Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2058
Har nok en gang gjort en "epic fail" Bildet vart veeldig stort, noen som kan si hvoran man kan gjøre det mindre?
http://img43.imageshack.us/img43/3047/p8245853.jpg
På bildet ser dere en orange bryter der det står 230, kom borti den og det kom e svært smell og en gnis fra dataen min og strømmen i rommet jeg var i gikk, er hele dataen min ødelagt eller er det bare å bytte strømforsyningen?

(dette var dataen jeg fikk fra broren min, som han, for 4 år siden kjøpte for 15 k) :S
Sist endret av nso; 24. august 2009 kl. 16:44.
Du har ødelagt strømforsyningen. Skaff en ny.
hehe, klarte dette for første og sistegang på barneskolen en gang..
Forsåvidt en utrolig morsom affere på den tida!

Du trenger en ny strømforsyning.
Og om pc'en din er like støvete som PSU'en din, anbefaler jeg å renske opp i hele sjiten.
Sist endret av oom; 24. august 2009 kl. 16:04.
Som sagt, du slipper unna med ny strømforsyning.
Kjipt om dataen til 2k hadde gått i lufta
Hoho, støvet kom godt fram der ja! Huff, må vell starte å styre med å kjøpe ny og sette den inn.. altså hvem i h***** er det som putter en selvmordsknapp på en strømforsyning??
Er for at andre land som ikke bruker 230v skal bruke den. Må heller spørre hvilken idiot som flytter den knappen
Sist endret av jeppfi; 24. august 2009 kl. 16:26.
Dette har jeg utrolig nok aldri gjort.. Har prestert ufattelig mye rart med elektroniske duppeditter, dette må vel være det eneste jeg har vært smart nok til å aldri gjøre.

"Selvmordsknapp på strømforsyning" Høhø, lo godt av den der.

Men ja, som mange har sagt; Ny strømforsyning er tingen du trenger. Det er ikke *så* vanskelig å sette inn.
kan ikke akkurat si det er noe genistrek å flytte den bryteren nei...
Det er litt som sånne knapper det står "IKKE RØR!!" på.. Det er i grunnen ingen vits i å skrive det, ettersom du vet at før eller siden er det en eller annen som MÅ klå på den.
Sist endret av Lille Nikotin; 24. august 2009 kl. 16:42.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg vippa over den rosa bryteren på en skole-PC ;(
Skvatt som bare F da... Hele greia smalt, og den ville ikke starte...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
På skolen hadde de stilt alle maskinene i data og elektronikk klasserommet på 115volt før sommerferien. Skal si det smalt når vi skulle se hvilke maskiner det fortsatt var liv i.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Synderen Vis innlegg
På skolen hadde de stilt alle maskinene i data og elektronikk klasserommet på 115volt før sommerferien. Skal si det smalt når vi skulle se hvilke maskiner det fortsatt var liv i.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke noe, hadde en kompis som var elektro-lærling som klarte å koble 400v inn på klasserommets IT-kontakter, det var kjempemorro når vi skrudde på sikringen.
kPappa vet den dag idag hvorfor man ikke lar sin 9 år gamle sønn leke med jobbmaskinen sin :P Tilfeldigvis vet jeg også godt hva den bryteren gjør.
Sist endret av murloc; 24. august 2009 kl. 19:52.
AtXbYeA: Prøv det med server racken din da
Heldigvis, de aller fleste nyere strømforsyninger med litt kvalitet på seg kan automagisk se hvilken spenning den er tilkoplet og forholder seg til det uten noen mulig idiotbryter på baksiden, så den neste strømforsyningen du får har neppe noen slik mulighet.

