Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1624
jeg satt og tenkte litt, ettersom jeg vil satse på og gå bygg og annlegstekknikk når 10.kl er ferdig. Men da kommer spørsmålet, må jeg ta almen påbygging for og kunne ta utdanningen som ingeniør i forsvaret?

Etter noe snakk med div. venner, familie osv. har jeg får vite at det er stor etterspørsel på ingeniører med fagbakgrunn. så tenkte at det kan være en langsiktig plan.


setter stor pris på alle svar som kommer=)
du må ha almennpåbygg + matte og fysikk mener jeg for å ta utdanning som ingenør.

sjekk ut litt på www.mil.no
Sist endret av hyys; 10. januar 2008 kl. 19:41. Grunn: hjemmeside
Det er noe som heter hærens ingeniør skole (HIS) Som kan være en mulighet for deg da, men da må du tjene noen pliktår i forsvaret etterpå, men hva kan man ikke gjøre for en gratis utdannelse?

Edit: De fagene du muligens vil trenge for denne utdannelsen er nok noe du kan ta på et lite år som privatist.
Sist endret av Bob Saget; 10. januar 2008 kl. 19:42.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ingeniør med fagbakgrunn er du uansett ikke.
Han vil vel ha fått en form for fagbakgrunn etter de pliktårene?
Sist endret av Bob Saget; 10. januar 2008 kl. 19:44.
Trådstarter
Sitat av Bob Saget
Det er noe som heter hærens ingeniør skole (HIS) Som kan være en mulighet for deg da, men da må du tjene noen pliktår i forsvaret etterpå, men hva kan man ikke gjøre for en gratis utdannelse?
Vis hele sitatet...
Er klar over det med plikt år osv. det er verdt det (:

men en ting når jeg skla in i millitæret, eller hvis. Det blir etter siste året i praksis, sett utifra at jeg går byggfag?
Sitat av carty
Er klar over det med plikt år osv. det er verdt det (:

men en ting når jeg skla in i millitæret, eller hvis. Det blir etter siste året i praksis, sett utifra at jeg går byggfag?
Vis hele sitatet...
Etter lærlingtid tenker du? Eller VG1?

Uansett kommer det ann på mange faktorer. Mest sannsynlig har du vært på sesjon? Dersom du blir innkall til tjeneste før du har fått deg læreplass må du mest sannsynlig inn. Om du har påbegynt læretid er det sannsynlig at du får utsettelse.

Du kan jo vurdere det når du er kommet i forsvaret om du vil forsøke å utdanne deg der. Dem er ganske strenge på dette med pliktår nå, da forsvaret nesten ikke sponser utdanningen lenger. Men HIS er jo ett godt alternativ. Noen sier du ikke får erfaring, men det gjør du. Forsvarsbygg der mange ingeniører jobber er ett av landets største entrepenørselskap om man ser det innen antall jobber og årsverk osv. Forsvarets ingeniører samarbeider tett med andre langs ingeniører, får tilgang til en del ting som ikke alle andre gjør, om du har sikkerhetsklarering vel og merke.

Men dette finner du selv ut. Men mange selskaper gir deg ansennitet når du begynner hos dem etter forsvaret.
Trådstarter
som jeg sa i 1. post når jeg er ferdig med 10. så går i 10. kl enda.. lærlingtid er det jeg mener med praskis.
For de fleste ingeniør fag trenger du å ha matte og fysikk (Er så mange typer at jeg vet ikke om det trengs i alle, men det er himla mange!)

Da er det vel bedre å gå elektro og lærling åra i forsvaret.. Første året er det 4,2k i måneden i lønn + fri kost og losji. Mens andre året er det litt over 10k med fri kost og losji. Vet ikke om dette er noe du vil, men det er veldig bra though.
tips: ta almennfaglig VG. 3 år, så hopper du i militæret og utdanner deg der.
Sitat av hyys
tips: ta almennfaglig VG. 3 år, så hopper du i militæret og utdanner deg der.
Vis hele sitatet...
Mhm, like greit og kjøre på med full almennfaglig, aka ekstra matte og fysikk.
Da har du et sikkert grunnlag.
en ting som kan nevnes er at etter 3 år med Ing(elektro, telematikk, IT systemer osv...som forsvaret tilbyr), har du som nevn praksistid.
Men det folk oftest IKKE vet er at om du er god, så deler forsvaret ut et stipend til rundt 10 stk som dekker en Master påbygning i det sivile liv(2 år på Universitet).

ellers er det jo fint iht. at du får lønn under utanningen din, lite kostnader...får forsåvidt også fenrik grad til å begynne med, om du går via Krigsskolen, og sersjant ved FIH(de fleste havner vell på Løytnant eller Kaptein når de er ferdige og i tjeneste).


men blir dog litt annerledes fra en sivil utdanning...litt annet miljø, men vil tro at det er verdt det!
Sist endret av Tracker54; 12. januar 2008 kl. 19:56.