Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 11305
Jeg har brukt makka en del, men har aldri forsøkt meg på hard kondisjonstrening mens jeg har vært påvirket av det, bare moderat fysisk aktivitet som rask gange, sykling etc. Vil nå komme i form igjen, ved hjelp av en times cardio 4-5 ganger i uken. Er det en veldig dårlig ide når jeg bruker en del makka (1-2 gram om dagen)? Har jo en del høyere puls enn vanlig under fysisk aktivitet når jeg er på makka, anslår at jeg under intensiv kondisjonstrening vil ligge på over 90% av makspuls.

Dette er vel individuelt, og jeg må vel prøve meg frem, men generelt?
Ikke at jeg er lege eller noe, men høy puls/blodtrykkkan føre til hjerneblødning. når du tar amf får du automatisk høyere puls, og når du samtidig åppå der igjen skal løpe hardt kan du få en smell. i tillegg merker du ikke at du blir sliten...
Godt med smør
Huff og huff, flyene er i luften og moraliseringsbombene kommer snart. Tror jeg vertfall

Men før den tid, så vil jeg bare si noe du helt sikker vet, du må spise, hydrere og gjøre de 2 tingene tusen ganger om dagen skal du være litt fornuftig.

Lytt ekstra på kroppen din, siden den får ekstra påkjenning, og spise skikkelig må du uten makka og med makka for og gå skikkelig ned i vekt.

drikk mye vann, spis sunt, og vær ekstra OBS på faretegnene. Men jeg er skråsikker selv på om det er en god ide kompis, men det er bare du selv som kjenner kroppen din. Men lytt for all del på tipsene og advarslene folk kommer med!
Lurt? Nei. Akutt farlig? Tviler.

Veldig mange er av den oppfatning at å trene på "makka" nesten er som selvmord, noe som overhodet ikke er tilfellet. Mange kroppsbyggere som trener med langt høyere intensitet bruker bl.a efedrin (stimulant som også gir økt BP/HR), og de titusenvis av feildiagnostiserte ADHD-tilfellene dør ikke som fluer i gymtimene.

Men at det er en ekstra belastning er det ingen tvil om, og jeg ville aldri anbefalt det til noen. Siden du "flusher" kroppen så vil væsketapet være et problem, og det samme gjelder redusert apetitt.

Så om du holder kroppen vedlike vha væske og næring, så tror jeg trening vil gjøre mer godt enn skade, selvom du er et makkatryne

Avsluttningsvis må jeg også spørre: Tar du makka for treningen eller har du allerede en speed-vane men ønsker å trene? Om det er førstnevnte som er tilfelle så blir det selvfølgelig en annen problemstilling.
Først spm om forbrenning og så dette, høres ut som om du skal bruke makka for å slanke deg og det er en generelt dårlig idè. Ja, du kommer til å gå ned i vekt fordi du har redusert lyst på mat, men da er du også mer utsatt for å bli underernært/feilernært med de påfølgene langtidsskadene på kroppen din sine funksjoner som kan bli følge av det. Slanking med altfor lite mat generelt er usunt, du vil kanskje ha den flate magen, men er du klar for å takle relativt små bieffekter som trøtthet, hodepine, økt hårvekst på armer/ben (i form av dun, gjerne), håravfall fra hodet, flere kviser, dårlig ånde, dårlige tenner, gusten hud osv. og etterhvert store bieffekter som ødelagt forbrenning, organsvikt og angst? Vil bare at du skal tenke over dette hvis du mener at makka er slankemiddelet for deg.

