Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3687
Hei,
ser for tiden på å søke på en stilling som krever svært få, men litt spesielle, faglige kunnskaper. Jeg har i den sammenheng blitt bedt om å ta med meg karakterutskrifter både fra ung.skule, vgs., og universitet. Jeg har gode+ karakterer fra vgs. og utover, men det ble nevnt at grunnen til at de ville se vitnemål var for å se på fraværet. Her er greia: jeg har ~~1/3 fravær fra ung.skule og vgs. (292d, 456t) (Aner ikke hvor mange skoledager det er i året, så 1/3 er bare et estimat i hodet)

Så godt som ingenting av dette er "godkjent" fravær.

Det jeg da lurer på er; hvordan skal jeg forklare fraværet på en slik måte at det ikke virker negativt?

Jeg har ingenting å vise til i kvantativ/materiell forstand, men jeg har jo bla. lært meg å programmere, vært mye på fjellet, pleid nettverk andre steder i landet, og den slags.

Tusen takk for alle forslag jeg kan få.
Du kan ikke bortforklare et så stor fravær, vær ærlig og forklar dem rett og slett hvorfor du hadde så mye fravær på denne tiden.

Hadde det vært snakk om noen uker/månder i løpet av perioden hadde det ikke vært veldig problematisk å bortforklare. men når det er snakk om nesten _et_ år er det litt verre.

Om du er kalt inn til intervju har du sikkert kvaliteter som overgår din mangel på personlige innsikt i 13-18års alderen. Lykke til
Sist endret av voktern; 31. oktober 2008 kl. 18:29.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det er 190 dager i et skoleår. Så om vi regner 7 skoletimer på en skoledag har du 456/7+292 dager på 3+3 år = 59 dager pr. år. 59/190 = 0,3.

Bra estimat.

Bortforklare det? Tja...Si sannheten kanskje? Hva med en prøveansettelse?
Fraværet ditt kan ikke bortforklares. Egentlig ikke med legeerklæring på sykdom heller. Eneste en legeerklæring gjør er forsåvidt å sette fraværet ditt i et godt lys gi og med at du ikke kunne noe for det..

Du har vært borte og gått glipp av nødvendig kunnskap. Det er det eneste arbeidsgiveren din bryr seg om..
Hva faen du gjorde når du dreit i skolen, om det så er programmering eller fjellturer så har du faktisk gått glipp av kunnskaper arbeidsgiveren din helst ser at du har..
Forklare fraværet på en slik måte at det ikke virker negativt?
Det går jo ikke, med mindre du da har hatt mye fravær på grunn av andre
forpliktelser som har gitt deg nyttig erfaring i forhold til stillingen.

Hvorfor hadde du så mye fravær?
Å gå tur på fjellet istedet for å få seg en ordentelig utdannelse
virker muligens som en dårlig prioritering sett fra arbeidsgivers øyne.
Det er jo derimot bra at du har gode karakterer til tross for dårlig oppmøte.
Kanskje du følte at mye av stoffet var for lett, dermed fokuserte du på andre oppgaver?
Kan kanskje virke arrogant, men det er jo faktisk litt arrogant å droppe så mye skole.
Sist endret av miles; 31. oktober 2008 kl. 18:35. Grunn: liten leif
Ikke for å spore for mye av... men heller å komme med en hjelpende hånd:

- Hva med å starte eget firma, da slipper du jo å svare for alt fraværet ditt.
Trådstarter
53 5
Sitat av simdal
Fraværet ditt kan ikke bortforklares. Egentlig ikke med legeerklæring på sykdom heller. Eneste en legeerklæring gjør er forsåvidt å sette fraværet ditt i et godt lys gi og med at du ikke kunne noe for det..

Du har vært borte og gått glipp av nødvendig kunnskap. Det er det eneste arbeidsgiveren din bryr seg om..
Hva faen du gjorde når du dreit i skolen, om det så er programmering eller fjellturer så har du faktisk gått glipp av kunnskaper arbeidsgiveren din helst ser at du har..
Vis hele sitatet...
Hvor er minus kp-knappen?

Noterer at både Jonta og volder mener jeg bør si sannheten, men sannheten vil vertfall ikke gange meg - selv om det er sannheten.

