Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6866
Hei, jeg har gått til innkjøp av en militæruniform, striper, patch, kongemerke, sko, beret og en grønn norgesskjorte.

Jeg er ikke i militæret og skal bruke uniformen til billig kollektivtransport.

Hva er en eventuell straff for og bli avslørt?

Kan jeg egentlig bli avslørt? Jeg ser for meg at verste scenario er at jeg må betale full pris for bilett om jeg blir spurt om militær ID og ikke kan vise denne.

Hva tror dere?
I teorien så må man jo vise frem Militær ID men det er de vel like nøye på som at elever skal vise skolebevis når dem kjører på Barne mnd.kort.

Eneste er vel om du blir tatt i kontroll, siden du da kjører på billigere billett enn du skal så får du kanskje bot?
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
I teorien så må man jo vise frem Militær ID men det er de vel like nøye på som at elever skal vise skolebevis når dem kjører på Barne mnd.kort.

Eneste er vel om du blir tatt i kontroll, siden du da kjører på billigere billett enn du skal så får du kanskje bot?
Vis hele sitatet...

Mhm det jeg tenkte også, har søkt litt rundt men finner ikke noe konkret svar.
Morsomt at du prøver. Hvor mye må du få i rabatt før du går i null?
Sitat av jonnis Vis innlegg
Morsomt at du prøver. Hvor mye må du få i rabatt før du går i null?
Vis hele sitatet...
100% ?
titegn
Om man har full uniform betaler man 10%, mye og spare.
Jeg måtte vise fram FD-ID for å få 90 % rabatt på tog. Får som regel ikke mer en studentrabatt uten den ID'n.

Håper at de buster deg og sender deg i Forsvaret i 3 år som straff, på grensa.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Jeg måtte vise fram FD-ID for å få 90 % rabatt på tog. Får som regel ikke mer en studentrabatt uten den ID'n.

Håper at de buster deg og sender deg i Forsvaret i 3 år som straff, på grensa.
Vis hele sitatet...
grensa er jo kult. send han heller til garden, det er jo det kjedeligste av det kjedeligste
Sitat av synthetic Vis innlegg
Jeg måtte vise fram FD-ID for å få 90 % rabatt på tog. Får som regel ikke mer en studentrabatt uten den ID'n.

Håper at de buster deg og sender deg i Forsvaret i 3 år som straff, på grensa.
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at studentrabbattene og stipendene vi får er latterlige, derfor gjør jeg dette, jeg er klar over at det blir en rimelig 50/50 på at jeg får rabatten, men kan du ikke spare deg flåseriet ditt?
Jeg svarte : "Jeg måtte vise fram FD-ID for å få 90 % rabatt på tog. Får som regel ikke mer en studentrabatt uten den ID'n."
Noe som er fakta. Da jeg både har utført førstegangstjenesten og jobbet der i 2 år etterpå, jeg VET dette.
Var det ikke bra nok for deg ?
Les det jeg skriver før du svarer neste gang.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg synes heller ikke noe om at du TS, utgir deg for å være noe du ikke er, og bærer merker og det du ikke har fortjent.
Å kle seg i militæruniform offentlig slik er ulovlig. Hvertfall det jeg har hørt i sammengeng med airsoft. Da skal man kun bruke uniformen/kamuflasjen ved spill, og ikke transport.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg synes heller ikke noe om at du TS, utgir deg for å være noe du ikke er, og bærer merker og det du ikke har fortjent.
Vis hele sitatet...
Vel, nå var det vel strengt tatt ikke dette jeg ville høre? Jeg lurte på konsekvenser.

Og bare fordi du provoserte meg noe grundig så kan jeg nevne at jeg gjorde mitt ytterste for og komme inn i militæret, signa meg opp på alt som var, men ble tuppa ut etter 7 dager pga svak hørsel.
Jeg er ikke kjent med konsekvensen av å bli tatt for noe som dette, da jeg aldri har hørt om noen som har gjort det før.

