Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3224
Som mange tidligere har nevnt, er det en positiv ting som har skjedd med landet vårt etter 22. juli. Norge har stått sammen, vi har tatt vare på hverandre og nestekjærligheten har vært stor. Kong Harald sa vi hadde våknet opp til en ny bevissthet om hva som virkelig betyr noe, og det håper jeg han har rett i. Stoltenberg og resten av gutta lovet mer demokrati, åpenhet og fred. Jeg synes vi som land, vårt land som deler ut fredsprisen, skal sende ut et signal om nettopp dette. USA svarte med vold og hevn, jeg mener vi skal svare med kjærlighet og nødhjelp. Jeg mener en flott måte å gjøre dette på, ville vært å fjerne vanlig førstegangstjeneste i militæret, og heller sende ungdommene til store jordbrukssystemer der de produserer og lagrer mat, samtidig som de blir trent opp til å hjelpe i nød- og krisesituasjoner som sulten i Somalia. Dette vil sende et utrolig fredlig og godt signal til resten av verden! Dette vil tiltrekke engasjerte, motiverte og tenkende mennesker, som vil ut og oppleve og hjelpe verden. Disse menneskene vil møte sitt voksne liv med en helt annen bevissthet, enn det actiongale, skytekåte ungdommer fra militæret ville gjort. Jeg ser helt klart at arbeidsmoral og disiplin er noe man lærer i militæret, men dette er fullt mulig å lære uten tvang og skriking. Hvis man vil dra den enda lenger, kan man tilby lærerutdanning i det jeg ville kalt ”Nødhjelpen”, disse lærerne vil bli sent ut til å hjelpe til på skoler i u-land, og de vil spre kunnskap, fred og demokratisk tankegang. Vi i Norge trenger selv lærere, og hvem vil være bedre lærere enn disse engasjerte, motiverte, tenkende og verdensvante menneskene som kommer tilbake til Norge etter noen år i utlandet. Hvis disse menneskene blir lærere og sitter på all den erfaringen, tenk på alt det de vil spre videre til sine elever? Jeg tror at denne ideen kan ha store positive innvirkninger på vår kollektive bevissthet i årene som kommer. Jeg ser helt klart at vi trenger et militær i landet vårt, men dette er folk som har det som sin karriere. 19 åringene i militæret er jo i realiteten på et slags internat, hvorfor skal dette internatet lære dem om vold?


Vet noen om dette har vært et tema før? Har noen noen innspill? Motargumenter? Flere argumenter for? Hjelp til formulering? Og om dette kunne vært interessant for noen av dere? Tenker å sende det inn til siD i aftenposten, men tenkte jeg kunne poste det her først for å få noen andre meninger også.
Sist endret av Isbjørnen; 22. august 2011 kl. 01:00.
"lærere uten grenser" ?
Klinger nesten like godt som leger uten grenser, og er en veldig god tanke fra deg. Nå vet jeg ganske lite om emne så derfor spør jeg; har ikke UNICEF noen ordning med lærere ?

Når det kommer til førstegangstjeneste, så har jo dette heldigvis blitt frivillig, men jeg mener det fortsatt er en god ting å ha. Da får man leke soldat og man lærerbseg selv og kjenne om man egentlig skal bli noe yrkessoldat. Denne cowboy holdningen til unge mennesker er bare noe som er der, enten millitær eller sivil, jeg er i ca den aldersgruppen og kan selv si at slik er det bare. Majoriteten, inkludert meg selv har en liten trang for å være litt kule og kjepphøye i denne overgangen fra ungdom til voksen.
Nå sier jeg majoriteten og drar mange ubnder en kam, men det er egentlig basert på personlige erfaringer.

Denne tankegangen din er egentlig veldig flott. Løsningen jeg ser for meg er en søkerbasert førstegangstjeneste, der ingen får tilbud, men om forsvaret er ønskelig kan man selv søke seg inn for en tjeneste. Tror det kan gjøre at flere velger sivil livet og de som virkelig vil inn i forsvarer får fritt spillerom.


Iphone skriving, sorry for knot og rot...
Ja, ville vært litt som leger uten grenser. Skal søke litt rundt i morgen om Unicef har noe lignende, orker ikke nå så sent. Er 19 år selv, så skjønner hva du mener. Men tanken bak dette er at det muligens ikke skal være sånn når våre barn når denne alderen. At de heller vil ut i verden å hjelpe, istedenfor å skyte. Dette trenger jo ikke være enten eller, men kan være et tilbud ved siden av forsvaret. Da må i så fall ingen få tilbud om noe, eller alle om begge. Det må helt klart være frivillig!

Offtopic til deg Blåtann. ''Vi vet aldri når eventyret kommer til livet vårt, men den dagen det er der, må vi gripe det.'' Eventyret skaper du selv!
Du er en vaskeekte hippie !