Det var kanskje dumt av meg å ikke skrive det i første innlegget men; jeg har også helt siden vgs. hatt en deltidsjobb, med omtrent 15 timer uka og 8 uker om sommern, hvor jeg bare har 1 fraværsdag (og denne var etter at jeg knuste fingern på jobb, og måtte på legevakta en tur). Jobben har jeg også hatt når jeg har gått på uni.,men da bare som sommerjobb.

Hvordan sier man at man har manglet motivasjon, og følt at skolen ikke har gitt meg noe, på en fin måte?

Det skal nevnes at det å ikke finne motivasjon i sammenhenger som man selv ser på som "kjedelige", kommer i seg selv til å bli sett på som negativt av arbeidsgiver.

Takk for konstruktivt svar Miles, og du har helt rett; jeg føler selv at jeg innehar mye softskills andre ikke har tilegnet seg.

Lommelykt: jeg har allerede et eget fima jeg driver på si, men dette er en jobb som er mye større enn det mitt lille firma noen gang kan drømme om.
Sist endret av trivan; 31. oktober 2008 kl. 18:42.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Om du har hatt mye fravær på ung. skole og vgs så er nok dette noe en fremtidig arbeidsgiver ser på som negativt.

For å rette opp i dette, anbefaler jeg å være ærlig med areidsgiver, forklar at du ikke liker skole, og at du er mye mer seriøs ovenfor en arbeidssituasjon (om dette er tilfelle). Du sier du har hatt en deltidsjobb uten noe fravær, da kan du evt bruke arbeidsgiveren din som ref. for dette arbeidet. Det er nok noe en fremtidig arbeidsgiver legger mer vekt på enn fraværet ditt fra skole.
Sitat av trivan
Hvordan sier man at man har manglet motivasjon, og følt at skolen ikke har gitt meg noe, på en fin måte?
Vis hele sitatet...
Teoretiske forslag:

* Deppresjon
* Konsentrasjonsvansker
* Valgte feil linje på vgs.
* Mobbing
* Dårlige lærere (?)
* Dårlige forhold i hjemmet
* Psykisk stress
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Simdal: NEI! Han har gode karakterer så han har tydeligvis klart seg. Han kan ikke ha gått glipp av SÅ mye kunnskap dersom han har "gode+" karakterer vel? Må da du og skjønne.

Hvor lenge er det siden du gikk på videregående? Man skal ikke straffes resten av livet for en gang å ha vært "ung og dum". Det er uansett intervjuet som teller. Dersom du møter opp på intervjuet og overbeviser arbeidsgiveren om at du er den de vil ha, så kommer fraværet ditt til å bety ca 0. Bare kjør på og vis dem at du har det som trengs for jobben. Får jeg spørre hvilken jobb det er snakk om?
Ville kanskje finpusset den sannheten du kom med der. prøve å forklare og vise til at du tar jobb seriøst, men at du som yngre kanskje følte deg litt "over" skolen, og derfor prioriterte andre ting - samtidig som du klarte deg bra på skolen. - Men at du angrer på det i ettertid osv., vil kanskje også hjelpe?
Jeg har også en god del for mye fravær i skolen. Til arbeidsgivere har jeg forklart (en delvis sannhet) om at det i stor grad skyldes besøk til min far i Canada, som pga jobb med dårlige ferieløsninger ikke har kunne hatt fri når jeg har hatt fri. Kan du komme opp med noe tilsvarende? Jeg backer jo dette up med at jeg har tatt med bøker på disse turene til canada, og at engelsken min alltid fikk en god gjennomgang.
Sist endret av sumoivar; 31. oktober 2008 kl. 18:49.
Trådstarter
53 5
Takk tnt, var noe sant jeg tenkte på selv. Men det er enorme menger fravær, noe "pent" må det være mulig å ha fått ut av det.

Lommelykt, alle de nevnte forslagene, så fremt som 1, bærer preg av dårlige personlige egenskaper. Om jeg skal bruke den som ikke gjør det må jeg lyve min framtidige arbeidsgiver rett opp i tryne, det ønsker jeg ikke.