Nok moral. Skal du trene på makka er hydrering ordet du leter etter, sørg for å få i deg nok væske. Ville vanligvis anbefalt vann, men siden du skal trene med makka så kan du godt helle i deg en energidrikk underveis for å få i deg litt salter også. Du svetter jo en del på makka som det er, så det blir ekstra viktig for deg å holde balansen i vann/salt nivået i kroppen. For all del husk å spis riktig før og etter trening. Å trene på tom mage er ikke noe godt, meningen er ikke at du skal kollapse etter trening, hvertfall om du skal orke 5 økter kondisjonstrening i uka (noe som egentlig høres ganske mye ut, hva med å ta 3 kondisjonsøkter og 2 styrkeøkter? Da får du trent hele kroppen, mister ikke så mye muskelmasse og du gir kroppen 2 hviledager på å komme seg på så du orker mer).
Trådstarter
5 0
Sitat av Weili Vis innlegg
Først spm om forbrenning og så dette, høres ut som om du skal bruke makka for å slanke deg og det er en generelt dårlig idè. Ja, du kommer til å gå ned i vekt fordi du har redusert lyst på mat, men da er du også mer utsatt for å bli underernært/feilernært med de påfølgene langtidsskadene på kroppen din sine funksjoner som kan bli følge av det. Slanking med altfor lite mat generelt er usunt, du vil kanskje ha den flate magen, men er du klar for å takle relativt små bieffekter som trøtthet, hodepine, økt hårvekst på armer/ben (i form av dun, gjerne), håravfall fra hodet, flere kviser, dårlig ånde, dårlige tenner, gusten hud osv. og etterhvert store bieffekter som ødelagt forbrenning, organsvikt og angst? Vil bare at du skal tenke over dette hvis du mener at makka er slankemiddelet for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke makka for å slanke meg, jeg bruker det fordi det er eksamensoppkjøring nå, jeg har tre svært krevende eksamener i mai som jeg må få minst B på, og jeg trenger litt kjemisk assistanse for å komme meg igjennom det (vekttap og det at jeg elsker stoffet er bare bonus). Siden jeg har som mål å yte best mulig, er jeg nøye med å få nok søvn, tilstrekkelig med sunn mat, og nå også intensiv cardio, siden det, i tillegg til å holde meg i fysisk form, øker den mentale kapasiteten- man blir mindre stresset, mer fokusert, hjernen funker rett og slett litt bedre. Men siden jeg gjerne skulle gått ned i vekt, er jeg opptatt av dette aspektet også- og jeg er fullt klar over at man veldig lett fyker opp i vekt igjen når man slutter/tar en pause, men hvis jeg etablerer treningsrutiner og holder meg til sunn mat også når jeg ikke tar speed, behøver ikke vektoppgangen i etterkant bli så dramatisk.

Har brukt makka en del før, over lengre perioder, og er fullt klar over de mange negative bivirkningene, men hvis det er prisen jeg må betale...

Men takk for utfyllende svar, takk til dere andre også.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
Lurt? Nei. Akutt farlig? Tviler.

Veldig mange er av den oppfatning at å trene på "makka" nesten er som selvmord, noe som overhodet ikke er tilfellet. Mange kroppsbyggere som trener med langt høyere intensitet bruker bl.a efedrin (stimulant som også gir økt BP/HR), og de titusenvis av feildiagnostiserte ADHD-tilfellene dør ikke som fluer i gymtimene.

Men at det er en ekstra belastning er det ingen tvil om, og jeg ville aldri anbefalt det til noen. Siden du "flusher" kroppen så vil væsketapet være et problem, og det samme gjelder redusert apetitt.

Så om du holder kroppen vedlike vha væske og næring, så tror jeg trening vil gjøre mer godt enn skade, selvom du er et makkatryne

Avsluttningsvis må jeg også spørre: Tar du makka for treningen eller har du allerede en speed-vane men ønsker å trene? Om det er førstnevnte som er tilfelle så blir det selvfølgelig en annen problemstilling.
Vis hele sitatet...
Takk for info, det meste jeg har lest om dette fremstiller det som om trening på makka er en litt slitsom måte å ta livet av seg på. Jeg bruker pulsklokke når jeg trener, får finne ut hva jeg bør ligge på for å unngå å kollapse.