"Jeg mener en flott måte å gjøre dette på, ville vært å fjerne vanlig førstegangstjeneste i militæret, og heller sende ungdommene til store jordbrukssystemer der de produserer og lagrer mat"

Seriøst, det der er knallhardt hippieprat.


Edit: Men for all del, folk har forskjellige meninger
Sist endret av synthetic; 22. august 2011 kl. 02:10.
Og du klarer å få det til å høres negativt ut? Hva er det som er så forferdelig med mennesker som dyrker kjærlighet? Ser ikke på meg selv som hippie, men synes hippier er flotte mennesker. Er helt enig at tanken kan virke noe "hippie", men synes du ødelegger det litt ved å sette en sterotopi på det. Tenk utelukkende og isolert på TANKEN. Bare tenk deg at vi mennesker blir påvirket av ting rundt oss. Ting som skjer i samfunnet, ting staten gjør, hva våre foreldre mener. Jeg tror ikke militæret har noen overdreven negativ effekt på mennesker i dag, men du er vel enig at en nødhjelpsorganisasjon er så mye mer positivt? Tenk deg forskjellen på disse menneskene som møter sitt voksne liv med et helt annet fokus enn det de ville gjort hvis de hadde vært i militæret.
Jeg er enig i at nødhjelpsorganisasjoner er positivt.
Men hvorvidt det er mer positivt en forsvaret handler jo egentlig om vinkling og ståsted, da dette er 2 vidt forskjellige organisasjoner.
Nja, men er jo kontraster på et vis. Vold vs. nødhjelp, det er vel greit å si at nødhjelp er objektivt mer positivt. Når det gjelder landbruket, kan dette lett droppes og vi kan heller kjøpe denne maten vi tar med oss ned. Men tenkte at økonomisk sett vil det være bedre å produsere det selv. En ting jeg liker at man lærer i militæret er arbeidsmoral (noe hippiene manglet ), men det å jobbe på landbruk vil være en god måte å lære bort arbeidsmoral, og vi kan lære om hvordan våre forfedre hadde det på 1800-tallet.
Det er helt klart en kontrast der.
Men sett fra en sikkerhetsmessig vinkling, for kongeriket Norges rett til å hevde suverenitet på sine terretorier -
så kommer vi ikke langt med nødhjelp. Da vi ikke vet hvordan verdensbildet er om 5-10 år, er det skummelt
å si ifra seg den største delen av rekruttering til Forsvaret.

Men det som kunne blitt gjennomført er i større grad undervisning om nødhjelp, både på videregående og i Forsvaret. Da begge stedene vil være bra arenaer for rekruttering av ildsjeler. Evt et samarbeid imellom en nødhjelpsorganisasjon og Forsvaret, både til rekruttering og gjennomføring. Da Forsvarets personell sitter på veldig høye kunskaper om alt fra vannborring til sanitet.

Denne saken tror jeg treffer mitt eksempel veldig bra: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=560549
Min personlige erfaring fra forsvaret var at fokuset på "vold" var relativt marginalt. Selv om det finnes enkelte rambotyper blir de actiongale og skytekåte ofte luket ut ganske tidlig, forsvaret har med et par unntak ingen bruk for denne typen soldater, og ønsker ikke å ha dem der.
Forsvaret handler i langt større grad om å kunne tilpasse seg et system, arbeide i lag og omgås mennesker. Selv om målet i ytterste konsekvens er å kunne drepe effektiv kan organiseringen i forsvaret med minimale endringer tilpasses nødsituasjoner, leteaksjoner osv. F.eks. benyttes forsvaret en god del i forbindelse med snøskred. Fordelen er at organisasjonen allerede er på plass, ledelsen er enkelt identifiserbar og det går fort å dele opp mannskapene i grupper av nødvendig størrelse.

Om ikke dagens vernepliktstjeneste i seg selv gjør så mye for verden bidrar den til å utvikle de menneskene som avtjener den, og jeg tror i mange tilfeller disse i større grad gjør en innsats i ettertid.

Likevel, ideene dine kunne vært et alternativ til verneplikt, kanskje med lavere krav enn dagens siviltjeneste. Jeg tror likevel at enhver ide om å "tvangssende" noen til et jordbrukskollektiv vil bli møtt med ramaskrik. Også i de landene man reiser til; landbruk er et av feltene hvor manuell arbeidskraft fortsatt gjør god nytte for seg, og de landene som trenger mat sliter også med arbeidsløshet.
Forøvrig finnes allerede mulighetene i kibbutzer i Israel, dog med noe politisk problematiske signaler.
Det er jo helt fantastisk at folk enda ikke skjønner at erfaring kan ikke læres via teori, du kan ikke fortelle et barn at det ikke må falle, det er jo nettopp fallet som gjør at barnet får bedre og bedre balanse.. Uansett hvordan du prøver å ordlegge det angående en beskrivelse av sjokolade, vil personen du prøver å forklare det aldri kunne forstå opplevelsen av smaken..

