Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6035
I den siste tiden kjører politiet og statens vegvesen kampanjer mot fart og fartoverstredelser. Bl.a har vises det reklamer på tv hvor man kunne unngått en ulykke i en sving dersom man hadde holdt 80 km/t istedet for 90 km/t. Videre på vegevesen.no kan man lese
Fokus på fart

Om alle hadde fulgt fartsgrensene ville 60 liv ha blitt spart hvert år. Det er ikke bare svært høy fart som tar liv, selv små fartsoverskridelser kan få alvorlige konsekvenser. [25.05.2009]
Vis hele sitatet...
og
Farten dreper
- Forholdet mellom fart og risiko er veldokumentert. Økes farten fra 80 til 93 km/t når fartsgrensen er 80, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen
Vis hele sitatet...
Idag kom jeg over noe som endelig dokumenterer noe jeg har hatt en teori om i lang tid, spesielt etter flere år og mange tusen km i Tyskland på Autobahn: Norsk syn på fart er forhistorisk og en stor del av befolkningen sluker teorier om at det er livsfarlig å kjøre over 80 km/t, uansett. På vg.no ligger det en artikkel om hvor i Europa det er farligst å kjøre bil (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=560484). Selve innholdet i artikkelen er uvesentlig, det jeg var på jakt etter står på høyre side, statistikken over antall drepte per million innbyggere i 2008. Kan noen nå, som støtter norsk syn på bil og fart fullt ut, vennligst forklare meg hvordan man i landet med de laveste hastighetene i verden (Norge) kan ha like mange drepte pr. million innbygger som med det landet som har de høyeste fartsgrensene (Tyskland) - når det ifølge våre politikere og eksperter er farten som i hovedsak dreper? Forholdet er 54 mot 54 eller 1 mot 1. Ja, det stemmer. Norge har like mange drepte pr. år som tyskland! Dette knuser alle teorier om at det kun er redusert fart som reduserer antall drepte og at "gode veier" ikke er så viktig. Det er egentlig urovekkende at man må vente på statistikk om dette før det vil bli akseptert av allmennheten. Enhver som har litt anelse på hva fysikk (mekanisk, relativitet) er og hvordan denne fungerer vil skjønne at det ikke har mye å si om man kjører 80 eller 60 km/t på en vanlig 2-felts vei når man frontkolliderer fordi den relative hastigheten er 60 + 60, 80 + 60 osv. Altså 120 km/t (eller mer). Har man derimot 4-felts atskilt vei faller denne relative hastigheten drastisk. Hvorfor har ellers alle dødsulykkene som var på mosseveien mot sverige for 10 år siden sunket så drastisk? Ulykker oppstår, men få er fatale. Om man beveger seg i 130 - 180 km/t (som er vanlig snittfart i tyskland) og kjører på en som holder 140 km/t bakfra, er den momentane kraften som inntreffer 180 - 140 = 40 km/t! Det er derfor man også kan påvise at Autobahn i Tyskland er det mest sikre veinettet! Ikke landeveien med maks 100 km/t, men Autobahn med fri fart! Årsaken til dette er flere, men bare for å nevne noen så har man adrenalin og psykoligske effekter som gjør at ikke lenger føler behov for å bryte fartsgrenser når de faktisk dukker opp. Dette merker jeg selv når jeg er ned ei Tyskland. Jeg holder 50, 60, 80, 100 osv. der de ber om det fordi: 1. Jeg vet de er der for en grunn (i norge er mange irritasjonsmoment, slik som miljøfartsgrensa i Oslo mellom 1. Nov og 20 April) og 2. Jeg får utspill for aggresjonen min på et relativt sikkert sted etter at jeg som sjåfør har bedømt at situasjonen tillater høy hastighet.

Poenget med dette innlegget kommer som frustrasjon fra min side. Frustrasjon over naiviteten og godtroheten til den norske majoritet. Man tror på alt man hører fra politikere og annet, uten selv å gå i tenkeboksen. Dette kan like godt komme fra ignoranse som fra at mange mangler viten innen viktige fagfelt som samfunnet egentlig er bygget opp av. Hvis vi som et folk virkelig har et stort ønske om å redusere antall drepte i trafikken ville vi ha bygget ut våre veinett til 4-feltsveier (eller mer) mellom de største byene i landet og samtidig der det er mest trafikk per dag. Den eneste grunnen til at dette ikke blir gjort er fordi nytten er mindre enn kostnaden, sett fra samfunnsøkonomisk standpunkt. Igjen virker dette som en mye akseptert forklaring i allmennheten. Årsaken til dette tror jeg personlig ligger i at vanlige folk ikke forstår hva det egentlig innebærer og hvordan det regnes ut. Men det er et annet tema.

Det er på tide å våkne opp! Hvis vi virkelig vil gjøre noe for oss selv og våre medbilister, still krav til våre politikere om at vi vil ha sikre veier og frihet til å kjøre, og slutt å godta halve sannheter sammen med inkompetanse fra det øverste sjikt!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Så du ser ingen forskjell på de rette autobahnene og veinettet i Norge bortsett fra fartsgrensene...?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forskjellen er den at en frontkollisjon i 70-75km/h har en grei sjans for å overleve. En frontkollisjon i 110km/h har en mindre sjans for å overleve. Det er rimelig enkel fysikk, som følger av E=1/2mv^2.

Autobahn er bygd for å unngå frontkollisjoner, men til gjengjeld så er det slik at når det først skjer ei ulukke så går det som regel solid til helvete.

Så kva var poenget ditt?
Sitat av Icewave Vis innlegg
Om man beveger seg i 130 - 180 km/t (som er vanlig snittfart i tyskland) og kjører på en som holder 140 km/t bakfra, er den momentane kraften som inntreffer 180 - 140 = 40 km/t! Det er derfor man også kan påvise at Autobahn i Tyskland er det mest sikre veinettet!
Vis hele sitatet...
Dette slår meg som en grov forenkling over hva som skjer. En plutselig tilførsel av energimengden en bil med differeranse i 40kmt er istand til å forårsake nakkeskader i seg selv. Blir du påkjørt bakfra i 140kmt av en som kjører i 40kmt fortere risikerer du som sjåfør å bli satt ut av funksjon av det, og følgende kjøre i motsatt kjørefelt, ut av veien på tre/hus/etc... eller inn i en midtrabatt som godt kan drepe deg i slik en fart.

Og i tillegg har du de rene fysiske tingene som skjer med bilene og veigrepet. Bilen kan simpelthen miste grepet på veien og gå inn i en livsfarlig kantring eller fare ukontrolert til sides og inn i døden.

Feil fart dreper. Det er upraktisk, om enn ikke umulig å bygge firefelts motorveier i signifikante mengder her til lands enn i Tyskland. Du vil måtte gjøre enorme inngrep i naturen, det er økonomisk dyrt, høyere hastigheter vil føre til mer forurensning.
Sist endret av Kinseek; 3. juli 2009 kl. 18:20.
jeg må få si en ting, jeg er bombe sikker på at om 50 år til (om vi fortsatt kjører biler da), at vi kommer til å se tilbake, og le av at begge kjøreretninger kjørte på samme "asfaltstripe" ( i mangel på bedre ord) før i tiden.


også må jeg si at det virker lite gjennomtenkt av OP, med tanke på hvordan veiene er bygd opp (autobahn mot norske veier)
Om alle hadde fulgt fartsgrensene ville 60 liv ha blitt spart hvert år. Det er ikke bare svært høy fart som tar liv, selv små fartsoverskridelser kan få alvorlige konsekvenser.

Dette er jo både og, blir litt feil når man på reklamene sier at man hadde ungått en alvorlig ulykke om man hadde holdt 70 isteden for 80. Dette er jo forskjellig på hver eneste bil på veien, ting som avgjør hvor fort man stopper er ikke farten, men dekkkvalitet, understell, bremser, tyngde osv...
Tull. Du tar direkte feil når du sier at dekkvalitet, understell, bremser, tyngde osv. er *avgjørende* faktorer kontra fart.