Som nevnt i forrige post, tar jeg makka for å studere, har hatt en on/off (mest off) speed-vane i sju år, jeg bruker det en periode (nesten utelukkende under eksamenstiden), og kutter så ut i et halvt års tid.
Sitat av Wired Vis innlegg
men hvis jeg etablerer treningsrutiner og holder meg til sunn mat også når jeg ikke tar speed, behøver ikke vektoppgangen i etterkant bli så dramatisk.
Vis hele sitatet...
Ok, ser den. Bare husk at selv om du ikke er sulten så trenger du litt energi når du trener bedre med en banan enn ingenting eg.
Iom. at det er falsk energi og du ikke merker at du blir sliten, vil nedturen bli verre, desverre :/
Hadde du trent like mye når du ikke hadde noe i deg, hadde du stoppa når du blir sliten. Tar du makka og trener som faen merker du ikke at kroppen er sliten før du har det ute av kroppen, og det vil bli litt mye på en gang :P
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Iom. at det er falsk energi og du ikke merker at du blir sliten, vil nedturen bli verre, desverre :/
Hadde du trent like mye når du ikke hadde noe i deg, hadde du stoppa når du blir sliten. Tar du makka og trener som faen merker du ikke at kroppen er sliten før du har det ute av kroppen, og det vil bli litt mye på en gang :P
Vis hele sitatet...

Der kan jeg si meg veldig enig! Hadde en periode på 1-1/2 mnd på amf og veldig, veldig mye sex. Selfølgelig raste jeg ned i vekt. Men når tiden kom og det var på tide å gi seg ble jeg raskt veldig sliten og var plaget med mye svimmelhet. Og ikke minst gigantisk apetitt!:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du tar amfetamin før du trener vil du klare å holde ut lengre. Noe som igjen vil føre til at du forbrenner mer. (ren logikk...)
Det var amfetamin som var det første dopet som ble påvist i idrettssammenheng. Men kan vell ikke akkuratt si at det var en god måte de fant ut av det på. Det ble nemlig brukt av syklister, og en del av disse døde rett og slett på sykkelsetene i ritt pga at de ble utslitt uten å merke det eller fikk hjerteinfarkt osv...

Persolig anbefaler jeg deg ikke å ta amf som et "slankemiddel", ta deg heller en tur ned på den lokale kosttilskudd-sjappa å se om de har noe der
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Persolig anbefaler jeg deg ikke å ta amf som et "slankemiddel", ta deg heller en tur ned på den lokale kosttilskudd-sjappa å se om de har noe der
Vis hele sitatet...
Enig. Clenbuterol + effedrin 2uker på 2uker av så er du imål hva slanking og boost på trening angår.
"Er det en veldig dårlig ide når jeg bruker en del makka (1-2 gram om dagen)?"

Du er allerede sliten, og skal kjøre deg enda hardere for å trene? vil vel ende opp med lite trening og desto mer stuk. Makka egner seg ikke til stort annet enn å kaste i dass, evt rus.
Med amfetamin så stopper du kroppens sultsignaler. Det betyr at du spiser mindre (som du selvfølgelig godt vet), og med økt aktivitet vil kroppen begynne å brenne hurtig av kroppens fettlager.

Om du bruker pulsklokke, er en "bruker" av amfetamin fra før, kjenner farene godt og satser på 1 time daglig (og selvfølgelig har OK helse), bør selve treningen gå bra. Et tips er å trene uten amf. først for å se hvor kroppen gir seg, så planlegger du på forhånd hvor mye du tenker å presse kroppen for hver økt (du sier 1 time, men det er kanskje lett å ta i ekstra i rus?). 90% av makspuls er forøvrig ganske hard trening, og du trenger slettes ikke å ligge der for å effektivt gå ned i vekt. Jeg personlig ville nok ha safet litt der. Vil også anbefale deg at du legger opp rutiner for mat, og tvinger deg selv til å spise litt selv om du ikke er sulten. Kjør også på med vitamintilskudd og antioksidanter i perioden. Høyt daglig veskeinntak trenger vel ikke å nevnes.

