Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10515
OK, da var det min tur til å lage en post her...

Driver med et lite prosjekt sammen med 2 venner og som dere allerede har skjønt så er det å brygge øl selv.

Vi har kjøpt oss et 30 liters gjæringsfat.
Øl sett fra Europris (faktisk). Lyst øl
Og en diverse andre stæsj til å måle alkohol nivå, om ølen er klar til å flaskes osv.

Vi har nå klart å blande alt sammen, (gjær, vann, humle, sukker også vidre)

Hele greia gjorde vi nøye, passet på å ikke få uønskede bakterier og feil temperatur, jeg tror faktisk vi har greid det rimelig bra.

Det hele står i kjelleren ved en rundt 20* og koser seg, det bobler som bare det og jeg kan se gjæren gjøre jobben.
Etter en dag med gjæring var vi faktisk oppi litt over 1% men målet er mellom 5-6% etter mengden sukker vi hadde oppi! (2kilo til 22,5liter)

Det jeg da lurer på er om dere andre om har prøvd dette har latt det stå på flaske i en 10 dagers tid etter gjæringsprossesen? hva smaker det, både etter lagring og uten lagring? får vi kuldsyre? isåfall, hvordan skal vi få det?
Vet at vi skal ha en halv skje med sukker i hvær flaske med pils før vi lagrer den i 10 dagers tid, men er det dette som lager kullsyre? vil ikke drikke en kulsyre fattig øl...

Kan også nevne at vi har kjøpt en korkmaskin og en haug med korker, så her blir det storproduksjon, hehe.

Ølen vi lager er også en mexicansk, lys type.

her kan også alle Øl entuaster og ØL lagere prate åpent om sitt yndlingsmerke eller sitt eget produkt

Bilder Av gjæringstønna osv kommer, også en smaktest av det ferdige produktet
Sist endret av sykofant; 13. mars 2009 kl. 01:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som bobbler i gjærlåsen er kulsyre, kullsyre i ølen er er biprodukt av gjæringsprosessen.
Ølen smaker uten tvil bedre etter lagring. Sukkeret er ment som søtningsmiddel til ølen. 10 dager er grei ettergjæringstid det. Dere vill mest sansynlig få bunnfall (grums) i ølen i denne perioden, det er ikke uvanlig. Det er imo best å vende flasken slik at bunnfallet blir blandet me ølen før den drikkes.
Hørtes ut som et morro prosjekt. Jeg har av erfaring lært meg å ungå mørke typer, som stout og brown ale, når jeg setter øl. Men for all del det kan være dere liker den typen øl bedre en meg=) Lykke til.

Edit timeren gikk ut. Når dere skal varme/fukte korkene er det lettes å bare koke dem i en gryte på komfyren da ungår dere søl og skolding.
Sist endret av Al-Coholic; 13. mars 2009 kl. 02:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det stemmer, det er sukkeret som lager kullsyren.
Har laget øl noen ganger, og det er uten tvil best når det har stått 10 dager eller mer, helst litt kjølig.

Lykke til!
sykofant's Avatar
Trådstarter
okay, takker for svar men da kommer det neste spørsmålet.
Må vi lagre ølet på glassflasker? eller funker det å lagre det på 3 liters plastdunker eller lignendes? må ha 86 flasker vis vi skal lagre det på 0,33liters flasker...
Har også hørt at hjemmebrygget øl er reine lakserolja ?? hørtes litt skummelt ut...

I morgen er det tid for å se om ølen er klar for flasking, skal bli morro
Ikke noe problem og lagre det på plastdunker.
Noen lagrer på flasker fordi da er du sikret at plastikken ikke skal sette smak, gjelder for det meste de som setter vin.
sykofant's Avatar
Trådstarter
okay... men vil ikke at det skal smake plast av ølen heller, målt er å få best mulig smak på det.

Da ledet du meg til et spørsmål til.
Når man skal lagre ølen på 0,33l flasker så skal du ha en halv teskje med sukker, så når jeg lagrer ølen på 3 liters dunker så må jeg gange den halve teskjeden så det stemmer overens med 3 liter ?
Første gang jeg lager Øl...
En god regne måte for sukker i øl er 1sukkerbit for hver 0,33l.
Øl har så liten alkohol % at du ikke trenger å være redd for at det skal sette smak, men skal du lagre ølet over mnd og år så hadde jeg valgt å lagre det på tønne eller glass.
Ja du må gange den opp, når du lagrer i større kvantum.