Det som er korrekt er at slike ting er faktorer som spiller inn. En bil med dekk uten mønster har jo over dobbelt så lang bremselengde som en med, og det er klart at da vil man nok se på det som hovedårsaken. Men de fleste biler som er på veiene er innenfor de rimelige og lovfestede grensene for dekkvalitet, understell, bremser osv...

Fokuset på fart er er fornuftig fordi disse andre faktorene ved lov skal være i orden og som regel er det. Farten skal overholdes også, men dette er en ting som for mange er interessant å bryte (i motsetning til de andre faktorene som for alle normale mennesker ikke er interessant å ikke overholde)

De fleste ulykker er med biler med god kvalitet, men hvor en fører gjør en feil som forårsaker ulykken. En god fører skal være istand til å dømme hvordan han trygt kan føre bilen utifra hva forholdene tilsier (og det være seg bilens tilstand, veiens stand, sin egen tilstand osv...). Feil fartsbedømmelse er en av hovedårsakene til ulykker. Klart at hadde man hatt superbiler eller superveier som aldri kunne forårsaket ulykker så hadde alt være greit, men det er særdeles vanskelig å få til og et ansvarlig menneske veier opp for det faktum med hvordan han faktisk oppfører seg i en bil som kan drepe på veier som kan medføre ulykker hvis fører og bil ikke oppfører seg.
Sist endret av Kinseek; 3. juli 2009 kl. 18:50.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Tull. Du tar direkte feil når du sier at dekkvalitet, understell, bremser, tyngde osv. er *avgjørende* faktorer kontra fart.

Det som er korrekt er at slike ting er faktorer som spiller inn. En bil med dekk uten mønster har jo over dobbelt så lang bremselengde som en med, og det er klart at da vil man nok se på det som hovedårsaken. Men de fleste biler som er på veiene er innenfor de rimelige og lovfestede grensene for dekkvalitet, understell, bremser osv...

Fokuset på fart er er fornuftig fordi disse andre faktorene ved lov skal være i orden og som regel er det. Farten skal overholdes også, men dette er en ting som for mange er interessant å bryte (i motsetning til de andre faktorene som for alle normale mennesker ikke er interessant å ikke overholde)

De fleste ulykker er med biler med god kvalitet, men hvor en fører gjør en feil som forårsaker ulykken. En god fører skal være istand til å dømme hvordan han trygt kan føre bilen utifra hva forholdene tilsier (og det være seg bilens tilstand, veiens stand, sin egen tilstand osv...). Feil fartsbedømmelse er en av hovedårsakene til ulykker.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til dekk tenker jeg ikke på mønstre men kvalitet på gummien.
Og du tar feil når du en bil uten mønster har dobbelt så lang bremse lengre, jo mer gummi på veien jo bedre veigrep.

Og jeg har aldri sagt at feil fartsbedømmelse ikke er en av hovedfaktorene til ulykker.

Poenget mitt var at det er feil å legge all skylda på fart, mange faktorer som spiller inn.
Sist endret av Crustydemon; 3. juli 2009 kl. 18:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Når det kommer til dekk tenker jeg ikke på mønstre men kvalitet på gummien.
Og du tar feil når du en bil uten mønster har dobbelt så lang bremse lengre, jo mer gummi på veien jo bedre veigrep.

Og jeg har aldri sagt at feil fartsbedømmelse ikke er en av hovedfaktorene til ulykker.

Poenget mitt var at det er feil å legge all skylda på fart, mange faktorer som spiller inn.
Vis hele sitatet...
Så du sier at en bil med slicks-dekk bremser fortere enn en bil med spiller nye dekk ?

Interessant argument.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Når det kommer til dekk tenker jeg ikke på mønstre men kvalitet på gummien.
Og du tar feil når du en bil uten mønster har dobbelt så lang bremse lengre, jo mer gummi på veien jo bedre veigrep.

Og jeg har aldri sagt at feil fartsbedømmelse ikke er en av hovedfaktorene til ulykker.

Poenget mitt var at det er feil å legge all skylda på fart, mange faktorer som spiller inn.
Vis hele sitatet...
Men fart er den ein enklast kan endre. Du sparer til og med penger på å sette ned farten til ca. 70.

Og gitt like dekk fører UVILKÅRLIG auka fart til auka bremselengd. Sammenhengen er så enkel at eg ser virkelig ikkje poeng i å diskutere den - det blir omtrent som å sei at vi kan påby å gå med skotsikkervest og gjere det lovlig å skyte på folk, for ingen blir jo skada... Bruk dei beste dekka _og_ hold fartsgrensene.

Det er så _krystallklar_ sammenheng mellom farten og sjansen for å omkomme i ei bilulykke at det er strengt tatt rimelig dødfødt å argumentere mot det. I tillegg er det ganske mykje mindre bensinbruk om du ligg i 70 vs 120.

Og til vedkommande som hevda at ved å la folk få ut fartsbehovet på autobahn så vil en få folk til å respektere grensene ellers... legg merke til korleis tyskarar ligg i ei 80-sone på autobahn. Dei gongane eg har vore på autobahn var det ikkje 80, men ein god del over.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så du sier at en bil med slicks-dekk bremser fortere enn en bil med spiller nye dekk ?

Interessant argument.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg en ekspert, har vel knapt peiling, men såvidt jeg skjønner stemmer det faktisk, sålenge det er snakk om tørre veier. Problemet er bare det at slicks bremser sykt mye dårligere på våte veier enn dekk med mønster. Så jeg skjønner det slik at kravet om mønster er en fornuftig tradeoff mtp. at det jo faktisk regner og snør ganske ofte. Slicks har vel gjerne også en tendens til å degradere fortere enn de med mønster.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sammenhengen er så enkel at eg ser virkelig ikkje poeng i å diskutere den - det blir omtrent som å sei at vi kan påby å gå med skotsikkervest og gjere det lovlig å skyte på folk, for ingen blir jo skada... Bruk dei beste dekka _og_ hold fartsgrensene.
Vis hele sitatet...
Interessant argument.

Jeg ville tilføye at å bygge ut firefelts motoveier på alle ulykkesbelagte strekninger hvor de involvert i ulykken bryter fartsgrensen burde tilsi at man bør gi statstøtte til B-gjengen for skuddsikre vester idet de går og skyter mot A-gjengen.

Hvis en person kjører 150kmt på en vei som åpenbart ikke er lagd for 150kmt så er i mitt hode denne personen like mye en drapsmann idet han treffer en bil med en familie på fem som en person som skyter villt med kuler som treffer mennesker som ikke er lagd for å tåle metall i høy hastighet inn i kroppen.

Hvorfor skal jeg måtte betale mer i skatt for å støtte de veikriminelle? Fordi de er mindre stigmatisert? Jeg kan se litt grunn i at uskyldige blir rammet også (f.eks familien på fem jeg nevnte), men jeg synes det er en farlig tanke å introdusere at hvis en ulykke oppstår hvor noen brøt fartsgrensen så var det ikke føreren sin feil men veien som ikke var super nok.
Sist endret av Kinseek; 3. juli 2009 kl. 19:20.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nå er ikke jeg en ekspert, har vel knapt peiling, men såvidt jeg skjønner stemmer det faktisk, sålenge det er snakk om tørre veier. Problemet er bare det at slicks bremser sykt mye dårligere på våte veier enn dekk med mønster. Så jeg skjønner det slik at kravet om mønster er en fornuftig tradeoff mtp. at det jo faktisk regner og snør ganske ofte. Slicks har vel gjerne også en tendens til å degradere fortere enn de med mønster.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, grunnen til at vi har mønstre i dekkene er for å lede bort vann og snø, så ja vi trenger mønstre i dekkene her i landet året rundt.

AtXbYeA
Så du sier at en bil med slicks-dekk bremser fortere enn en bil med spiller nye dekk ?

Interessant argument.


Forklar meg offer dette er et interessant argument, vet du forressten hva slicks betyr? og hva mener du med "nye" dekk?
Det er kanskje en idé å ta hensyn til geografi når man sammenlikner norske veier med f.eks. tysklands autobahn? Det er ikke bare å smelle opp en strak "4-feltsvei mellom de store byene i Norge". Med mindre du planlegger å heve fjorder og smelle bort alt av fjell..