Vekten kan gå fort ned, og alle de andre positive sidene kjenner du jo til. De negative sidene (bortsett fra faren ved å presse kroppen for hardt), vil være at du pga. for (potensielt) dårlig kosthold og intensiv cardio-trening kan miste mye muskelmasse. Kroppen vet jo ikke at du trener, den ser på den harde treningen som en stor belastning, og vil prøve å fylle opp med energi i etterkant. Veldig forenklet: når det ikke kommer ny energi inn (næring), tar den fra fettreservene, og om ikke det er nok - muskelmassen. Og når man mister muskelmasse, vil man også få dårligere forbrenning. Mao så gjør man kroppen en bjørnetjeneste, for den dagen man slutter vil kroppen gi signaler om store energi-inntak, og forbrenningen vil være relativt dårlig. Dette er jo akkurat det som skjer med folk som går på blant annet pulverkurer, derav navnet jojo-slanking. Siden forbrenningen er dårligere enn når man startet, går folk ofte opp til en matchvekt over det de var tidligere. Mange av disse har og hadde selvfølgelig store planer om å leve et sundt liv når de hadde nådd målet sitt.

En annen potensiell "fare" med å overstyre kroppen på denne måten, er å forstyrre hormonbalansen i kroppen. T3+T4, østrogen og testosteron +++ regulerer ikke bare energinivået og den genrelle velværen i kroppen vår, men også muskel (og fett) vekst. Sikkert noen som kan dette bedre enn meg, men jeg vil anta at spesielt testoseron-nivået risikerer å synke når man kjører kroppen hardt uten tilstrekkelig (og riktig) næring. De betyr blant annet dårligere muskelvekst.

Ang. dosering så har jeg lite å komme med.

Ønsker ikke å høres ut som noe moralpoliti, men amfetamin ville jeg uansett vært forsiktig med. Daglige doser over lengere perioder høres mer ut som strake veien til avhengighet og dårlig helse fremfor kontrollert slanking og ekstra energi til eksamensforberedelser.
Skal nevne her at bestefaren min i USA på 1950 tallet tok dette med amerikansk fotball trening daglig, og han spilte på "college" nivå. Det var vistnokk "required," I tillegg til at det ikke med mindre jeg tar feil var ulovlig på de tider.

Men du burde kanskje først få i deg et sunt måltid, før du får i deg godsakene, så skal det nok gå bra.
Jeg shtuker litt nå, så jeg fikk ikke helt med meg om det er nevt. - er det nevnt, så beklager jeg til den som har sagt det fra før

Det kan være lurt å først teste ut litt hvor kroppens grenser virkelig går før du tar i så veldig med pepperen. Som jeg så nevnt her, så merker du jo ikke kroppens signaler ordentlig, så du risikerer å ta ut for mye energi fra musklene, noe som gjør at musklene blir "spist" for å gi deg tilbake energien, og dermed vil du kun få redusert muskelmasse. (correct me if I'm wrong)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Wired Vis innlegg
Jeg har brukt makka en del, men har aldri forsøkt meg på hard kondisjonstrening mens jeg har vært påvirket av det, bare moderat fysisk aktivitet som rask gange, sykling etc. Vil nå komme i form igjen, ved hjelp av en times cardio 4-5 ganger i uken. Er det en veldig dårlig ide når jeg bruker en del makka (1-2 gram om dagen)? Har jo en del høyere puls enn vanlig under fysisk aktivitet når jeg er på makka, anslår at jeg under intensiv kondisjonstrening vil ligge på over 90% av makspuls.

Dette er vel individuelt, og jeg må vel prøve meg frem, men generelt?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva makka er, men tipper det er speed...
Jeg har trent hart i senga med dama i 10-12 timer.
mmmm, that was the days my friend tralalala la la
Var på nyhetern for noen år sia en fyr daua etter mye trening over lengre tid. Hjerte bare stoppa.
Men han overlevde ei stund da.
Så da kan sikkert et par økte gå bra...
Jeg vil advare deg sterkt mot å trene intensivt på makka. Grunnene til dette er mange, og jeg vil nevne de viktigste.

