Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3404
Tittelen på tråden beskriver veldig bra hva diskusjonen skal handle om - om det blir en diskusjon

Jeg og noen venner satt å leste og rotet litt rundt på en side hvor det var mange groteske og rasistiske vitser.

Det fikk meg til å tenke på termen 'African American'. I offentlighet, i radio, på tv, etc. brukes dette ordet for å beskrive svarte mennesker med afrikansk arv.

"The man of african american origin used a cat to defend himself against the rapists" som et eksempel.

Dette er jo veldig rasistisk, å gi en folkegruppe; aka svarte mennesker en egen term. Hvorfor heter det ikke, 'European American', 'Asian American', 'Oseanian American'... etc...

Det som irriterer meg er at ordet er så negativt ladet.
Mener absolutt ikke at dette er en sak jeg brenner sterkt for, men jeg diltet borti tanken her om dagen

Flere som har samme tanken, er jeg helt på villspor?

(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Det er jo folkerasen deres, på samme måte som asiatere, europeere osv.

Kan også legge ved ett lite utklipp fra wikipedia
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/African_American
African Americans (also referred to as Black Americans or Afro-Americans, and formerly as American Negroes) are citizens or residents of the United States who have origins in any of the black populations of Africa
Vis hele sitatet...
Sist endret av Zyke; 29. august 2011 kl. 14:40.
Man kaller ikke en fra Afrika en afroamerikaner, de kaller afrikaner. Afroamerikanere er bare de svarte som bor i USA. http://no.wikipedia.org/wiki/Afrikansk-amerikanere
Ihvertfall slik jeg ordlegger meg
Det er da ikke negativt ladet i det hele tatt. Du kan jo tenke deg hva de foretrekker, "African American" eller et av de mange andre "fargerike" navnene som blir slengt rundt.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Det er jo folkerasen deres, på samme måte som asiatere, europeere osv.

Kan også legge ved ett lite utklipp fra wikipedia
Vis hele sitatet...
Joda, men en svart amerikaner er da like mye amerikaner som en hvit mann. Hvorfor skal de bringe inn African American. Hvorfor heter det ikke European American når det snakkes om hvite. Dessuten er det et veldig negativt ladet ord.
nå må folk ta seg sammen litt, greit nok å ikke kalle mørkhudede for negere. det er jo forsåvidt ett negativt ladet ord men african american sier jo bare hvor de kommer ifra. man hører jo også termen asian american, dog ikke så ofte...
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Joda, men en svart amerikaner er da like mye amerikaner som en hvit mann. Hvorfor skal de bringe inn African American. Hvorfor heter det ikke European American når det snakkes om hvite. Dessuten er det et veldig negativt ladet ord.
Vis hele sitatet...
Fordi det er desverre slik at man blir kategorisert grunnet hudfarge. Det er en måte å skille diverse folkeslag på, om det er riktig eller ikke er en annen diskusjon.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av snowman Vis innlegg
nå må folk ta seg sammen litt, greit nok å ikke kalle mørkhudede for negere. det er jo forsåvidt ett negativt ladet ord men african american sier jo bare hvor de kommer ifra. man hører jo også termen asian american, dog ikke så ofte...
Vis hele sitatet...
Men kommer de fra Afrika? de er akkurat like amerikanske som hvite, og hvite blir vel bare omtalt om 'white'... Jeg har ikke veldig kjennskap til Amerikansk media ol, så jeg vet ikke helt så vær så snill og opplys meg

Ja, mange svarte kommer kanskje fra Afrika, men hvite kommer da fra Europa?
Dette er ikke ett negativt ladet ord etter min mening, men kun en beskrivelse.
Men føler du det negativt, så er det jo bare å la være å bruke det.

Nå synes ikke jeg ordet "neger" negativt heller, og er det jeg bruker om afrikanere, men dette synes noen er rasistisk, selv om jeg kun bruker det som en beskrivelse.