EDIT:
Aha, det var akkurat noe sant jeg tenkte på sumoivar, ikke akkurat besøk til min far i Canada, men at man har fått reist litt rundt, og tilegnet seg litt soft skills av ulike arter.
Sist endret av trivan; 31. oktober 2008 kl. 18:51.
Noe jeg tror burde funke, har ikke prøvd.
Bare forklar hvorfor du har fravær, eventuelt si at du hadde en sovesykdom men at du er kvitt den nå. Bare si at du har ingen problemer med å komme deg på jobb nå lengre, kanskje du kan få prøvetid så de kan se om du enda har mye fravær?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Lommelykt
Teoretiske forslag:

* Deppresjon
* Konsentrasjonsvansker
* Valgte feil linje på vgs.
* Mobbing
* Dårlige lærere (?)
* Dårlige forhold i hjemmet
* Psykisk stress
Vis hele sitatet...
Haha. Det er jo et solid sjakktrekk.

Depresjon: Har den gått over mon tro? Legeerklæring på sådan?

Konsentrasjonsvansker: Ja da er man virkelig mannen de er ute etter.

Valgte feil linje på vgs: Tja. Det er noe man finner ut av etter det første året, og har man så mye som et fnugg av vett, bytter man linje.

Mobbing: Hvorfor ble han mobbet? Er han ikke helt normal? Kommer han ikke over ens med de andre ansatte kanskje?

Dårlige lærere: Ja den er jo klassisk. Tror det skal godt gjøres at en skole har BARE dårlige lærere og at man hindres i å dra til skolen av den grunn. Hvorfor har ikke de andre i klassen like mye fravær som deg?

Dårlige forhold i hjemmet: Ja, så han velger å henge der ekstra mye?

Psykisk stress: Tja. Har det gått over? Er det dokumentert? Mye variabler som ikke er gjort rette for her.

Trådstarter: Jeg ville kanskje kjørt på noe sånt som at.. du trivdes ikke på videregående. Kanskje du var litt lei og så videre. Men at du har utviklet deg og har fattet ny, større interesse for faget, og at dette er arbeid du virkelig vil drive med.
Sist endret av thomasf; 31. oktober 2008 kl. 18:53.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av trivan
Om jeg skal bruke den som ikke gjør det må jeg lyve min framtidige arbeidsgiver rett opp i tryne, det ønsker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Du kritiserer meg og volder (hvor er hans innlegg) for å prøve å få deg til å si sannheten, kritiserer selv folk som vil ha deg til å lyve, og skriver i første post at du vil ha forslag til å bortforklare fravær? Nice...
Sitat av thomasf
Simdal: NEI! Han har gode karakterer så han har tydeligvis klart seg. Han kan ikke ha gått glipp av SÅ mye kunnskap dersom han har "gode+" karakterer vel? Må da du og skjønne.

Hvor lenge er det siden du gikk på videregående? Man skal ikke straffes resten av livet for en gang å ha vært "ung og dum". Det er uansett intervjuet som teller. Dersom du møter opp på intervjuet og overbeviser arbeidsgiveren om at du er den de vil ha, så kommer fraværet ditt til å bety ca 0. Bare kjør på og vis dem at du har det som trengs for jobben. Får jeg spørre hvilken jobb det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Det aller første arbeidsgivere ser på når de får karakterkortet ditt er fravær og oppførsel. Dette kommer LANGT foran karakterer..

De med 3 i snitt og 0 fravær har mye større sjanse for å få en jobb enn de med 5 i snitt og 40 dager fravær..
Sier seg jo selv at en arbeidsgiver heller vil ha en som er pålitelig, og greier å komme seg på jobb om morgenen, enn en som gjør det bra når han faktisk gidder å dukke opp. Må da du og skjønne.
Sitat av simdal
Det aller første arbeidsgivere ser på når de får karakterkortet ditt er fravær og oppførsel. Dette kommer LANGT foran karakterer..

De med 3 i snitt og 0 fravær har mye større sjanse for å få en jobb enn de med 5 i snitt og 40 dager fravær..
Sier seg jo selv at en arbeidsgiver heller vil ha en som er pålitelig, og greier å komme seg på jobb om morgenen, enn en som gjør det bra når han faktisk gidder å dukke opp. Må da du og skjønne.
Vis hele sitatet...
Har nå fått jobb uten å vise en karakter jeg, viste heller aldri karakter på de andre jobbene jeg søkte på, på jobbintervjuene that is, så mitt inntrykk er at de driter i det så lenge du er kul og deres mann for jobben.