Skjønner du ikke at det er NETTOPP pga saker som Breivik at DU gadd å løfte fingeren.. Så din handling er egentlig utløst av Breivik's handlinger slik jeg ser det, en god tanke, men hippie tilværelsen har aldri funket og kommer nok aldri til å funke=/
Synthetic: En mulig løsning vil være at forsvaret tar på seg denne oppgaven, og spesialiserer seg i enda større grad på nødhjelp og annen hjelp som vannborringen. Er jo sant at verdensbildet kan endres, men jeg ser ingen direkte trussel i nærmeste fremtid. Alle landene i vår del av verden er altfor avhengig av handel og økonomisk vekst til at de skulle finne på å starte en krig. Trusselen er hovedsaklig terrorisme, og da er det i realiteten bare PST som kan forsvare oss.

doseren: Det er nok sant det du sier om folka i militæret. Men som du selv sier, hovedmålet er å drepe effektivt. Min ide er noe som kunne vært en del av forsvaret, og at forhåpentligvis at hovedfokuset ligger der. Som jeg har nevnt tidligere er tvang uaktuelt, jeg er liberalist (på alle områder utenom fordelingspolitikken).. Man kunne jo også brukt lokal arbeidskraft og bidratt til økonomisk vekst i de fattige regionene.

Zarathustra: Skjønner ikke helt hva du vil frem til? Erfaring er jo det jeg snakker om, la ungdommen reise ut og oppleve hva som faktisk skjer i verden, og la dem tenke selv rundt dette. Selvfølgelig er denne tråden utløst av Breiviks handlinger, noe jeg indirekte sier selv i åpningsinnlegget mitt. På samme måte som alt det andre som har skjedd i landet etter 22. juli. Er vel bare positivt at vi utnytter situasjoner som dette til å påvirke verden i det vi selv tror er en god retning? Er vel også det våre politikere har bedt oss om? Følte innlegget ditt var negativt ladet, og skjønner ikke hvorfor. Mulig jeg er dum..

Han som tidligere nevnte "Lærere uten grenser" tror jeg absolutt kan gjennomføres, og vil kun være positivt. Og ingen vil komme med nedverdigene hippiesnakk..
syns dette var ein veldig god ide, å ha ein organisasjon ved siden av militeret som har i fokus og lære vekk og hjelpe og bringe U-land lenger opp i sivilisasjonen svarer man vold med vold uten og vite den egentlig grunnen bak slike hendelser fører bare til meir vold. og der ser eg at ein slik aksjon fra riktig organisajon kan faktisk ha ein ganske stor effekt. det er sikkert også masse gode ideer som kan bli lagt til i ideen din
Helt enig, det at vold avler vold er helt sant. For meg handler alt om hvilket fokus man, fokuserer man på fred, får man fred tilbake. Ja, håper gjerne det kommer flere her med noen nye ideer man kan legge til, gjerne noen som kanskje ville samarbeidet med å lage en god tekst å sende til aftenposten. Når man først har noe å vise til på internett eller i avisene, er det mye lettere å kunne få kontakt med inflytelsesrike personer. Mest sannsynlig kommer jeg ingen vei med dette, men blir interessant å prøve
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
USA svarte med vold og hevn, jeg mener vi skal svare med kjærlighet og nødhjelp.
Vis hele sitatet...

Så søtt da, kan du ikke sende litt kjærlighet til de barna i Afghanistan evnt Libya som drepes av norske bomber da? Kanskje du kan skrive på en av bombene til F16 flyene neste gang de reiser fra Norge

"kjære deg, her kommer kjærlighet fra Norge med fredlig tankegang til kommende generasjoner"
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Så søtt da, kan du ikke sende litt kjærlighet til de barna i Afghanistan evnt Libya som drepes av norske bomber da? Kanskje du kan skrive på en av bombene til F16 flyene neste gang de reiser fra Norge

"kjære deg, her kommer kjærlighet fra Norge med fredlig tankegang til kommende generasjoner"
Vis hele sitatet...
det er sitater som det er som barre gjør ting verre og ikkje hjelper noken i noke som helst.. du gjør bare vondt til verre.. helst tenk litt før du uttaler deg slikt.. det høres berre motbydelig ut..
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Så søtt da, kan du ikke sende litt kjærlighet til de barna i Afghanistan evnt Libya som drepes av norske bomber da? Kanskje du kan skrive på en av bombene til F16 flyene neste gang de reiser fra Norge

"kjære deg, her kommer kjærlighet fra Norge med fredlig tankegang til kommende generasjoner"
Vis hele sitatet...

