Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 9557
Ja hei der. 1 time siden fant mor mi ut at jeg snuset, hun sendte meg til rommet å ditt og datt... Og jeg lurte på om dere hadde noen ideer om hva jeg kan si til henne for at hun ikke blir så innmarri sur.. Altsa noen ting jeg kan si imot henne, f.eks det er helt ufarlig osv.

Jeg er snart 15 år om det hjelper
Si at du har et problem å begynn å skrik.. Så sier du at du skal slutte også er du mer forsiktig i framtiden.

Om du sier snus er ufarlig så skal jeg si at det ikke er farlig å røyka til mamma. (selv om jeg ikke gjør det..)
Sist endret av Vod0; 31. august 2011 kl. 22:32.
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Si at du har et problem å begynn å skrik.. Så sier du at du skal slutte også er du mer forsiktig i framtiden.
Vis hele sitatet...
Takk for den, men jeg vill heldst komme med noen innslag som kan få mor mi til å akseptere at jeg snuser..
Det er virkelig helt normalt at 14-åringer snuser. I hvert fall her i Oslo. Omtrent alle guttene, og noen av jentene fra skolen gjør det.
Men nå er ikke oslo normen for hele Norge. Heldigvis.
Det er ikke noe du kan si som kommer til å overbevise henne om at det er ufarlig. I beste fall er det mindre usunt enn røyk.
si det som det er:
at hun ikke kan kontrollere at du ikke snuser,
at ingen har dødd av snus, aka ufarlig til det motsatte er bevist
si at du skal trappe ned litt men fortsette siden du liker det
si du f.eks spiser mindre godteri
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Mine foreldre tok meg i å snuse når jeg var på din alder (er 16 år nå). Snuser enda, de kan ikke være sure for alltid. Jeg og pappa ble enige om at jeg ikke får bestille ting fra nettet før jeg er 18 år (og kan bestille det selv). Merker nå at det er litt stress, men ordner seg etterhvert. De kommer til å godta det, blir kanskje litt kleint rundt middagsbordet en liten stund, men ikke noe mer.

Har også gått ned 2 kilo siden jeg begynte å snuse, mister lysten på godteri, og drikker kun lettbrus for å tilpasse det litt. Heller snus en godis!

De vet ikke at jeg snuser nå tho, de tror jeg har sluttet. Det de ikke vet har de ikke vondt av, og om de catcher meg går jeg for det jeg har skrevet her
Sist endret av tekace; 31. august 2011 kl. 22:35.
Sitat av loulou Vis innlegg
si det som det er:
at hun ikke kan kontrollere at du ikke snuser,
at ingen har dødd av snus, aka ufarlig til det motsatte er bevist
si at du skal trappe ned litt men fortsette siden du liker det
si du f.eks spiser mindre godteri
Vis hele sitatet...
Ingen har dødd men fått kreft i munnen. Du ødelegger tannkjøttet.. "Aka farlig"
Edit, nå kan det godt hende at noen har død..

Jeg vil helst at slike produkter skal forbys, men det er nå min mening..
Sist endret av Vod0; 31. august 2011 kl. 22:36.
Trådstarter
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Det er virkelig helt normalt at 14-åringer snuser. I hvert fall her i Oslo. Omtrent alle guttene, og noen av jentene fra skolen gjør det.
Vis hele sitatet...
Ja det er samma her i Trondheim, skal bruke det argumentet mot henne, men vill gjerne ha flere argumenter
Si at snus fjerner masse bakterier sånn som karies. Som da gjør det vanskligere å få hull i tennene.

Det du ikke trenger å si er at tannkjøttet ditt tar skade av dette, og at munnen din kan komme til å se ut som et helvette
vis at det står "denne tobakksvaren kan være farlig" bakpå boksen
Da moderen fant ut at jeg snuset (var 13, starta når jeg var 11) så sa jeg at det hjelper på konsentrasjonen på skolen, funket faktisk, til min store overaskelse
At "alle andre gjør det" er sannsynligvis det dårligste argumentet du kunne ha kommet med.
Trådstarter
Sitat av nikons Vis innlegg
At "alle andre gjør det" er sannsynligvis det dårligste argumentet du kunne ha kommet med.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke ment sånnt, men at det er dumt å bli sur over det siden de aller fleste ungdommer allerede gjør det, så det er ikke "uvanlig".
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Si at snus fjerner masse bakterier sånn som karies. Som da gjør det vanskligere å få hull i tennene.

