Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1625
Nå når ny forskning har vist at B-mennesker både holder bedre på konsentrasjonen, får bedre reaksjonsevne og rett og slett "klarer" mer i hverdagen ville jeg ta opp igjen diskusjonen om et B-samfunn her i Norge.
Kilde: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4287008.ece

Camilla Kring grunnla i 2006 en organisasjon for B-mennesker i Danmark. Altså et eget B-samfunn. Et samfunn hvor skoleelever får lov til å begynne klokken 1 om dagen, og arbeidsansatte kan sove så mye lengre. Er det noe vi vil ha i Norge også?

To lenker for de som vil lære mer om B-mennesker og deres kamp om et B-samfunn:
- http://www.ukeavisenledelse.no/ledel...3/gi_meg_en_b/
- http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...katt/1.4485285

Egne klasser for B-mennesker på skolene og egne arbeidstider for B-mennesker er noe jeg kunne sett for meg her i Norge også.

Diskutér - ville dere likt å ha et B-samfunn? Tror dere dette faktisk kan være et positivt tiltak for samfunnet?
Sist endret av Boo-Boo; 3. mai 2009 kl. 23:01.
Jeg tror ikke det er positivt. merker selv jeg er mer opplagt til skole når jeg har stått opp tidlig, og brukt god tid til mat osv......
Det ville aldri funket i praksis, rett og slett.
Kan kanskje virke for en "prøve skole" el. Men kommer ikke til å være gjennomførbart
Dette er noe jeg gjerne vil se satt ut i live. Er selv et g-menneske (Ekstremversjonen av et b-Menneske), og sliter noe enormt med å tilpasse meg de tidene som er satt som "Normalen" i samfunnet vårt. Jeg tror noe som dette kunne ha fungert, om man bare hadde gitt det en mulighet.

Jeg ser at mange mener at dette ikke ville fungert i praksis, jeg vil stille dere følgende spørsmål: Hvorfor skulle det ikke fungere? Det er ingenting som tilsier at et B-samfunn ikke skulle kunne fungere. Det eneste som står i veien er sneversynte mennesker som er redde for litt forandring.
Sist endret av Lille Nikotin; 3. mai 2009 kl. 23:17.
det funker jo i Danmark. Det er ikke så veldig utbredt, men det funker. B-samfunnet er enda opp og går. A- og B-mennesker går fortsatt på samme skole e.l. Bare at B-elevene får begynne senere etc.

Så hvorfor skulle det ikke funket her?
jeg tror ikke det er vitts i å dele opp så mye i samfunnet bare fordi noen tester viser at noen B-mennesker har en svært minimal merkbar bedre konsentrasjon å reaksjon en noen A-mennesker.

intressant lesning tho : )

edit:

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
det funker jo i Danmark...

Så hvorfor skulle det ikke funket her?
Vis hele sitatet...
funker gjør det så klart.
men er det Verdt det?
Sist endret av Sixpounder; 3. mai 2009 kl. 23:18.
Jeg vil jo tro det er verdt det for de som faktisk har problemer med å stå opp om morgenen. Det er faktisk et stort problem for mange å følge normalen. Et B-samfunn kunne vært løsningen til mange depresjoner og mennesker som mister jobben pga forsovelse og slikt...

Jeg tror faktisk at dette kunne vært en fin løsning på mange problemer. Jeg ser ingenting negativt i dette utenom det faktum at B-mennesker og A-mennesker mest sannsynlig ikke kommer til å omgås så mye...
Dette hadde vært utrolig deilig. selv må jeg legge meg ca 8-9 på dagen for og stå opp 7-8 på Morningen for og fungere ordentlig og ikke ta meg middags lurer og sånne ting. men igjen utrolig kjedelig og begynne på jobb i 1 tiden og bli ferdig i 8 tiden så kommer du hjem så kan du ikke *sosialisere* deg fordi alle vennene dine skal tidlig på jobb / skole
Vi må jo nesten ha en kontortid slik som andre firma vi skal handle med i denne verden. Vi kan ikke begynne å splitte oss i grupper der noen grupper gjennom hele livet har holdt på å utleve sin B-stil, og derfor trenger tilrettelagte arbeidsdager. Hvis dette blir en stor nok del av folket, så går det dårlig med eksportnæringen. Kontortid som overlapper resten av verden fra kl 1 til kl 4. Ikke nok.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi må jo nesten ha en kontortid slik som andre firma vi skal handle med i denne verden. Vi kan ikke begynne å splitte oss i grupper der noen grupper gjennom hele livet har holdt på å utleve sin B-stil, og derfor trenger tilrettelagte arbeidsdager. Hvis dette blir en stor nok del av folket, så går det dårlig med eksportnæringen. Kontortid som overlapper resten av verden fra kl 1 til kl 4. Ikke nok.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig de færreste B-mennesker trenger noe så ekstremt som arbeidsdager som starter klokka 13.00. De fleste av oss er nok fornøyde med å kunne stå opp noen timer senere. Å kunne starte på jobb klokka 10.00 ville nok vært en fullgod løsning med flere positive konsekvenser enn negative.