Tror ikke du helt har skjønt hva jeg har ment..
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Tror ikke du helt har skjønt hva jeg har ment..
Vis hele sitatet...
Du har rett, for jeg forsår ikke hvordan du kan mene at terrorangrepet i Oslo forandrer noe.

Kong Harald sa vi hadde våknet opp til en ny bevissthet om hva som virkelig betyr noe, og det håper jeg han har rett i. Stoltenberg og resten av gutta lovet mer demokrati, åpenhet og fred. Jeg synes vi som land, vårt land som deler ut fredsprisen, skal sende ut et signal om nettopp dette.
Vis hele sitatet...

Dette forteller meg bare at både du og Harald har levd i en bobble, kanskje kun fulgt med på innenriksnyheter, og generellt sett abonert på den virkeligheten som blir skrevet ut på resept av vår regjering? Dvs verden er et fint sted og det gode vinner alltid over det onde osv osv.
Sist endret av begonespiders; 22. august 2011 kl. 18:59.
begonespiders: tilbake til nyhetsspeilet.no med deg !
Hvorfor så jævli bitter å sur ? Ute av stand til å ha en saklig diskusjon uten å virke som faren din spoona med deg når du var liten eller ?
Skjerpings !!
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Dette forteller meg bare at både du og Harald har levd i en bobble, kanskje kun fulgt med på innenriksnyheter, og generellt sett abonert på den virkeligheten som blir skrevet ut på resept av vår regjering? Dvs verden er et fint sted og det gode vinner alltid over det onde osv osv.
Vis hele sitatet...
Fin post. Trakk på smilebåndet jeg.
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Du har rett, for jeg forsår ikke hvordan du kan mene at terrorangrepet i Oslo forandrer noe.




Dette forteller meg bare at både du og Harald har levd i en bobble, kanskje kun fulgt med på innenriksnyheter, og generellt sett abonert på den virkeligheten som blir skrevet ut på resept av vår regjering? Dvs verden er et fint sted og det gode vinner alltid over det onde osv osv.
Vis hele sitatet...

Hehe, jeg har lest litt på nyhetsspeilet. Det er bra dere er kritiske, men dere må da ikke finne ting. Hvordan kan dere tro på det dere sier? Hvem er det som lever i en bobble her? Hadde dere hatt fakta hadde det vært en ting, men dere graver deres egen grav, og jeg frykter hva dere vil gjøre med dere selv når dere skjønner hvor på jordet dere har vært.. Tror dere har hatt et noe usundt forhold til psykedelia, som brukt riktig kunne hatt store positive muligheter. Hadde egentlig forventet at dere skulle gjøre 22. juli til en konspirasjon, men det tør dere vel ikke pga. at det norske folk ville klikket.

Og; jeg tror både jeg og Kong Harald mener at Norge, og ikke verden, har våknet til en bevissthet, selvom dette selvfølgelig er en spekulasjon.
Sist endret av Isbjørnen; 22. august 2011 kl. 20:03.
Sitat av synthetic Vis innlegg
begonespiders: tilbake til nyhetsspeilet.no med deg !
Hvorfor så jævli bitter å sur ? Ute av stand til å ha en saklig diskusjon uten å virke som faren din spoona med deg når du var liten eller ?
Skjerpings !!
Vis hele sitatet...
Åhhh herregud, nyhetsspeilet? Jeg er hverken bitter eller sur, jeg bare stusser over den grenseløse naiviteten til TS. Saklig diskusjon, spoona som liten? Litt av en ironiens mester, du.
Så fortell om at du stusser over den grenseløse naiviteten på en annen måte da. Du blir oppfattet som en oversett drittunge.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Så fortell om at du stusser over den grenseløse naiviteten på en annen måte da. Du blir oppfattet som en oversett drittunge.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare i detalj hva det er som gjør at det jeg sier er som "en oversett drittunge"? Men vi er inne på ad hominems kan jeg si at du oppfattes som en fjortiss med palestinaskjerf som er "MOT DEN FASCISTISKE PENGEMAKTA"
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg

Zarathustra: Skjønner ikke helt hva du vil frem til? Erfaring er jo det jeg snakker om, la ungdommen reise ut og oppleve hva som faktisk skjer i verden, og la dem tenke selv rundt dette. Selvfølgelig er denne tråden utløst av Breiviks handlinger, noe jeg indirekte sier selv i åpningsinnlegget mitt. På samme måte som alt det andre som har skjedd i landet etter 22. juli. Er vel bare positivt at vi utnytter situasjoner som dette til å påvirke verden i det vi selv tror er en god retning? Er vel også det våre politikere har bedt oss om? Følte innlegget ditt var negativt ladet, og skjønner ikke hvorfor. Mulig jeg er dum..
Vis hele sitatet...
Du er ikke dum, men vi tenker nok litt forskjellig... Ja det er lurt å dra det posetive ut av en negativ situasjon, men jeg tenker annerledes, jeg tenker da: Hadde det ikke vært for den negative handlingen ville den posetive handlingen aldri skjedd...

