Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 13670
Hei, alle, jeg er helt ny her og kommer til dere som et siste forsøk på og henvende meg til noen ang hjelp/muligheter og hvilke alternativer jeg har igjen.

Jeg er som sagt 23 år gammel, har 1 runde på pissings som 15åring og 2 eller 3 "dommer" for besittelse og røying av hasj på rullebladed, siste var når jeg var 18 (5 år siden). Jeg har ingen utdanning utover grunnskole, og lite arbeidserfaring. jeg har EKSTREMT dårlige tenner delevis pga neglekt og delevis pga at jeg rett og slett er, og har vært fattig store deler av livet (vi vet alle hvor dyrt tannlege er)

per dags dato er jeg registrert hos NAV, og har levert pris overslag, fra tannlegen min, for få dekket kostnadene, da de ligger på nesten 30 000Kr, noe jeg så absolutt ikke har råd til og dekke selv. smerten gjør det vanskelig/umulig for meg og fungere i jobb, og derfor sølte jeg livsopphold i mellom tiden, til søknaden om tannlege støtte er behandlet og jeg kan finne jobb på egenhånd, men Nav.. Byråkrater og usympatiske som de er, har innført "aktivitetskrav", som betyr at jeg må jobbe(i vaktmestergruppa 8-15 hver dag for 6500kr i mnd, altså 46Kr timen. jeg ser også for meg hva slags sosial dumping plass det er, og hva slags folk jeg kommer til og måtte forholde meg til narkomane og alkoholikere) for og ha krav på penger mens jeg venter på penger som skal få meg ut i jobb, ja.. totalt ulogisk og selvmotsigende.. jeg vet.

jeg har jobbet på lager gjennom Jobzone, men "gå opp" der etter ca 1,5 år da jeg skjønnte at det ikke var noe fremtid for meg der, eller i lagerjobb generellt.. jeg har jobbet anlegg, men ble sparket da jeg begynnte og merke uregelmessigheter i utbetalinger av lønninger satt opp i mot timer jobbet (for familie så jeg får meg ikke til og gå til sak)

jeg har gjentatte ganger prøvd og få orden på livet mitt, men narkotika/lite erfaring/utdanning får meg ikke langt i arbeidslivet og alderen min gjør skole vanskelig (var hos oppfølgings tjenesten, og fortalte om situasjonen min, og hu lo rett og slett av meg og fortalte at jeg er for gammel men jeg kan prøve meg på voksen opplæring når jeg er 25 (om 2 år!!)

det virker som alt håp er ute, men jeg er fortsatt bare 23.
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre hvor jeg skal hendvende meg og jeg mister stadig mer og mer troen på dette "Verdens beste land og bo i" og den såkalte "velferds staten" vi lever i.

noen som er i samme situasjon? noen som har råd eller hva som helst? på dette tidspunktet er desperat en underdrivelse. jeg vil opp og frem i livet, men er redd den sjansen har gått ifra meg allerede som ung.
Hva er alternativet - ta livet av deg? Er selv i en ganske lik situasjon og har forøvrig hatt denne krigen med NAV selv veldig mange ganger. Men det att du ikke så en fremtid hos jobzone ser jeg overhodet ikke som en grunn til å slutte å heller velge nav. Har du vært avholds og klart å svelge noen kameler iht. jobzone så er du vell enig i att dette hadde sett helt annerledes ut fra din side?
Trådstarter
Ta livet av meg? hva er det for et svar? er dette /b/? grunnen til at jeg sluttet i Jobzone var fordi en kollega av meg på lageret(også annsatt via JobZone) var lovet første stilling ledig der, men endte opp med og jobbe der 2 år uten noe form for fremgang, så fort det åpnet ledige stillinger fyllte de, (lageret) dem med flere vikarer.
I tillegg fikk jeg jobbtilbud i anleggs firmaet til onkelen min så jeg så det med som mer givende, langsiktig. når jeg fikk sparken der (for konfrontasjon om lønn) var jeg kommet til tidspunktet hvor tannpinen var blitt så kraftig at jeg ikke kom meg ut i ny jobb etter det

svar som dette, er uønsket, forresten. jeg har ikke tenkt til og gi opp. er for nyskgjerrig på hvordan historien om meg fortsetter til og avslutte tidlig
Sitat av KJF93 Vis innlegg
Ta livet av meg? hva er det for et svar? er dette /b/? grunnen til at jeg sluttet i Jobzone var fordi en kollega av meg på lageret(også annsatt via JobZone) var lovet første stilling ledig der, men endte opp med og jobbe der 2 år uten noe form for fremgang, så fort det åpnet ledige stillinger fyllte de, (lageret) dem med flere vikarer.
I tillegg fikk jeg jobbtilbud i anleggs firmaet til onkelen min så jeg så det med som mer givende, langsiktig. når jeg fikk sparken der (for konfrontasjon om lønn) var jeg kommet til tidspunktet hvor tannpinen var blitt så kraftig at jeg ikke kom meg ut i ny jobb etter det

svar som dette, er uønsket, forresten. jeg har ikke tenkt til og gi opp. er for nyskgjerrig på hvordan historien om meg fortsetter til og avslutte tidlig
Vis hele sitatet...

Nært du tar deg av ting, men i din første post gir du utrykk av at du gir opp. I nav sine øyne så er dette en helt selvforskyldt situasjon. Du burde i det minste ta kontakt med Jobzone igjen å høre om du ikke kan få en jobb. For får du dette og kan vise det skriftlig til NAV så vil de straks bli mer behjelpelig mtp. tannlege-regningen din. Få også et skriv fra tannlegen der han dokumenterer att du har store smerter. Denne handlingsmetoden gjør at du kan manipulere litt og få ting slik du ønsker dem. Du skaffer deg ganske enkelt bare bedre kort på hånden, og lar ikke dem diktere alt som skjer.


Mer har jeg egentlig ikke å si om emnet, man blir oppsagt og havner på NAV i voksenlivet idag, og da er det bare å vite hvordan du kan få ting slik du ønsker dem.
Trådstarter
Vel, som jeg så tydelig legger det frem er jeg ganske tråkka ned om dagen, og trenger virkelig ikke slikt. og når jeg ber om råd til hvordan og komme meg på bena igjen er det vel liten tvil i om jeg har gitt opp eller ikke?