Dette var selvfølgelig på jobber som ikke krevde spesielle kompetanser/bevis.
Sist endret av Dice; 31. oktober 2008 kl. 22:10.
Sitat av Dice
Har nå fått jobb uten å vise en karakter jeg, viste heller aldri karakter på de andre jobbene jeg søkte på, på jobbintervjuene that is, så mitt inntrykk er at de driter i det så lenge du er kul og deres mann for jobben.

Dette var selvfølgelig på jobber som ikke krevde spesielle kompetanser/bevis.
Vis hele sitatet...
Herregud, det kan jo ikke sammenlignes engang..
I trådstarters problemstilling fremkommer det at han har blitt spurt om karakterkort, og at det er diverse faglige kunnskaper han må ha som er relevante til jobben. Som jeg sa så vil de se på fravær og oppførsel først..

Jeg sier overhodet ikke at trådstarter ikke vil få jobben, for all del.. Men å "bortforklare" fraværet kan bli vanskelig..
Sist endret av simdal; 31. oktober 2008 kl. 22:16.
Jeg tror Legeattest er det trådstarter trenger.
Det vil jo forklare fraværet, men så spørs det om arbeidsgiver vil ha en ansatt som "må" ha så mye fravær.
Flere sier at fravær ikke kan bortforklares. Det er jo klart det kan det!

I og med at du har gode karakterer kan du si at skolen ikke lærte deg nok, og du i stedet arbeidet og på den måten bygget opp real kompetanse. Problemet er jo skattelistene, at de kan sjekke mye du har tjent. Men har du jobbet og tjent X antall kroner, er det klart dette kan ha vært i skoletiden. Det er det bare tidligere arbeidsgiver som vet stemmer eller ikke.

En annen mulighet, er å si at du har spilt i band og at deler av bandet ikke gikk i på skolen slik at øvelsene ble i skoletiden, evt. konserter. På den måten fremstår du som en person som har musikalske og kreative egenskaper.

Du kan også si at du har brukt mye tid å prøve å starte et foretak, f.eks en webside eller en enkel butikk, og at dette har gjort at mye av tiden har gått til noe selv studering av økonomi og andre ting.

Og slik kan det fortsette
Sitat av piuu
En annen mulighet, er å si at du har spilt i band og at deler av bandet ikke gikk i på skolen slik at øvelsene ble i skoletiden, evt. konserter. På den måten fremstår du som en person som har musikalske og kreative egenskaper.
Vis hele sitatet...
Ehm det der måvære den dummeste tingen du kunne sagt! Band i skoletiden? Vist du er så flink at du har et band som øver i skoletiden å du dropper skolen for å øve da kan du likegreit bare få deg platekontrakt,

Det jeg ville gjort var å forklare hvorfor du har så mye fravær. Ikke noe løgn osv. Så ville jeg spurt om di kunne gitt meg 1-3mnd prøvetid for da kan du vise dem at du er god nok for jobben, om du er det da
Tusen takk for mange gode tips. Legger merke til at det er mange som enten mangler leseforståelse, eller svarer på en tråd de burde overse.

Angående prøvetid - arbeidsgiveren har "nok" søkere, og de er ikke villig ta "sjanser".

Piuu er på riktig spor føler jeg, treffer bare ikke helt blink. Det jeg tror jeg leter etter er flere av de dere "aktiviterer forbundet med positive egenskaper"-aktige ting jeg kan forklare fraværet med.

volder, du må da vitterlig forstå at det er forskjell, vertfall i mine øyner, på å servere en hvit løyn, og å vri litt på sannheten. I praksis er det kanskje ikke det, men for meg er det det.
Fake tinnitus?

"AU! Det piper i øret!" Masse gyldig fravær, og det er en kronisk lidelse så du får faktisk fjernet end el fravær på papiret ditt.