Klart - jeg har hørt folk sagt at de kunne tenkt seg samme rabatt som da de var i fg.tj, men ingen som faktisk har gått til innkjøp av uniform for å faktisk utgi seg for å være 19 år og i førstegangstjenesten.

Too bad.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Jeg er ikke kjent med konsekvensen av å bli tatt for noe som dette, da jeg aldri har hørt om noen som har gjort det før.

Klart - jeg har hørt folk sagt at de kunne tenkt seg samme rabatt som da de var i fg.tj, men ingen som faktisk har gått til innkjøp av uniform for å faktisk utgi seg for å være 19 år og i førstegangstjenesten.

Too bad.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om hva slags uniform jeg har kjøpt? ^^
Er vel ikke akkurat tiden å gå rundt med falske uniformer til offentlige tjenestemenn, er det vel?
Sist endret av nightLook; 7. september 2011 kl. 13:27.
Du har tydeligvis ikke veldig peiling.

"Hva vet du om hva slags uniform jeg har kjøpt? ^^ " - fortell meg forskjellen på to uniformer i forsvaret ? Og sleng gjerne med hva som kan gi deg hva av rabatt ?
Sitat av nightLook Vis innlegg
Er vel ikke akkurat tiden å gå rundt med falske uniformer til offentlige tjenestemenn, er det vel?
Vis hele sitatet...
Jeg vet, absolutt klar over det, og dermed tenker jeg litt på hva slags konsekvenser jeg kan støte på.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Er vel ikke akkurat tiden å gå rundt med falske uniformer til offentlige tjenestemenn, er det vel?
Vis hele sitatet...
Det var strengt tatt første tanken som slo meg også...


EDIT: Er kanskje ikke så smart da med tanke på at politiet kanskje er hakket mer interessert i deg hvis du gjør noe sånt enn det de i billettkontrollen er..?
Sist endret av Trollsauen; 7. september 2011 kl. 13:32.
det er ulovlig å utgi seg som offentlig tjeneste mann og det er strenge straffer på dette, og gå kledd i en uniform med merker og striper samme som det norske militæret bruker så singaleserer du att du er en offentlig tjeneste mann.

bare vær obs på dette, men hvis du går i bare grønn camo uniform uten spesifikke merker så kan du ikke bli tatt da alle kan kjøpe dette
Sitat av Xenu Vis innlegg
Jeg vet, absolutt klar over det, og dermed tenker jeg litt på hva slags konsekvenser jeg kan støte på.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende de gjør et stort eksempel utav deg om de skulle ta deg for dette.

Men jeg ville heller tenkt på hvor respektløst det er, enn å være redd for å få straff. Noen ting kødder man rett og slett ikke med, og spesielt ikke for å spare et par kroner på kollektivtransport.
Du kan få ganske mye pes hvis du blir busta med dette. Har du ikke militær-ID må du regne med å betale fullpris, men om det er noe mer muffins tror jeg at kontrolløren kan anmelde deg, om han er skikkelig ass. Du må vite det at det er ikke bare-bare å ta på seg en uniform fra Forsvaret. Det finnes utallige regler og anordninger for korrekt bæring av antrekk. Har du en uniform med flagg er du en offentlig tjenestemann som representerer Forsvaret, og om et asshole befal ser deg på toget og begynner å høre med deg hvor du er i tjeneste, da er du fucked. Hvilke distriksjoner har du kjøpt forresten?

Sannsynligvis vil du se ut som en dust, og en hver som har vært i Forsvaret vil gjennomskue deg uten problemer. Jeg reiste med NSB mens jeg var i Forsvaret, og satt på toget i full permuniform. Like vel måtte jeg fremvise militær-ID for å få rabatten min.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Kan godt hende de gjør et stort eksempel utav deg om de skulle ta deg for dette.

Men jeg ville heller tenkt på hvor respektløst det er, enn å være redd for å få straff. Noen ting kødder man rett og slett ikke med, og spesielt ikke for å spare et par kroner på kollektivtransport.
Vis hele sitatet...
Noen ting kødder man bare ikke med? Vel hva er det jeg "kødder" så følt med? Det latterlige pengesluket av et forsvar? Det "frie" norske land?