Tannlegen har dokumentert alt hun er i stand til og dokumentere, men NAV er så fastlåst i denne aktivitetskrav politikken sin..
jeg har forsåvidt fremdeles jobb i JobZone, men jeg klarer ikke gjøre noe produktivt da smertene hindrer meg i og gjøre noe annet enn og sitte med hånden mot kinnet og ta smertestillende ved gjenve timers mellomrom. etter at det har skjært seg med livsopphold nå tenker jeg og sykemelde meg fra denne vaktmestergruppa nå på mandag, og leve på sykepenger frem til jeg får tennene fikset, men denne tråden/innlegget handler mer om hva jeg kan gjøre fremover for og ikke havne nederst på lista over arbeidssølere.
jeg begynner og få nokså lite håp og selvtillit, og det bringer med seg lite ambisjon og drømmer.. jeg har ingen særskilte talenter, i hvertfall ikke som det er mulig og tjene penger på, jeg kunne tenke meg forsvaret (god løsning på disiplin, selvtillit og utdanning) men så er det rullebladed.. jeg kunne tenke meg og bli advokat eller og gå inn i politikken, men så er det skolegangen... det bare virker som for meg at alle steder jeg hendvender meg er en blindvei, og derfor lurer jeg på hva andres erfaringer er, å hva av muligheter jeg har oversett/ikke tenkt på, som kan gi meg et verdig liv, og gjøre så jeg slipper og jobbe deltid på gulvet på lager til jeg er 65.
Ha en åpen dialog med de, prøv å tenk ut fordlag til stillinger du kan være i utenom "vaktmestergruppa". Du kan vel åpne med å si at du kan gi det et forsøk men at du helst vil ha en vanlig jobb med litt mer oppegående mennesker.. Om du ikke har prøvd det ennå er det ikke sikkert at det er så ille heller
Vet av erfaring at de er behjelpelige så du kan komme deg i en vanlig jobb, gjerne med lønnstilskudd for full lønn i stilling, eventuelt kan du få praksisplass om du spør.

Har du gode engelskkunnskaper? Det er rimelig lett for en nordmann å fin e jobb i call sentre rundt om i verden, og om du får tilbud er de nok villige å gi deg starthjelp.

Har du spurt saksbehandler ved nav hva de kan hjelpe deg med?

Privatist er vel et alternativ for å få skolegangen på plass, du kan også søke inn på vgs selv om du er eldre, du kan ringe til skoler i landet selv nå etter skolestart og høre om muligheter for å komme inn i skoleåret, hør med rådgiver på nav for dette så er det mulig at de kan hjelpe deg med et opplegg.
Sist endret av Goyhest; 12. november 2016 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
de har snakket om en lærlingsplass i Veidekke og evt skole plass(via Oppfølgings tjenesten), men etter de fortalte meg at en "midlertidig" løsning var "vaktmestergruppa" har de tiet fullstendig om noe annet.. Som sagt, de virker fullstendig fastlåst på denne praksisplassen. jeg var i "opptaksmøte" med de sist fredag og rundt bordet med meg (som er en relativt normal fyr, rammet av en dum ungdoms tid, og dårlig flaks de siste årene) satt det langhårete slasker og enkelte med aniskts sår og tydelige abstinenser.. jeg har de siste 5 årene etter jeg sist ble tatt løsrevet meg fra miljøet jeg var i (hasjmiljøet) og tro meg, når jeg sier: jeg vet hva slags folk som blir plassert i vaktmestergruppa..

jeg tar selvfølgelig det du sier til meg, og jeg ender mer enn trolig opp med og dra tilbake til Nav og saksbehandler til mandag (med eller uten sykemelding) for og prøve og diskutere alternativer.
de alternativene jeg har fått til nå er: Vaktmestergruppa, jobbsøker kurs, Veidekke (ingen opptak før til høsten igjen) eller bli satt i dialog med oppfølgings tjenesten, med samme saksbehandler jeg var hos som lo meg i ansiktet sist jeg var der.

jeg snakker flytende engelsk(amerikansk aksent), var alltid best i klassen når jeg gikk på skolen, men jeg vil til nød forlate landet. dessuten ser jeg heller ingen givende fremtid i en "karriere" som callsenter arbeider.
Sitat av KJF93 Vis innlegg
Vel, som jeg så tydelig legger det frem er jeg ganske tråkka ned om dagen, og trenger virkelig ikke slikt. og når jeg ber om råd til hvordan og komme meg på bena igjen er det vel liten tvil i om jeg har gitt opp eller ikke?

Tannlegen har dokumentert alt hun er i stand til og dokumentere, men NAV er så fastlåst i denne aktivitetskrav politikken sin..
jeg har forsåvidt fremdeles jobb i JobZone, men jeg klarer ikke gjøre noe produktivt da smertene hindrer meg i og gjøre noe annet enn og sitte med hånden mot kinnet og ta smertestillende ved gjenve timers mellomrom. etter at det har skjært seg med livsopphold nå tenker jeg og sykemelde meg fra denne vaktmestergruppa nå på mandag, og leve på sykepenger frem til jeg får tennene fikset, men denne tråden/innlegget handler mer om hva jeg kan gjøre fremover for og ikke havne nederst på lista over arbeidssølere.
jeg begynner og få nokså lite håp og selvtillit, og det bringer med seg lite ambisjon og drømmer.. jeg har ingen særskilte talenter, i hvertfall ikke som det er mulig og tjene penger på, jeg kunne tenke meg forsvaret (god løsning på disiplin, selvtillit og utdanning) men så er det rullebladed.. jeg kunne tenke meg og bli advokat eller og gå inn i politikken, men så er det skolegangen... det bare virker som for meg at alle steder jeg hendvender meg er en blindvei, og derfor lurer jeg på hva andres erfaringer er, å hva av muligheter jeg har oversett/ikke tenkt på, som kan gi meg et verdig liv, og gjøre så jeg slipper og jobbe deltid på gulvet på lager til jeg er 65.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke problemet.. Hvorfor begynner du ikke på skole? Du er 23 år. Ta opp de nødvendige fagene du trenger på nyåret (privatist) og søk studier til høsten. Ta opp forbrukslån for å få fikset tennene dine hvis det er nødvendig. I mellomtiden kan du gå på NAV - vær glad for at du i det hele tatt får penger til livets opphold isteden for å være så negativ. Du vet at det er 900 millioner mennesker i verden som lever i ekstremt fattigdom i verden og mangler primære ting som vatten og mat?

Her sitter du å klager på at du har vondt i tennene og at du har hele 3 "dommer" på deg for bruk av hasj. Er du seriøs? Såfremt at du er psykisk frisk - noe jeg har mine tvil til - så vil jeg si; skjerp deg. Jeg har selv vært i en langt mer utfordrende situasjon enn din. Nå er jeg 26 år og har flyttet utenlands for studier og ting går bra. Verden er brutal og hensynsløs - ingenting er gratis. Men hard work pays; stå på så løser det seg til slutt.
Sist endret av mr_rager; 12. november 2016 kl. 02:52.
Trådstarter
"vær glad for at du i det hele tatt får penger til livets opphold isteden for å være så negativ. Du vet at det er 900 millioner mennesker i verden som lever i ekstremt fattigdom i verden og mangler primære ting som vatten og mat?"

for en latterlig logikk. bare fordi andre har det værre har ikke jeg lov og klage? du får passe på om du er lykkelig for jeg kan love deg det finnes folk som er lykkeligere enn deg. Ser du hvor idiotisk det er og si sånt?