Jeg har faktisk tinnitus og det gir meg masse fordeler.
Jeg tror jeg slenger inn et svar likevel, selv om jeg bare delvis svarer på det trådstarter spør om. Jeg har ingen gode råd om hvordan du kan bortforklare fraværet. Jeg gjennomfører jevnlig intervjuer ifm nyansettelser, riktignok ansetter jeg kun folk med mastergrad innenfor relevant fagområde, men tror jeg kan si en del om hvordan jeg tenker og kanskje hvordan arbeidsgivere tenker sånn generelt.

Først av alt: Lyver du og jeg avslører deg er du ferdig, end of discussion. Lukter jeg at jeg kanskje er i ferd med å bli lurt kommer jeg til å grille ekstra og i den grad det er mulig sjekker jeg opplysninger. Har man gjennomført en del intervjuer får man etter hvert en viss teft for å finne ting som ligger skjult og hvor folk pynter på sannheten, tro meg.

Du har fått mange helt usannsynlig dårlige råd i denne tråden. Jeg er ikke så interessert i hvorfor du var mye borte på ungdomsskolen, det kunne forresten aldri fallt meg inn å be om et ungdomsskolevitnemål uansett, men jeg er særdeles interessert i hvorvidt du kommer til å være mye borte i jobben jeg ansetter deg til. Men, har du sluntret unna på skolen er det en risiko for at du kommer til å gjøre det igjen, uansett hvor gode karakterer du har. Skylder du på en eller annen kronisk sykdom, vel, da er det vel en fair sjanse for at du kommer til å fortsette å være borte av samme grunn. Det samme gjelder en del av de andre unnskyldningene som har blitt foreslått her.

Det eneste som kunne fått meg til å vurdere å ansette en med ditt fraværsnivå (som er helt ekstremt i forhold til hva jeg normalt ser de gangene folk legger ved vgs-vitnemål) er at vedkommende legger seg fullstendig flat, innrømmer at man gjorde dårlige valg på den tiden og samtidig overbeviser meg om at han eller hun har vokst og at det ikke kommer til å gjenta seg. Med fravær på >30% skal det MYE til å overbevise meg, sorry. Dette er altså mitt beste råd; Legg deg flat og overbevis din potensielle arbeidsgiver om at du har skjerpet deg, betydelig. Dikting og å skylde på andre forhold kan fort gjøre det verre faktisk.

Lykke til!
Tusen takk sucellos. Flott å få innspill fra noen på andre siden av bordet. Flere greie poeng.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Ehm det der måvære den dummeste tingen du kunne sagt! Band i skoletiden? Vist du er så flink at du har et band som øver i skoletiden å du dropper skolen for å øve da kan du likegreit bare få deg platekontrakt
Vis hele sitatet...
Så hvis du har en mulig proffkarrie i fotball, er liksom godt bare slutte på skolen for du kan kanskje, bare kanskje, få deg en kontrakt? Samme gjelder for musikk, herrunder band. Å si at du spilte i et seriøst band med gode utsikter, betyr ikke at du faktisk får platekontrakt. Ikke med det første. Det kan også brukes til å si at en muligens har lyst til å studere musikk på høgskole.

Sitat av tøffel Vis innlegg
Det jeg ville gjort var å forklare hvorfor du har så mye fravær. Ikke noe løgn osv. Så ville jeg spurt om di kunne gitt meg 1-3mnd prøvetid for da kan du vise dem at du er god nok for jobben, om du er det da.
Vis hele sitatet...
La oss si at han har fravær på grunn av dataspilling. Så ville du bare ha vært ærlig? Og satset på at arbeidsgiver ville valg deg fremfor en som ikke hadde fravær, fordi arbeidsmarked preges jo av den konkurranse?
Scann vitnemålet. Endre 56 dager til 3. Print ut.
Sitat av piuu Vis innlegg
Så hvis du har en mulig proffkarrie i fotball, er liksom godt bare slutte på skolen for du kan kanskje, bare kanskje, få deg en kontrakt? Samme gjelder for musikk, herrunder band. Å si at du spilte i et seriøst band med gode utsikter, betyr ikke at du faktisk får platekontrakt. Ikke med det første. Det kan også brukes til å si at en muligens har lyst til å studere musikk på høgskole.