Når du tar sterkt sentralstimulerende som amf. klarer du ikke tolke kroppens signaler. Kroppen sier i fra når den blir sliten fordi du ikke skal overbelaste kroppens systemer. Da spesielt med tanke på hjerte-kar systemet. Når du trener hard på amf. kan kroppen overbelastes uten at du får beskjed om det, og det kan føre til hjertestans.

Det er flere idrettsutøvere som har dødd på amf. gjennom årene. Syklister som har syklet til de døde på amf. f.eks. Da dør du enten av hjertestans eller hjerneblødning.

Så vil jeg kommentre det du skriver om at du bare må ta amf fordi du skal igjenom så mange eksamner du bare må få B på. Ta deg sammen!! Du er ikke den første her i verden som har mye å gjøre, og har stort press. Planlegg tiden din, og lær deg til å presse kroppen naturlig.. Drikk kaffe hvis du absolutt er litt trøtt.

Dessuten blir du ikke kvikkere i hodet av å ta amf. Når hjernen din har fått for lite søvn vil du miste konsentrasjonen og hukomelsen bli dårlige, uansett om du har tatt amf eller ikke. Du bare merker ikke at du er sliten når du har tatt amf. Har du vært opp et eller flere døgn i strekk og skal sitte å lese til eksamen på amf vil du sannsynligvis huske lite av det du har lest til eksamen.

Dette er ikke ment som en moralpreken, men for gi deg fakta. Du må gjerne ta så mye makka du vil for meg, og jeg har heller ikke spesielt i mot stoffet, men det skal ikke brukes til de formålene du nevner.
Sist endret av Smilygirl; 21. juli 2010 kl. 15:08.
Sitat av Wired Vis innlegg
Jeg har brukt makka en del, men har aldri forsøkt meg på hard kondisjonstrening mens jeg har vært påvirket av det, bare moderat fysisk aktivitet som rask gange, sykling etc. Vil nå komme i form igjen, ved hjelp av en times cardio 4-5 ganger i uken. Er det en veldig dårlig ide når jeg bruker en del makka (1-2 gram om dagen)? Har jo en del høyere puls enn vanlig under fysisk aktivitet når jeg er på makka, anslår at jeg under intensiv kondisjonstrening vil ligge på over 90% av makspuls.

Dette er vel individuelt, og jeg må vel prøve meg frem, men generelt?
Vis hele sitatet...
Prøv heller å bruk Efedrin til trening, det er et mye mildere stoff og du slipper nedturer og dritt på det! Fungerer også veldig bra til lange lese perioder.

Hør med noen bolere om TNT KICK! Funka skikkelig bra for en kompis som var hadde litt ekstra kroppsvekt og gikk ned 25 kilo på 2 2 1/2 mnd
Sitat av Andrès Vis innlegg
Prøv heller å bruk Efedrin til trening, det er et mye mildere stoff og du slipper nedturer og dritt på det! Fungerer også veldig bra til lange lese perioder.

Hør med noen bolere om TNT KICK! Funka skikkelig bra for en kompis som var hadde litt ekstra kroppsvekt og gikk ned 25 kilo på 2 2 1/2 mnd
Vis hele sitatet...
Eferdrin er lillebroren til amfetamin, og kan fortsatt gi de problemene jeg har nevnt ovenfor.

Jeg vil også nevne at intensiv kondisjonstrening ikke skal ligge på 90 % over maxpuls. Det sier faktisk litt om hvor lite du vet om trening. Skal du holde en puls på 90 % av max puls klarer man kun 1 min/få minutter, og jeg tviler sterkt på at du kommer så høyt. Da skal man være veldig god til å presse seg. Dessuten må du jo først finne ut hva maxpulsen din er.

Han kompisen din som gikk ned 25 kg. hadde vel kanskje ikke LITT ekstra kroppsvekt. Da utgjøre hvertall 25 kg ganske stor % av kroppsvekten, men dette var litt uten for temaet.