Er møkka lei av diskusjoner om vei i Norge. Hadde bare de som klager brukt 10 min til å prøve å forstå hvorfor vi har noen ille veistrekninger i Norge.

Det er ikke, i motsetning til hva enkelte partier prøver å påstå, regjeringen som har konstruert Norge.
Hvis folk faktisk holdt dagens fartsgrenser og fulgte trafikkreglene så ville antall trafikkulykker gått drastisk ned. Nå gjør ikke folk det, så ulykker skjer.

Fart i seg selv dreper ikke, men for høy fart i forhold til den oversikten man har av veien øker betraktelig sjansen for at man kommer i en situasjon der den farten man har er dødelig i forhold til det faktum at man stort sett stopper mot noe som er mer solid enn det man kjører rundt i. Eller at man treffer noen som er mykere enn hva du er omgitt av.

Autobahn er et velbrukt argument hos de som sier at fart ikke har så mye med ulykker å gjøre, og det er like tåpelig hver gang. Norske veier er ikke Autobahn, og visa versa. Hvis Norge noensinne får slike veier, DA er argumentet valid, inntil den tid er det bare idiotisk. Skal du sammenlikne veier må du finne noen land med like mange oppover- og nedoverbakker, daler, tunneler og steder der veiene er lagt etter naturens vilje.
Meitemark; jeg synes ikke argumentet ditt helt ut hadde kjøtt på seg. Poenget er vel at mange som peker til autobahnen når de sier at fart i seg selv ikke er en årsak (selv om et jo er det, fart i forhold til forholdene er såklart en faktor) ønsker seg jo autobahner i Norge slik at ulykkene går ned. Kritiserer du dem for at det er samfunnsøkonomisk dyrt å bygge ut vei så vil de kontre å si at du er gjerrig og setter prislapper på liv.

Motargumentet mitt isåfall er selvsagt at det nettopp er dyrt med superveier, men at de i forhold til penger aldri kan bli gode nok, du kan alltid argumentere for at liv er uerstattelig og at du alltid kan kaste mer penger på veier for å gjøre de trygge og dermed bør du kaste alle penger du kan på veiene slik at veiene blir lagt i rør med skummgummi inni til absurde priser slik at vi kan garantere at liv aldri går tapt. Mens vi bruker penger på det forsaker vi masse andre funksjoner i samfunnet og gjør det til en presedens om at hvis en person ikke er ansvarlig etter forhold så er det forholdene sin feil og ikke personen.
Dette må være den snodigste diskusjonen noensinne..

For høy fart i forhold til sikt og veikvalitet er det som gjør at du ikke får stoppet før du treffer hindringen. Det som gjør at du dør i trafikken er at du ikke får stoppet. Dette er et barneskoleeksempel på årsak-virkning-problematikk.

Ettersom kinetisk energi er proporsjonalt med kvadratet av farten, vil en økning av fart føre til en kvadratisk økning av bremselengde. Dobbel fart = firedobbel bremselengde.

Sitat av Icewave
Enhver som har litt anelse på hva fysikk (mekanisk, relativitet) er og hvordan denne fungerer vil skjønne at det ikke har mye å si om man kjører 80 eller 60 km/t på en vanlig 2-felts vei når man frontkolliderer fordi den relative hastigheten er 60 + 60, 80 + 60 osv. Altså 120 km/t (eller mer).
Vis hele sitatet...
Sier du det? Kanskje du burde lære deg litt fysikk da. Vi kan jo ta et lite lynkurs:
Kinetisk energi = Ek = 1/2*mv^2. Du øker farten fra 60 til 80, noe som er en økning på 30%. Økningen i kinetisk energi blir da følgelig Ek = 1/2*m*(v*1.3)^2 = 1/2*m*v^2*1.3^2, altså en faktor på 1.3^2 = 1.7 = 70%. Altså har du 70% større bremselengde, og 70% større kollisjonsenergi fordelt på bilen din og småbarnsfamilien du kolliderer med. Det vil si at hver enhet bestående av bil og menneskene inni må absorbere 35% mere energi på samme tid som før, som gir enormt mye større sjanse for å bli dødelig skadet i kollisjonen.

Da foreslår jeg heller at du drar litt tidligere i steden.
Kinseek: Uhm, jeg er litt usikker på om du er imot meningene mine eller for.

Slik som det er nå følger ikke den norske kjørende befolkningen fartsgrenser og gir generelt blanke i lover og regler. Det er det som forårsaker ulykker. Folk ser ikke ut til å forstå høyreregelen og rundkjøringer er livsfarlig, samt at jo mer motorkraft en bil har jo bedre tror sjåføren at han er til å behandle den(slik opplever jeg det). Jeg må bruke flere hender hvis jeg skal teller alle de som jeg kjenner som bare uker etter at de har blitt tatt i fartskontroll i 10-20km/t over fartsgrensen ligger eksakt like høyt over som når de ble tatt sist. Selv om de sverget at de aldri mer skulle kjøre for fort.

Det at mange av veiene kunne vært utbedret, samt gjort mer fornuftig for de trafikantene som IKKE har motor eller et blikkbur rundt seg er et argument som hadde gjort mer for trafikken en å øke fartsgrensene.
Mange gode pooeng her. Tyskland er en mye større gjennomfartsåre enn f.eks., uh, norge. Dermed vil det samfunnsøkonomisk lønne seg holde litt høyere veistandard, for det trengs. Og geografien er en annen, det er en grunn for at det ikke går høyhastighetstog oslo-bergen..
På en annen side så føler jeg at nordmenn bak rattet er litt pysete, sier ikke at det er tøft å være dau, eller at å sladde gjennom svinger gjør deg til en bedre sjåfør.

Første gang jeg var på autobahn kjørte jeg bmw for en norsk forhandler. Ukjent som jeg var måtte jeg holde karen foran meg. Og tro det eller ei : tilogmed på autobahn må de vedlikeholde og asfaltere. Det var et par ganger der når man plutselig hadde kjegler 5cm fra hver side av veien, mens man lå i ~200, at det føltes litt unaturlig.

Men for trafikanter bak og foran meg så det greit ut, så jeg tenkte, dette er greit Og gjett, det gikk ok det og. Personlig tror jeg det finnes altfor mange nervøse sjåfører på veiene i norge. Det i en kombinasjon med alle 18-20 åringer som er verdensmester i rally for de har spilt playstation tror jeg dekker endel av idiotulykker på veiene her i norge.
[CENTER]~ingen kilder~[/CENTER]
Trådstarter
Tydligvis at det er mange imot meg her. Har ikke tid nå til prøve å gi min mening på alle innlegg, men jeg lurer på av dere som kritiserer meg fullstendig: Hvorfor dør like mange i tyskland som i norge, når fartsmønsteret er stikk motsatt? Dersom farten er det avgjørende skulle tallet i tyskland ligget mye høyere enn hva det er her i norge, eller?

Poenget var, slashdot, at ulykker skjer der og, men de er da "solid helvete" når noen dør uansett? Så, igjen, hvordan klarer dere å da å forklare at det er farten som er avgjørende når statistikken sier det motsatte (tyskland vs. norge)? Om jeg vil ha veinettet utbygget? Selvfølgelig, er jo hovedpoenget for å få ned antall dødsulykker!
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 21:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Icewave Vis innlegg
Poenget var, slashdot, at ulykker skjer der og, men de er da "solid helvete" når noen dør uansett? Så, igjen, hvordan klarer dere å da å forklare at det er farten som er avgjørende når statistikken sier det motsatte (tyskland vs. norge)? Om jeg vil ha veinettet utbygget? Selvfølgelig, er jo hovedpoenget for å få ned antall dødsulykker!
Vis hele sitatet...
Du velger altså å *kun* sammenligne farten, og ikkje vegstandard? Hadde tyskerane innført 80 på autobahn hadde dei hadde enda færre dødsfall per personkilometer.

