Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3330
Hei,

Jeg er en ung mann på 28 år som har drevet med misbruk av hasj, alkohol, amfetamin og piller. For to og et halvt år kuttet jeg ut alt på dagen og ble nykter så og si over natta. Har holdt meg nykter siden med noen få sprekker. Jeg fikk meg jobb. Har jobbet tidligere, men kun en sommerjobb og et halvt år på en barneskole som assistent tidligere. Det var helt jævlig å begynne å jobbe men jeg visste innerst inn at jeg måtte stå på hver dag og jeg kom aldri for sent og jobbet hardt. Jeg jobbet i et år og drev med helt elementære ting i en butikk før jeg fant ut at jeg ville komme meg videre og drive med noe praktisk og mer utfordrende.


Jeg fikk en meget god attest fra min forrige arbeidsgiver. Jeg hadde nettopp vært inne å sonet i 2 måneder for kjøring i ruspåvirket tilstand og var overlykkelig over å være en fri mann igjen og hadde lagt nok en ting bak meg. Siden jeg ville gjøre noe praktisk snakket jeg med en del snekkerbedrifter om de ville ansette meg som hjelpearbeider og med fullt pågangsmot hoppet jeg i det. Jeg ble ansatt og jobbet der i et år før jeg ble oppsagt på grunn av nedskjæringer. Det var kjempebittert og jeg fikk en uheldigvis en sprekk i etterkant av dette som fikk store konsekvenser for meg i forhold til både kjæreste og rykte. Jeg ser selv på dette som en stor personlig svakhet og angrer mye på det valget jeg har tatt. Etter at jeg klarte å legge dette bak meg fikk jeg meg midlertidig en ny jobb og var i jobb i en måned i påvente av å få svar på andre bedrifter jeg hadde sendt ut søknader til. jeg sendte og 70-80 søkander og fikk svar på 1 og ble innkalt til jobbintervju. Jeg hadde imidlertidig kommet inn på skole i mellomtiden og valget med å gå skole for å få meg et fagbrev 100% sikkert er ikke et vanskelig valg å ta.

Så nå flytter jeg til en annen del av landet for å starte på nytt igjen. Jeg flytter til en liten kommune med fin natur og få innbyggere slik at jeg er 100% sikker på at jeg klarer å holde meg på matta. Det vanskeligste med å starte helt på nytt uten noe tidligere jobberfaring, uten utdanning og praktisk talt uten rusfrie venner bortsett fra 1 supergod venn som har vært med meg i tykt og tynt og som jeg ikke hadde klart meg uten er vanskelig å forklare. Ikke bare er hun min beste venn men vi har også vært kjærester i perioder av og på avbrutt av andre uforutsette ting som kun skjebnen styrer.

Nå er jeg ved godt mot og gleder meg til å begynne på skole og starte helt på nytt igjen. Problemet mitt og mye av grunnen til at jeg har hatt det vanskelig i jobbsituasjon er at jeg har en manglende evne til å konsentrere meg. Jeg klarer rett å slett ikke å fokusere og dette plager meg daglig. Det er nesten helt uutholdelig til tider og gjør det verre for meg å komme meg dit jeg vil. Sånn er det bare og sånn vil det mest sansynligvis i mer eller mindre grad være en god stund til helt til jeg enten finner ut hva som er medisinsk feil eller klarer å kontrollere meg selv såpass at jeg klarer å leve med det. Forutenom dette har jeg fått en del psykiatriske diagnoser oppigjennom som belaster meg i hverdagen og jeg har enormt dårlig selvtillitt og har en tendens til å se opp til alle andre og ikke til meg selv. Men jo mer jeg snekrer og holder på med praktiske ting jo mer sikker blir jeg på meg selv så forhåpentligvis løser dette seg naturlig. I mine verste stunder kan jeg bare ligge i senge og syns synd på meg selv og dette er en latterlig løsning på mine problemer som jeg hele tiden har skjønt at jobber imot meg.


Jeg prøver så godt jeg kan å bli voksen å følge med på hva som skjer i samfunnet. Bestevennen min prøver å få meg til å skjønne at det er viktig å holde seg oppdatert om hva som skjer i samfunnet for å holde seg informert om det som skjer i landet og i verden forøvrig. Tidligere har tankegangen min kun dreid seg om rus og jeg har levd i en alternativ verden der kun rus eksisterer. Det har vært en lang omvendig å vende seg fra denne tankegangen.