vi bor i Norge (en "velferds stat" vi har en litt annen standar her enn andre land, ergo jeg kan forvente mer)
ja jeg har 3 dommer på meg, og igjen! siden vi bor i Norge er det veldig hemmende. ja jeg er psyksik frisk, så frekkheter kan du holde for deg selv, og i samme slengen kan du klatre ned fra den høye hesten din og fortelle meg hvordan du hadde det og hvordan du kom det videre, kanskje til og med hva du studerer?
Edit: Du har løsrevet deg fra "hasjmiljøet" de siste 5 årene? Hvilket miljø er det egentlig? Du må ha hatt det skikkelig tøft som har vært i det miljøet- stakkars deg.. Du sitter her og rakker ned på narkomane\alkoholikere og planlegger å sykemelde deg fra praksisplassen du har fått fra NAV fordi du selv tror du er så mye bedre enn de?
Trådstarter
sidenote: om du hadde lest tidligere innlegg ville du, uten tvil, lagt merke til at jeg "får" ikke penger til livetsopphold. noe som igjen gjør det vanskelig og komme noe sted.

jeg har løsrevet meg fra et miljø hvor jeg har gjort og sett ting jeg ikke er stolt av, sett venner fra skole ende opp som sosiale tapere, kriminelle og fengelsfugler. som jeg også sa tidligere jeg kjenner typen (alkoholikere/narkomane) de har tatt sine valg og endt opp der, jeg valgte noe annet. så ja. jeg har all rett til og rakke ned på de
Sist endret av KJF93; 12. november 2016 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KJF93 Vis innlegg
"vær glad for at du i det hele tatt får penger til livets opphold isteden for å være så negativ. Du vet at det er 900 millioner mennesker i verden som lever i ekstremt fattigdom i verden og mangler primære ting som vatten og mat?"

for en latterlig logikk. bare fordi andre har det værre har ikke jeg lov og klage? du får passe på om du er lykkelig for jeg kan love deg det finnes folk som er lykkeligere enn deg. Ser du hvor idiotisk det er og si sånt?

vi bor i Norge (en "velferds stat" vi har en litt annen standar her enn andre land, ergo jeg kan forvente mer)
ja jeg har 3 dommer på meg, og igjen! siden vi bor i Norge er det veldig hemmende. ja jeg er psyksik frisk, så frekkheter kan du holde for deg selv, og i samme slengen kan du klatre ned fra den høye hesten din og fortelle meg hvordan du hadde det og hvordan du kom det videre, kanskje til og med hva du studerer?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er de 3 "dommene" hemmende? Jeg røykte hasj fra jeg var 17 til din alder - daglig. Har også blitt tatt flere ganger og håndtert mengder jeg kan garantere er større enn de 3 "dommene" til sammen. Det har ikke stoppet meg annet enn at jeg ikke kan bli politi eller andre kjipe yrker som uansett alltid har vært uaktuelt. Skjønner heller ikke hva du mener når du sier at du har klart å "løsrive" deg fra hasjmiljøet. Hvilket miljø er det egentlig? Forstår du ikke selv hvor latterlig du høres ut?

Fasiten ligger i min første post. Hvis du vil gå skole så forstår jeg ikke hva problemet er. Ta opp de nødvendige fagene til privatist (koster typ 500\faget) på nyåret og søk studier med karakterene til høsten. Ta opp forbrukslån om nødvendig hvis du MÅ fikse tenne. Eller enda bedre; jobb innen logistikk\lager frem til høsten så slipper du det. Jeg har selv jobbet på lager og vet hvor kjipt det er - men også hvor lett det er å få jobb med T1-sertifikat. Hvis du vil studere juss så klarer du det hvis du vil. Opptakskravene er ikke så høye i Norge heller. Som sagt; hard work pays.
Sist endret av mr_rager; 12. november 2016 kl. 03:16.
Trådstarter
jeg sa "hasjmiljøet" for og skape et bilde for eventuelle folk her inne som kanskje ikke har så klart bilde av det ungdomskriminelle narkotikamiljøet i Norge, godt nok svar nå? vel jeg røyket også dagelig fra ca 15-18 års alder så som sagt jeg kjenner miljøet og typene mennesker det trekker, min første store kjærlighet(og 5 andre nære venner hittil), døde nylig av en utslitt kropp i en alder av 21 (nesten 22) og at du ble tatt flere ganger med store mengder viser bare hvor uforsiktig du var. det er et mirakel at jeg klarte og begrense dommene mine til 3 tilfeller av besittelse av bruker doser.

"politi og andre kjipe yrker"? jeg kunne definitivt tenkt meg og bli kriminal teknikker, profilere for politi eller som psykolog, Forsvaret virker også mer enn atraktivt, og om jeg skulle blitt advokat hadde rullebladet mitt vært go-to argument for og diskreditere meg. om du ikke ser på "kriminell" bakgrunn som hemmende i yrkeslivet er du enten naiv, rett ut dum eller vært ekstremt heldig.

jeg har absolutt ingen intekt om dagen, hvordan skal jeg betale for og ta fag som privatist? og ja jeg MÅ fikse tennene, de er gule, lukter og når jeg var hos tannlegen sist sa hun "uff, dette er jo PILL råttent" de detter, bokstaveligtalt fra hverandre. forbrukslån er jo ikke akktuelt når jeg ikke har mulighet til og betale før etter en utdanning er fullført og jeg har fått jobb, hvertfall ikke når jeg er uten inntekt i skrivende stund. alt jeg sier er at FØR tenne er fikset og jeg klarer og gjøre noe som helst uten tannpine som splitter skallen min, så sitter jeg fint i det. etter det, vel, det blir noe helt annet igjen
Sist endret av KJF93; 12. november 2016 kl. 03:38.
Jeg har ikke lest alle kommentarene, men OT oppførte seg ganske dårlig. De skulle fortalt deg om 23/5 regelen. Søk det opp på samordna opptak.
Hvis tennene dine (og evt andre ting) gir deg så mye plager at du ikke kan jobbe, spør legen din om å få et vedtak du kan gi til NAV så du kan gå i kvalifiseringsprogrammet, evt arbeidsavklaring. Jeg er 24 år og har vært i NAV siden jeg var 16 pga sykdom, så jeg har en del kunnskap, bare spør om du lurer på noe
Sitat av KJF93 Vis innlegg
Jeg er som sagt 23 jeg vil opp og frem i livet, men er redd den sjansen har gått ifra meg allerede som ung.
Vis hele sitatet...
Hva er opp og frem, bli en oljekakse på nedtur? Slå fra deg sånne ambisjoner, aksepter situasjonen din som den er og gjør det beste ut av det. Ja det kan være no skikkelig dritt å måtte forholde seg til virkeligheten. Det kalles å leve, det er sånt folk gjør hver bidige dag. Livet er ikke nødvendigvis en ferdig innpakket gavepakke, det er hva du gjør det til selv. NAV er der for deg men du må nok gjøre jobben selv og om du må ta en periode som vaktmester med alkisene og narkisene så kommer det garantert noe bedre ut av det enn å sitte malt i et hjørne og jamre.
Hvis du har så store problemer med tennene så kan jeg ikke forstå at du ikke får hjelp av helsevesenet. Har du tatt det opp med legen din? Jeg har vært hos tannlegen to ganger de siste 10 år. Sist jeg var hos tannlegen så betalte jeg bare 1300 kr for røntgen, full sjekk, fjerning av tannsten og trekking av min siste visdomstann.