Autobahn er argument for...eh...autobahn - ikkje høg fart.

Og den vegstandarden er det ikkje trafikkgrunnlag for i Noreg. Om ein tar totalt vegnett i tyskland delt på folketal, så har kvar tyskar 7.8 meter veg å finansiere.

Tar ein same i Noreg har kvar nordmann 20 meter veg å finansiere - i tillegg til at vi er dyrare land å bygge i. Per innbyggjar har vi altså over 2 ganger så mykje veg som Tyskland! Og landskapet er utruleg mykje meir kronglete å bygge i.

(Tala er tatt frå CIA World Factbook. Neppe hypernøyaktige, men er ikkje ekstremt feil).
Farten *etter forholdene* er avgjørende. Autobahnen har bedre forhold enn vanlige veier og tillater dermed høyere fart. Ved å ha lave fartsgrenser og noenlunde aktiv håndhevelse fra politiets side har vi altså fått ned ulykkestatistikken på veier med dårlige forhold til de med gode forhold. *Ergo* fungere det å begrense hastigheter. *Ergo* er fart avgjørende.

Å bygge ut alle veiene våre til superveier kunne også fungert. Men hva andre ting i samfunnet skal vi forsake til fordeler for veier? Når vet vi at veiene er gode nok og at vi ikke er gjerrige og holder igjen penger istedet for å bruke dem på å redde noen liv til på veien? Skal vi lage tunneller av skumgummi fra alle plasser? Realiteten er at man må ta en avveining uansett mellom penger brukt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forøvrig har Tyskland lenge leika med tanken om å innføre fartsgrenser på Autobahn, og har til dels gjort det gjennom Richtgeschwindigkeit - referansefart. Køyrer du fortare enn den får du avkortning i forsikringsoppgjer m.m. - så dei kjemper for det samme som Noreg: reduserte fartsgrenser.
Trådstarter
Slashdot: Når du først snakker fiansiering, ta dette i noe som gir et bedre bilde. Visste du at for hver km Autobahn bruker tyskland 900 000 - 1 200 000 kr per år? Ganger du dette med antall km Autobahn 12 200 er dette veldig mye penger. 3000 - 5000 km motorvei i norge holder lenge...

Jeg har aldri sagt at norsk standard er grunnlag for dette. Vet ikke hvorfor noen klarer å trekke det frem en gang. Jeg mener enda at istedet for å trekke ned hastigheter, bygge midtdelere på stortraffikerte veier som ned mot larvik (som forøvrig hindrer at utrykningskjøretøy kommer seg frem grunnet for smal veibane!) skulle man heller satset på motorveiutbygging. Gjerne etter tysk standard! Enten man vil gjøre noe med trafikkulykker, eller man vil ikke. Men det å si at det bare er farten som har skylda er feil, når man kan gjøre noe med det ved å bygge ut.

Det er ikke snakk om å bygge overalt med en gang, men de strekningene der det er størst trafikk. Disse er gjerne på østlandet i første omgang. Grunnen til at dette sees på som ulønnsom er fordi samfunnsøkonomer beregner dette etter nytte-variabler mot byggingskostnaden. Når man ikke klarer å forutse fremtidig nytte, gjerne 10 - 20 år frem i tiden, blir regnestykket feil og alt ses på som ulønnsomt. I tillegg benyttes det andre diskonteringsrenter her til lands enn lengre nede i Europa som gjør dette enda mindre lønnsomt for oss.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig har Tyskland lenge leika med tanken om å innføre fartsgrenser på Autobahn, og har til dels gjort det gjennom Richtgeschwindigkeit - referansefart. Køyrer du fortare enn den får du avkortning i forsikringsoppgjer m.m. - så dei kjemper for det samme som Noreg: reduserte fartsgrenser.
Vis hele sitatet...
Richtsgeschwindigkeit er satt 130 som betyr at dette er anbefalt hastighet, slik som man finner i Norge i visse nedoverbakker (hvitt skilt med feks 40 i 80 sone). Det er ingen grense. Det som det har vært snakk om er innførsel av miljøfartsgrense, som de har gjort i sachsen hvis jeg ikke tar feil. Dette er det store protester mot. Bundeskanzlerin Merkel har sagt at hun aldri vil påtvinge noen Bundesländer hastighetsbegrensning på Autobahn. De resterende Bundesländer, med Bayern i fremste posisjon har også uttalt at de aldri vil gjøre dette fra sin side heller. Ikke tro alt i Norsk presse. Aftenposten skrev ifjor(?) at det var innført makshastighet på Autobahn, noe som ikke stemmer. Kildekritikk har man klaget på i dette forumet før.
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 21:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Icewave Vis innlegg
Slashdot: Når du først snakker fiansiering, ta dette i noe som gir et bedre bilde. Visste du at for hver km Autobahn bruker tyskland 900 000 - 1 200 000 kr per år? Ganger du dette med antall km Autobahn 12 200 er dette veldig mye penger. 3000 - 5000 km motorvei i norge holder lenge...
Vis hele sitatet...
Det er veldig mykje, men du tar ikkje hensyn til utbyggingskostnader i regnestykket ditt.

Statens Vegvesen rapporterer at dei i 2007 nytta omlag 20 milliarder på riksvegar samla sett, inkludert utbygging... Så eg ser ikkje heilt kor du vil med argumentet ditt? Det er eit tal - ok?
Sitat av Icewave Vis innlegg
Men det å si at det bare er farten som har skylda er feil, når man kan gjøre noe med det ved å bygge ut.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig korrekt sammenheng. Auka fart = auka ulukkesrisiko, og større konsekvenser ved ulukker. Dobbelt vondt altså.

Ein kan bygge seg ut av problemet, men auka fart fører ubønnhørlig til auka utslepp av klimagasser, meir støy, meir plassbehov, og større konsekvenser ved ulykker.

Spørsmålet er om vi vil det, eller om det er fornuftig å begrense farten litt.
Sitat av Icewave Vis innlegg
Når man ikke klarer å forutse fremtidig nytte, gjerne 10 - 20 år frem i tiden, blir regnestykket feil og alt ses på som ulønnsomt. I tillegg benyttes det andre diskonteringsrenter her til lands enn lengre nede i Europa som gjør dette enda mindre lønnsomt for oss.
Vis hele sitatet...
Du hevder altså at Transportøkonomisk institutt legger til grunn feil modell, og ikkje kan regne? Interessant påstand som dei nok blir begeistra om du forklarer for dei.

Eg er einig i at totalløyvingane til veg burde opp igjen til 1985-nivå på 2.5% av BNP, men ikkje for å få høgare fart på vegstrekningane, men for å få betre kvalitet på dei.

Det er også interessant at du er imot midtskiljarar, eit relativt billeg tiltak som eliminerer møteulukker totalt... Det verkar på meg som om du er ute etter stor fart - ikkje å redde liv.
Når du sammenligner Autobahn mot det norske veinettet blir alt selvfølgelig feil. Dog skulle jeg likt å sett en kilde på dødsulykker på Autobahn, kontra Norges svar på høytrafikkert motorvei.

Hvis vi eksempelvis ser på de bedre delene av E6en, så tror jeg ikke ulykkes-ration er så himla høy. Og om grunnlaget ditt skal holde er det slike statistikker vi må basere oss på, ikke veinettet i Norge kontra Tyskland.

Det være sagt jeg enig med deg i veibyggingsproblematikken her i landet, det er klart det lønner seg over tid å bygge gode veier med en gang, enn å reparere og småfikse falleferdige veinett.

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil fart ha en stor innvirkning på statestikken. Med mindre vi da snakker om vannrette firefeltsveier, som går på en rett strekke -- noe som vil være umulig i et land som Norge. Hva gjelder gode veier er rimelig opplagt: selvsagt hjelper det.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er veldig mykje, men du tar ikkje hensyn til utbyggingskostnader i regnestykket ditt.