La meg prøve enkelt: Du sier du vil ha fred, dette sier du nettopp fordi vi har krig. Tog du ann? Hadde vi ikke hatt up's and down's ville hele livet vært flatt..Skjønner?

Ja det kan hende du syns at innlegget mitt var negativt, men da ser du ikke poenget mitt, om jeg skriver et negativt eller et posetivt innlegg vil "loven" passe på at et motsatt innlegg vil komme for å balansere verden...

Det er hva jeg ser, du kan aldri stoppe lidelse, for da fjernes glede i samme slengen.. Motbevis meg den som kan, jeg er ikke negativ eller posetiv.. Hvordan skal du vite hva som er opp om det ikke alltid eksisterer en bunn? Nå tok du det i allefall=) Eller?
begonespiders: da tenker jeg på dette;
"Så søtt da, kan du ikke sende litt kjærlighet til de barna i Afghanistan evnt Libya som drepes av norske bomber da? Kanskje du kan skrive på en av bombene til F16 flyene neste gang de reiser fra Norge"

Klarte du ikke å formulere deg litt mer voksent en som så ?
Om du hadde lest innleggene tidligere i tråden hadde du sett at jeg absolutt ikke er noen "fjortiss med palestinaskjerf".
Jeg har selv jobbet i Forsvaret i 4 år etter at jeg var der i førstegangstjenesten. Da jeg året etter fgtj valgte 2 årig befalsutdanning.
Har du noe å tilføye så kan du ordlegge deg på en måte som gjør at folk som leser det ikke blir forbanna og fornærmet av deg. Thats it, thats all.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Du er ikke dum, men vi tenker nok litt forskjellig... Ja det er lurt å dra det posetive ut av en negativ situasjon, men jeg tenker annerledes, jeg tenker da: Hadde det ikke vært for den negative handlingen ville den posetive handlingen aldri skjedd...

La meg prøve enkelt: Du sier du vil ha fred, dette sier du nettopp fordi vi har krig. Tog du ann? Hadde vi ikke hatt up's and down's ville hele livet vært flatt..Skjønner?

Ja det kan hende du syns at innlegget mitt var negativt, men da ser du ikke poenget mitt, om jeg skriver et negativt eller et posetivt innlegg vil "loven" passe på at et motsatt innlegg vil komme for å balansere verden...

Det er hva jeg ser, du kan aldri stoppe lidelse, for da fjernes glede i samme slengen.. Motbevis meg den som kan, jeg er ikke negativ eller posetiv.. Hvordan skal du vite hva som er opp om det ikke alltid eksisterer en bunn? Nå tok du det i allefall=) Eller?
Vis hele sitatet...

Skjønte det nå, og er forsåvidt til dels enig. Vi kan bruke våre frie vilje til å snu en negativ ting til noe posetivt. Vil heller si at det vi har gjort i Norge er unntaket, tror ikke det er mange andre land som har taklet en slik situasjon så bra som vi har. Se f. eks på USA (11. sep), der kan man si at vold avlet vold, og jeg tror det skjer oftere.

Du er vel inne på noe alla ying og yang (eller skrives det med J?), noe jeg tror tildels på for individets liv, men når man ser på samfunnet tror jeg det er fokuset som har mest å si. Fokuser man og lærer opp folk med demokrati og fred får du en mye mer stabil verden, men det er jo absolutt ikke så lett heller..
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Skjønte det nå, og er forsåvidt til dels enig. Vi kan bruke våre frie vilje til å snu en negativ ting til noe posetivt. Vil heller si at det vi har gjort i Norge er unntaket, tror ikke det er mange andre land som har taklet en slik situasjon så bra som vi har. Se f. eks på USA (11. sep), der kan man si at vold avlet vold, og jeg tror det skjer oftere.
Vis hele sitatet...
Her er det mye mer som spiller inn, ja ut ifra mitt diagnoserte syke hode i allefall Fri vilje sier du? Vel jeg tror vi har fri vilje til å se en hendelse som posetiv,negativ eller bare en nødvendighet.. .

Skjønner ikke helt hva du mener med hvor godt vi har taklet det, da jeg syns Norge er dypere i søvn etter denne saken enn noen sinne..

Det er de som er så dypt i frykt,
at det faktisk føles trygt..

For mange er det ingenting som føles så befriende som å låse seg i et system... Jeg prøver å si at verden forandrer seg ikke før disse menneskene slipper frykten sin, og innser at å overgi seg til en eller annen tro eller et eller annet system, vel DET er stagnering... Breivik var et stort skritt fremover slik jeg ser det, og dette med full forståelse for den smerten både de som opplevde det selv og de pårørende.. Deres smerte og hva breiviks handlinger vil lede til fremover er for meg 2 helt separate emner...=) Vold er bare en kamuflasje for frykt slik jeg ser det..

Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Du er vel inne på noe alla ying og yang (eller skrives det med J?), noe jeg tror tildels på for individets liv, men når man ser på samfunnet tror jeg det er fokuset som har mest å si. Fokuser man og lærer opp folk med demokrati og fred får du en mye mer stabil verden, men det er jo absolutt ikke så lett heller..
Vis hele sitatet...
Yin yang, dualisme...vi kan kalle det whatever bare du skjønner hva jeg prøver å si Kan du utdype hvorfor det spiller en større rolle i individet's liv?
Jeg er fullstendig enig i at fokus er en av de viktigste tingene et menneske kan trene på, men hva legger du i fokus og hvorfor? Jeg vil ha fokus på å sette folk fri fra sitt eget selvskapte fengsel.. Har man fokus blir man bedre og bedre... Og det er kanskje nettopp derfor jeg ikke tror dette landet har særlig fokus, vi her i norge er like mye overalt og ikke aner hva vi holder på med som en hvilken som helst stat i USA, men vi er annerledes så vår utrygghet og frykt kommer i annen form, f.eks overdreven drikking..

Om noen ikke syns det var en god sammenligning beklager jeg sli, jeg vet smaken er som baken og den er delt, men graver man lenge nok kommer man til samme dritten...

Å lære folk opp kan lett bli hjernevask=/

fred
Sist endret av Zarathustra; 23. august 2011 kl. 18:27.
Enig i veldig mye du sier, du legger godt ord på tanker jeg har. Helt enig at vi i Norge har mye frykt, frykt for å vise følelser og kjærlighet, som hvertfall jeg har sett mer til etter Breiviks handlinger. Du sier vold er frykt i kamuflasje, enig der, da vil vel denne tanken på et vis være det motsatte av frykt? Ideen er et system, men ville ikke brukt det ordet, siden det for meg også er negativt ladet. Tenk på resultatet av ideen, som er at folk for det bedre, noe som gjør at de har mer tid til å bygge på sin egen frihet og dermed slippe frykten.

Jeg mener du merker mere til yin yang som et individ, for livet er fulgt av mange opp og nedturer. Mens en stat eller et system ofte sitter ca i samme situasjon over lengre tid, så da for et menneske vil man ikke merke så mye til opp og nedturene, siden du mest sannsynlig dør før det har blitt bedre/værre. Enig at den er litt snodig, siden hvis man ser det fra et større tidsperspektiv så er det jo helt sant det du sier.

I fokus legger jeg i det du selv velger å spre, hvordan du selv vil verden skal være. Jeg tenker da militær vs. nødhjelp f. eks. Selvom, som en tidligere sa, militæret ikke fokuserer mye på vold, så er det jo derfor det finnes. Hadde Norge brukt min ide, og hatt det fokuset, ville det vært mye bedre, sånn jeg ser det. Etter hvert vil kanskje andre følge etter. Jeg vet verdens maktbalanse er innviklet og rar, men for meg er det rart at noen i hele tatt ønsker makt. Helt enig at Norge ikke har et fokus, men la oss da presse på for å få dem til å ha et fredlig fokus. Og da må vi fullføre det, slutte med våpenproduksjon og lignende.

Enig at det kan bli hjernevask, men hvis jeg skulle hatt noe å si i hvordan organisasjonen skulle vært, ville jeg vært ekstremt opptatt av at det ikke skulle skje. For meg er det viktigste en kan lære det å tenke selv.

Fred til deg også min venn!
Sist endret av Isbjørnen; 23. august 2011 kl. 22:34.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Du er ikke dum, men vi tenker nok litt forskjellig... Ja det er lurt å dra det posetive ut av en negativ situasjon, men jeg tenker annerledes, jeg tenker da: Hadde det ikke vært for den negative handlingen ville den posetive handlingen aldri skjedd...

La meg prøve enkelt: Du sier du vil ha fred, dette sier du nettopp fordi vi har krig. Tog du ann? Hadde vi ikke hatt up's and down's ville hele livet vært flatt..Skjønner?

Ja det kan hende du syns at innlegget mitt var negativt, men da ser du ikke poenget mitt, om jeg skriver et negativt eller et posetivt innlegg vil "loven" passe på at et motsatt innlegg vil komme for å balansere verden...