La oss si at han har fravær på grunn av dataspilling. Så ville du bare ha vært ærlig? Og satset på at arbeidsgiver ville valg deg fremfor en som ikke hadde fravær, fordi arbeidsmarked preges jo av den konkurranse?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde det helt likt selv.. Jeg hadde MASSE fravær å jeg var helt erlig når jeg skulle ha meg lærlingplass.. Du trenger bare å kunne snakke for deg....
Sitat av Geordie Vis innlegg
Scann vitnemålet. Endre 56 dager til 3. Print ut.
Vis hele sitatet...
En skikkelig smarting du. Dokumentfalsk gir et veldig bra inntrykk på arbeidsgiver, not.

Som de andre skriver så si sannheten, si at du var skolelei osv. Vis også til deltidsjobben du har hatt, med bare en fraværsdag. Få den jobben til å skrive ut en bekreftelse på dette til deg.

Uasnett hadde jeg nok reagert litt hvis en arbeidsgiver ba om å få se vitnemål fra u. skole og vgs. hvis jeg hadde hatt vitnemål fra universitet/ høyskole.
Hvis du har såpass gode karakterer men høyt fravær, så viser jo det at du kan det du skal, og kan forklare med at fraværet ble sånn fordi det faglige ikke var på et nivå som gjorde at du kunne få en utfordring på skolen, og dermed fikk lite motivasjon til å være på skolen.

Noe i den duren tror jeg kan være bra. Eller er jeg helt på bærtur?
Du kan jo alltids dra til en lege å fortelle at du er i følgende situasjon: du slet tidvis med migrene i de årene, og dette gikk utover skolegangen din. Du har nå vokst det av deg, og vil ikke ha problemer med det framover. Hvis du forklarer symptone du hadde ,og at du av sløvhet ikke fikk levert legeattest til skolen så de kunne godkjenne fraværet ditt, går det sikkert i orden.
Kanskje han burde være ærlig, men det er nok noe han overveier uten at må bli nevnt i annenhver post!
Vær ærlig. Om du klarer å skryte på deg en eller annen obskur årsak til fraværet uten å bli avslørt så vil det helt sikkert komme og bite deg i ræva på et senere tidspunkt. Sjeldent bra å begynne et ansettelsesforhold med en løgn eller halvsannhet som ligger og stinker.
Dersom man får nedsatt i orden, men det skyldes ikke fravær, altså man har 0 i fravær, men får allikevel nedsatt i orden, pga man kom for seint til skolen 8-9 ganger og fikk anmerking. Teller det positivt for en arbeidsgiver? Tenkte de bare så på fravær
Sist endret av jokke2; 11. november 2008 kl. 01:24.
Du kan ha så lite fravær og så gode karakterer du vil.
Det eneste som teller er bekjentskap i 80% av jobbene i industrien.

Har altfor mange venner som skal begynne i diverse små og mellomstore elektrikerbedrifter, de har ekstra utdanning osv. Men hvem får jobben? Jo sønnen til en som arbeider der ifra før.

Hvis man går for en jobb etter universitetsutdannelse, foreksempel en bachelor så gir 95% av arbeidsgiverene en god faen i fravær i nyere historie eller hva det enn er.
Det som teller er om du kjenner noen.

Derfor anbefaler jeg å få en deltidsjobb i et firma der man vil jobbe etter endt studie.
Sist endret av HStern; 11. november 2008 kl. 02:48.
[/QUOTE Om du er kalt inn til intervju har du sikkert kvaliteter som overgår din mangel på personlige innsikt i 13-18års alderen. Lykke til[/quote]
den likte jeg og den kan og gå, er jo slik at i den alderen er ikke skole så veldig morskjomt. har selv blitt spurt om mitt fra vær, jeg sa det rett ut, jeg var lei skolen, og ser på jobb som mye mere seriøst, osv
Sist endret av turboseng; 11. november 2008 kl. 02:53.
Holder vel med å si at du rett og slett var too cool for school :P

du kunne jo bedt om å få en attest fra den forrige jobben å henvise til 0 fravær der. Vil tro det settes høyere enn skole anyway
piuu: Hadde jeg vært arbeidsgiver ville jeg vært skeptisk til personen som kom med så mye fravær og de argumentene. Spillt i band? Javel, så noen dager på jobben kommer han ikke da for det er band øvelse. De andre i bandet jobber neppe i samme bransje som ham.