Men! Så har "de" igjen nok av fargerike beskrivelser av hvite mennesker..
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Joda, men en svart amerikaner er da like mye amerikaner som en hvit mann. Hvorfor skal de bringe inn African American. Hvorfor heter det ikke European American når det snakkes om hvite. Dessuten er det et veldig negativt ladet ord.
Vis hele sitatet...
Har aldri opplevd at african american har blitt oppfattet som et negativt ladet ord, er vel ganske så nøytralt ord med tanke på at det ikke har blitt brukt negativt før, slik som neger. Etter hva jeg har oppfattet så kaller man en svart amerikaner for en amerikaner, men i noen tilfeller så vil man utdype nærmere og da er African American en god og nøytal betegnelse å bruke. En av grunnen til at det kallet nettopp 'african' american er fordi opphavet til de svarte i Amerika stammer fra Afrika.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det finnes uttrykk som latin-american og f.eks italian-american, men de er ikke brukt i like stor grad.
Uttrykket african-american er for meg litt utdatert, og virker som det blir brukt mest i offentlig språk eller av eldre og folk som er redde for å høres rasistiske ut.
Black klinger ikke alltid like bra. Det fremhever farge og kan skape negative asosiasjoner. African-american handler mer om forfedre og opprinnelse og det kan man være stolt av istedet.

Det handler om hvor forfedrene kom fra, ikke fargen nødvendigvis. Men:
Hvis jeg er en amerikaner som stammer fra hvite sør-afrikanere, er jeg da en african-american? Eller Dutch-american? dutch-african-american?
Sist endret av Bothrops; 29. august 2011 kl. 15:03.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Joda, men en svart amerikaner er da like mye amerikaner som en hvit mann. Hvorfor skal de bringe inn African American. Hvorfor heter det ikke European American når det snakkes om hvite. Dessuten er det et veldig negativt ladet ord.
Vis hele sitatet...
Hva foreslår du man skal kalle de? "biiiip" american ?. Er så lei at alle skal rope om rasisme for slikk og ingenting. Africa er jo der de har sine røtter fra. Også skal plutselig du komme å mene at navnet på landet de er fra er dikriminerende å negativt ladet. Nei, du får bla videre å se om du finner noe annet å kalle rasistisk
Sist endret av skukketrure; 29. august 2011 kl. 15:01.
Tror kanskje trådstarter vil fram til er at det er rasistisk å skulle skille akkurat de sorte amerikanerne med en ekstra betegnelse når vi ikke har et spesielt navn for hvite amerikanere. Kanskje ikke helt bra formulert om det var dette du ville fram til. Men ordet i seg selv er ikke rasistisk, nei.
Sist endret av Nerdefruen; 29. august 2011 kl. 15:05.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Tror kanskje trådstarter vil fram til er at det er rasistisk å skulle skille akkurat de sorte amerikanerne med en ekstra betegnelse når vi ikke har et spesielt navn for hvite amerikanere. Kanskje ikke helt bra formulert om det var dette du ville fram til. Men ordet i seg selv er ikke rasistisk, nei.
Vis hele sitatet...
Hvite amerikanere stammer for det meste fra de første innvandrerne til amerika, derfor kalles de bare "american"
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvite amerikanere stammer for det meste fra de første innvandrerne til amerika, derfor kalles de bare "american"
Vis hele sitatet...
Er ikke jeg som har problemer med betegnelsen, jeg prøvde bare å forklare hva HI ville fram til.
For meg har det egentlig ikke noe og si om det er Afro-Amerikaner, Neger eller andre ord for og kategorisere raser, da det heller betyr noe for meg i hvilken sammenheng man bruker ordet, man merker fort om noen bruker det rasistisk eller om de fleiper litt.
En kamerat av meg er brite, med foreldre fra Bangladesh. Den eneste gangen av noensinne har vært i nærheten av å angripe noen var ei feit Amerikaner som insisterte på å kalle han African-American. Han forsøkte seg med at verken han eller foreldrene hadde verken vært i Afrika eller Amerika noensinne, men det var tydeligvis ikke godt nok.

Uansett synes jeg politisk korrekt-pisset er helt krise. Nasjonalitet, kultur og etnisitet er veldig beskrivende for hvordan folk er (selv om vi alle selvfølgelig er unike snøflak) så det er helt tåpelig å ikke få lov til å bruke ord som beskriver det.