Min far har en barndomskamerat som han hjelper litt i hverdagen. Kameraten hadde utrolig råtne tenner (ikke snakk om rusmisbruker, men tannpuss hadde likevel vært en sjeldenhet i åresvis) og hadde ikke råd til å fikse dem. NAV kunne visst ikke hjelpe. Etter at pappa tok kontakt med NAV på hans vegne så tok det ikke lang tid før de ordnet med tannlege. Nå er alle tennene hans byttet ut. Har du noen andre som kan snakke med NAV for deg? Det kan være positivt for deg om andre kommer inn i bildet.
Sist endret av caperno; 12. november 2016 kl. 10:08.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis du har så store problemer med tennene så kan jeg ikke forstå at du ikke får hjelp av helsevesenet. Har du tatt det opp med legen din? Jeg har vært hos tannlegen to ganger de siste 10 år. Sist jeg var hos tannlegen så betalte jeg bare 1300 kr for røntgen, full sjekk, fjerning av tannsten og trekking av min siste visdomstann.

Min far har en barndomskamerat som han hjelper litt i hverdagen. Kameraten hadde utrolig råtne tenner (ikke snakk om rusmisbruker, men tannpuss hadde likevel vært en sjeldenhet i åresvis) og hadde ikke råd til å fikse dem. NAV kunne visst ikke hjelpe. Etter at pappa tok kontakt med NAV på hans vegne så tok det ikke lang tid før de ordnet med tannlege. Nå er alle tennene hans byttet ut. Har du noen andre som kan snakke med NAV for deg? Det kan være positivt for deg om andre kommer inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Jeg er sjokkert dersom dette er et faktum i Norge. At hvis de ser ned på deg får du ikke de samme rettighetene som hvis du på overflaten har ting på stell. Dette er noe som må bli gjort noe med.

Ellers vil jeg bare anbefale deg å jobbe så hardt du klarer, klisjeen man klarer mer enn man kan stemmer ganske bra. Vært veldig nedbrutt psykisk uten konsentrasjonsevne eller vilje, men når jeg fant ut at ingen kom til å hjelpe meg enn meg selv klarte jeg på sett og vis å få ting på stell igjen.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg er sjokkert dersom dette er et faktum i Norge. At hvis de ser ned på deg får du ikke de samme rettighetene som hvis du på overflaten har ting på stell. Dette er noe som må bli gjort noe med.
Vis hele sitatet...
Nå har han vært hos NAV svært lenge. Han er i jobb, men har en del problemer og har definitivt ikke ting på stell. Saken var vel at han ikke klarte å kommunisere ut problemene sine og at han ikke var klar over sine rettigheter. Det var dette min far hjalp han med.
Alt håp er ikke ute. Jeg var arbeidsledig i 3 år etter at jeg greide å inkriminere meg selv. Satt lengre tid i fengsel.

Etter at jeg kom ut sendte jeg enkelt og greit en kort og konsis e-mail til en bedrift som søkte etter folk. Spurte i emailen om de tok inn lærlinger, og uken etterpå var jeg i intervju. Fikk allerede vite der at jeg fikk lærlingeplass med hjelpearbeider-lønn gjennom hele læretiden. Selv om jeg ikke hadde utdanningen fikk jeg lærlingeplass som voksenlærling. Snakk med opplæringskontoret og spør hvordan det blir hvis du vil bli voksenlærling. Regner med du har mistet ungdomsretten. Er et gap på 1-2 år eller noe fra du mister ungdomsretten til du får voksenrett, og i den perioden har man visstnok ingen rettigheter hva gjelder oppfølging fra opplæringskontoret osv. Jeg ble voksenlærling når jeg var 24 år. Er litt komplisert, men skal finnes en løsning der.

Det fins noen arbeidsgivere som er villig til å gi deg en sjans selv om du har baggasje fra fortiden, du må bare ta kontakt med dem direkte. Og vær ærlig fra starten. Min erfaring er at kriminalomsorgen er BEDRE enn nav å få folk ut i arbeid. Når jeg satt inne fikk jeg jobb hos en anleggsbedrift fordi en i kriminalomsorgen hadde gode kontakter, men når jeg kom til nav så var det helt umulig for dem å skaffe meg intervju hos noen.

Å tro at nav kommer til å skaffe deg arbeid er naivt. Det er vel svært få som får fast jobb fordi nav har skaffet dem intervju/jobben.
Det første du må gjøre er å kutte ut narkotika. I bygg og anleggsbransjen er det masse folk med dårlige tenner/mangler tenner. Så det trenger ikke være en hindring for å ikke få jobb.
Sist endret av Molekyl; 12. november 2016 kl. 10:59.
Si du ønsker en ny rådgiver og gjør som jeg sa i mitt andre innlegg. Søk om nødpenger om du er helt blakk, de er nemlig lovpålagt å gi deg penger til mat om du er i nød. Denne situasjon krever lure og taktiske handlinger fra deg, og hva de burde være beskrev jeg over.


Og slutt å svartmale alt, finn heller litt glede i hverdagen. Gjør én god gjerning for en fremmed hver dag fremmover er en velfungerende slager som jeg har benyttet meg av tidligere. Etterhvert som tiden går løser ting seg for snille mennesker.
Sitat av KJF93 Vis innlegg
sidenote: om du hadde lest tidligere innlegg ville du, uten tvil, lagt merke til at jeg "får" ikke penger til livetsopphold. noe som igjen gjør det vanskelig og komme noe sted.

jeg har løsrevet meg fra et miljø hvor jeg har gjort og sett ting jeg ikke er stolt av, sett venner fra skole ende opp som sosiale tapere, kriminelle og fengelsfugler. som jeg også sa tidligere jeg kjenner typen (alkoholikere/narkomane) de har tatt sine valg og endt opp der, jeg valgte noe annet. så ja. jeg har all rett til og rakke ned på de
Vis hele sitatet...
Det kan jo hende NAV har samme tankegang som deg? At de føler at de har rett til å rakke ned på deg? Hvorfor skal det være annerledes regler i akkurat ditt tilfelle? Kan du da virkelig klandre de?
Trådstarter
notert. Takk for alle svar til nå.
Jeg har bestemt meg for og forføgle en karriere i jus og, veldig mulig videre i politikk.
Jeg skal dra tilbake til Nav på mandag og be om ny saksbehandler(vil dette "nullstille" søknaden min om tannlege støtte?) og be om og få snakke med noen som kan få meg inn i skole. Det blir noen lange harde år, fremover, men jeg er sikker på at det vil være mest lønnsomt for meg i lengden. Jeg er enig i hva tidligere kommentarer poengterer, Hardt arbeid lønner seg.
Alt jeg trenger er en "kickstart", og jeg ser ingen svakhet i å be om hjelp/råd når man trenger det.
hva "Vaktmestergruppa" anngår vil jeg "jobbe" mandag og tirsdag for og kvalifisere til og få utbetalt neste klausul av livsoppholdet (utbetaling er tirsdag, men de regner nok med at jeg jobber ut uka, mens i virkeligheten stopper jeg så fort pengene er på konto) for å ha litt penger, nå som det nærmer seg Jul.
Nav har igjen vist seg og være ubrukelige og selvmotvirkende.
på tide med en drastisk endring for meg, om jeg har tenkt til og nå noe sted her i verden.