Hør her, nok moralprekner, og det er mer enn et par kroner å spare!
La nå gutten gjøre som han vil, jeg vil gjerne se dette i førstesideoppslaget i VG; da jeg kjeder meg på jobb.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Så kle deg i uniform, spar penger and report back. Vi må få kommentere når det gjelder slikt, at du bør slettes ikke bære merker, uniform, og alt det du ikke har fortjent. Irrelevant om du har prøvd deg i førstegangstjenesten, gir deg ingen rett til det. Akkurat som de som ikke klarte det i usa f.eks og det, og utgir seg for å være høyt-rankete personer, bruke merker dem aldri har fortjent og mer.
Sitat av MannY Vis innlegg
Du kan få ganske mye pes hvis du blir busta med dette. Har du ikke militær-ID må du regne med å betale fullpris, men om det er noe mer muffins tror jeg at kontrolløren kan anmelde deg, om han er skikkelig ass. Du må vite det at det er ikke bare-bare å ta på seg en uniform fra Forsvaret. Det finnes utallige regler og anordninger for korrekt bæring av antrekk. Har du en uniform med flagg er du en offentlig tjenestemann som representerer Forsvaret, og om et asshole befal ser deg på toget og begynner å høre med deg hvor du er i tjeneste, da er du fucked. Hvilke distriksjoner har du kjøpt forresten?

Sannsynligvis vil du se ut som en dust, og en hver som har vært i Forsvaret vil gjennomskue deg uten problemer. Jeg reiste med NSB mens jeg var i Forsvaret, og satt på toget i full permuniform. Like vel måtte jeg fremvise militær-ID for å få rabatten min.
Vis hele sitatet...
Takk for ontopic svar, jo jeg har tenkt igjennom en del her, blandt annet det med å møte andre militære, har en løsning der. Og det med ID kortet ser jeg på som at: Jeg tar med meg penger nok til fullpris billett, men prøver meg på rabatten, om de klager på ID kort betaler jeg fullpris.
Når jeg var i forcen fikk jeg ofte rabatter uten å vise ID. Sa jeg bare skulle ha militærrabatt. Ja, jeg var i uniform da.
§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som
1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller
2. offentlig eller i rettsstridig øyemed utgir sig for å inneha noen offentlig tjeneste eller medvirker hertil, eller
3. foretar noen handling, som alene kan foretas i henhold til en offentlig tjenestestilling, som han ikke innehar, eller
4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Noen ting kødder man bare ikke med? Vel hva er det jeg "kødder" så følt med? Det latterlige pengesluket av et forsvar? Det "frie" norske land?

Hør her, nok moralprekner, og det er mer enn et par kroner å spare!
Vis hele sitatet...

Tenker mer på følelsene folk har rundt falske uniformer for tiden.

Jeg vil tro at en oppmerksom (nøye) kontrollør vil be om legitimasjon i tillegg til at han ser uniformen, men tviler på at de fleste gjør dette. Spørs jo litt på hvor du bor og, typ storby eller bondelandet.
mo3: da møtte du ofte slacke folk - jeg ble spurt nesten hver gang. På tog dette da..
Sitat av mo3 Vis innlegg
Når jeg var i forcen fikk jeg ofte rabatter uten å vise ID. Sa jeg bare skulle ha militærrabatt. Ja, jeg var i uniform da.
Vis hele sitatet...
Er det jeg også hørte, derfor tenkte jeg why not give it a shot

Sitat av 4Virtous Vis innlegg
§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som
1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller
2. offentlig eller i rettsstridig øyemed utgir sig for å inneha noen offentlig tjeneste eller medvirker hertil, eller
3. foretar noen handling, som alene kan foretas i henhold til en offentlig tjenestestilling, som han ikke innehar, eller
4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike.
Vis hele sitatet...