Det sykeste eksempelet er på innvandrerstatistikk i Norge, når Arabere fra Jordan, Syria og Saudi-Arabia blir statistikk-ført under Asia, og arabere i Egypt blir statistikkført under Afrika. Tallene som genereres blir jo meningsløse, fordi man blander sammen 100% forskjellige grupper.. alt for at ingen skal kunne bli potensiellt bli støtt.
Sist endret av DumDiDum; 29. august 2011 kl. 15:39.
kaller ikke en asiatisk amerikaner for asian american, bare for asian. : p
Egentlig synes jeg det er på grensen til rasistisk å kategorisere mørke mennesker som er bosatt i USA som African Americans uten videre.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Dette er ikke ett negativt ladet ord etter min mening, men kun en beskrivelse.
Men føler du det negativt, så er det jo bare å la være å bruke det.

Nå synes ikke jeg ordet "neger" negativt heller, og er det jeg bruker om afrikanere, men dette synes noen er rasistisk, selv om jeg kun bruker det som en beskrivelse.

Men! Så har "de" igjen nok av fargerike beskrivelser av hvite mennesker..
Vis hele sitatet...
Så din bruk av ordet er ikke negativt ladet fordi du oppriktig bare ser på det som en beskrivelse? Kan jeg da på samme måte kalle deg en idiot uten å framstå som uhøflig, på bakgrunn av at jeg synes det beskriver deg, og at det ikke etter min mening er negativt ladet fordi jeg bare bruker det som en beskrivelse?

Face it. "Neger" er negativt ladet fordi det knyttes til slaveriet (noe vi alle er enige om var galt), og raseideologier. Når det allerede finnes en konsensus hvorvidt ordet er negativt eller positivt så betyr ikke din subjektive mening noe som helst. De aller fleste andre vil se på det som noe høyst negativt.
Denne ble plutselig enda litt mer morsom:

http://mrpc.nettserier.no/_striper/mrpc-1314568800.jpg
Norsk Amerikaner, aldri hørt det før?
Simpelthen en form for kategorisering som beskriver opphavet til disse menneskene. Er IKKE negativt ladet. Hvis du har bedre forslag til hva vi burde kalle disse menneskene, kom med det.
Her har trådstarter misforstått fullstendig.

Til opplysning så finnes termen european american. . selv om det kanskje er mere vanlig å bruke ordet "white".

Amerikanere bruker ofte rase til å beskrive mennesker i det fargerike sammfunnet deres. Like vanlig å høre noen sier "white guy" som "black guy" "asian", "spanish", "mexican" etc.

Mener trådstarter har misforstått ordet "african american" så til de grader som det er mulig å gjøre. Ordet regnes som det minst rasistiske når det gjelder å beskrive utseende/rase på en amerikaner. Akkurat som white/caucasian/"european american" regnes som helt nøytrale ord på å beskrive en amerikaner som er hvit.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Egentlig synes jeg det er på grensen til rasistisk å kategorisere mørke mennesker som er bosatt i USA som African Americans uten videre.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det ? er det noe stygt med ordet og nedlatende med ordet African ? må de skjemmes for hvor de kommer fra ? hvis ikke ,hvorfor er det galt å poengtere det ?.
For en diskusjon.
Blir nesten oppgitt når enkelte vil gjøre alle slike ord rasisitisk.
Snart kan man vel ikke si annen kulturel eller mørk hudet i samme settning før noen roper RASISME.

Hvorfor skal alle egentlig være så jævlig over sensetive her i verden.
Det er ikke rart det blir krig når man skal skape problemer uten av ingenting.
Jeg blir helt oppgitt.
Sist endret av UrbanFreak86; 29. august 2011 kl. 17:03. Grunn: BULL SHITT
så vis du blir kalt nordman når du bor i usa så er det rasistisk? Hvorfor bry seg om det ? Kan ikke folk faen meg si hva de vil. Er så jævelig lei av at alt mulig skal være rasistisk.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Tror kanskje trådstarter vil fram til er at det er rasistisk å skulle skille akkurat de sorte amerikanerne med en ekstra betegnelse når vi ikke har et spesielt navn for hvite amerikanere. Kanskje ikke helt bra formulert om det var dette du ville fram til. Men ordet i seg selv er ikke rasistisk, nei.
Vis hele sitatet...
Kom akkurat hjem, men det er akkurat det jeg mener

Jeg mener ikke at det er et rasistisk utsagn i seg selv. Men jeg mener 'African American' stigmatiserer svarte. Mener ikke de skal slutte å bruke termen, men de kan heller gjøre om så det er 'European American'.