"Det kan jo hende NAV har samme tankegang som deg? At de føler at de har rett til å rakke ned på deg? Hvorfor skal det være annerledes regler i akkurat ditt tilfelle? Kan du da virkelig klandre de? "

det kan så være, men jeg har ikke gitt de noen grunn, mye/alt av personlig informasjon, ang. min "ungdomskriminelle" bakgrunn er aldri blirr fortalt dem, jeg er rusfri i 5 år nå, og ser og oppfører meg oppegående, de har ingen grunn til og behandle meg som en av dem (alkoholikere og narkomane)

dessuten, er NAV til syvende og sist en statelig instans, hvor de bør legge vekk personlig bias mot "klientene" sine. jeg er ikke hos NAV for og "snylte" skattepenger, bli værende arbeidsledig eller fordi jeg bare "ikke gidder". Som sagt er alt jeg vil/trenger en "kickstart" så jeg kan komme meg opp på egene ben igjen, og som nevt over, ser jeg ingne skam eller svakheter i og be om hjelp når man trenger det, så fort jeg er på mine egne ben igjen vil jeg kun se NAV i bakspeilet.
Sist endret av KJF93; 12. november 2016 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Edit: Du har løsrevet deg fra "hasjmiljøet" de siste 5 årene? Hvilket miljø er det egentlig? Du må ha hatt det skikkelig tøft som har vært i det miljøet- stakkars deg.. Du sitter her og rakker ned på narkomane\alkoholikere og planlegger å sykemelde deg fra praksisplassen du har fått fra NAV fordi du selv tror du er så mye bedre enn de?
Vis hele sitatet...

Helt enig, var det jeg tenkte når jeg leste
https://no.wikipedia.org/wiki/Fremmedlegionen Disse trenger alltid folk:P Ta maks alt av mastercard fiks tenna og dra til Frankrike. Dette er selvfølgelig siste utvei før bankran. Er sterkt mot forbrukslån, men i dett tilfelle vil kanskje dette være nødvendig nødløsning. Fiks tenna hvis det er det som holder deg tilbake, så skaffer du deg jobb. For du vil heller jobbe fra 8-15 når du tjener over 120kr timen. Husk at det bare kan bli lysere når det er på det mørkeste, men du må selv "ta deg sammen" og si at nok er nok. Hvis du erkjenner at alt er din egen feil (selv om livet kan ha vært kjipt mot deg) er det ingen grense for hvor du kan nå, så lenge du tar ansvar for egne handlinger fra og med NÅ!
Trådstarter
Jeg ER bedre enn dem. fordi i motsetning til dem, har ikke jeg valgt, intensjonellt og sitte og ruse meg og slå meg til ro med det. jeg har isteden intensjonellt valgt det bort, fordi det er ikke et verdig liv. dessuten er ikke "vaktmestergruppa" noe praksis plass.. det er en løsning mitt lokale NAV kontor har oppfunnet for og holde meg i aktivitet mens jeg er arbeidsledig, noe jeg aldri ba om, da eneste grunnen til at jeg ikke jobber er fordi jeg har for store smerter til det. Om det var en praksis plass.. er ingen sjans for at jeg(og sikkert mange av dere) i hverken dette eller andre, alternative universer ville fått en praksis plass som vaktmester og tenkt "Yes! om jeg bare spiller kortene mine riktig nå så kan jeg en dag bli Vaktmester!" søppel yrke! og jeg har lov til og være pirkete, fordi det er mitt liv, jeg bestemmer hva eller om jeg skal nøye med av yrker.

haha, fremmedlegionen, ja. regner med det forslaget var ment mer som spøk enn noe annet, men skal jeg være ærlig.. så har tanken slått meg også. hva resten av inlegget ditt anngår. så er jeg 100% enig, med unntak av forbrukslån, fordi jeg allerede vurderer skole, og så høyere utdanning etter det vil jeg ha mer enn nok gjeld og betale som det er. jeg får vel spille ball med NAV og være flink gutt til jeg har fått tennene fikset... samme hvor mye ibux og paracet jeg må fore meg med.

en ting er hvertfall sikkert. jeg har ikke tenkt og bli hvor jeg er nå, og jeg vet at det er opp til meg og gjøre no med.
Vi kan godt bytte historikk hvis du vil TS. Jeg har vært i arbeidslivet i over 10 år etter ett bankran og tvangsinnleggelse i etterkant av soning. Det du snakker om hemmende fortid sitter nok mest i hodet ditt og jeg kjenner meg igjen ved at når man blir trykket på hardt av systemet så tenker man fort at det har med historikk å gjøre, dette er bare å legge bort og leve så normalt som mulig. Jeg er ikke så himmla glad i system versjonen av meg selv jeg heller men ikke så mye man for gjort med det og når tida går blir det mindre og midre aktuelt for hvert år. Lykke til med jus utdanninga!
Sitat av KJF93 Vis innlegg
Jeg ER bedre enn dem. fordi i motsetning til dem, har ikke jeg valgt, intensjonellt og sitte og ruse meg og slå meg til ro med det.
Vis hele sitatet...
Er du enig i at rusmibruk ofte skyldes psykiske/emosjonelle lidelser?

Hvis vi setter dette som premiss, så vil det du skrev her være nesten det samme som å si:

"Jeg ER bedre enn anorektikere. fordi i motsetning til dem, har jeg ikke valgt, intensjonellt og sitte og slutte å spise og slå meg til ro med det"

Sitat av KJF93 Vis innlegg
eneste grunnen til at jeg ikke jobber er fordi jeg har for store smerter til det.
Vis hele sitatet...
Smerter ja, nesten som de emosjonelle smertene til de narkomane?

Prøv å forstå at jeg ikke prøver å angripe deg her, men bare sette et annet perspektiv på din holdning til narkomane.
Sist endret av Gelémannen; 12. november 2016 kl. 19:27.
Trådstarter
kan jeg spørre hva du jobber med nå? hvordan var overgangen din til et "normalt liv"?
Jeg kjenner meg definitivt igjen i det du sier, Kjartan. Høres ut som du også vet hvordan det er, og hva det kan gjøre med en, og være under tommelen på "systemet". Jeg har den siste tiden tenkt at jeg er i en skjærsild, hvor jeg ikke er kriminell nok til og være kriminell men for kriminell til og ikke være "normal" så har slitt veldig med og finne en plass her i verden.

Ja tiden er en verdifull ressurs og selvom jeg vet jeg fortsatt er "ung" så begynner jeg og stresse med og planlegge en snuoperasjon før det blir for sent. Takk for et av de mer oppegående svarene i denne tråden. tro meg når jeg sier, at jeg tar det til meg og med meg videre.

