Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1289
Hvilke oster er gode til tapas med marmelader, druer, oliven og kjeks? Evt. noen forslag på salt småmat(ala oliven)? Ikke kjøtt.
Sist endret av Daaaaaaaa; 8. april 2019 kl. 18:47.
Gå til en meny, coop mega eller en delikatesse butikk og spør hehe

Men jeg liker blå muggost, manchego, Jarlsberg vellagret. Er de jeg alltid har.

Men er mye rart du og kan slenge med costello chilli synes jeg og passer. Ellers så er det bare og handle inn masse forskjellig.

Salt mat ved siden av, ikke kjøtt... Hva med nøtter? Eller brød med chevre honning og valnøtter.
Av kjeks så liker jeg de fra Sætre rød pakke eller den pakke med mye rart oppi.

Kun din egen fantasi her som setter grenser
Folk liker forskjellige ting. En av mine must haves er Selbu blå. Den er helt åndssvakt god på sånne kjipe kjøpepepperkaker, hvis det fortsatt er å få tak i. Med noe frukt på toppen, f eks sharon.

Brie er "snill" og noe de fleste liker, med f eks honning og valnøtter oppå.

Snøfrisk med rødløk er godt. Ikke den du kjøper, den har for lite rødløk. Vanlig snøfrisk med MYE, sprø, knasende hakket rødløk.

En eller annen form for chillimarmelade er god topping på flere oster.

Synes forresten det er helt uansvarlig å ikke ha spekemat på bordet i dette gildet, men suit yourself
Sist endret av *pi; 8. april 2019 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ikke sånn super-stor fan av ost, så de mildeste er vanligvis det som faller best i smak hos mine smaksløker..
norsk brie med markjordbær kompott + ritz er jævla digg..

friterte mozarella sticks (kutt, frys, paner og friter! lett og 10x billigere óg bedre enn de man kjøper) + blåbær marmelade/sweet n sour

marinerte oliven (hvitløk og masse urter) helst mariner det i noen dager for å få mer smak.
pata negra serrano!! litt dyrt men farlig godt
bakt paprika og tomatmarmelade m vanilje er også knall tilbehør!
hmm.. jo! honning glasert nøttebrød setter prikken over i'en på ostefatet!
også bakt tacosaus med masse cheddar og litt majones.. er.. siiiiiick ��
Stiller meg bak forslaget av Selbu blå ("Nybegynner-ost" som de aller fleste liker), dog jeg ikke er noe fan av pepperkaker sammen med osten. Føler de er for dominant i smak og stjeler litt av opplevelsen. For utenom det så er et protip å kaste på litt honning som har ligget med valnøtt (Fåes på Coop Extra m.m.) eller solbærgelé/syltetøy helt sykt godt sammen med blåmuggost generelt. Om du trodde lilla druer var godt med osten, gjør deg klar for en smaksopplevelse fra en annen planet sammen med sistnevnte! Jeg er selv veldig glad i Ritz sammen med osten, men flere eksperter mener at også disse er for dominant i smak pga. alt saltet. Det finnes mange gode alternativer til Ritz som er uten salt, men jeg syns det er digg da jeg som oftest har et glass med IPA eller Prosecco (Brut) ved siden-av.
Hadde ost- og vinkveld med fruen på fredag og da kjøpte vi inn 10 ulike oster. Meny hadde 30% på alle oster, så vi brukte muligheten til å smake litt nytt.

Jeg er glad i faste oster som kittmodnet ost, liker hvitmugg, men sliter med blåmuggost. Favoritten var uten tvil Comté.

Det var gøy å prøve noe annet enn den «vanlige» Brien.

Kjøpte et sett med tre marmelader fra Jacobs som var helt nydelig med ostene.
Masse gode tips, setter pris på de :-)
Om du kjøper en skarp blåmuggost (feks gorgonzola, stilton), så passer det veldig godt med fikenmarmelade til. Ellers er manchego en milld og god ost som jeg personlig kunne spist til jeg sprakk.
Comte/vellagret cheddar er gode greier, litt skarpe, men velsmakende.
Når det gjelder myke oster så er camembert et OK valg.

Selv liker jeg også å kjøpe inn oliven, spekeskinke (serrano eller pata negra), samt olivenolje som jeg drysser på hvitt brød. Jeg er nok miljøskadet etter x antall besøk i Andalusia, men det er veldig godt.