Det er hva jeg ser, du kan aldri stoppe lidelse, for da fjernes glede i samme slengen.. Motbevis meg den som kan, jeg er ikke negativ eller posetiv.. Hvordan skal du vite hva som er opp om det ikke alltid eksisterer en bunn? Nå tok du det i allefall=) Eller?
Vis hele sitatet...
syns dette va veldig godt fomulert og vil seie meg enig med den men så er jo det og stille seg på sida for og faktisk få fred og da så vi ikkje berre har krig ^^
Fin fin tråd! Det er slike ideer denne verden trenger mere av!
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Så søtt da, kan du ikke sende litt kjærlighet til de barna i Afghanistan evnt Libya som drepes av norske bomber da? Kanskje du kan skrive på en av bombene til F16 flyene neste gang de reiser fra Norge

"kjære deg, her kommer kjærlighet fra Norge med fredlig tankegang til kommende generasjoner"
Vis hele sitatet...
Med det som første innlegg i tråden kan du virkelig ikke håpe på å bli tatt seriøst. Du har etter min mening ingen rett til å klage på personlige angrep, og er enig med synthetic på det punktet at du burde skjerpe deg.

Jeg synes dette absolutt høres ut som en idé som hadde vært veldig bra å få testet i praksis. Er litt uenig i å bruke generaliserende termer som "hippie", i hvert fall på en negativ måte, for jeg er enig med Isbjørnen i at mer kjærlighet absolutt er noe denne verden trenger.

Angående det Zarathustra mener, så er jeg litt uenig. Jeg forstår poenget ditt, men jeg tror ikke at motsetninger som kjærlighet og hat, godt og ondt, etc., trenger å være definert av hverandre! Verden er så nyansert at man ikke nødvendigvis trenger noe så ekstremt som den strake motsetningen av kjærlighet eller godt for å kunne oppleve disse. Dessuten ser jeg at et samfunn der alle elsker hverandre er relativt "flatt", som du sier, men fra et idealistisk perspektiv, ville ikke det vært et virkelig godt "flatt" samfunn? Jeg tror det!
Sist endret av AXiMe; 24. august 2011 kl. 20:33.
Sitat av synthetic Vis innlegg

Klarte du ikke å formulere deg litt mer voksent en som så ?
Vis hele sitatet...
Det var lenge siden jeg brydde meg om å formulere meg voksent på et internet forum fyllt av frikere og power-nerds. Hadde vi hatt samtalen ansikt til ansikt der i mot hadde jeg formulert meg mer etter dine ønsker.



Om du hadde lest innleggene tidligere i tråden hadde du sett at jeg absolutt ikke er noen "fjortiss med palestinaskjerf".
Jeg har selv jobbet i Forsvaret i 4 år etter at jeg var der i førstegangstjenesten. Da jeg året etter fgtj valgte 2 årig befalsutdanning.
Har du noe å tilføye så kan du ordlegge deg på en måte som gjør at folk som leser det ikke blir forbanna og fornærmet av deg. Thats it, thats all.
Vis hele sitatet...

Ah, så der har vi bakgrunnen til at du reagerte så emosjonellt? Vel jeg kan begynne med å si at jeg ikke gikk inn for å fornærme deg. Det var feil fra min side, ja jeg innrømmer at tonen min var feil. Jeg skal være 100% ærlig, jeg hadde en dårlig dag, har mange av i de i disse tider, og jeg følte for å trolle. Dvs jeg synes fortsatt OP er grenseløst naiv, og det er mye tåkeprat som har null praktisk verdi eller betydning, men jeg følte for å formiddle budskapet mitt på den krasseste/motbydelige måten.

Beklager. Grunnen til at jeg er en douchebag er fordi jeg har problemer(som forhåpentligvis snart løser seg)
Nå hørtes du litt bedre ut, takk for det. Vil ikke si at jeg reagerte spesielt emosjonelt, men jeg ble ganske irritert på den tonen du hadde i ditt første innlegg.
Men uansett, det er bak oss nå.
Hei. Jeg ville bare tilføre noe. Jeg vet ikke helt om det passer her i det hele tatt. Men la gå! For med tanke på Grønne energi kilder. Altså magnet generatorer, hydrogen motorere osv. det kan være en del av hjelpe middelene som kan komme i bruk spesielt i U-land. Med tanke på både miljøet og at det er nærmest gratis i sammenligning med dagens energi kilder.
Hei! God ide, helt klart! Jo mer miljøvennlig, jo bedre. Er det virkelig nærmest gratis? Koster ikke disse maskinene mye å utvikle?
For å sammenligne kostnader så vil jeg kunne nesten påstå og si at ja det er i "forhold til dagens energi kilder" nærmest gratis å utvikle og ikke minst drive. Bruk av flo og fjære, bruk av hydrogen motorer, og utvinne hydrogen fra saltvann, ved hjelp av elektrolyse, (krever elektrisitet, men ikke i høye Amper eller Voltag) dermed så kan det også framkalles nærmest gratis ved hjelp av magnet generatorer. (sjekk youtube; magnet generator, hydrogen engine, hydrogen generator). Det er enkle mennesker som nå bruker blant annet hydrogen motorer i bilene sine, bare med noen få justeringer og bytting av instrumenter så redusere de drivstoff forbruket drastisk. (hjemmelagd hybrid biler).