Gelemannen, jeg har slitt mye med deprisjon og angst er begynt og bli et faktum, men jeg velger og ikke la det stoppe meg, trolig var det derfor jeg også tø til narkotika tidligere i livet, men jeg bestemte meg for at dette er ikke meg.. Ja det var vanskelig og klart jeg savner det fra tid til annen og ta en joint og bli stein, men det er ikke verdt det. noe av biasen min mot narkomane er vel også en "frykt" utvikling fra og ha vokst opp med en voldelig narkoman far som på en eller annen måte hadde foreldreretten til meg, mine første 11-12 år.

jeg forstår hva du sier, men etter og ha tilbringt mye tid med narkomane venner, som tidlig ungdom, så har sympatien forsvunnet veldig. dette er ikke hasj røykere vi snakker om, disse er pilleknaskere, colahuer, amfetamin tweakere og til slutt heroin junkier. de valgte selv og ta hardere og hardere narkotika alle sammen.
Sist endret av KJF93; 12. november 2016 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KJF93 Vis innlegg
Gelemannen, jeg har slitt mye med deprisjon og angst er begynt og bli et faktum, men jeg velger og ikke la det stoppe meg, trolig var det derfor jeg også tø til narkotika tidligere i livet, men jeg bestemte meg for at dette er ikke meg.. Ja det var vanskelig og klart jeg savner det fra tid til annen og ta en joint og bli stein, men det er ikke verdt det. noe av biasen min mot narkomane er vel også en "frykt" utvikling fra og ha vokst opp med en voldelig narkoman far som på en eller annen måte hadde foreldreretten til meg, mine første 11-12 år.

jeg forstår hva du sier, men etter og ha tilbringt mye tid med narkomane venner, som tidlig ungdom, så har sympatien forsvunnet veldig. dette er ikke hasj røykere vi snakker om, disse er pilleknaskere, colahuer, amfetamin tweakere og til slutt heroin junkier. de valgte selv og ta hardere og hardere narkotika alle sammen.
Vis hele sitatet...
Og det applauderer jeg deg for, men denne evnen til å ta seg sammen er nok ikke like sterk for alle. Genetiske trekk er også en viktig faktor her, og jeg føler vi mennesker ofte tar det for gitt at vi har 99% fri vilje.

Angående det at vennene dine stadig eskalerte til sterkere stoffer kan jo ha noe med å finne den ultimate virkelighetsflukten da de mildere stoffene slutter å virke for dem pga toleranse.

Jeg mener bare det er bedre å anerkjenne dem som likeverdige mennesker selv om de ikke har like sterk viljestyke som deg.

Å beskrive dem som mindreverdige gjør det bare vanskeligere for dem å søke hjelp.
Overgangen for meg var rimelig enkel, gikk å jobbet å satt opp et liv istedenfor å engasjere meg noe særlig i fortiden og andre sine meninger. Har nylig tatt en erstatningsak ang. min innleggelse som jeg tapte og har i en liten periode vært som du beskriver under tommelen på systemet jeg også ba om en ny veileder som fikset det jeg har krav på og bedt meg om å slappe av en periode. Blir snart ut i arbeidslivet igjen hvor jeg for det meste har jobbet innen salg/business eller ledelse.
Sist endret av Kjartan27; 12. november 2016 kl. 19:49.
Trådstarter
(Gelemannen)

Greit, du har meg på den. det har bare vært skuffende og se de falle sammen fra de flotte menneskene de var til, og bli skall igjen, særlig det jeg skrev om første kjærlighet litt oppi her.. og du har nok rett i at jeg ikke har sett helt objektivt på det, jeg mener, jeg så meg og dem som likestillte engang og jeg klarte det men ikke de. vet ikke om det er like tydelig for deg/dere, som for meg og se hvor glippen gikk?
jeg har håp for dem, enda! men ser ikke hvordan det skal gå seg til når vi lever i en verden som stadig glorifiserer det mer og mer og røyke hasj/weed og 420 blaze it, og hele den greia der. så lett påvirkelige avhengige er (snakker av egen erfaring er også) er det ikke sunt for bedringen deres med all hip-hop kulturen de blir foret med.

(Kjartan27)

hva var det du fant ut av at du hadde rett på fra NAV? jeg sliter med og få noe gjort, de skyter meg ned samme hva jeg sier og gjør.. Har nevt at jeg teknisksett lever under fattigdoms grensen per nå, etter jeg ble arbeids ledig, men "det får ikke hjelpe, du får ikke nødpenger, før søknaden er behandlet" det tok 2 uker.. bare for og komme med et eksempel.

jeg forventer ikke noe fasitt svar på problemene mine, som sagt er jeg klar over at det er kun jeg som kan gjøre noe med det i bunn og grunn, men jeg vil gjerne ha noen råd og retningslinjer på hva som KAN gjøres for og komme i gang med de planene jeg har til nå

Gratulerer, med liv vel snudd, Kjartan! håper jeg kan bli "som deg" en dag!
Sist endret av KJF93; 12. november 2016 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er slitsomt når man får saksbehandlingstiden slengt i trynet hele tiden når man forsøker å fikse sin situasjon. Det kan hjelpe om man tar med en 3dje part på møte med de. En snill nabo, familie eller en venn feks.

Be om en ny veileder om tonen er dårlig og ta det rolig med samtaler med de.
Man må nesten bare forholde seg til saksbehandlingstidene de har og søke i forveien.

Jeg går ikke innpå hva jeg har rett på her fordi jeg egentlig ikke har fått det jeg har krav på fult ut.
Men velger å nøye meg med situasjonen til jeg er i arbeid igjen.

Tenk at alt skal dokumenteres, du kan skrike ut til de om smerter så mye du vil og bare få dritt tilbake muntlig.
Hvis du fikser en legeerklæring så vil de nok følge den. Les litt om AAP mulig du kan falle inn under den ordningen, du vil da ha en nogelunde stabil økonomi helt til du har gjennomført avtalte tiltak for at du skal stå sterkere i arbeidslivet med utdanning feks.

Legg inn en søknad på AAP så vil de innhente utalelse fra din fastlege og deg selv.

Takk for det, du for strekke deg etter en med utdanninga i ryggen isteden
Sitat av KJF93 Vis innlegg
(Gelemannen)

Greit, du har meg på den. det har bare vært skuffende og se de falle sammen fra de flotte menneskene de var til, og bli skall igjen, særlig det jeg skrev om første kjærlighet litt oppi her.. og du har nok rett i at jeg ikke har sett helt objektivt på det, jeg mener, jeg så meg og dem som likestillte engang og jeg klarte det men ikke de. vet ikke om det er like tydelig for deg/dere, som for meg og se hvor glippen gikk?
jeg har håp for dem, enda! men ser ikke hvordan det skal gå seg til når vi lever i en verden som stadig glorifiserer det mer og mer og røyke hasj/weed og 420 blaze it, og hele den greia der. så lett påvirkelige avhengige er (snakker av egen erfaring er også) er det ikke sunt for bedringen deres med all hip-hop kulturen de blir foret med.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg forstår. Det å distansere seg fra et usunt miljø kan være vanskelig hvis man ikke svartmaler det litt. En tankegang som hjelper der og da kan være noe sånn som: "Disse menneskene har jeg ikke godt av å være med". Deretter kan det lett følge en feilaktig konklusjon om at man da er bedre enn dem, fordi "hvorfor klarer jeg det når de ikke gjør det"?

Veldig menneskelig, så kan ikke si at jeg klandrer noen for å tenke sånn, men når man først har kommet seg ut av det er det bedre for alle parter om man prøver å akseptere hverandre på tross av forskjellige valg av livsstil. Løfte hverandre opp isteden for å tråkke hverandre ned om du skjønner. Litt hippie-vås kanskje, men alle trenger en form for kjærlighet.