Du bør også ta turen inn her http://www.brygging.net/phpBB2/viewf...02f29be238a6a7
Der vil du få bedre og mer utfyllende svar enn her inne
Gjorde det samme i fjor en gang, hadde det i både plastflasker og glassflasker. Jeg fikk VELDIG mye grums da, som var sykt irriternde FORDI; Ølla smakte dritfint hvis grumset i bunnen ikke blada seg med øllet, men hvis man tok en slurk av flaska så var det for sent, fordi grumset gikk ut i hele ølla. Smakte veldig rart, smakte veldig mye gjær, litt øl og med en søt ettersmak. Har lyst å gjøre det igjen, og få det bedre til
Sitat av Defqon Vis innlegg
Gjorde det samme i fjor en gang, hadde det i både plastflasker og glassflasker. Jeg fikk VELDIG mye grums da, som var sykt irriternde FORDI; Ølla smakte dritfint hvis grumset i bunnen ikke blada seg med øllet, men hvis man tok en slurk av flaska så var det for sent, fordi grumset gikk ut i hele ølla. Smakte veldig rart, smakte veldig mye gjær, litt øl og med en søt ettersmak. Har lyst å gjøre det igjen, og få det bedre til
Vis hele sitatet...
Det er veldig viktig og la den gjære seg ferdig! Noe som ikke er så lett første gang man gjør dette da dette ikke kan gå fort nok. :P
Står det f.eks 10dager på pakka gjør det ikke noe å la den stå i 20dager, tvert imot.
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Det er veldig viktig og la den gjære seg ferdig! Noe som ikke er så lett første gang man gjør dette da dette ikke kan gå fort nok. :P
Står det f.eks 10dager på pakka gjør det ikke noe å la den stå i 20dager, tvert imot.
Vis hele sitatet...
Interessant, hadde vel egentlig litt hastverk iogmed at jeg ville drikke den Men tror jeg lot den stå i to uker, og lot den sto i hjørnet på rommet mitt i flasker i 7 eller 10 dager før jeg drakk den. Drakk all ølla på 2 helger, gidde bort til kompiser da
sykofant's Avatar
Trådstarter
Det går vel kanskje ann å sile ut grumset når man er ferdig? vis jeg lagrer det i 15 dager på plast dunker og siler ølen før jeg heller den over på glass flasker som jeg tar med når jeg skal ut ? da burde den vel bli ganske god og uten grums...

Kommer grumset fra gjæringstønna eller oppstår det når ølet er på lagring??
Sist endret av sykofant; 13. mars 2009 kl. 16:19.
Funker bra det sykofant.
Grumset kan komme fra gjæringstønna om man slurver i denne prossesen og det kan oppstå når det er på lagring om det ikke er ferdig gjæret. Husk og lagre det litt kaldt.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det går vel kanskje ann å sile ut grumset når man er ferdig? vis jeg lagrer det i 15 dager på plast dunker og siler ølen før jeg heller den over på glass flasker som jeg tar med når jeg skal ut ? da burde den vel bli ganske god og uten grums...

Kommer grumset fra gjæringstønna eller oppstår det når ølet er på lagring??
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg ville silt ølet. La dunken stå høyt og bruk hevert til å tappe om ølet så slipper du å få med bunnfallet. Det å få ølet klart som i butikken er vanskelig. Ihvertfall har jeg erfart det selv. Du må da ha filtreringsutstyr og ofte tar filtreringen en del av smaken på ølet. Når du også filterer sånn må du også tilsette co2 kunstig, så litt grums kommer det til å være.

Grums vil du uansett få på flaskene dine når du ettergjærer(dette for å få kullsyre). Derfor er det litt dumt å drasse med seg disse på fest, siden bunnfallet vil da virvles opp. Ikke noe farlig å drikke bunnfallet da, bare så det er sagt. Men STOR gass produksjon er vanlig komplikasjon

Tips til kullsyre uten bunnfall: Etter å ha ettergjæret ølet og dannet mye kullsyre. Så kjøler du ned ølet til 1-4grader (grunnen til at den skal være kjølt ned er fordi da holder ølet bedre på co2). Så åpner du flasken, heller ølet over i en annen flaske forsiktig uten å virvle opp bunnfallet. SÅ korker denne flasken. Mye jobb, men da har du øl uten bunnfall og med kullsyre.

