lavere enn i stekt kjøtt.
Med andre ord er er det mindre næringsrikt med utgangspunkt i dette, med mindre det er noe spesielt med akkurat lever som gjør den lettere å fordøye.
Stekt lever kan være litt vanskelig å få til uten at det blir seigt. Jeg pleier å ta den ut av frysa og lar den ligge til den har begynt å tine såvidt i kantene. Skjær opp i tynne skiver, hold det godt under centimeteren, så jevne som mulig. Stek det veldig kjapt i varm panne, når det begynner å slippe lyserosa væske er den akkurat passe mør. Har du gjort det riktig kan du spise den med skje ... Skal du lage fløtesaus så ikke la leveren koke sammen med sausen. Ta den opp og lag sausen på stekefettet, husk brunost. Legg leveren oppi etter at det har kokt inn, men bare så den blir lunken.
Takk superfuzz. Stekte til det piplet ut rød saft. Ble bedre en forrige gang(første gang).
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva er egentlig poenget med å spise noe man synes smaker så jævlig at man må skylle det ned for å få det i seg?
Vis hele sitatet...

Kan ikke svare for ts, men endel spiser lever pga at kroppen mangler noe, kan det være jern kanskje? Lever er jo også både svært sunt og svært rimelig i innkjøp så kanskje noen spiser det pga prisen?

Har du gått uten kjøtt en stund pga trangt budsjett så er nok en levermiddag helt innenfor om behovet for kjøtt melder seg og det ikke er penger til å feks kjøpe koteletter, biffer etc.
Jeg har begynt med lever, på grunn av helse. Har mange viktige vitaminer.
Det smaker ikke så ille, hvis man steker riktig.
Min mormor stekte lever med fløtesaus, serverte den med poteter og makaroni. Kjøttet ble sjukt mørt, ikke som dere beskriver her i det hele tatt. Mulig hun brukte svinelever, det er jeg ikke helt sikker på. Det var litt «tørt» i forhold til annet kjøtt og smakte litt jern, men jæken tute så godt det var..

Nå er det vel kanskje noe spesielt med maten til bestemødre?!
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Min mormor stekte lever med fløtesaus, serverte den med poteter og makaroni. Kjøttet ble sjukt mørt, ikke som dere beskriver her i det hele tatt. Mulig hun brukte svinelever, det er jeg ikke helt sikker på. Det var litt «tørt» i forhold til annet kjøtt og smakte litt jern, men jæken tute så godt det var..

Nå er det vel kanskje noe spesielt med maten til bestemødre?!
Vis hele sitatet...
Jeg legger en mynt på det siste du sier der

Herregud som jeg savner maten til bestemor og farmor.