Selvstudering og "andre ting". Høres ikke akkurat bra ut, og du har ingen dokumentasjon e.l. på det.

Til trådstarter: Jeg tror du kommer best ut ved å bare være ærlig og forklare situasjonen slik den faktisk var da du gikk på ung./vgs.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Av 3 år på vgs. har du vært borte i 1 år. Bortforklarer du det, bør det være en annsettelsesgrunn i seg selv.

a) Fake legeattest på en bilulykke eller noe, kameraten din døde, du var mye på sykehus, men klarte fordet å opprettholde karakterene. Få attest på jobben som viser ~0 fravær for å vise at du er frisk nå. Blir jo selfølgelig å ta en sjans, men kan bare gå to veier.

b) Si du var skolelei og angrer mye på dette i ettertid. Og har fått svi for dette på universitetet. Attesten fra forrige jobben er golden her også, den viser jo at du fungerer i jobb.
Sitat av Maddy Vis innlegg
Av 3 år på vgs. har du vært borte i 1 år. Bortforklarer du det, bør det være en annsettelsesgrunn i seg selv.

a) Fake legeattest på en bilulykke eller noe, kameraten din døde, du var mye på sykehus, men klarte fordet å opprettholde karakterene. Få attest på jobben som viser ~0 fravær for å vise at du er frisk nå. Blir jo selfølgelig å ta en sjans, men kan bare gå to veier.

b) Si du var skolelei og angrer mye på dette i ettertid. Og har fått svi for dette på universitetet. Attesten fra forrige jobben er golden her også, den viser jo at du fungerer i jobb.
Vis hele sitatet...
Fake legeattest... neppe.
Ville nok heller gå for alternativ b), hvis dette er slik situasjonen var/er.
Ærlighet varer lengst!
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Fake legeattest... neppe.
Ville nok heller gå for alternativ b), hvis dette er slik situasjonen var/er.
Ærlighet varer lengst!
Vis hele sitatet...
seff, men er du kald nok.. hvem ringer legen din og sjekker attesten liksom? Ikke uten mistanke. (og for å sikre deg ekstra, kan du gi nummeret til en venn som utgir seg for å være lege )

Og blir du tatt.. jepp, da får du ikke jobben. Vil tro det er vanskelig å bli straffa for noe sånt.
Maddy... Legen skriver ikke ut attest 1-2år etter at du var syk.
Så hvor skal han skaffe seg denne legeattesten?
Enkelt å greit, si du er skole lei og vil ut i arbeidslivet. Bevis for dem at du kan (gjerne si du kan gå noen uker/mndr i praksis).

Det gjor jeg, å her sitter jeg med læreplass som mediegrafiker (og produsent for live sendinger, jihaa! Og stortrives på jobb! )
Seriøst, alt ettersom hva du jobber med; vil arbeidsgiveren din se på visse ting.
Fravær er viktig hos de aller fleste - hvorfor? Fordi ingen vil ha en som alltid kommer sent og skipper arbeidsdager.

Derfor er min løsning er følgende: Du spørr om en prøvetidsstilling, og sier at du kan bevise at du kommer til å ha minimalt fravær. Deretter får du en attest fra tidligere arbeidsgiver som backer opp historien din med at du ikke har skulket en eneste jobbdag. På den måten trur jeg du skal klare å sette fraværet ditt i et bedre lys. Si at du var dritt lei skole, og ville ut i arbeid - som er mye mer motiverende.

Prøve å juge om fraværet med deprisjon eller whatever vil aldri kommet frem på en positiv måte.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Maddy... Legen skriver ikke ut attest 1-2år etter at du var syk.
Så hvor skal han skaffe seg denne legeattesten?
Vis hele sitatet...
Siden hele greia er fake, kan du like så godt fake datoen også.
Ta med vitnemål som du har kopiert opp selv. Fiks litt på fraværet, Men ha litt fravær sånn at det ikkje blir mistenkelig. Det funker. Dei spør aldrig etter orginalene. ihvertfall ikkje innen elektro:-)

Eg fikset fra 28 dager 17 timer til 8 dagerog 7 timer.
Bedre enn å sitte å prøve å forklare fravær, da får du ikke jobben