Ønsker deg lykke til videre, håper alt ordner seg!
Sist endret av Gelémannen; 12. november 2016 kl. 21:09.
Trikset er å finne noe man brenner for og gå all in på det. Hvis ikke blir livet bare så som så i beste fall. Vet du ikke hva du brenner for, tenker du for snevert. Det høres ut som du har behov for en sånn der "life coach", mens et billigste og enkleste er å være sin egen "life coach". Du må få klar struktur og plan på ting og tang
Om du roter det til for deg selv og må sone betinget i fengsel, så husk at du får GRATIS tannlegebehandling mens du sitter inne! :-)
Var ikke lenge siden en av våre nye landsmenn NEKTA å la seg prøveløslate : han foretrakk å sitte fengslet ut hele soningsperioden og få fikset RESTEN av tennene sine også. Halve tanngarden var allerede sjaina opp på norske skattebetaleres regning fordi han hadde så røtne tenner ved soningsstart... :-)
Og med et kriminelt rulleblad, som har gitt fengselsdom, så har en også brent en del broer til jobbmuligheter. Og da mener jeg jobbmuligheter, som kanskje er mulige nå.
Sitat av KJF93 Vis innlegg
Nav.. Byråkrater og usympatiske som de er, har innført "aktivitetskrav", som betyr at jeg må jobbe(i vaktmestergruppa 8-15 hver dag for 6500kr i mnd, altså 46Kr timen. jeg ser også for meg hva slags sosial dumping plass det er, og hva slags folk jeg kommer til og måtte forholde meg til narkomane og alkoholikere) for og ha krav på penger mens jeg venter på penger som skal få meg ut i jobb, ja.. totalt ulogisk og selvmotsigende.. jeg vet.
Vis hele sitatet...
Der mista du den lille respekten du kanskje hadde her. Hvordan vet du hvem disse menneskene som du eventuelt skal jobbe med er`? De kan for alt du vet være helt normale mennesker, men i forskjellige eller samme situasjon som deg?

Liker hvordan du vet at du har krav på penger, men ikke vil gjøre noe for de. Dette er virker for meg som en situasjon du har satt deg selv i, men skylder på andre.
Sist endret av YankeenAtion; 13. november 2016 kl. 13:45.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Der mista du den lille respekten du kanskje hadde her. Hvordan vet du hvem disse menneskene som du eventuelt skal jobbe med er`? De kan for alt du vet være helt normale mennesker, men i forskjellige eller samme situasjon som deg?

Liker hvordan du vet at du har krav på penger, men ikke vil gjøre noe for de. Dette er virker for meg som en situasjon du har satt deg selv i, men skylder på andre.
Vis hele sitatet...

TS har allerede innsett at dette er feil tankegang og fått en irettesetter av Gelémannen, der TS til og med kom med en forståelig grunn til sitt syn.

Men dette er egentlig som et personangrep å dømme, da du bare har trykt deg inn i tråden og svart på første sak som irriterte deg personlig. Vi er alle stuck her på berget i all uviss fremtid, så vi kan vel prøve å være venner hele gjengen?
Prøv og finne ut hvilken skolegang du vil gå innenfor VGS, evt start med privatist eksamen for å ta unna noen fag som kan gi deg mer tid til deltids jobb. Kanskje NAV dekker VGS utdanning fordi det blir betraktet som en veldig viktig og basisk ting å ha når du skal søke jobb senere. dette kan du jo også gjøre mens du venter på de nye tennene dine.
Det finnes jobber som en kan gjøre hjemmefra. Bare se litt rundt om på nav sine sider, og søk generelt på internett.
Dette kombinert med AAP, så burde du sakte men sikkert tjene nok penger for å ta fag som privatist og kunne ta opp et kredittlån, hvis nav ikke dekker tannlege utgiftene dine.
I mine øyne er det helt utrolig at du ikke har lært noen ting av alt du påstår å ha gått igjennom. Du bør lære deg litt om ydmykhet og respekt ovenfor andre mennesker. Nå har ikke jeg lest hele tråden, men etter å ha lest tre-fire innlegg fra deg, TS, så bør du begynne der, før du surver åpenlyst på internett over hvor hardt livet er og forventer hjelp.

Du har tydeligvis råd til å takke nei til 5000 kroner i måneden. Da er det ikke synd på deg. Skjerpings.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 14. november 2016 kl. 16:06.
Sitat av Kamma Vis innlegg
I mine øyne er det helt utrolig at du ikke har lært noen ting av alt du påstår å ha gått igjennom. Du bør lære deg litt om ydmykhet og respekt ovenfor andre mennesker. Nå har ikke jeg lest hele tråden, men etter å ha lest tre-fire innlegg fra deg, TS, så bør du begynne der, før du surver åpenlyst på internett over hvor hardt livet er og forventer hjelp.

Du har tydeligvis råd til å takke nei til 5000 kroner i måneden. Da er det ikke synd på deg. Skjerpings.
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det helt utrolig at du kan være så dømmende. TS har et stort behov for tannlege og er frustrert over at han møter motgang fra NAV. At han har høy selvtillit og høye tanker om seg selv gjør det bare enklere for han å gå videre.

Når man prøver å "surfe" inn en løsning når en er omtrent i grøfta er det lett å lira av seg mye rart når ting man har krav på ikke blir satt på plass.

Den generelle ydmykheten og respekten finnes jo ikke omtrent i mennesker lenger at man skal forlange det fra de som prøver å kjempe seg litt oppover i samfunnet fra bunnen av blir feil i min bok. Janteloven lenge leve!
Dersom du trenger en 'garantert' jobb er det som regel alltid et callsenter som trenger en trofast traver på røret, så frem til at du har hodet for det. Med en halvgrei timelønn pluss noen kroner i provisjon om du gjør en ok jobb kan du fort lande på 10-15K på deltidsjobb.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
I mine øyne er det helt utrolig at du kan være så dømmende. TS har et stort behov for tannlege og er frustrert over at han møter motgang fra NAV. At han har høy selvtillit og høye tanker om seg selv gjør det bare enklere for han å gå videre.

Når man prøver å "surfe" inn en løsning når en er omtrent i grøfta er det lett å lira av seg mye rart når ting man har krav på ikke blir satt på plass.

Den generelle ydmykheten og respekten finnes jo ikke omtrent i mennesker lenger at man skal forlange det fra de som prøver å kjempe seg litt oppover i samfunnet fra bunnen av blir feil i min bok. Janteloven lenge leve!
Vis hele sitatet...
Jeg er dømmende mot han, men ikke på generelt grunnlag.

Det er bare å dra til tannlegen. Koster 400 kr for tannsjekk. Om takker ja til jobb for 5k i måneden, så har han råd til det. Når han først har fått sjekket tennene, går det an å søke om å få støtte til hele eller deler av videre tannbehandling. Første skritt er å ta første skritt.

