Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3472
Det jeg lurer på er rett og slett hva benzo abstinsene er?

Takker for svar
Har gått på sobril i noen uker. Dagene etter hva litt småjævlig, men mest psykisk. Men jeg ser at du skriver om rivotril og div. andre sterkere preperater enn det jeg har kjørt i meg, så kan ikke uttale meg så mye.
Nedtur på benzoer kan være ganske ille. Er du virkelig innkjørt og slutter brått er benzoer faktisk en av de eneste stoffene som gir deg både fysisk og psykisk nedtur.
Blandt de vanligste plagene er
- ekstremt høy puls, mange beskriver der som at det kjennes ut som om hjertet prøver å klattre ut av halsen din.
- kvalme
- kramper/ skjelvinger
- deprimert
- feber
- mange får syke tanker og blir nærvøse for ting de ellers ikke trenger bekymre seg over.
- sosial angst
- hodepine
den listen er ingenting

# Anxiety, possible terror and panic attacks[17][36]
# Agitation and restlessness[17]
# Hypochondriasis[17]
# Dilated pupils[4]
# Impaired concentration[36]
# Nightmares[37]
# Insomnia[37]
# Muscular spasms, cramps or fasciculations[38]
# Electric shock sensations[3][39]
# Blurred vision[17]
# Dizziness[17]
# Dry mouth[17]
# Aches and pains[17]
# Hearing impairment[17]
# Taste and smell disturbances[17]
# Chest pain[17]
# Flu like symptoms[17]
# Impaired memory and concentration[17]
# Increased sensitivity to touch[40]
# Increased sensitivity to sound[17]
# Sounds louder than usual[40]
# Objects moving[40]
# Increased urinary frequency[17]
# Numbness and tingling[17]
# Hot and cold flushes[17]
# Headache[36]
# Rebound REM sleep[41]
# Stiffness[17]
# Fatigue and weakness[17]
# Hyperosmia[42]
# Restless legs syndrome[11]
# Metallic taste[42]
# Photophobia[42]
# Paranoia[42]
# Hypnagogia-hallucinations[6]
# Nausea and vomiting[37]
# Elevation in blood pressure[43]
# Tachycardia[44]
# Hypertension[45]
# Postural hypotension[37]
# Depression (can be severe),[46] possible suicidal ideation
# Tremor[47][48]
# Perspiration[36]
# Loss of appetite and weight loss[49]
# Dysphoria[50][51]
# Depersonalization[52][53]
# Derealisation (Feelings of unreality)[40]
# Obsessive compulsive disorder[54][55]
# Tinnitus[56]
# Paraesthesia[40][42][53]
# Visual disturbances[53]
# Mood swings[17]
# Indecision[17]

benzodiazepine withdrawal syndrome generally lasts for about 2 months but clinically significant withdrawal symptoms may persist, although gradually declining, for many months or even several years.

http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodi...rawal_syndrome

så j'ævlig kan det være

Sitat av Muradi Vis innlegg
Har gått på sobril i noen uker. Dagene etter hva litt småjævlig, men mest psykisk. Men jeg ser at du skriver om rivotril og div. andre sterkere preperater enn det jeg har kjørt i meg, så kan ikke uttale meg så mye.
Vis hele sitatet...
får fint det samme av sobril også
det er gaga-a reseptorer hvor det oppstår,benzodiazepiner generelt,alkohol og annen hypnotika spiller inn
Sist endret av hue; 30. august 2011 kl. 15:32.
Hvis man har seriøs benzo abstinense tror man at man skal dø..det veit jeg alt om
Jeg skrev noen vanlige abstinenser. Den listen kan du finne på et raskt søk på google.

Benzo nedtur kan jeg alt om. Har akkurat klart å komme meg ut av benzo hælvete med STORE inntak i 5 år...
Benzo'er er stygt...å slutte med andre stoffer er bare barnematen i mine øyne. Unner ingen benzo abs.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Har gått på sobril i noen uker. Dagene etter hva litt småjævlig, men mest psykisk. Men jeg ser at du skriver om rivotril og div. andre sterkere preperater enn det jeg har kjørt i meg, så kan ikke uttale meg så mye.
Vis hele sitatet...
Men, dersom man har funnet seg en fast dose, som man jo tar i mitt tilfelle for medikamentell behandling, får toleranse, men istedenfor for å øke dosen enda mer for å få virkning, tar en 1-2 ukers benzo-pause, for å få virkning igjen av den dosen man vanligvis tok.
Får man også abstinster da, som de beskrevet?
Sist endret av KevinNice; 30. august 2011 kl. 17:31.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Har akkurat klart å komme meg ut av benzo hælvete med STORE inntak i 5 år...
Benzo'er er stygt...å slutte med andre stoffer er bare barnematen i mine øyne. Unner ingen benzo abs.
Vis hele sitatet...
hvor lang tid tok det deg å bli bra igjen?jeg brukte 7 uker..