Statens Vegvesen rapporterer at dei i 2007 nytta omlag 20 milliarder på riksvegar samla sett, inkludert utbygging... Så eg ser ikkje heilt kor du vil med argumentet ditt? Det er eit tal - ok?
Vis hele sitatet...
Du nevnte at det er mye mer dyrt for oss å bygge ut enn det er for tyskland. Når man sammenlikner med vedlikehold bruker tyskerne mye. Når et land uten olje klarer å bruke så mye på vedlikehold, burde vi iallefall klare å bruke halvparten av hva som brukes i tyskland til utbygging. I tillegg til den vedlikeholdskostnaden i tyskland har de også utbyggingskostnader. Så det å si det er dobbelt så dyrt for oss stemmer nok, men det betyr uansett ikke at vi da nødvendigvis bruker mer penger totalt sett enn tyskland! Det utsagnet holder derfor ikke.

Når det kommer til spørsmålet utbyggin: Er det verdt å bygge ut for å redde liv? Et liv er ifølge staten verdt tilnærmet 2 millioner kroner. Noen som husker episoden på vestlandet hvor man ba om å bygge ut sikring av skolevei som skulle koste 10 mill? Der fikk man nei som svar siden det ikke var verdt det. 1 person hadde blitt påkjørt. 10 > 2 => ikke lønnsomt. Ja, slik regnes det ut.

Du hevder altså at Transportøkonomisk institutt legger til grunn feil modell, og ikkje kan regne? Interessant påstand som dei nok blir begeistra om du forklarer for dei.
Vis hele sitatet...
Ja, og dette vil enhver samfunnsøkonom også fortelle deg. Feilmarginen der er stor! En samfunnsøkonom vil også fortelle deg at det å ta bompenger er samfunnsmessig ulønnsomt, men vi har dem uansett. Så hvorfor blir det ikke gjort noe med dette? De som styrer dette er gjerne politikere, men har ingen utdannelse innen det fagfeltet de leder. Se K. Halvorsen, D. T. Andersen feks.

Det er også interessant at du er imot midtskiljarar, eit relativt billeg tiltak som eliminerer møteulukker totalt... Det verkar på meg som om du er ute etter stor fart - ikkje å redde liv.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot det å redde liv. Igjen så prøver du å sette ord inn i min munn tatt ut av sammenheng. Poenget med denne var å redde liv, men i all hast glemte man å tenke på problemene det vil skape for motorsyklister og utrykningskjøretøy. Politi, brannvesen, ambulansepersonell kommer ikke lenger frem. Dette skaper store, hvis ikke større problemer enn 5 dødsfall på en vei årlig... Altså, korttenkthet.

Og jeg forstår ikke hvorfor alt skal være "billigst"? Som økonom blir jeg alltid bedt om å finne best mulig totalløsning, ikke den billigste. Et klassisk eksempel: hva hjelper det om en avdeling sparer 50% fra ifjor dersom bedriften grunnet dette taper 25% helhetlig? Det er så godt som ingen som for tiden en gang forsøker å se heltene mer. Det skremmer meg.

Det er også stadfestet at utbygging av infrastruktur bedrer ett lands økonomi betydelig. Spesielt i resesjonstider. Hvorfor tror du østblokk-landene bygger ut infrastrukturen for alle penga?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Icewave Vis innlegg
Når det kommer til spørsmålet utbyggin: Er det verdt å bygge ut for å redde liv? Et liv er ifølge staten verdt tilnærmet 2 millioner kroner. Noen som husker episoden på vestlandet hvor man ba om å bygge ut sikring av skolevei som skulle koste 10 mill? Der fikk man nei som svar siden det ikke var verdt det. 1 person hadde blitt påkjørt. 10 > 2 => ikke lønnsomt. Ja, slik regnes det ut.
Vis hele sitatet...
Ettersom ein ikkje har uendeleg med pengar må ein prioritere. Med ein million kan ein kanskje redde eit liv på å sikre skulevegen, og med samme summen kan ein redde 5 liv med midtdelarar på sterkt traffikert strekning.

Alt er prioriteringer, også liv. *Alle*, inkludert meg sjølv, ser på 2-300 dødsfall som ein grei tradeoff for å ha muligheta til å sette seg i bilen. Sjølvsagt er det fint om det er lægre, men det er ikkje viktig nok til å redusere farten...

Du set altså fart opp mot liv, på samme måte som statens vegvesen set fart og økonomi opp mot liv.
Trådstarter
Rystyle: Det er nettopp dette jeg vil frem til. Dødsulykker på gode motorveier er skjer i mindre grad enn på 2-felts vei. Grunnen til at jeg trakk frem autobahn var kun pga. utsagnet fra vegvesenet om at det i hovedsak er farten som dreper. Ikke mer, ikke mindre. Har på følelsen at det mange som har misforstått meg her. Jeg ville frem til at det er bedre å bygge ut, enn å bare senke hastigheter og tro det er nok.
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 22:05.
Sitat av Icewave Vis innlegg
Når det kommer til spørsmålet utbyggin: Er det verdt å bygge ut for å redde liv? Et liv er ifølge staten verdt tilnærmet 2 millioner kroner. Noen som husker episoden på vestlandet hvor man ba om å bygge ut sikring av skolevei som skulle koste 10 mill? Der fikk man nei som svar siden det ikke var verdt det. 1 person hadde blitt påkjørt. 10 > 2 => ikke lønnsomt. Ja, slik regnes det ut.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg om det faktisk regnes slik du hevder... Men jeg spurte uansett tidligere i tråden hva som var nok penger brukt for deg. Du sier bare staten er kynisk som ikke bruker nok penger, men sier ikke hva som er nok. Har du noen kriteria? Skal vi bruke hele oljefondet? Jeg tipper jo mer vi bruke jo mer er sannsynligheten for at liv kan spares. Vi kunne terraforme 6-felts autobahn i rør fra Oslo til Dovre om vi virkelig virkelig gikk inn for å bruke alle samfunnets ressurser på vei for angivelig å redde liv.

Så når vet samfunnet at det faktisk bruker riktig mengde penger på vei?
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ettersom ein ikkje har uendeleg med pengar må ein prioritere. Med ein million kan ein kanskje redde eit liv på å sikre skulevegen, og med samme summen kan ein redde 5 liv med midtdelarar på sterkt traffikert strekning.

Alt er prioriteringer, også liv. *Alle*, inkludert meg sjølv, ser på 2-300 dødsfall som ein grei tradeoff for å ha muligheta til å sette seg i bilen. Sjølvsagt er det fint om det er lægre, men det er ikkje viktig nok til å redusere farten...