Det du ikke trenger å si er at tannkjøttet ditt tar skade av dette, og at munnen din kan komme til å se ut som et helvette
Vis hele sitatet...
Tror du ikke at hun vet det? Det har vært mye på nyhetene ang. tobakk i det siste..
Du er snart 15?.. Skal du kjøre noen argumenter så har du jo ''Snus gir liten eller ingen risiko for kreft, i følge en metastudie foretatt av forskere ved P.N. Lee Statistics and Computing Ltd i Storbritannia. Studien publiseres i BMC Medicine i dag.''

- Kilde
Herrefred, hvordan i alle dager forventer du å skulle kunne overbevise en voksen dame som mest sannsynlig har rimelig mye livserfaring om at noe som helt klart ikke er bra for deg, er ufarlig? Tror du folk her inne kan skape mirakler? Regner med din mor vet godt hva snus er, så den klarer du nok ikke vri deg unna.
Hvorfor ikke bare slutte du har sikkert snusa i 3 mnd anyways, det er ikke så jævelig kult når man må ha det og ikke kan gå uten i mere en 1 time.
Sist endret av jonasojac; 31. august 2011 kl. 22:44.
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Herrefred, hvordan i alle dager forventer du å skulle kunne overbevise en voksen dame som mest sannsynlig har rimelig mye livserfaring om at noe som helt klart ikke er bra for deg, er ufarlig? Tror du folk her inne kan skape mirakler? Regner med din mor vet godt hva snus er, så den klarer du nok ikke vri deg unna.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke på noe mirakler om å overbevise, men grunner som f.eks: Det hjelper meg å konsentrere i klassen eller det får meg til å spise mindre godteri ..
Sitat av T.J Vis innlegg
Da moderen fant ut at jeg snuset (var 13, starta når jeg var 11) så sa jeg at det hjelper på konsentrasjonen på skolen, funket faktisk, til min store overaskelse
Vis hele sitatet...

Det hjelper så lenge du har en snus under leppa? Har flere kjente som sier de tenker godt med snusen i kjeften, men uten snus har de endt opp dårligere enn utgangspunktet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det er faktisk ikke så dumt å benytte sjansen til å slutte. Du får mye gratis drahjelp av foreldrene dine den første og vanskeligste tida. Ellers tror jeg det er lite du kan si som overbeviser henne om at du skal få lov til å snuse, med mindre hun har levd under et pledd de siste 20 årene.
Her er jeg enig med Nerdefruen.

Jeg hadde faktisk latt vær å prøve å ufarliggjøre det eller komme med andre ting som hun vil oppfatte som at du faktisk ikke skjønner at det ikke er bra. Hun er nok sur, men det går jo alltids over.
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Det hjelper så lenge du har en snus under leppa? Har flere kjente som sier de tenker godt med snusen i kjeften, men uten snus har de endt opp dårligere enn utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
er vel sånn det er ja, men nå har jeg snus i kjeften hvert våkent minutt, så det går bra
Nå vet ikke jeg hvor lenge du har snuset og hvor avhengig du er, men spør deg selv; har du lyst til å være avhengig av dette resten av ditt liv og bruke mange hundretusen kroner på det?
Hvis ja, så ikke bry deg om hva din mor sier. Det går over.
- Sikker at du vil bli avhengig av snus? Du føler at du ikke er det nå, men f.eks om et halv/et år merker du det hvis du legger bort snusen, selvom du tenker at du ikke kommer til å holde på så lenge. Kommer jo seff ann på hvor sterk vilje du har da, men tenkte selv pytt, pytt.. ikke så lett allikevel

- Bare si at du tar når du får av andre en gang iblant, f.eks på fest. Funka gull for meg
Når jeg ble busta som 14 åring tok jeg den goe' gamle "jeg er homo" unnskyldningen og dro ut "rase kortet".

Fikk politisk immunitet. fuckyea.jpg
Sitat av Traffic Vis innlegg
Det var vel ikke ment sånnt, men at det er dumt å bli sur over det siden de aller fleste ungdommer allerede gjør det, så det er ikke "uvanlig".
Vis hele sitatet...
Da kan jo hun komme med det kjente motargumentet: Om alle andre hoppet fra brua, ville du gjort det? Mtp det er så vanlig.
Si du kunne ha begynt med værre ting som røyk og narkotika. Eller kanskje heimelaga sprit. Så vasker du huset og skriver et kort der du ber om unnskuylding og sier du har sluttet. Så snuser du i smug.

Men bli ikke tatt, for da blir hun veldig lei seg siden du har løyet.

Ingen moralpreik siden det ikke var trådstarter sitt spørsmål.
Sist endret av SoloSuper; 31. august 2011 kl. 23:27.
Slutt mens du ennå kan. Snus er skadelig, men også DYRT! En 14 åring har ikke råd til/ burde ikke ha råd til, å bruke ~200 kroner i uka på snus. Regner med at du ikke snuser så mye enda, men bare vent.
Ellers så ser det jævlig ut, og lukter likeså. Spar deg selv.