Har selv alltid regnet meg selv som B-menneske, men har vært så heldig å kunne ha en rutine der jeg kan stå opp 08.00 for å dra på skolen til 10.00. Har hatt perioder der jeg pleide å stå opp 06.00, men jeg merker at livskvaliteten går merkbart ned når jeg må legge meg 22.00 for å få åtte timers søvn. Samtidig blir jeg mye mer våken av å sove 24 til 08 enn 22 til 06. Finnes enkle hormonelle forklaringer på dette, melatonin-produksjonen vår starter rett og slett ulikt.
Sist endret av Nichotin; 4. mai 2009 kl. 00:03.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi må jo nesten ha en kontortid slik som andre firma vi skal handle med i denne verden. Vi kan ikke begynne å splitte oss i grupper der noen grupper gjennom hele livet har holdt på å utleve sin B-stil, og derfor trenger tilrettelagte arbeidsdager. Hvis dette blir en stor nok del av folket, så går det dårlig med eksportnæringen. Kontortid som overlapper resten av verden fra kl 1 til kl 4. Ikke nok.
Vis hele sitatet...
Du er klar over tidsforskjellene fra land til land ikke sant? Jeg ser ikke hvordan et B-samfunn kan ødelegge eksport- og import forholdene vi har til andre land...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Du er klar over tidsforskjellene fra land til land ikke sant? Jeg ser ikke hvordan et B-samfunn kan ødelegge eksport- og import forholdene vi har til andre land...
Vis hele sitatet...
Der ser du. Den så jeg helt bort ifra, så den går helt bort

Uansett så vil vi i hvertfall ha et problem fra firma til firma i Europa. De færreste vil være i en posisjon der de bare kan la sine ansatte få en annen arbeidstid enn de andre, slik at det nok bare blir med "barndommen" at dette blir en mulighet. Skole og utdanning. I Jobb kan vi ikke ha det slik.

Btw.. 30 testpersoner i denne såkalte vitenskapelige forskningsmetoden.. Veldig stor fare for naturlig variasjon.
Ser ikke noe problem siden Norge/Verden går mot og holde opp 24timer idøgnet.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Har selv alltid regnet meg selv som B-menneske, men har vært så heldig å kunne ha en rutine der jeg kan stå opp 08.00 for å dra på skolen til 10.00. Har hatt perioder der jeg pleide å stå opp 06.00, men jeg merker at livskvaliteten går merkbart ned når jeg må legge meg 22.00 for å få åtte timers søvn. Samtidig blir jeg mye mer våken av å sove 24 til 08 enn 22 til 06. Finnes enkle hormonelle forklaringer på dette, melatonin-produksjonen vår starter rett og slett ulikt.
Vis hele sitatet...
akkuratt samme oplegg som det jeg har det men er enig med det du sier at 2 timer senere fungerer helt perfekt. dessuten tror jeg at enkelte firmaer faktisk ville dratt nytte av å ha virksomhet litt lengere ut på dagen også.
Det man i bunn og grunn gjør er jo å forskyve dagen et par timer fremover. De fleste skal være på jobb i 7.5 timer, om de begynner senere på dagen betyr det bare at man må være på jobb lengre. Slik baler det bare på seg, middagen blir senere, aktiviteter, butikker og slikt har lengre åpningstid og folk legger seg senere fordi de står senere opp. Studiene er vel basert på gjeldende arbeidstider. Med å forskyve arbeidsdagen betyr bare det at b-mennesker er opplagte når de står opp.

Er selv b-menneske som har hatt problemer med å stå opp om morgenen. Har ingen problemer med å komme meg på jobb enten om det er klokken 6 eller 8. Etter en halvtime-time på jobb er de fleste opplagte nok til å fungere skikkelig uansett.
Dette er faktisk et veldig interessant tema. Jeg selv kunne gjerne har startet kl. 10.00 på skolen, og sluttet 17.00 fremfor skoledagen jeg har nå. Det er et faktum at jeg ikke klarer å sovne før langt over 12.00 så denne endringen kunne ha hjulpet meg fatalt.
Jeg hadde blitt glad vis det hadde blitt sånn, er selv et b-menneske og sliter med å stå opp, sovner ofte veldig sent og HATER å jobbe over 6 timer om dagen, det har ikke noe med at jeg er lat eller noe sånt, når jeg er på jobb så er jeg en av de mest effektive, fått høre det av flere sjefer, men etter 6 timer så dabber det av og jeg mister lysta på å jobbe pluss det med at jeg sliter med å stå opp som lager et helvete for meg hele tiden.
Hadde vært mye enklere å kunne starta kl 9 feks og ha 6 timers arbeidsdag, det hadde vært det ideelle for meg ivertfall.

Står jeg opp kl 6-7 så går jeg rundt i øska de første timene på jobb.

Sånn har det vært siden jeg gikk på barneskolen.

tror samfunnet hadde fått mere ut av b-menneskene og b-menneskene hadde fått det bedre med seg selv vis det hadde vært sånn