Du set altså fart opp mot liv, på samme måte som statens vegvesen set fart og økonomi opp mot liv.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg setter ikke opp fart mot liv på småveier, som du vil ha til. Må si folk er flinke til å snu på alt her. Jeg sier at fart dreper på 2-felts usikret vei uten midtdeler, uavhengig om man kjører 60 eller 100! Det jeg samtidig sier er at på 4-felts sikret motorvei har fart mindre betydning, ja. Ikke kun unngår man front-kollisjoner, som igjen minker dødsulykker, man øker også effektiviteten i samfunnet. Feks vil en person som bor ganske vanskelig til og som ikke finner arbeid i sitt nærmiljø ha bedre sjanser for arbeid dersom reiseveien til et større bebodd område ville halveres. Kanskje man kunne fått denne personen i arbeid istedet for at man ville vært avhengig av trygd? Når det blir "kortere" avstander mellom steder (tidsmessig), vil det også bli mer ettertraktet for berifter å bygge ut lenger vekk fra byen grunnet minskede kostnader, mindre arbeidsgiveravgift osv. Man vil dermed også kunne oppnå tilflytning til mindre plasser og dermed få en bedre folkefordeling, noe som i tillegg er samfunnsøkonomisk mer lønnsomt.
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 22:13.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Icewave Vis innlegg
Nei, jeg setter ikke opp fart mot liv på småveier, som du vil ha til. Må si folk er flinke til å snu på alt her. Jeg sier at fart dreper på 2-felts usikret vei uten midtdeler, uavhengig om man kjører 60 eller 100! Det jeg samtidig sier er at på 4-felts sikret motorvei har fart mindre betydning, ja. Ikke kun unngår man front-kollisjoner, som igjen minker dødsulykker, man øker også effektiviteten i samfunnet. Feks vil en person som bor ganske vanskelig til og som ikke finner arbeid i sitt nærmiljø ha bedre sjanser for arbeid dersom reiseveien til et større bebodd område ville halveres. Kanskje man kunne fått denne personen i arbeid istedet for at man ville vært avhengig av trygd? Når det blir "kortere" avstander mellom steder (tidsmessig), vil det også bli mer ettertraktet for berifter å bygge ut lenger vekk fra byen grunnet minskede kostnader, mindre arbeidsgiveravgift osv. Man vil dermed også kunne oppnå tilflytning til mindre plasser og dermed få en bedre folkefordeling, noe som i tillegg er samfunnsøkonomisk mer lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Er ikke det da bedre å bygge ut alternativ transport. Det virker som det er mye tryggere å kjøre båt, buss og tog enn det er å kjøre en privat bil. OG vist man sammtidig reduserer farten på veiene og setter opp midtskiller så er vi godt i gang.
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nå vet ikke jeg om det faktisk regnes slik du hevder... Men jeg spurte uansett tidligere i tråden hva som var nok penger brukt for deg. Du sier bare staten er kynisk som ikke bruker nok penger, men sier ikke hva som er nok. Har du noen kriteria? Skal vi bruke hele oljefondet? Jeg tipper jo mer vi bruke jo mer er sannsynligheten for at liv kan spares. Vi kunne terraforme 6-felts autobahn i rør fra Oslo til Dovre om vi virkelig virkelig gikk inn for å bruke alle samfunnets ressurser på vei for angivelig å redde liv.

Så når vet samfunnet at det faktisk bruker riktig mengde penger på vei?
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg ikke hadde kommet til deg enda. Ble litt opphengt i diskusjonen med slashdot. Måten om ett veiprosjekt skal aksepteres eller ikke beregnes vha. en nytte-kost-funksjon. Kosten er totalkostnaden av utbygging + omkostninger (feks miljøkostnad). Dette er tall som er relativt fastsatte. De er reelle. Når det kommer til nytten beregnes denne etter hypoteser der man "antar" hva din og min nytte for denne utbyggingen vil være. Her tar man med redusert kjøretid (man finner en verdi for denne i kr vha div. nytte/kost-grafer), fremtidig verdi av forventet lønnsomhet for bedrifter, besparte kostnader ved å få folk vekk fra trygd osv. Men som du kanskje allerede forstår er det vanskelig å anta korrekt her! Det er en grunn til at vegvesenet ligger 50 - 75% over kostnadene innkalkulert i sine budsjetter. Dersom den fremtidige verdien av dette er større enn dagens kostnad, vil man bygge ut.

Per dags dato ser det ut som om oljefondet, eller statens pensjonsfon utland (noen gang lurt på hvorfor det heter det?), vil komme til å gå med til å betale de neste 25 år pensjoner for dem i 50-års alderen idag. Ergo ønsker man ikke å bruke denne på noe annet idag. Man vet ikke hvordan man skal betale det. Paradokset her er at man er klar over at man ikke kan bruke oljefondet og at man trenger fremtidig industri, men med dagens system og regelverk dreper man den norske industrien. Det er derfor mange norske bedrifter outsourcer eller flytter. Etter min personlige mening skulle man ha budsjettert i norge som om man ikke hadde pensjonsfondet. Kun på denne måten klarer man å se hva som må til i fremtiden. Det er idag glemt. Når det kommer til hvor mye man skal bruke, er jeg fullstendig imot å bruke alt og bygge alt på en gang. Det jeg mener er at man i første omgang burde bygge ut der det er kritisk og ta det steg for steg. Nå etter at mosseveien er bygget ut har det kommet mange flere bedrifter som har flyttet mot østgrensa. Mange flere fra moss feks drar også daglig inn til oslo for jobb. Det har blitt bedre, og spesielt næørmiljøet der har vokset de siste årene. Man begynner å se resultatene. Neste steg skulle vært ferdigstille hovedveien inn til Oslo og begynne sørover mot kristiansand, opp mot trondheim. Også fortsette. På vestlandet er jeg ikke så kjent per dags dato, men jeg vet det vil være dyrt å bygge ut der. Men med tid vil man også klare å komme så langt. Investeringen gjort idag vil ikke komme imorgen, men kanskje om 5-10-15 år. Men den vil iallefalll komme. Dette er noe man skulle ha gjort for 30 år siden, men som man ikke gjorde. Idag betaler vi for den feilen. Tenk dere hva som ville ha skjedd dersom man ikke hadde turt å ta steget å lete etter olje på 70-tallet? Det var med hårstrået at man fikk det forslaget igjennom. Heldigvis.
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 22:34.
Trådstarter
Synderen: Jo, det vil også hjelpe. Nå er det heldigvis slik at vi har begynt å vurdere høyhastighetstog her til lands. Det er et svært bra alternativ! Men man klarer aldri å få hele befolkningen med på dette. Derfor burde man klare å tilby gode alternativer (bil, båt, tog). Det gir samme samfunnsøkonomisk effekt, og reduserer dødsulykker når flere vil bruker alternativer til bil. Det optimale vil jo være kollektiv transport over lange distanser, men det er eutopi da man ikke kan/skal tvinge folk fra å begå egne valg. Ikke alle har heller mulighet til dette, spesielt for større barnefamilier er dette ett problem.

Det kom forslag både på 80 og 90-tallet om å sende majoriteten av frakt vha båt og tog. Dette fordi det er mer lønnsomt for bedrifter på lange strekninger og fordi det sparer vei, liv og trafikk. Hvis jeg ikke husker galt utgjør 40% transport på dagens veinett. Dette forslaget ble nedstemt av regjeringen. Båttilførsler mellom de store byene langs skystnorge har i de siste årene gått dramatisk ned siden det har blitt så dyrt. Havner legges ned, avgiftene for bruk av båt går opp. Feks må transportbåter inn i Oslofjorden betale skatt for bruken... Dette har tvunget med transport over på veiene. I drammen kommer majoriteten av bilimporten. Hovedimportøren som tar imot disse ville i slutten av 90-tallet inngå en avtale om å bygge nsb's skinneganger helt inn til kaja for å fjerne transporten fra biltrafikken. Dette ville nsb ikke ha noe av.

Det er altså mye som kan bli gjort, men om det er viljen eller kunnskapen som mangler vet ikke jeg.
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 22:43.
Uten å ha lest alle svarene her, så har jeg bare en ting å si:

Fart er ikke hovedårsaken til at du dreper deg selv. Du kan godt kjøre i 30km/t å drepe deg som du kan gjøre i 90km/t. Det som spiller inn er hva/hvor du treffer.
Man kan da vel lage en tofelts motorvei med midtdelere.. MÅ det være fire felts? Personlig så likte jeg det med att vi kommer til å le av att vi i det hele tatt har hatt to kjøreretninger på en "asfaltstripe". Det ligger noe i det Men det blir alt for enkelt å legge skylda på kun EN ting. Fyll, fanteri, tukling med mobiler, dumskap, hjertestans, hjerneslag, barn på akebrett, null refleks, dyr ut i veien OSV OSV er OGSÅ årsaker...
Trådstarter
Sitat av Fancy Vis innlegg
Man kan da vel lage en tofelts motorvei med midtdelere.. MÅ det være fire felts? Personlig så likte jeg det med att vi kommer til å le av att vi i det hele tatt har hatt to kjøreretninger på en "asfaltstripe". Det ligger noe i det Men det blir alt for enkelt å legge skylda på kun EN ting. Fyll, fanteri, tukling med mobiler, dumskap, hjertestans, hjerneslag, barn på akebrett, null refleks, dyr ut i veien OSV OSV er OGSÅ årsaker...
Vis hele sitatet...
Med tofelts-vei mener man en i hver retning, dvs en kjøreretning per fil. 4-felts betyr 2-felts vei i en retning og to i motsatt retning Når jeg sier 4-felts mener jeg separerte kjørebaner, selvfølgelig (Kl. A)
Sist endret av Icewave; 3. juli 2009 kl. 22:48.
Aha! My bad
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette må være den snodigste diskusjonen noensinne..