Lykke til
Bra innlegg Rezos
Men hvorfor ikke bare bruke en liten hevert beregnet på flasker enn og driver å hele over fra flaske til flaske, noe som må ta lang tid og bli mye søl?
For min del funker det å bare tappe på plastflasker, selv om det tar forbanna lang tid mht sterilisering og rensing. Litt gjær blir det uansett, men det legger seg uansett i bunnen, og ingen drikker bånnslammet uansett

Et godt tips tho, jeg anbefaler å helle spraymalt i flaskene fremfor sukker. Kullsyren blir den samme, men man slipper den kjemiske ettersmaken.
Hvordan er det å bruke kullsyremaskin til dette?

Si du brygger 200l Øl, for så å filtrere det og ha det i en ny beholder koblet opp mot en kullsyremaskin, på samme måte som vannmaskiner fungerer ved å lage boblevann. Hvordan vil smaken være, og hvordan vil produktet bli, tror dere?

Hvilken kullsyremaskin ville dere anbefalt isåfall?
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Bra innlegg Rezos
Men hvorfor ikke bare bruke en liten hevert beregnet på flasker enn og driver å hele over fra flaske til flaske, noe som må ta lang tid og bli mye søl?
Vis hele sitatet...
Helt enig i det, men koster penger å kjøpe hevert.. Men helt klart bedre måten du beskriver.

Sitat av avispapir Vis innlegg
Hvordan er det å bruke kullsyremaskin til dette?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan en kullsyremaskin fungerer. Har selv kjøpt Øl-fat fra USA og kjøpt CO2 apparat fra brannsikkerhetsfirma med spesiell ventil som med slange kan kobles til øl-fatet. Dette er måten jeg har kunstig tilsatt co2 på, men dette er en litt dyrere investering.
Har du råd til et co2 apparat har du råd til en hevert til 50spenn på europris rezos. :P
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Det er veldig viktig og la den gjære seg ferdig! Noe som ikke er så lett første gang man gjør dette da dette ikke kan gå fort nok. :P
Står det f.eks 10dager på pakka gjør det ikke noe å la den stå i 20dager, tvert imot.
Vis hele sitatet...
Ja dette er veldig viktig, jeg har vel heller aldri klart å holde meg.
Det står bare 10 dager for at det skal høres enklere å lage ut.
Men sannheten er at det bør stå en god del lengre, vertfall for å få litt bra smak på det.
Her var det sykt mye feilinformasjon! Huff.... Veit nesten ikke hvor jeg skal begynne!

1: Ikke driv å mål "alkoholprosenten" (sukkerinnholdet er det du faktisk måler) i tide og utide. Jo flere ganger du åpner lokket på gjæringsbøtta, dess større er sjansen for at det kommer inn bassilller og virus noe som fort gjør at øllet ditt blir infisert = usmak! Mål med mostvekta di før du har i gjær, og før du flasker. Regn så ut alkoholprosent.

2: Kullsyre. Når gjær bryter ned sukker dannes det etanol og CO2. Så det er nettopp Co2 som kommer ut av gjærlåsen din for øyeblikket. Men Co2'en forsvinner jo ut av gjærlåsen, derfor må du skape etterhjæring under trykk for å få kullsyre i øllet. For å enkelt fordele alt sukker likt på alle literne med øl, så lager du en sukkerlake med feks 100g sukker som du har i bøtta du stikker om i føre du har over på flaske. Restgjæret får da mer å spise på, det dannes CO2 under trykk, og øllet ditt får skum. Ikke overdriv, da ender det med eksplosjoner og takvask! Eller kjøp Corneliusfat...

3: Grums/ bunnfall. Stikker du om et par ganger etter at gjæringa er ferdig, blir det mindre og mindre gjær og drit med i neste kar. MEN, det er stor fare for oksidering. Dvs at øllet tar opp O2 og får pappsmak. To omstikkinger med klarning på et par dager bør holde. Og ikke bli grisk! La det heller være igjen en skvett i bøtta etter hver gang, ellers suger du bare med deg grumset over i neste kar. Tips! Sett weissbier! Der skal det være bunnfall på flaska som skal være med over i glasset, samt at det smaker himmelsk! Sjøl stikker jeg bare om i et nytt kar rett før jeg flasker. Noe grums på flaskene blir det, men kjøp et annet gjær enn det som følger med settet ditt, feks Wyeast, så blir bunnfallet seigere og fester seg bedre i bunn.