Tusen takk! KP
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Og det er hva du skal gjøre. Er litt rabatt verdt å være respektløst ovenfor de som tjenestegjør, muligheten for å bli tatt, straff og mer?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og det er hva du skal gjøre. Er litt rabatt verdt å være respektløst ovenfor de som tjenestegjør, muligheten for å bli tatt, straff og mer?
Vis hele sitatet...
90% rabatt på tog kan vel kalles mer en "litt rabatt"
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ja det kan kalles det, rabatt da. Synes ikke det er verdt det.
50% rabatt med uniformen på, 90% rabatt om du har uniform på OG viser FD-ID.
Sitat av synthetic Vis innlegg
50% rabatt med uniformen på, 90% rabatt om du har uniform på OG viser FD-ID.
Vis hele sitatet...
Andre veien, 50% om du bare har ID, 90% om du også har på deg uniform. Du må altså vise ID uansett, bare uniform uten ID gir deg ingenting hvis de spør.

http://www.nsb.no/togbilletter/om-va...7543-4324.html
Militær som avtjener førstegangstjenesten og reiser i uniform, får 90 % rabatt når de reiser med NSB ved fremvisning av gyldig vernepliktskort. Militær i sivil, får 50% rabatt og sivile tjenestepliktige får 90 % rabatt.
Befal får 20% rabatt av ordinær pris. Forsvarets identitetskort for norsk befal er godkjent som rabatt-legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 7. september 2011 kl. 13:59.
Når jeg tjenestegjorde og gikk i uniform var det helt random om det spurte etter FD-ID eller ikke, men grunnregelen er jo at man skal vise moderasjonsbevis uoppfordret. Fraråder deg sterkt å utgi deg for å være i militæret, da en person som faktisk er i militæret kan avsløre deg på ett blunk for å være fake. Rimelig lett å se for en som faktisk er inne til tjeneste.

Sitat av synthetic Vis innlegg
50% rabatt med uniformen på, 90% rabatt om du har uniform på OG viser FD-ID.
Vis hele sitatet...
50 % i sivilklær med FD-ID også.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Når jeg tjenestegjorde og gikk i uniform var det helt random om det spurte etter FD-ID eller ikke, men grunnregelen er jo at man skal vise moderasjonsbevis uoppfordret. Fraråder deg sterkt å utgi deg for å være i militæret, da en person som faktisk er i militæret kan avsløre deg på ett blunk for å være fake. Rimelig lett å se for en som faktisk er inne til tjeneste.



50 % i sivilklær med FD-ID også.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvordan det er så sykt lett å se at jeg ikke er "the real deal". Uansett så ser det ut til at ID er key her, det går jo an å skaffe seg det også.
Stemmer, det sånn det var. Mikser rabattene litt jeg nå. Kan fortelle at om TS ljuger på seg befalsgrad av noe slag, så får han kun 15% rabatt. (om det er det studentrabatten ligger på)

ID er "key" ja. Men ID'n som man får utdelt i førstegangstjenesten har en gyldighet på 1 år. Det er nettopp det som blir kontrollert.
Sist endret av synthetic; 7. september 2011 kl. 13:59.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Kan fortelle at om TS ljuger på seg befalsgrad av noe slag, så får han kun 15% rabatt. (om det er det studentrabatten ligger på)
Vis hele sitatet...
Om TS går rundt med befals-/offisersdistinksjoner så vil han få 0% i rabatt, og reaksjonene hvis han blir tatt blir et par hakk høyere enn med en umerket unifom. Befal har nemlig full lønn, og får derfor ikke rabatter på offentlig transport.
Befal/Grenaderer får 15 % rabatt. Jeg fikk iallefall det med mitt kort - uten uniform.
Nettop ferdig med førstegangstjenesten min! Mistet id kortet mitt første helga på rekruttskolen. Reiste 1 år uten id:P Båt og buss er ikke så nøye med id kort.. viss noen spør er det bare og si du har glemt det. lr har det langt nedi bagen :P men du burde tenke deg om 2 ganger. snylte på den måten :P du springer ikke akkurat rundt i skauen for 4500 kr i måneden gjør du ????

Btw kun rekrutter og menige som får rabbater! 90 % på båt buss og tog! 50 % i sivile klær med id kort :P