En annen ide som jeg har tenkt litt over å utføre i praksis her hjemme også er, Biodome Revolution. Det er en mer effektiv og ikke minst solid måte å bygge drivhus som egner seg til alle årstider. (Sjekk Biodome Revolution på google, det er konseptet som er intressant.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av newgrow Vis innlegg
For å sammenligne kostnader så vil jeg kunne nesten påstå og si at ja det er i "forhold til dagens energi kilder" nærmest gratis å utvikle og ikke minst drive. Bruk av flo og fjære,
Vis hele sitatet...
Tidevasskraft er dyrt å utvikle, og teknologien er i sin spede barndom enda. Utbyggingskostnadane er middels høge, og eit problem er ujamn energitilgang.
Sitat av newgrow Vis innlegg
bruk av hydrogen motorer, og utvinne hydrogen fra saltvann, ved hjelp av elektrolyse, (krever elektrisitet, men ikke i høye Amper eller Voltag) dermed så kan det også framkalles nærmest gratis ved hjelp av magnet generatorer.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Hydrogen er maksimalt ein energibærar, ikkje ei energikjelde. Elektrolyse er ikkje nær gratis, og energien i hydrogenet ditt er direkte proporsjonalt med straumen du nyttar.
Sitat av newgrow Vis innlegg
(sjekk youtube; magnet generator, hydrogen engine, hydrogen generator). Det er enkle mennesker som nå bruker blant annet hydrogen motorer i bilene sine, bare med noen få justeringer og bytting av instrumenter så redusere de drivstoff forbruket drastisk. (hjemmelagd hybrid biler).
Vis hele sitatet...
Igjen pissprat, lureri og svindel. Om slik teknologi hadde vore tilgjengeleg hadde bilbransjen kasta seg over det med hud og hår!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen pissprat, lureri og svindel. Om slik teknologi hadde vore tilgjengeleg hadde bilbransjen kasta seg over det med hud og hår!
Vis hele sitatet...
Grunnen til at "bilbransjen" som du sier ikke har kastet seg over dette, er nok fordi det ikke er nok penger for dem å hente, og til og med miste penger pga at dette vil igjen konkurrere med olje industrien som jeg vil tro bilindustrien tjener veldig godt på...

Og hva med å gjøre litt research for deg selv? Slutte å høre blindt på hva den mainstream media sier? Da hadde vi heller tenkt hvordan vi skal få det til å funke og ikke hvorfor det ikke skal funke...

Im just saying...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Pissprat. Hydrogen er maksimalt ein energibærar, ikkje ei energikjelde. Elektrolyse er ikkje nær gratis, og energien i hydrogenet ditt er direkte proporsjonalt med straumen du nyttar.
Vis hele sitatet...
Bruk av magnet generator så kan du lage strøm "gratis" og ja da kan du benytte det til elektrolyse...
Sitat av newgrow Vis innlegg
Bruk av magnet generator så kan du lage strøm "gratis" og ja da kan du benytte det til elektrolyse...
Vis hele sitatet...
tror du må lese litt mer om energi jeg. selvom man klarer å utnytte magneter til å rotere en generator, så blir jo magnetfeltet svakere jo mer energi man utnytter. blir akkurat som å hente olje ut av bakken, vi vet at det kommer til å ta slutt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av newgrow Vis innlegg
Grunnen til at "bilbransjen" som du sier ikke har kastet seg over dette, er nok fordi det ikke er nok penger for dem å hente, og til og med miste penger pga at dette vil igjen konkurrere med olje industrien som jeg vil tro bilindustrien tjener veldig godt på...
Vis hele sitatet...
Ikkje penger å hente?! Kor mykje trur du bilindustrien bruker på å raffinere motorer for lågare drivstofforbruk? Det er neppe småpenger akkurat.
Sitat av newgrow Vis innlegg
Og hva med å gjøre litt research for deg selv? Slutte å høre blindt på hva den mainstream media sier? Da hadde vi heller tenkt hvordan vi skal få det til å funke og ikke hvorfor det ikke skal funke...
Vis hele sitatet...
Kutt ut. Om det hadde vore reelt hadde det vore tapetsert over mainstreamblekker. Faktum er at ingen har fått det til, og ingen har demonstrert det under plausible forhold.
Sitat av newgrow Vis innlegg
Bruk av magnet generator så kan du lage strøm "gratis" og ja da kan du benytte det til elektrolyse...
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikkje.

Om du meiner det motsette får du jaggu faen komme med bevis. Og da meiner eg ikkje youtubevideoer, men fornuftige bevis.