aldri i min villeste fantasi hadde jerg trodd slike ting kunne skje..da hadde jeg aldfri rør det samma hvor mye jeg trengte det med mindre jeg var dødssyk

Sitat av KevinNice Vis innlegg
Men, dersom man har funnet seg en fast dose, som man jo tar i mitt tilfelle for medikamentell behandling, får toleranse, men istedenfor for å øke dosen enda mer for å få virkning, tar en 1-2 ukers benzo-pause, for å få virkning igjen av den dosen man vanligvis tok.
Får man også abstinster da, som de beskrevet?
Vis hele sitatet...
godt spørsmål
Svaret er dessverre ja,jeg brukte forskrevet dose.men det er ikke gitt at du får det fordet,alt er individuelt
i teorien er det slik for stoffet hjernen skal produsere blir erstattet uansett dose.og du kan få en nedtur.
men det hjelper selvsagt at du ikke tar mer,desto mindre desto bedre.det viktige er at du trapper jævli forsiktig ned igjen over en uke eller to,det er når du brå kutter det at det kan gi deg ordntlige problemer og er du først inn i den gata der (kindling)verre og verre hver gang du bråkutter det så kan du virkelig få deg en smell,det skjedde med meg
jeg viste det ikke nok respekt,fikk først en dags abstinens men skjønte ikke hva det var for noe,jeg gjorde det samme igjen og fikk etterhvert flere ukers anfall

legen min hadde ingen anelse om slike ting heller så jeg fikk aldri noen advarsel

Det beste er rett og slett å bruke dette en uke eller to av gangen maks for å være trygg,la det derretter gå en stund før du bruker det igjen,da vil det også virke bedre

men fortsett å ta slike pauser som du sier her,det kan holde deg unna abstinenser

jeg har også brukt det i lang tid on/off som du gjør uten å få problemer
men når det først smeller..
alle bør huske på å ta kroppens tegn på alvor,får du en reaksjon dagen derrpå i form av svimmelhet eller noe må man lytte til dette,det kan være en begynnelse på abstinenser
Jeg hadde rett i overkant av to mnd, det var grusomt.. hjertebank, muskelkramper, null søvn, turte ikke ta tlf, trodde jeg hadde mistet alle vennene mine, stod for det meste å gråt og var så deprimert at jeg tenkte tanker som skremte vettet av meg selv. Torturerte eksen med meldinger om ting og tang som jeg i ettertid faktisk ikke husker å ha skrevet... 3 uker av livet mitt er faktisk helt borte, jeg husker ingen ting i det hele tatt. ekkelt og tenke på. Har lest meldinger jeg skrev og kjenner ikke igjen meg selv i det hele tatt. Jeg var kvalm og hadde innfluensafølelse. Huff alle plagene, vondtene og tankene var grusomt!!!
Jeg tygde lett gjennom et glass 2mg rivo på en uke. Nå er det 3 mnd siden jeg tok min siste benzo og det er deilig. Men jeg har hatt noen skikkelig muskelkramper siste ukene fulgt av nesten totallammelse i bena. Det gjør så vondt at jeg ikke får sove. ( det kan være en sykdom jeg har, men mulig det er noe benzo plager som henger igjen) hvem vet men jeg går heller 1 mnd uten pepper enn å gå en dag uten benzoer jeg skammer meg så over hvordan jeg var blitt av de benzoene at jeg blir flau og skamfull når jeg treffer eksen. Jeg vil alldrig la noe gå så langt igjen, kjenner jeg noe skli ut er det full stopp!
Og alle jeg kjenner som ruser seg og som begynner å spise benzoer på bedturer råder jeg til å ta de andre nedturene som de kommer. Man blir så sykt fort glad i det... Og blir man det så er veien kort tror jeg.
Jeg burde nok bedt om en nedtrappingskur av legen når jeg ville slutte men jeg fikk så panikk av å se alt jeg hadde skrevet å gjort at jeg solgte alt jeg hadde pronto! Og ikke tatt siden. Ganske stolt av det men det har vert 2-3 mnd i hælvete *pent sagt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet om kaffe kan være trigger for slike anfall folk som har et forstyrret nervesystem pga abstinenser?noen som har fått problemer av kaffe?jeg vet folk sier de til og med kan bli dårlige av vitaminer,så ille er det liksom
Noen som vet hvor lang tid det tar før man blir helt normal som før man ble avhengi?min fastlege sa han trodde et år

jeg tør ikke drikke kaffe enda så lyst jeg har på det
Sist endret av hue; 12. september 2011 kl. 08:29.
Sitat av hue Vis innlegg
Noen som vet om kaffe kan være trigger for slike anfall folk som har et forstyrret nervesystem pga abstinenser?noen som har fått problemer av kaffe?jeg vet folk sier de til og med kan bli dårlige av vitaminer,så ille er det liksom
Noen som vet hvor lang tid det tar før man blir helt normal som før man ble avhengi?min fastlege sa han trodde et år