Gutt 17, aldri hatt snus i kjeften, kommer aldri til å ha det.
Har snusa i 9 år nå.

Slutt så fort som mulig. Blir alt for dyrt!


OT: Si at du valgte snus istede for røyk, og at røykepresset er mye mindre om du kan svare "neitakk jeg snuser"

Edit: om du slutter nå så kan du jo si "snusa før men har slutta." Det er ganske respekt når man er 14!:P
Sist endret av slaaen; 31. august 2011 kl. 23:32.
Tviler på at du har brukt snus lenge, noe som sier da at du ikke er avhengig. Jeg begynte selv når jeg var 13 år, men ble ikke avhengig før jeg var rundt 15.

Den dag i dag er jeg 17 år, og greier meg ikke en time uten. Bruker rundt 70 kr hver andre dag på snus, så penga går fort. Tannkjøttet mitt har tatt stor skade av det, og jeg angrer på at jeg begynte.
Bare å jatte med og nikke og si "ja mor" til hun er ferdig med å snakke, og så være mer forsiktig i fremtiden. Tror neppe du får overbevist moren din om at snus ikke er farlig. Hvis du er reflektert nok, noe jeg ikke forventer at du er i en alder av 14 år, så forstår du at snusing ikke fører med seg noe godt og velger å gjøre hva morra di sier. Personlig merker jeg effekten av snus kanskje en gang i løpet av dagen, og merker det hele tiden om jeg ikke har snus. Er det værdt å risikere potensiell risiko for kreft i tannkjøttet, samt bruke en uhorvelig mengde penger på en nikotin-følelse som varer et kvarters tid? For når man har snust en stund så merker man lite til snusen..
Spør om hun ikke synes det er bedre at du snuser enn at du røyker? mpt. MYE mindre kreftfare og ikke helt forJÆVLI lukt.
Sitat av joakima Vis innlegg
Spør om hun ikke synes det er bedre at du snuser enn at du røyker? mpt. MYE mindre kreftfare og ikke helt forJÆVLI lukt.
Vis hele sitatet...
Men på en annen side er det bedre at han ikke snuser enn at han snuser.. Du sier på en måte det samme som meg.

Slutt nå Jeg angrer hver gang jeg tar meg en pris
Snus er ekkelt, helseskadelig og ikke minst dyrt! Kjenner flere som lett snuser en pakke til dagen! 60kr ca x7 det er 420kr i uka. Som igjen blir 21 900! Tenk de pengene du kan spare ved å slutte da
Sitat av trauMa Vis innlegg
Snus er ekkelt, helseskadelig og ikke minst dyrt! Kjenner flere som lett snuser en pakke til dagen! 60kr ca x7 det er 420kr i uka. Som igjen blir 21 900! Tenk de pengene du kan spare ved å slutte da
Vis hele sitatet...
60 kr? 85 koster det

har selv snuset i 2 år nå og er ikke morro og bruke 400 kr i uka på snus
Sitat av paddus Vis innlegg
60 kr? 85 koster det

har selv snuset i 2 år nå og er ikke morro og bruke 400 kr i uka på snus
Vis hele sitatet...
Det kommer jo ann på hvilken type snus da General White Portion koster vell 70 tror jeg (?)
Slutt mens du kan, INGENTING positivt med snus. De som syns det er "digg" kan ta seg en bolle for det er det ikke.
Begynte å snuse som 15 åring, i starten likte jeg prikkinga under leppa, så at jeg ble slapp av det. Begynte å røyke rød3 for 2ish mnd siden, derfor får jeg ikke samme virkninga av snusen lengre. Når jeg er tom for rullings, blir det noen dager uten noe som helst, å håper jeg kjenner noe til snusen

Som resten sier, slutt nå, det blir bare vanskeligere og vanskeligere. Når det begynner å nærme seg friminutt, kjenner jeg hvor godt det blir med røyk. Hadde forresten et veddemål med noen kamerater om at vi skulle slutte å røyke. Etter 2-3 dager ga han første seg, da var det lett for oss resten å hive oss med, for da hadde vi en grunn, veddemålet var ferdig :P

Pengene er vel kanskje det som hindrer deg i å snuse.

Når det kommer til moren din, si at snusen hjelper deg å stresse ned i en travel hverdag. At det er bra du ikke røyker eller bruker narkotika. Det er ditt valg, men du skal trappe ned framover.
Sist endret av Kruppy; 31. august 2011 kl. 23:50.
Si at du også røyker hasj. Da er plutselig ikke snusen så ille lenger.