Jeg er 28 år gammel men føler at fra jeg var 18-19 til jeg var 25 har jeg gått glipp av vesentlige deler av både den mentale utviklingen og noen ganger føler jeg meg mye yngre enn det jeg egentlig er i hodet. Dette er en stor belastning for både meg selv og de rundt meg da folk vanligvis har en forestilling om hva de kan forvente av en som snart er 30 år. Vanligvis blir du voksen mye tidligere enn det jeg har blitt men samtidg har jeg en del erfaringer som gjør at jeg er mer moden i tankegangen på andre områder enn mange av mine medaldrende. På disse 2 og et halvt årene sidene jeg bestemte meg for å vende rusen ryggen har livet blitt annerledes på mange måter. Jeg ser verdien i andre ting og prøver å forestille meg et liv og en framtid. Det tar lang tid og er ikke gjort i en hast å finne seg selv igjen etter et forholdsvis langt misbruk. Det dummeste jeg gjorde i denne perioden var at jeg hverken jobbet eller studerte, jeg ruset meg bare. Så godt som alle vennene mine var under utdanning eller jobbet fordi om de ruset seg men jeg falt utenfor både i jobb og i studier og fikk dårligere og dårligere selvtillitt. Det ble så ille at jeg til slutt ikke turte å gå ut blant folk lengre og satt bare inne og ruset meg og spiste mat og så TV å lot leiligheten min forfalle og meg selv forfalle. Nå er jeg i ferd med å gå helt motsatt vei å er på god vei mot å bli perfeksjonist i alt jeg foretar meg så omveltningen er overaskende stor. Jeg har blitt treningsnarkoman og arbeidsnarkoman istedetfor misbruker og det er en helt fantastisk følelse å kjenne at du bruker kroppen din og finner dine gode sider. Dette hadde jeg aldri trodd og når jeg var i starten av 20årene så jeg kun rus som en utvei for at jeg hadde det så vondt inni meg og forfallet ble stadig verre. Nå klarer jeg å så verden med andre øyne å skjønner faktisk at også jeg kan få meg en utdanning og en framtid og at jeg faktisk fortjener dette på tross av min bakgrunn. Selv om jeg har en del tillegsproblemer i tillegg til rusen så er jeg positiv og håper dette blir greit og at jeg får tatt fagbrev! godt å dele litt!
Så bra at du har fått andre tanker en kun å ruse seg. Deilig iblant å lette hjertet og få det skrevet ned på papiret humm eller data´en. Lykke til videre. stay clean.

Max
Ser opp til mennesker som deg, særlig når jeg tenker på hvor mye jeg sliter med å slutte med den lusne siggen.
Står respekt av det du gjør nå! Stå på og ikke gi opp. Bra skrevet og fint å lese!

Lykke til=)

Velfortjent kvalitetspoeng fra meg!
Sist endret av D.Wilson; 21. august 2011 kl. 13:20.
Kanskje du kan bli utredet for ADHD. Klassisk tilfelle med fokuseringsproblemene. Mange har fått diagnosen i voksen alder og sier at medisiner mot ADHD har forandret livet deres enormt. Dumt å la det gå uprøvd....

Ped.
Veldig fint skrivd.

Håper det går den rette veien nå.

Stå på vidre i livet.
Dette kan kanskje virke litt teit, men for min del fungerte det å begynne å trene. Jeg lastet ned noen treningsprogrammer til data/mobil. Noen synes at det er dust, men for min del var det supert å ha et opplegg å følge, og målbare resultater å se til. Du trenger ikke bli svær, men det er tilfredstillende å klare flere pushups i dag enn du klarte for en måned siden.

Konsentrasjonen vil også bli bedre med skikkelig døgnrytme, og godt kosthold. De enkle tingene koster nesten ingenting å prøve. Tenk tilbake: hvor lenge siden føles tre måneder? Det er jo ingen tid! På tre måneder rekker du å komme i mye bedre form, og du kan lære deg nye matvaner.

Stå på. Livet er bedre uten rusmidler i det daglige. Når alt klaffer, kan det være bra med rus og, men alt med måte.
Dette var flott lesing. Hadde alle rusmisbrukere hatt slikt pågangsmot og selvinnsikt hadde tilværelsen for mange vært langt kosligere Hold deg på matta
Det jeg har lært:

Du må krype før du lærer deg å gå, du må gå før du lærer deg å løpe. Det er snakk om å ikke sette for høye mål, men enkle småting. Da får du en god mestringsfølelse. Dette ser det ut som du er på god vei med, å det er bra!

Ikke synes synd på deg selv! Ikke steng deg inne. Da blir det bare værre. Vet det er vanskelig å gjøre det, men tving deg selv til å være glad. Finn på noe hvis du er lei deg, som f. eks. å ringe hu bestevenninna di. Tving deg selv, uansett hva faen.

Gå på internett, les på selvtillit og trening av det. Det er snakk om enkle metoder som fører til raske resultater. Det funket hvertfall med meg

Trening er bra! Fortsett med det. Det er en _fin_ ting å være avhengig av

Ellers, bra skrevet og lykke til! Det kommer til å ordne seg =) Husk: Det er viktig å få sagt det man føler. Det er bare drit å holde det inne!
Sist endret av Handyman88; 24. august 2011 kl. 22:37.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Flott å høre at du er på god vei oppover Stå på, vær tøff mot deg selv, vær selvsikker! Dette klarer du!