4: Flaske, kanne, glass eller plast? Jeg sier bare: Kjøp Corneliusfat! Da slipper du all den kjipe flaskevaskinga, du kan karbonere (tilsette CO2) enklere enn med sukker (kan seff bruke sukker også), det er praktisk, du slipper å få med bunnfall i glasset og det er kulere å tappe fra når du skal servere folk. Og så kan du også enkelt tappe over på ei kanne eller hva du vil, hvs du ikke gidder drasse med deg 19liters fatet på fest.

Håper noe av dette var til nytte. Nå skal jeg faktisk vaske noen flasker, for jeg skal tappe weissbier i kveld. Og sette stout. Og mer weissbier...
sykofant's Avatar
Trådstarter
takker for gode og informative svar!

Har ikke så mye peiling og all værdens av penger og utstyr så det det blir til er å suge opp ølen fra gjæringsfatet og over på 3 liters kanner, da passer jeg på å ikke stikke røret for langt nedi så jeg får opp minst mulig bunnfall.
Så lar jeg ølen stå i 3 liters kannene i ca 20dager og lar det ettergjære på kannene!
Så flasker jeg ølen fra kannene etterhvært som jeg trenger øl.

Hørtes dette ut som en brukbar metode?
Kommer til å passe på å ikke stikke røret som jeg bruker til å suge ut pilsen med for langt nedi så jeg ikke får med så mye bunnfall, dette gjelder fra gjæringskaret og fra 3 liters kannene.

Har desverre åpnet lokket på gjæringskaret en del ganger, er jo første gang og er nysgjerrig!
Håper bare det ikke har kommet for mye bakterier nedi...
Sist endret av sykofant; 14. mars 2009 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sykofant:
Det med bakterier, virus og infeksjon vil du kunne se at dannes på brygget ved at det blir en ekkel, grå hinne på toppen. Det er ikke skum, men det ser "sjukt" ut. Og det skjer heldigvis ikke så ofte...

Tips til flasking: Vask ølflasker av Ringnes-typen i oppvask-kummen med klorvann og flaskekost. Fjern etikettene først! (Kjøp tomkasser på butikken. Panten får du jo igjen, så kostnaden er egentlig 0kr.)
Skyll dem i rent vann og la de renne av. Er du skikkelig nøye lar du de tørke i steikeovnen på ca 130grader i en times tid.
Bruk hevert og stikk om brygget i et sterilt kar, der du har hatt i en sukkerlake med ca 2dl vann og <100g sukker. Evt putt en sukkerbit på hver flaske. Så stikker du om med heverten fra det nye karet over i flaskene. Ei kasse rommer 8 liter, så du trenger ca 2 og ei halv kasse med reine flasker.
Kork dem og sett de i romtemperatur i 3-4dager, før du setter de kjellerkaldt i ca 10 dager. Nå er det sannsynligvis kullsyre på dem og de er drikkeklare.
MEN, de blir bedre jo lenger de står! Har hatt ei kasse i kjellern siden i høst, fordi jeg ikke var fornøyd med smaken på øllet.
Men nå, ca 4mnd senere, er de helt supre! Kommer ikke til å være flau over å servere disse nå!
Så vær tålmodig i alle ledd i prosessen, det lønner seg til slutt.
Og lykke til! Fin tråd du har startet frsnt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da var hjemmebrygginga ferdig og jeg har rukket å drikke meg God full på ølen et par ganger.
Smaken ble grei (ifølge meg) mange som ikke liker den, men de med sans for skikkelig drikkevarer utenom smakstillsettninger og daglidagse smaker har det!
Sier det til alle som er nyskjerrige på dette og til de som har lite penger men liker å være ute å drikke med venner i helgene, brygg deres eget øl
Eneste jeg ikke er fornøyd med er avfallstoffene, men hei, de holder seg som regel i bunn, vis ikke blir ølen grumsete, men den smaker det samme, selvom den ser ut som helvete.
Har heller ikke merket noe til øl mage dagen etterpå eller noe sånt!

smaket og lukten:
Lukter som helt vanlig pils, bare litt sterkere og mørker lukt.
smaken, du smaker at det er pils, men du smaker at det er noe annet der også, som du ikke smaker på vanlig kjøpepils, det er denne ekstra smaken du må like! ikke vanskelig å like den spør du meg! pluss at den er litt mer bitter pga den er en del sterkere.
Sist endret av sykofant; 9. april 2009 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.