Edit: Lenge leve Sverige, 300-400 spenn kroner limpa!<3
Sist endret av Gj3dda; 31. august 2011 kl. 23:52.
Jeg var vel 15 når foreldrene mine fant ut at jeg brukte snus. De var ikke noe særlig begeistret for det men hey, det var i alle fall ikke røyk. Vi gjorde en slags avtale på at så lenge jeg holdt meg unna røyking så skulle de ikke si noe på snusingen. Tror de skjønte at hvis de begynte å kjefte og smelle så kom jeg til å fortsette uansett men bare lyve om at jeg ikke brukte så de mente det var like greit å bare spare oss for all kranglingen det hadde medført.
Angående dette med konsentrasjon. Jeg har snust siden jeg var 12 år, men sluttet for 6 mnd. siden (er 17 nå) , og jeg brukte selv dette argumentet om at jeg ikke ville klare å fokusere på skolen osv. fordi snus hjalp.
Og dette var nettopp tilfellet de to første ukene, men etter abstinensene begynte å trekke seg, så merket jeg at konsentrasjonen plutselig var på topp hele tiden, og bedre enn den hadde vært med snus tidligere.
Just sayin'
Okei bare si sannheten foran middagsbordet
da glemmer dem fort snusen.

Mamma, du vet alle ukepengene? jeg brukte det på snus og alkohol.
Pappa, du vet spriten du har på øverste hylle som minker? jeg brukte krakken for og smake.
Søster, Du vet at jeg har en remote controll på pcn din, så jeg alt mellom du og Lars.
Bror, Jeg fant en klipp pose med en noe veldig sterkt på rommet ditt
Sist endret av justastonedhuman; 1. september 2011 kl. 00:44.
Se hva andre som er avhengig sier om nicotine i denne tråden og hold deg heller unna før du blir avhengig selv. Nicotine er ikke noe du kødder med, og snus er ikke tøft, ikke er det ufarlig heller, men verst av alt er at du blir avhengig av nicotine - det er et helvete du ikke vil inn i - og som er vanskelig å komme ut av når du først er avhengig. Gjør deg selv en tjeneste: ikke begynn.
Jeg er avhengig av nikotin (snus) og kan signere på at hvis jeg kunne endret på det, så ville jeg aldri ha startet. Tar vel et halvt år -år før du blir skikkelig avhengig (min erfaring hvertfall).. Og da er det _umulig_ å slutte. Ikke umulig selvfølgelig, men veldig hardt. Det er veldig dyrt, noe som ødelegger ganske mye. Nå som student er det ikke kult å bruke penger på snus. Og når jeg ikke har snus, klarer jeg ikke tenke på noe som helst, får helt ville abstinenser.

Hvis du har mulighet til det, prøv å slutt Du kommer til å sette pris på det videre i livet.
Si at northug snuser, hvor farlig kan det være? du kan å påpeke at hitler ikke snusa..
Sitat av Norweedian Vis innlegg
Se hva andre som er avhengig sier om nicotine i denne tråden og hold deg heller unna før du blir avhengig selv. Nicotine er ikke noe du kødder med, og snus er ikke tøft, ikke er det ufarlig heller, men verst av alt er at du blir avhengig av nicotine - det er et helvete du ikke vil inn i - og som er vanskelig å komme ut av når du først er avhengig. Gjør deg selv en tjeneste: ikke begynn.
Vis hele sitatet...
Eneste tjenesten du tjener på er, du spare pengene, men bare røyk, snus,og drikk hver helg, du blir ikke kulere, bare dommere og fattigere.

staves: Nikotin btw
Sitat av Kain Vis innlegg
Eneste tjenesten du tjener på er, du spare pengene, men bare røyk, snus,og drikk hver helg, du blir ikke kulere, bare dommere og fattigere.

staves: Nikotin btw
Vis hele sitatet...
Det staves dummere btw

Men som andre sier.. Man merker kun nikotinen de første gangene. Til slutt merker man ikke noe i det hele tatt. Og da er poenget med å snuse borte. Så slutt mens du kan!
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Det staves dummere btw

Men som andre sier.. Man merker kun nikotinen de første gangene. Til slutt merker man ikke noe i det hele tatt. Og da er poenget med å snuse borte. Så slutt mens du kan!
Vis hele sitatet...
Merke nikotinen hver dag, har snust i snart 3år, og fremdeles ikke hatt 1 dag uten og kjenne nikotin
Sitat av Kain Vis innlegg
Merke nikotinen hver dag, har snust i snart 3år, og fremdeles ikke hatt 1 dag uten og kjenne nikotin
Vis hele sitatet...
Har snust i ca 2 år, og merker kun nikotinen noen ganger etter en god middag. Merker den i hvertfall ikke like mye som de første gangene! Vil ikke si det er verdt å snuse lenger, men det er ikke så lett å slutte heller når man har snust en stund :P