For høy fart i forhold til sikt og veikvalitet er det som gjør at du ikke får stoppet før du treffer hindringen. Det som gjør at du dør i trafikken er at du ikke får stoppet. Dette er et barneskoleeksempel på årsak-virkning-problematikk.

Ettersom kinetisk energi er proporsjonalt med kvadratet av farten, vil en økning av fart føre til en kvadratisk økning av bremselengde. Dobbel fart = firedobbel bremselengde.


Sier du det? Kanskje du burde lære deg litt fysikk da. Vi kan jo ta et lite lynkurs:
Kinetisk energi = Ek = 1/2*mv^2. Du øker farten fra 60 til 80, noe som er en økning på 30%. Økningen i kinetisk energi blir da følgelig Ek = 1/2*m*(v*1.3)^2 = 1/2*m*v^2*1.3^2, altså en faktor på 1.3^2 = 1.7 = 70%. Altså har du 70% større bremselengde, og 70% større kollisjonsenergi fordelt på bilen din og småbarnsfamilien du kolliderer med. Det vil si at hver enhet bestående av bil og menneskene inni må absorbere 35% mere energi på samme tid som før, som gir enormt mye større sjanse for å bli dødelig skadet i kollisjonen.

Da foreslår jeg heller at du drar litt tidligere i steden.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare få svart på denne. Det stemmer det du skriver, men du går ut ifra at du treffer et objekt som står i 0. Altså økningen 60 til 80 er 70% i forhold til det du hadde fra før relatert til 0! Hovedkollisjonen følger den relative hastigheten som da er 80 - 60 som tilsvarer energi 20 mot 0. Men dette er ikke den totale energien, nei. I tillegg kommer den energien etter kollisjonsøyeblikket til stopp. Men denne er mindre isolert sett. Det er det første treff som er avgjørende. Det er derfor frontkollisjoner for det meste er fatale da den relative energien til hastigheten er bilXv + bilYv +/- vektforskjell, friksjon, material (overføringsenergi), treffvinkel osv. Det ikke uten grunn at dødsulykkene hovedsaklig er av front-mot-front art og ikke front mot ende (gitt at det ikke er stor hastighetsforskjell eller man treffer noe stillstående).
Sitat av Fancy Vis innlegg
Men det blir alt for enkelt å legge skylda på kun EN ting. Fyll, fanteri, tukling med mobiler, dumskap, hjertestans, hjerneslag, barn på akebrett, null refleks, dyr ut i veien OSV OSV er OGSÅ årsaker...
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som legger all skylda på én ting. Men til og med i alle disse årsakene du nevner er også fart en avgjørende faktor. Nei, det er sjeldent "bare" fart som har skylda i en ulykke, men fart har alt og si på det potensielle utfallet. Og uansett hvordan du vrir og vender på det, uansett hvor gode veiene måtte være, så er man ALLTID mer utsatt for å havne i en ulykke hvis man har en høy hastighet.
Og om man først havner i en ulykke, vil ALLTID utfallet avhenge av hastigheten til bilen(e).

Så si hva du vil. Fart dreper.
Nå er det nå veldig mange 4 feltsmotorveger i norge med mittdeler. Så hvorfor kan man ikke øke fartsgrensen på disse motorvegene, i hverfall mer enn 80-100.
Problemet sett i en større sammenheng, så er verken fartsgrensene eller veiene i Norge problemet - ei heller bilene eller dekkmønsteret. Hovedårsaken er at folk (mennesker) er idioter. Muligens et litt kynisk svar, men der har vi årsaken. I all hovedsak skjer de fleste ulykker på grunn av menneskelig svikt - ikke fordi veiene er for dårlige, ikke fordi fartsgrensa var for lav/høy, ikke fordi bilen tok dagen.

De fleste ulykker skjer fordi man kjører a) for fort, b) i beruset tilstand, eller c) når man er trøtt.
Det finnes sikkert flere årsaker, men felles for de alle er at det er menneskelig svikt.
Og ja, hvis bilen har opplagte feil som burde ha hvert fikset, og var visst om på forhånd kaller jeg det menneskelig svikt.

Det kan eksempelvis være ungdommer som nettopp har fått lappen og kjører fortere enn hva de har kontroll over (kjenner meg igjen), det kan være som nevt over at man kjører i beruset tilstand, eller en tilstand hvorav man ikke har optimal kontroll over kjøretøy og trafikkbildet (ie: alkohol, cannabis, trøtthet, medikamenter o.l.)

Du sier dårlige veier dreper? Det er hovedårsaken? NEI, er det dårligere veier så SLAKKER man ned FARTEN. Hvis man til en hver tid er oppegående nok til å kjøre etter forholdene, og kan bremse ned totalt på strekningen man ser - så spiller det lite til ingen rolle hvordan underlaget er, eller hvilke fart som står på skiltet. Menneskers tvang til å tjene fem minutter på veien til jobben, ungdommers tvang til å presse grenser, fyllekjøring, eldre folk som burde ha mistet lappen, for dårlig opplæring -- det dreper! Og FARTEN spiller en stor rolle.

Det finnes selvsagt unntak, men du finner sjeldent unntak hvor farten ikke kommer inn i bildet.
Sitat av Icewave Vis innlegg
Rystyle: Det er nettopp dette jeg vil frem til. Dødsulykker på gode motorveier er skjer i mindre grad enn på 2-felts vei. Grunnen til at jeg trakk frem autobahn var kun pga. utsagnet fra vegvesenet om at det i hovedsak er farten som dreper. Ikke mer, ikke mindre. Har på følelsen at det mange som har misforstått meg her. Jeg ville frem til at det er bedre å bygge ut, enn å bare senke hastigheter og tro det er nok.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i. (Da setter jeg å bygge ut og vedlikeholde på samme linje).

Ett eksempel har man her i Hallingdal hvor jeg er ifra:

En regnfull sommer fikk en trailer vannplaning i noen svinger mellom Nesbyen og Flå (Kjærringvika), traff en personbil med en familie, og drepte 4 stk om jeg ikke husker feil.

Asfalten var så dårlig at høydeforskjellen mellom kantene og hjulsporene varierte fra 5-10cm.
Etter ulykken ble fartsgrensen satt fra 80 til 70 km/t. Men ingen utbedringer ble gjort på veien på 2 år.

Nå er veistrekningen utbedret, men kjører man gjennom Hallingdal f.eks til Hemsedal, vil man finne flere plasser med samme høydeforskjell.

Å sette ned hastigheten fra 80 til 70 km/t hjelper sikkert på vannplaningen. Men f.eks på skikkelig glatt føre hjelper det ikke noe.
Jeg skjønner ikke hvordan vi kan godta den lave veistandarden som vi har i Norge mtp midlene vi har til rådighet.

Tidligere i tråden ble ett menneskeliv verdsatt til 2mill, jeg har mistet en god venn i trafikken nylig, kunne jeg betalt 2mill for å få han tilbake hadde gladlig gjort det..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dreuf Vis innlegg
Tidligere i tråden ble ett menneskeliv verdsatt til 2mill, jeg har mistet en god venn i trafikken nylig, kunne jeg betalt 2mill for å få han tilbake hadde gladlig gjort det..
Vis hele sitatet...
Det er brutalt, men du må vurdere liv mot materielle ressurser, i stor skala. Vi kan kanskje berge ti i trafikken, men vil dei samme pengane gjere at vi kan berge tjue på eit sjukehus?

Eller skal vi kutte ut bil fordi 2-300 døyr i året? Vi avveier risiko og konsekvens, og får eit rekneskap samfunnet som heilskap er nøgde med.
Jeg prøvde å redigere posten min, men det funket ikke, så dette er hva jeg hadde ment til å skrive videre:


Jeg var for ett par år siden på kjøre og sikkerhetskurs gjennom jobben på Vålerbanen.
Den ene instruktøren der fortalte at han en gang hadde testet på vei hjem fra jobb hvor fort han kunne kjøre og alltid være "100%" trygg.
Altså at han alltid skulle ha mulighet til å stoppe på mindre lenge enn han såg. Dette resulterte i at han hadde en hastighet på 40-60km/t.
Det vil si at 80 grensene i Norge, er en kalkulert risiko.

