Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2364
I USA er det en skoleskyting per 60 timer. De har en helt ekstrem fengselspopulasjon og politivold som er ikke står i forhold til noe annet utviklet land.

Er det greit at Norske og andre politikere ikke tar opp mangelen på menneskerettigheter når vi møter USA?
Kan jo ikke gjøre det for det er ikke slik politikk fungerer.
Da blir jo forholdet til landet ødelagt og man mister fordeler så ingen tør det heller ikke.....
fru. Erna
Er ikke brudd på menneskerettigheter i seg selv å fengsle mange. Så lenge de får en rettferdig prosess i domstolene og lovene i landet følges.
Hadde det vært rimelig om USA sine politiker tok opp med Norge at vi fengslet så få personer og at soningsforholdene er for "snille" ?
Problemet er at fengslene er private institusjoner. Disse aktørerene gir penger til politikerne i form av bestikkelser for å føre en politikk der folk blir buret inne for ingenting. Hvis jeg ikke tar feil får fengslene penger for hver innsatte, og hvis disse er av høyere trusselfare får de mer penger. I tillegg er det vanvittig mye arbeidskraft i fengslene, USA går ikke rundt uten fanger.

Dette er kapitalismen på sitt værste. Så lenge meg og mine har det bra, i dette tilfellet de rikeste, gir de faen i resten. Blir for dumt hvis man er fattig og sønnen din på 3 år får kreft så ender du enten opp med gjeld opp til hals eller at sønnen din dør.
USA og Norges forhold har vært veldig godt lenge.
Vi er steinrike, har ett velfungerende demokrati og en for USA og NATO viktig strategisk plassering, bla. for
lagring av utstyr og nå i den senere tid også tropper.

Når Norge og USA møtes eller diskuterer oppfører vi oss litt som når den "fineste" dama på skolen snakker til
deg, vi logrer og smiler.
Husker godt da Bill Clinton var her i 1999. Man skulle tro Paven var på besøk. Tusenvis av folk langs alle gatene
i sentrum og Kjell Magne Bondevik så ut som om han kom i buksa hver gang de hilste.

... svarte vist ikke på spørsmålet ditt:
"Er det greit at Norske og andre politikere ikke tar opp mangelen på menneskerettigheter når vi møter USA?"
Nei det syns jeg ikke. Når vi samarbeider såpass mye med de som vi gjør, bør vi også kunne si hva vi mener.
Sist endret av Antimatter08; 15. februar 2018 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Norske politikere eier ikke ryggrad til å stå opp mot land som USA, ett land som flyr folk ut av landet for så å torturere dem i andre land for å unngå menneskerettighets spørsmål/konflikter, se til guantanamo bay f.eks. Alt handler om penger og om å fortsette å ha ett godt forhold, samme hva landet gjør. En kan jo også se hva Trump gjorde angående innreiseforbudet pga "terrorister", alle land han skrev på listen er muslimske fattige land hvor Usa ikke har noen handel med.. men Saudi-Arabia hvor 15 av de 19 9/11 terroristene kom ifra er ikke på den listen.

Poenget er at ja, Usa gjør så sykt mye sprøtt og ingen tør si noe imot det utenom Amnesty og diverse andre menneskerettighets organisasjoner, men disse blir jo glatt oversett..
▼ ... over en uke senere ... ▼
USA skremmer driten av meg, jeg er som mange sikkert har fått med seg autisisk, og jeg kan jo ikke se tv eller høre radio eller lese aviser. Jeg blir livredd av forsidene når jeg går i butikken en sjelden gang, får vanligvis alt på døren. Tenk om jeg bodde i usa da hadde jeg tvansjobbet i fengel der de setter deg på glattcelle om du ikke jobber. Eller tigget på gaten pga systemet hjelper ikke folk som er sjuke. Hadde vært søppel for alle andre om jeg bodde der liksom, nesten som autister/psykisk syke sattes ut i skogen en gang. De kan reise og ryke de som styrer der nede, Trump som president er en vits fra Simpsons som ble skremmende virkelig. For litt avreagering, søk bad lip reading trump på youtube! Hysterisk morsomt. Og star wars filmene er geniale fra bad lip reading og. I can be a backpack while you run. -Yoda

s
Sist endret av saviour; 26. februar 2018 kl. 01:57.
Sitat av saviour Vis innlegg
Tenk om jeg bodde i usa da hadde jeg tvansjobbet i fengel der de setter deg på glattcelle om du ikke jobber.
Vis hele sitatet...
Det gjør man da i Norge også. Arbeidsnekt i en ukes tid er rett på lukka avdeling det.
Det er svært mye som er galt i USA. Men svært mye av dette har folket der skyld i selv. Tross alt så var det amerikanerne selv som sørget for at Trump kom til makten.
Samtidig så tror jeg at du (trådstarter) har misforstått hva menneskerettighetene er dersom du mener at det å ha skoleskytinger, en høy fengselspopulasjon og en høy grad av politivold er et brudd på disse. Guantanamo Bay og det som foregår der, det er derimot et brudd på menneskerettighetene. Det er selvsagt også svært kritikkverdig at et land som USA fortsatt har dødsstraff i 2018.
Sist endret av Who?; 26. februar 2018 kl. 10:46.
Vel, folk valgte ikke Trump for å gjøre ting værre.. De fleste håpet på bedre tider men den andre parten så at Trump ikke var den rette. Han lovet jo å avsløre 9/11, fengsle Hillary, bygge mur mot mexico, senke skattene til fattige.. Politiske lovnader skal man aldri tro på, det overrasker meg at folk fremdeles gidder å stemme. Men går utifra at det er pga naivitet/ignoranse og mangel på viten.

Men over til menneskerettigheter igjen: Folk har faktisk rett til å leve uten å være redd for å bli drept og ikke bli utsatt for vilkårlige arrestasjoner.

Men vi bryter menneskerettighetene her i Norge også, men det er lite/ingen fokus på dette.

Det er nok heller slikt at så lenge en personlig ikke blir utsatt for brudd på menneskerettigheter så bryr en seg heller lite om hva som foregår med andre..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er utrolig hva som er greit for folk bare det er i en annen by eller et annet land, men det er vel sånn mennesker er. Syns likevel det er sinnsykt at trumpen kom i maktposisjon. Han har jo den dårligste/motbydeligste personligheten av alle profilerte politikere syns jeg. Og jeg får nesten ikke med meg noe som skjer, men man hører jo alltid litt fra andre.

Tror desverre ingen land, eller samling av land tør hamle opp med usa sine problemer, og de fleste vil vel ordne opp i egne problemer først som mennesker alltid gjør. Sikkert land også, de er jo styrt av mennesker, det værste dyret på planeten vår.

s
Det er jo mye motstand mot det internt, der nå.

Jeg synes at kombinasjonen mellom psykisk helse og lett tilgang på vaapen er et daarlig onde.

Det er tydelig at en del av drapsmennene har psykiske problemer. Og det verste er ikke skoleskyting. Det er flere som blir skutt i hjemmet pr aar.

Men jeg tror mange der borte begynner å se annerledes på det nå. Jeg foelger CNN og det ser ut til å vaaere mer motstand mot det nå enn foer.

Så det beste er nok at amerikanere loeser det internt. Det er vanskeligere aa holde på en lov som ikke har bred stoette i folket, vil jeg tro
Sist endret av Mari Y; 6. mars 2018 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.