Kort sagt. Det irriterer meg rett og slett at de ikke bare kan si black, når de sier white.

... Så kan asiatene få gul... og meksikanere oransje bare tuller :')

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
For en diskusjon.
Blir nesten oppgitt når enkelte vil gjøre alle slike ord rasisitisk.
Snart kan man vel ikke si annen kulturel eller mørk hudet i samme settning før noen roper RASISME.

Hvorfor skal alle egentlig være så jævlig over sensetive her i verden.
Det er ikke rart det blir krig når man skal skape problemer uten av ingenting.
Jeg blir helt oppgitt.
Vis hele sitatet...
For å være ærlig driter jeg langt i det, men i USA virker det som om de bryr seg veldig om det, hvorfor har de da denne termen?
De politisk korrekte termene er blant andre African American, Caucasian, Hispanic, Asian American og Native American.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av trigger Vis innlegg
De politisk korrekte termene er blant andre African American, Caucasian, Hispanic, Asian American og Native American.
Vis hele sitatet...
Venter i spenning på å se om noen, noensinne bruker Caucasian
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
For å være ærlig driter jeg langt i det, men i USA virker det som om de bryr seg veldig om det, hvorfor har de da denne termen?
Vis hele sitatet...
Amerika er et land bestående av 98% innvandrere. For mange amerikanere blir derfor ens avstamming både genetisk og kulturell viktig.

Her er wikipedias forklaring på hvorfor african american foretrekkes av mange svarte mennesker:
In the 1980s the term African American was advanced on the model of, for example, German-American or Irish-American to give descendents of American slaves and other American blacks who lived through the slavery-era a heritage and a cultural base. The term was popularized in black communities around the country via word of mouth and ultimately received mainstream use after Jesse Jackson publicly used the term in front of a national audience. Subsequently, major media outlets adopted its use.

Many blacks in America expressed a preference for the term, as it was formed in the same way as names for others of the many ethnic groups in the nation. Some argued further that, because of the historical circumstances surrounding the capture, enslavement and systematic attempts to de-Africanize blacks in the United States under chattel slavery, most African Americans are unable to trace their ancestry to a specific African nation; hence, the entire continent serves as a geographic marker.

For many, African American is more than a name expressive of cultural and historical roots. The term expresses pride in Africa and a sense of kinship and solidarity with others of the African diaspora—an embrace of pan-Africanism as earlier enunciated by prominent African thinkers such as Marcus Garvey, W. E. B. Du Bois and George Padmore.
Vis hele sitatet...
Ellers er det en myte at amerikanere skiller mellom vanlig amerikaner og afroamerikaner. Afrrican-american brukes kanskje mere enn "black" rett og slett fordi det foretrekkes av svarte amerikanere.
Sist endret av Bearass; 29. august 2011 kl. 17:47.
Virker som de fleste som kaller ordet neger/afro-amerikaner/afrikaner etc er hvite?
Noen sier at ordet neger er negativt ladet, jeg har en maling som har navnet griss negro og negro, har jeg da en rasistisk maling?
Sitat av losjien Vis innlegg
Noen sier at ordet neger er negativt ladet, jeg har en maling som har navnet griss negro og negro, har jeg da en rasistisk maling?
Vis hele sitatet...
Det er negativt ladet pga assosiasjoner til hvordan ordet har blitt brukt, så nei, malingen din er ikke rasistisk, og sammenligningen din er rimelig usaklig.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Venter i spenning på å se om noen, noensinne bruker Caucasian
Vis hele sitatet...
Har selv brukt "Caucasian" i USA. I tillegg brukes dette som en offisiel rase, ved manntall, demografiske undersøkelser osv.
Sitat av losjien Vis innlegg
Noen sier at ordet neger er negativt ladet, jeg har en maling som har navnet griss negro og negro, har jeg da en rasistisk maling?
Vis hele sitatet...
Negro kommer fra spansk og betyr svart. Det er forresten der negroid som senere ble til neger (ja, jeg sa det) kommer fra. Tviler på at det er ment rasistisk
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Venter i spenning på å se om noen, noensinne bruker Caucasian
Vis hele sitatet...
Caucasian brukes ofte i vitnebeskrivelser og sånn, hører og leser det ganske ofte når jeg ser filmer/serier og leser nyheter fra USA.
Sist endret av KultNick; 29. august 2011 kl. 18:33.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Joda, men en svart amerikaner er da like mye amerikaner som en hvit mann. Hvorfor skal de bringe inn African American. Hvorfor heter det ikke European American når det snakkes om hvite. Dessuten er det et veldig negativt ladet ord.
Vis hele sitatet...
I USA heter det Asian-American, European-American, Irish-American etc... Dette handler om hvor du kom fra når du kom til USA. Charlize Theron er f.eks Afro-Amerikaner. Mange Afro-Amerikanere referer til seg selv som "blacks" så det er også PK. (ref: Theroot.com)