Men for å være ærlig, jeg kjører alltid i 100 i 80-sonene så lenge føret tillater det. Ligger jeg i 80 går det for sakte og jeg blir ukonsentrert.. Vi får håpe dette er noe som kommer seg med alderen.

Dette ble en selvmotsigende post
Full..
Icewave: Du mener altså at vi burde ha betongveier som på autobahn i enhver lille krok i norges land. Smart. Du mener også at økt fart ikke gir nevneverdige konsekvenser i en kollisjon. Smart. Det er strengt tatt ikke vits i å diskutere. Bare skjerp deg. Hvis du ikke kan noe, ikke diskuter noe.

Slashdot: High five. Enig to the bone.
Nå må folk slutte å snakke om hvor fort folk kjører på motorveien! Det vil selvfølgelig være en veldig farlig ulykke om det skulle skje noe der.
Men jeg mener nå ihverfall at det er høy hastighet i 30-80-sonen som er problemet til ulykker. Det er på slike veier forholdene ikke tillater å kjøre så fort, og når folk da kjører fort, så er sannsynligheten for en ulykke mye større. (aka farten dreper)
Hvor mange blir egentlig drept på motorveien i forhold til utforkjøringer i 80-sonen?
Drit i å snakk om hvor fort tyskland kan kjøre på autobanen uten å bli drept. Hvem kan ikke kjøre rett frem i 200km/t på en vei som er laget for det?
Trådstarter
Sitat av Restyle Vis innlegg
Problemet sett i en større sammenheng, så er verken fartsgrensene eller veiene i Norge problemet - ei heller bilene eller dekkmønsteret. Hovedårsaken er at folk (mennesker) er idioter. Muligens et litt kynisk svar, men der har vi årsaken.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig med deg i dette. Jeg mener selvfølgelig ikke at det å øke farten tvert vil redusere ulykker, men at det er en del av hele bildet. Etter min mening er kunnskapsnivået og håndteringsevenen av bilen langt under det nivået det skulle være. Personlig synes jeg mange nordmenn ikke skulle hatt lappen grunnet usikkerheten deres og mangelen på evnen til å plane fremover.

Hvis man virkelig vil satse på trafikksikkerhet hadde man gjort noe med kjørekursene, kunnskapsnivået, utbedret veier og oppfordret til mer øving. Respekten for lovverket mangler og denne kan henge sammen med mye. Min personlige erfaring er at jo mer usikre personer jeg møter, jo flere sinker, jo flere overdrevne fartsrestriksjoner, desto mer aggresiv blir jeg. Det er denne aggresiviteten som er farlig og øker sjansen for hasardiøs kjøring. Dette problemet har jeg ikke i utlandet. Jeg er iallefall ærlig nok til å innrømme dette.

Sitat av Provo Vis innlegg
Full..
Icewave: Du mener altså at vi burde ha betongveier som på autobahn i enhver lille krok i norges land. Smart. Du mener også at økt fart ikke gir nevneverdige konsekvenser i en kollisjon. Smart. Det er strengt tatt ikke vits i å diskutere. Bare skjerp deg. Hvis du ikke kan noe, ikke diskuter noe.

Slashdot: High five. Enig to the bone.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du har lest, men jeg har ikke påstått noen av dine argumenter over. Jeg har ikke sagt at vi skal bygge Autobahn i enhver krok i norges land, og appropos; Autobahn består ikke av betongblokker utenom ca 100 km av A1 (pluss noen småstrekninger av og til, gjerne grunnet fremtdig planlagt reperasjon og betongen er billig midlertidig veidekke - men denen er farlig grunnet manglende vanndrenasje = aquaplaning osv) som var den første strekningen bygget av Hitler. Mitt innlegg angående fart var ment å påpeke at fart ikke nødvendigvis trenger å være fienden dersom lagt opp til den på riktig måte. Merk at jeg ikke ber om 140 km/t på dagens norske veier... I tillegg mener jeg at fart faktisk kan trekke positive samfunnsøkonomiske konsekvenser frem.

Når det kommer til kollisjon sier jeg at det skjer mindre dødsulykker på motorveier nettopp fordi man unngår front-mot-front-kollisjoner. Jeg har ikke sagt at det ikke har nevneverdige konsekvenser, men jeg har sagt at dødsulykkene reduseres. Dette er både bekreftet i utlandet og av vegvesenet som ifjor kom frem til at det er mye mer sikkert nå på mosseveien enn for 10 år siden. Studier i Sverige viser faktisk at ulykker og dødsulykker vil gå ned dersom farten på deres hovedinn-, utfartsårer økes fra 110 til feks 130 km/t. Dokumentasjon for dette kan jeg finne dersom ønsket.

Hva jeg kan og ikke kan er diskuterbart, men det å si at jeg skal holde meg vekk fra diskusjoner fordi jeg etter din mening er uviten ser jeg ikke poenget i. Hvis du kommer med konkrete argumenter om hvorfor jeg tar feil (ikke hvorfor du tror) så hører jeg pent på dem. Om det er jeg eller du som burde skjerpe oss tar jeg ingen stilling til.

Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Men jeg mener nå ihverfall at det er høy hastighet i 30-80-sonen som er problemet til ulykker. Det er på slike veier forholdene ikke tillater å kjøre så fort, og når folk da kjører fort, så er sannsynligheten for en ulykke mye større. (aka farten dreper)
Hvor mange blir egentlig drept på motorveien i forhold til utforkjøringer i 80-sonen?
Drit i å snakk om hvor fort tyskland kan kjøre på autobanen uten å bli drept. Hvem kan ikke kjøre rett frem i 200km/t på en vei som er laget for det?
Vis hele sitatet...
Her treffer du kjernen av det jeg vil frem til. Feilanalysert fart på dårlige veier i 80-sone dreper. Selvfølgelig. Men det blir feil å si at fart dreper uavhengig veitype! Det er dette jeg går imot. Dumme ungdommer med nyregistrert sertifikat vil så og si alltid finnes. Folk vil alltid komme til å dø i trafikken og man vil ikke klare å oppnå 0 dødsfall. Det er lite man kan få gjort mot ignorante som synes det er gøy å kjøre i 150 - 200 km/t i en tunnell utenom å advare, opplære og prøver å få frem respekten for bilen og de andre som ferdes i trafikken. Det man imidlertid kan få gjort noe med er tungt trafikkerte veier, der ulykker med vanlige personer ofte skjer, til å bli mer sikre uten at det trenger å gå på bekostning av friheten. Feks midtdeleren fra Oslo sydover hjelper kanskje mot uhell der og da, men det er også mange problemer med den. Økt risiko for motorsyklister, problemer for utrykningskjøretøy og den blir et stort psykologisk irritasjonsmoment for mange er noen. Irritasjonsproblemet forplanter seg i fremtidig kjørestil. Beklageligvis er det slik menneskelig psykologi virker på en så simpel måte. Det er kanskje irrasjonelt, men hvem opererer til daglig med 100% rasjonalitet - som økonomiske teorier og studier baserer seg på?
Sist endret av Icewave; 4. juli 2009 kl. 13:38.
Sitat av Icewave Vis innlegg
Det ikke uten grunn at dødsulykkene hovedsaklig er av front-mot-front art og ikke front mot ende (gitt at det ikke er stor hastighetsforskjell eller man treffer noe stillstående).
Vis hele sitatet...
Ah, fantastisk evne til logisk tenking her.

"flesteparten av dødsulykkene er front-mot-front, gitt at man ikke treffer noe stillestående, eller det er stor hastighetsforskjell." Wow. Jeg kan også avsløre en ting til - flesteparten av bilulykker inntreffer på vei, med mindre de ikke gjør det.

La meg gjette, du stemmer Frp?