jeg tør ikke drikke kaffe enda så lyst jeg har på det
Vis hele sitatet...
Både koffein og alkohol kan trigge/forverre benzo-abs.Selv måtte jeg holde meg langt unna begge deler i en god stund etter jeg slutta med rivotril.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Både koffein og alkohol kan trigge/forverre benzo-abs.Selv måtte jeg holde meg langt unna begge deler i en god stund etter jeg slutta med rivotril.
Vis hele sitatet...
takk for det,da er ikke det aktuelt
hvor lenge tror du sånt tar før man er helt vanlig igjen?noen meninger blandt folket her?
Hvor lenge har dere gått på benzo, dere som har vært igjennom benzo-nedturen? Jeg holder meg unna i månedsvis av gangen, dermed har jeg ikke opplevet noe benzo-nedtur enda. Og det håper jeg at jeg aldri får heller.

Kan man bli avhengig hvis man tar feks 50 5 mg stk på en uke, for så å ha pause på et par måneder?
nedtur er et fint ord hehe
hadde det enda vært kun et sug eller noe slikt jeg troddet det var så hadde det vært relativt greit,de er de sterke smertene og ubehaget som er utålelig,jeg tror jeg har hatt alle mulige symptomer på alt fra a til å,som er vanlig skjer hvis dette først setter i gang

Nei det som skjer er at du utvikler reseptorer om du bruker det forlenge,hva forlenge er er helt individuelt,i verste fall kan det skje etter par tre mnd eller et eller to år
nei bruker du en uke av gangen er du trygg,mengden teller ikke så mye som lengden,desto lenger desto større sjanse for å utvikle gabareseptorer i kroppen,men desto mer du bruker desto hardere faller du hvis dette først skjer

en uke og pause på et par måneder er veldig trygt etter min erfaring,du er ute for rekkevidde av problemer etter mitt syn

jeg brukte det vell on off et års tid før jeg begynte å få problemer og da fikk jeg anfall i ca 9 uker før det gikk over,da får du virkelig prøvd utholdenheten og lære deg selv å kjenne,for å si det pent

det verste var dog at ingen rundt meg eller meg selv skjønte hva som skjedde,folk trodde jeg hadde psykiske problemer og jeg ble bedt om å kontakte psykiatrisk hehe
det er temmelig fælt
du kan lære mer her på forumet om dette enn de fleste leger kan fortelle deg, med mindre de er eksperter på området,noe som er veldig skjeldent

Hvis noen der ute skal gå av langtidsbenzodiazepijn bruk vil jeg anbefale å trappe ned VELDIG sakte til det bare er smuler på slutten over uker
begynn tidlig å opparbeide cvitamin lagre 1000mg pr dag før du skal gå av,for syk det kommer du til å bli veldig lett i perioden etter
kjøp inn kalium og sikre deg plenty av dette som hindrer kramper og bedrer nevrosignaler,samt masse omega3 og andre sunne ting
Sett av et par mnd,og hold deg helt sengeliggende første uka(noe annet er vanskelig hvis du får et ordntlig anfall)for så å trene deg sakte opp
Drikk masse vann og hold deg sunn gjennom perioden,tenk på det som skjer som noe positivt
Unngå stress fremfor alt,stress hormonene eskalerer lidelsen
avgift deg selv helt,kosmetikk,kaffe,akohol må bare legges vekk,LENGE,alkohol som også vil gi deg et nytt anfall siden dette også går på gaba-a som benzodiazepiner
jeg brukte tolvon de første søvnløse nettene,noe som ikke gav meg noe nytt anfall faktisk,det har tydeligvis et stoff som går greit
vær tolmodig,positiv og forvent det verste

Du skal tvile på om dette er bare abstinenser,du skal tro du kommer til å dø,du kommer til å tro du har hjerteinfarkt
Du kommer til å føle små eller større muskel-lammelser,sirkulasjonssvikt og all annen jævelskap som tenkes kan
Sist endret av hue; 13. september 2011 kl. 14:42.
Benzoabstineneser kan egentlig komme etter nokså kort bruk av middelet. Selv har jeg aldri opplevd annet enn en ektrem angst/redsel nå jeg har hatt pause. Etter en stund orker jeg rett og slett ikke være redd mer, så da er det tilbake på driten
Sist endret av Dr.Landau; 15. september 2011 kl. 21:34.
beste benzo tips liste jeg har sett hittil er her

http://www.benzo.org.uk/FAQ1.1.htm

MÅ leses av folk som trenger det
▼ ... over en måned senere ... ▼
noen her som har hatt lengere abst periode enn 3 måneder da?få høre de verste tilfellene..