Selvfølgelig er det jo en mulighet at du har tatt knekken på litt hardware også.
Heilt canooon
Er det ikke bare å bytte sikring i PSU'en, og sette bryteren på 230V igjen?
Jeg klarte også å gjøre det samme for noen år siden. Kom et høyt smell, og det lukta svidd.
Skrudde ut strømforsyninga og åpnet den. Der var det en sikring som hadde gått. Jeg bytta den, og maskinen funket igjen.
Kan lønne seg å prøve det først
Da jeg var mindre, ca 11 år gammel valgte jeg å være snill med foreldrene og spare litt strøm i forhold til volt.
Brukte bryteren

Men uansett, jeg var veldig redd for å ta på strømforsyningen etterpå..

Og du ATX: Hvordan er det mulig å koble 400v? Serie / parallellkoble på strømnett?
Sist endret av VLK; 25. august 2009 kl. 00:00.
JEg gjorde det samme på gøyt på en pc som skulle kastes, kom ett par bra smell, men komponentene fungerte etterpå. KOnklusjon, er full mulighet for at komponentene dine også er fungerende. Prøv i første omgang med en ny PSU. (jeg selger en, pm om du er intressert)
Om personen ikke veit hva den røde knappen er til, bør du da ikke fortelle han at han burde gå inni selve pcen, knipse ut alle molex'er å skru opp PSU'en?
Kan fort bli en dyr affere for både lommebok og sinn om "han glemte å ta av strømmen" eller noe annet dumt.
Om man glemmer å ta ut strømmen når man skal skru ut det som faktisk gir strøm til alle komponentene dine, så lurer jeg virkelig på hvordan han faktisk klarte å innse at det var en pc han holdt på med!

Men OT! Er du uheldig, så har noen komponenter revet med i samme slengen, da er det som oftest hardisk som ryker først. Men det kan også gå utover hovedkort, skjermkort og alt annet koblet til hovedkortet ditt.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
strømmen i rommet jeg var i gikk
Vis hele sitatet...
Åh nei, hvor stakk'n?:O
Er nok ikke så datakyndig som dere fleste på freakforum nei.. så tror nok jeg ikke prøver meg på å skifte den sikringa, skaffer heller ny PSU
Kom med en god unnskyldning til broren din også
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Er nok ikke så datakyndig som dere fleste på freakforum nei.. så tror nok jeg ikke prøver meg på å skifte den sikringa, skaffer heller ny PSU
Vis hele sitatet...
Det er ikke virkelig ikke noe problem å skifte den sikringen. Når du åpner PSU-en så ser du hvor den skal plasseres med en gang.
Dette klarte til og med jeg å gjøre da jeg gikk i 6. eller 7. klasse og ikke hadde peiling på datamaskiner.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er ikke virkelig ikke noe problem å skifte den sikringen. Når du åpner PSU-en så ser du hvor den skal plasseres med en gang.
Dette klarte til og med jeg å gjøre da jeg gikk i 6. eller 7. klasse og ikke hadde peiling på datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Rekker virkelig sikringen å smelte før komponentene i PSUen brenner opp? Personlig vet jeg ikke, men når det kommer gnister og røyk fra noe som nettopp har fått dobbelt så høy strøm som det burde hatt ville jeg nesten regnet med at mer enn sikringen er dødt.

Nå skal det sies at sikringer er ~gratis, så det skader vel ikke å prøve. Men jeg ville ikke regnet med noe særlig resultat.
Joda, det er greit nok at dersom PSU-en er svidd!

Noen ganger så sprekker faktisk sikringen også.
Jeg var heldig og behøvde kun å sette i ny sikring.
Sitat av VLK Vis innlegg
Da jeg var mindre, ca 11 år gammel valgte jeg å være snill med foreldrene og spare litt strøm i forhold til volt.
Brukte bryteren

Men uansett, jeg var veldig redd for å ta på strømforsyningen etterpå..

Og du ATX: Hvordan er det mulig å koble 400v? Serie / parallellkoble på strømnett?
Vis hele sitatet...
Du kobler det opp som et TN-Nett, en vanlig bolig med 230 er et IT-nett.

Husker ikke helt koblingene. Men han har nok kombinert litt feil lærlingen =)