Lykke til

Orbeck
Velkommen på forumet !

Veldig bra at du ønsker å dele historien din med oss, synes det er interessant hvordan mennesker som deg klarer å få livet i orden igjen, når det er så mange som ikke gjør det.

Ønsker deg lykke til videre, og håper du klarer å holde deg rusfri, noe som jeg er sikker på du gjør!
Sist endret av happy violence; 24. august 2011 kl. 22:55.
takk for tilbakemeldinger det betyr mye for meg å få litt støtte og backup!
Sist endret av vilopplevelivet; 25. august 2011 kl. 14:17.
Du kunne gå på noen NA møter, det kan bli en utrolig opplevelse hva syns du om dette?
Det kunne vært kjempespennende!

Jeg går til psykolog og er allerede under testing for ADHD. Håper virkelig jeg kan få prøve ritalin i det minste for å se hvordan det funker på meg! Jeg har et sterkt ønske om å bli flinkere til å konsentrere meg bedre, det hadde vært en stor drøm for meg!
Sitat av the woodchopper Vis innlegg
Du kunne gå på noen NA møter, det kan bli en utrolig opplevelse hva syns du om dette?
Vis hele sitatet...
NA møter er absolutt å anbefale, men det sies at man må gå der over tid før man virkelig begynner å få noe ut av det.

Jeg skal starte å dra fast 2 ganger i uken nå framover fordi jeg virkelig har fått troen på det.
Sitat av vilopplevelivet Vis innlegg
Det kunne vært kjempespennende!

Jeg går til psykolog og er allerede under testing for ADHD. Håper virkelig jeg kan få prøve ritalin i det minste for å se hvordan det funker på meg! Jeg har et sterkt ønske om å bli flinkere til å konsentrere meg bedre, det hadde vært en stor drøm for meg!
Vis hele sitatet...
Jeg selv ble diagnostisert med ADHD når jeg var 12 år, fikk medisiner osv. men jeg brukte de aldri, ikke en eneste gang. Er nå 16 og går på vgs, sliter lite, om ikke ingen ting med konsentrasjon og lign.

Jeg sier bare at du bør se an, er teit og binde seg til medisiner om det ikke er høyst nødvendig.
Takk for en interessant lesning da jeg sitter på fergen og kjeder meg. Syns du går rett vei, stå på og lykke til i livet!
Lykke til! Veldig hyggelig av deg å dele din historie med oss, det er vel motiverende å være på forumet her med folk som støtter deg? Ga deg et Kp for godt skrevet historie, som lykke til og ytterligere motivasjon
ja det er motiverende det! så det setter jeg pris på! men jeg har sånn angst for folk at jeg knapt tør å gå ut døren med mindre jeg skal gjøre ting jeg må gjøre som å gå på skolen f.eks. Ikke en god følelse! Tror at alle tenker "pass deg" og sånne ting og jeg føler meg undertrykt av folk egentlig det begrenser det sosiale livet mitt betrakelig!
Kjempe bra da.. Jeg har vært i samme situasjon som deg, men klarte å snu litt tidligere. Alder bør uansett ikke ha noe å si, du er fortsatt ung.

Helt klart lett å forstå at det sosiale er det vanskeligste.. Er sånn for meg også, men det må bare øves på.

Så lenge du fortsetter med trening og ett godt kosthold bør ting komme på plass mentalt av seg selv, det er så mye bedre enn alle medisiner legene vil anbefale spør du meg!

Stå på
Det er jeg enig i. Trening er en utrolig bra medisin!
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Ser opp til mennesker som deg, særlig når jeg tenker på hvor mye jeg sliter med å slutte med den lusne siggen.
Vis hele sitatet...
Men det er seriøst ille også kan jeg skrive under på

Jeg har prøvd mange stoffer men enda ikke kommet i nærheten av det å slutte med røyken

De sier jo at det er verre enn heroin,ingenting slår suget fra røyk spør du meg

Den er tøff ass men til gjengjeld slipper du fysiske abstinenser i særlig grad hvertfall

Sitat av vilopplevelivet Vis innlegg
Det kunne vært kjempespennende!

Jeg går til psykolog og er allerede under testing for ADHD. Håper virkelig jeg kan få prøve ritalin i det minste for å se hvordan det funker på meg! Jeg har et sterkt ønske om å bli flinkere til å konsentrere meg bedre, det hadde vært en stor drøm for meg!
Vis hele sitatet...
det kan revolusjonere livet ditt helt klart

jeg kjenner folk som sier de har sett lyset etter å ha prøvd det selv om de har testet alt mulig annet før dette

en annen ting er også at hvis du bare føler deg elendig uten stoff kan steroider være et sunnere alternativ
da føler man seg som du er 17 i hue på mange områder og bedrer selvtillit og det der
det må tross alt være bedre enn amf i nål