På norsk er det forøvrig greit å kalle en neger for en neger. Vi har ingen historie på diskriminering av svarte.
Unskyld gikk litt fort i svingene mente at det er flere hvite en svarte som tar opp rasist kortet
Ingen ved sine fulle fem kan hevde at uttrykket "african american" er rasistisk!? Du har hørt ordet "norsk-afrikaner"? Hva med "norsk-amerikaner"? Sistnevnte må da i beste grad være diskriminerende dersom man følger din tankegang?

At du ser på "african american" som ett rasistisk skjellsord, viser vel at det er din tankegang som er rasistisk - og ikke ordet i seg selv. Det virker som om enkelte har ett sykt behov for å vri og vende på hver stein i ett håp om å finne rasisme. Man kan kanskje diskutere om overdrevet arbeid innenfor antirasisme er med på å opprettholde rasistiske holdninger når enkelte gang på gang må minne om at "de" ikke er lik "oss".
Sist endret av caperno; 29. august 2011 kl. 19:42.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Charlize Theron er f.eks Afro-Amerikaner.
Vis hele sitatet...
What? Hvor har du det fra? Betviler det nødvendigvis ikke, men har aldri hørt/lagt merke til det før.

Edit: Se der ja. Fra Sør-Afrika hun gitt.
Sist endret av Sjølvaste; 29. august 2011 kl. 20:19.
Benevnelsen Afro-american gjelder de Amerikanere som har sin opprinnelse i Afrika og som i dag utgjør den svarte befolkningen i Amerika. De kom opprinnelig som slaver men er per idag fullverdige amerikanere siden generasjoner..Det ville være feil, rent saklig sett og en fornærmelse å ikkke vedkjenne dem deres egenart..Men negro som egentlig er en korrekt benevnelse er allikevel beslektet med nigger.. Derfor er Afro-american en akseptabel og rettvis benevnelse..!!
Sitat av Stratops Vis innlegg
I USA heter det Asian-American, European-American, Irish-American etc... Dette handler om hvor du kom fra når du kom til USA. Charlize Theron er f.eks Afro-Amerikaner. Mange Afro-Amerikanere referer til seg selv som "blacks" så det er også PK. (ref: Theroot.com)

På norsk er det forøvrig greit å kalle en neger for en neger. Vi har ingen historie på diskriminering av svarte.
Vis hele sitatet...

Nja, er mulig det er teoretisk riktig og kalle Charlize Theron for Afro-Amerikaner. Men ville sag at AA brukes til svarte som bor i USA. Ville heller kalt henne Afrikaans (litt mer etniskorientert istedenfor geografisk). Og kalle Charlize for AA er forvirrende pga den vanlige bruken av AA.
Savner bruken av ordet "neger" jeg.

Jeg ser virkelig ikke problemet med det ordet...
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Savner bruken av ordet "neger" jeg.

Jeg ser virkelig ikke problemet med det ordet...
Vis hele sitatet...
Men så er vel ikke du neger heller?
Det er ikke rasistisk med mindre du mener det rasistisk. Kontekst er viktig i den sammenheng..