Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1929
Hei, jeg har akkurat kjøpt meg ny pc og bygget selv, kostet 10k så det er en bra build. MEN!!!!

Min Intel Core i5 2500k Sandy, sliter med alt for høye temperaturer. Når jeg spiller BFBC2 går alle de 4 kjernene opp til 99 grader så skrur maskinen seg av. Jeg har nok av vifter. Når den når 95+ grader er fortsatt bare 50% av prosessoren i bruk og jeg har nylig satt inn nye vifter.

det jeg lurer på er om det er noe feil med kjølepastaen: det fulgte med(dvs det satt allerede pasta under viften(om det er det, det faktisk er??))

Takker og bukker for svar (Y)
Montert feil... sjekk at den står helt stille og at du ikke kan flytte på den.
har du hatt på kjølepasta? sjekket at cpu kjølern sitter godt? hvilken cpu kjøler bruker du?
Sleit litt med den samme med min oc e8400 4Ghz med h70 kjøler . den var det også ferdig montert kjølepasta på . så kjøpte en ny tube på komplett og etter det blei alt bra . men jag har også hatt det samme problemet med en intel stock kjøler og da var det jeg som ikke hadde montert den helt riktig på , var bare festet med 3 skruer ;P
trolig kjølern som ikke er presset godt nok neppå CPU'n / montert skeivt. Prøv å ta av kjølern å sett den på på nytt, gjerne med ny pasta.
Skjedde med meg også, det viste seg at vifta ikke satt ordentlig. Sjekk om den gjør det, du skal ikke kunne bevege på den om den står korrekt.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg gjort det og jeg har akkurat det samme problemet : (

Har fulgt RPM til CPU-vifta og den går aldri over 2300 selv om temperaturen ligger på 97 grader...
Sikker på at det er celcius og ikke farenheit?
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Ja, samme hva det er. Det kommer warning og så skrur den seg av fordi den er for varm. Vet det er celsius
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan hende det er noe galt med sensoren din.

Kjenn på kjøleribben, er den 100 grader ca?
Bruker du speedfan? Da har du problemet ditt der.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Langt i fra 100 grader. Når jeg kjenner på ribben kjenner jeg den gir fra seg varme men ikke 100 grader.

En annen ting, når CPU'en holder 97 grader og jeg lukker BFBC2 så faller temperaturen med ca 20 grader i sekundet ned til 50. så går den sakte ned til 43 +/- grader...

Bruker Speedfan, men den viser ikke CPU temp. Jeg bruker CoreTemp for å vise temperaturen...

enda en ting til, når jeg kjører BIOS til i5 2500, stiger tempen akkurat som om det ikke står på noen vifte.
Slik jeg har forstått det virker det som om du bruker stock-kjøleren? (Vifta som fulgte med, for å montere på cpu)
Hadde akkurat samme problem, monterte av og på stock-kjøleren med kjølepasta rundt 4 ganger, sjekket at det satt skikkelig men likevel var temperaturen alt for høy.

Ta av vifta, fjern gammel kjølepasta, ta på ny. (Sjekk youtube om du ikke har gjort dette før)

Forøvrig er stock-kjøleren noe herk å sette på, synes jeg.
Sist endret av Volch0k; 27. august 2011 kl. 17:33.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Da skal jeg bestille/høre om noen har litt kjølepasta
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Mulig det ikke er aktuelt lenger, men jeg husker at jeg hadde lignende problemer med stockkjøleren når jeg hadde satt den på feil vei. Ikke opp-ned selvfølgelig, men vridd 180 grader.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
bruksanvisningen sier ingen ting om hvilken vei den skal stå...

Har funnet ut at CPU-tempen ligger på 90-94 grader uansett åssen spill jeg spiller... må være noe feil med "termometeret"...

Dette er et bilde mens jeg spiller WoW i windowed... Som du ser er det VARMT men alikevell kjører ikke CPU-vifta mer en 2100RPM

http://bildr.no/thumb/960431.jpeg
Har du prøvd å reseate CPU kjøleren? Gjør det og bytt kjølepasta.

En annen ting du kan gjøre er å presse på kjøleren mens du overvåker temp. Om du ser gradene synker når du presser så har du ikke festet den ordentlig.

Forøvrig er stock kjøler både kjedelig og dårlig.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Skal gjøre det, men det kan umulig være så dårlig med stock :P

Sitat av Fleff Vis innlegg
Kan hende det er noe galt med sensoren din.

Kjenn på kjøleribben, er den 100 grader ca?
Vis hele sitatet...
Tok på ribben mens den kjører og den er jo varm, ca 30 grader og den gir fra seg mye varme men den er langt i fra 90 grader.

Men når pc'n blir så varm, skal den ikke gå tregere/lagge?
Skaff deg en vannkjøler. Mye bedre kjøler enn normal. Funker fett for meg. Bygget meg også nettop en PC til 9k.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Skal gjøre det, men det kan umulig være så dårlig med stock :P



Tok på ribben mens den kjører og den er jo varm, ca 30 grader og den gir fra seg mye varme men den er langt i fra 90 grader.

Men når pc'n blir så varm, skal den ikke gå tregere/lagge?
Vis hele sitatet...
Høres ut som om du har montert feil ja, foreslår at du får hjelp av en kamerat med erfaring, så kan du lære av ham/henne.

Du bør også gå til innkjøp av utstyr til rensing av cpu og kjøler overflatene, ArctiClean er prima til det. Til kjølepasta er fortsatt Arctic silver 5 den beste goopen du får tak i.

Enda en ting, du bør vurdere å få tak i en ny kjøler. Stock kjølern til intel er kriminelt dårlig. Støynivået er forferdelig, spesielt med tanke på hvor dårlig kjøleevnen er.
Vannkjøling er tingen. Ikke er det dyrt lenger heller. + at du har muligheten til å overklokke ved en senere anledning om du har brukt for det.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
bruksanvisningen sier ingen ting om hvilken vei den skal stå...

Har funnet ut at CPU-tempen ligger på 90-94 grader uansett åssen spill jeg spiller... må være noe feil med "termometeret"...

Dette er et bilde mens jeg spiller WoW i windowed... Som du ser er det VARMT men alikevell kjører ikke CPU-vifta mer en 2100RPM

http://bildr.no/thumb/960431.jpeg
Vis hele sitatet...

Hvis vi ser på core temp, hvem av de er det du ser på ? Tar du gjennomsnittet av alle ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det skiller ikke mye mellom hver kjerne, max 5-6 grader, så har veldig liten forskjell å si, her bruker den sensorer som er inni cpuen.

Om du sjekker cpu temp(ikke core) i fks speedfan (noe som i dette tilfellet er FEIL, temp sensor gåen, den viser -60) så får du gradene fra sensoren på hovedkortet som er under socketen.
Sist endret av Fleff; 30. august 2011 kl. 18:34.