Godt gjort å få mitt innlegg til å handle om janteloven.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 16. november 2016 kl. 03:05.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Om du roter det til for deg selv og må sone betinget i fengsel, så husk at du får GRATIS tannlegebehandling mens du sitter inne! :-)
Var ikke lenge siden en av våre nye landsmenn NEKTA å la seg prøveløslate : han foretrakk å sitte fengslet ut hele soningsperioden og få fikset RESTEN av tennene sine også. Halve tanngarden var allerede sjaina opp på norske skattebetaleres regning fordi han hadde så røtne tenner ved soningsstart... :-)
Vis hele sitatet...
Nå er vel denne tråden ett bra bevis på at tenner kan være en bra investering for "norske skattebetalere" og at regninga for å ikke ha tennene i orden kan koste sammfunnet adskillig mer enn en tannlegetime eller to. Eller er det forskjell på etnisk norske tenner?
Slutt å lag unnskyldninger for deg selv. Du har sluttet i to jobber uten å ha noe bedre å gå til. Det finnes nok av lagerarbeidere som er i 40-50åra. Jeg kan ikke skjønne av posten din at du har gjort deg fortjent til en forfremmelse.
Samfunnet skal ta vare på deg, men det skylder deg ingen ting. Det er verken perfekt eller glamorøst, men det holder deg i det minste i live.

Alle kan ikke være leger og advokater.
Jeg nekter og tro at tennene dine er så ille som du påstår. Du sitter sikkert og sipper over en visdomstann. Jeg har selv hatt dårlig råd og elendige tenner, brukt ca. 10k-15k. Jeg satt ikke på rompa og klagde på nett, hva skal det hjelpe?. Og du vil liksom bli en advokat? haha, spar oss.
Min lille påstand om at det er mye Janter her ble slettet så jeg forsøker med noe mer utfyllende

Her har man Jantelovene.

1.Du skal ikke tro at du er noe.
2.Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
3.Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4.Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
5.Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
6.Du skal ikke tro du er mere enn oss.
7.Du skal ikke tro at du duger til noe.
8.Du skal ikke le av oss.
9.Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
10.Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

1,2,4,6 og 7 mener jeg blir trykket på TS her av mange isteden for å gi han litt støtte som han muligens ikke så pent spørr etter.

Mulig jeg har vært for mange år ute av landet men er det ikke på tide å legge bort janteloven for godt?

Har slitt med NAV selv en periode og det er veldig mange saksbehandlere der som lever og ånder for dette "loverket" men ikke alle heldigvis.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg

1,2,4,6 og 7 mener jeg blir trykket på TS her av mange isteden for å gi han litt støtte som han muligens ikke så pent spørr etter.

Mulig jeg har vært for mange år ute av landet men er det ikke på tide å legge bort janteloven for godt?

Har slitt med NAV selv en periode og det er veldig mange saksbehandlere der som lever og ånder for dette "loverket" men ikke alle heldigvis.
Vis hele sitatet...
Dette er en fyr som, i tillegg til å rakke ned på narkomane, kaller vaktermester for "søppel yrke". For de fleste som kjenner en vaktmester eller innehar normal folkeskikk og respekt for andre så faller det en ikke naturlig å støtte folk med sånne holdninger. Det har veldig lite med godeste Jante å gjøre. Snarere tvert imot.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Du trenger ikke rent rulleblad for å bli forsvarsadvokat eller jurist i privat sektor (avtalerett etc.), kun politijurister som må levere vandelsattest. Er en advokat på Sørlandet som var rusmisbruker i flere år, men som skjerpet seg og ble advokat. Artikkel om han her. Så rullebladet ditt stopper deg ikke i å bli advokat, men mindre du hadde tenkt å bli aktor/politijurist da, men det må man i så fall bare akseptere at ikke er gjennomførbart. Jeg tok selv første semester av Rettsvitenskap som privatist via UiO mens jeg satt inne, veldig interessante fag faktisk! Tror jeg betalte totalt i underkant av 2.000 kr i semesteravgift og eksamensgebyrer etc. for hele greia.

Det å krangle med NAV er ikke moro, men dessverre er det faktisk nesten en fulltidsjobb å være mottaker av NAV-penger også, fordi man stadig vekk må sette seg inn i nye ting og prate med ulike folk, søke og dille med alt mulig rart. Og det er, som du sier, ikke spesielt godt betalt. Men NAV er her for å unngå at folk skal slippe å havne på gata, og gir folk kun absolutt minimum av det som trengs for at du skal komme deg videre. De er ikke der for at man skal leve på dem frem til man selv finner det for godt å finne seg en ny jobb. En kompis jobba i olja og tjente 60.000+/mnd, mista jobben og får maks utbetaling fra NAV på 28.000 før skatt nå, og klager noe voldsomt på hvor blakk han er. Selv fikk jeg 8.000/mnd når jeg kom ut fra fengsel sist. Om jeg var deg, ville jeg prøvd å finne en jobb i en bransje "ingen vil" jobbe i, typisk lager, oppvasken på hotell etc. Jeg tror at selvom det ikke er noe som "får deg videre" i livet, så gir det større mestringsfølelse og ha en sånn jobb, enn å bli sendt på ulike NAV-aktiviteter.

Det å klage på at rullebladet setter stopper, er bare å se problemer etter min mening, sorry altså. Har selv tre dommer og er forholdsvis greit omtalt av politiet. Du kan godt si jeg har vært uforsiktig, men så er også det jeg er dømt for streng tatt bare en brøkdel av hva jeg faktisk har gjort. Eneste problemet jeg kommer på i farta er at jeg ikke kan dra til USA med det første. Om det er 5 år siden din siste straffesak er du halvveis i tiden på 10 år hvor sakene ikke lenger vil komme opp i en ordinær politiattest. Gi det 5 år til, og sakene er borte fra den ordinære vandelsattesten. Bruk de 5 årene på å komme deg ut av NAV-systemet, få deg en kjedelig jobb og ta opp fag hjemme på kveldstid så er du godt i gang!

For ordens skyld, siden du er juss-interessert, det finnes 2 typer politiattest med hjemmel i Politiregisterloven:
- Ordinær politiattest (§40): Viser dommer på fengsel, samfunnstjeneste, rettighetstap og bøter i saker hvor strafferammen er mer enn 6 mnd fengsel. Når det er 10 år siden løslatelsestidspunkt (ved fengsel) eller tidspunktet boten ble akseptert, skal saken ikke lenger vises på en ordinær attest (jfr. Politiregisterlovens §40, 7. ledd)
- Uttømmende/utvidet politiattest (§41): Viser i praksis alt. Denne typen attest kreves hovedsaklig for jobber innen politi, forsvar og sikkerhetsbransjen (vektere).

Nevner sånn kort til slutt at det finnes en tredje type attest som er hjemlet i diverse andre lover, bla. Barnehageloven. Det er en blanding av de to nevnte, i utgangspunktet en ordinær attest, som kun viser saker fra siste 10 år, men hvor nark-, vold- og terrorsaker vises uansett hvor lenge siden det er. Denne typen attest må man vise for jobb innen bla. barnehager, skoler, barnevern og andre omsorgsyrker. Siden du ikke har nevnt omsorgsbransjen i det hele tatt, går jeg ut fra at du ikke ser for deg en karriere innen dette uansett.
Sist endret av Btyven; 17. november 2016 kl. 01:06.