Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 8554
Nå begynner det å nærme seg til jul.. Stresset holder på å ta meg allerede :-)

Samme hvert år - Hva i helv... skal man gi til foreldre som har alt??
Sikkert ikke eneste som har dette dilemmaet så tenkte vi kunne poste ideer.

Sier folk? Noen som har noen gode ideer?
Mine go-to's:
-Gavekort på restaurant
-Konsert/show-billetter
-Kunst
-Geit til en eller annen familie i Afrika
-Alkohol
Fjernadopter en elefant
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Fjernadopter en elefant
Vis hele sitatet...
Lo godt av denne.. Hehe :-)
Her bør du gi en gave som ikke fokuserer på økonomisk verdi. Du kan for eksempel lage noe for foreldrene dine, eller rigge istand for en opplevelse eller en aktivitet som de ellers ikke ville tatt initiativ til selv som du tror de ville ha likt. På sistnevnte kan jo du også være med eller så kan du knytte dem sammen slik at de får tid til hverandre og får en god opplevelse sammen. Det er åpene tips, men når det kommer til konkrete forslag så blir det vanskelig uten å kjenne foreldrene dine.
En kurv med smakfulle delikatesser av ymse slag samt en grei ladning med cannabis og nødvendig brukerutstyr?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Kinesisk testet og sølvtøy om de er litt oppi åra.

Eller en ferie/reise.

Eller bruk litt tid med kjæresten, så kan du gratulere foreldrene dine om at de snart skal bli besteforeldre
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Støtter alkohol, lander alltid på en god vin eller whisky om jeg er usikker på gave
Sitat av Carmex Vis innlegg
Støtter alkohol, lander alltid på en god vin eller whisky om jeg er usikker på gave
Vis hele sitatet...
Det jeg også har havnet på de siste 15 årene, men forbruket er ikke i nærheten av innkjøpene og barskapet er blitt overfullt med årene.
Kjøp noe morsomt, enkelt og personlig. Et kort, noe fra myemorro butikken, noe som er personlig istedenfor å bruke så mye penger.

Faren min tjener rundt 2 mill årlig, og vi har aldri hatt dyre gaver til hverandre. Maks noen hundre kr både til og fra foreldre, og maks en tusenlapp på bursdager. Ikke vær så materialistisk, tror dem blir mer fornøyde med noen tøfler det står 'verdens beste pappa' på feks
Pleier å finne noen bøker jeg selv synes virker interessante på f.eks. Tronsmo eller bruktbutikker. Ikke den syttifjerde boka til Jo Nesbø liksom, men bøker om f.eks. land som ikke eksisterer lenger, ekstremt fjerntliggende øyer, oppfinnelser som ikke forandret verden eller bare bilder av Norge for hundre år siden. Føler det er større sjanse for at mottaker liker det, enn å kjøpe ren skjønnlitteratur.
Kjøp et sverd
Kan jo få noen til å male ett portrett av deg selv, eventuelt ett portrett av foreldrene dine eller hele familien. Kan hende det er litt liten tid igjen, men det er nok en mulighet. Legg ut en post her: https://www.reddit.com/r/artcommissions/ og fortell hva du skal ha, så vil mange ta kontakt. De som er seriøse vil vise deg referanser og du kan velge den du syns er best, deretter blir dere enig om pris.

Har gjort dette en gang og er veldig fornøyd, betalte i 3 omganger, hvor hun viste meg resultatet i begynnelsen/midten/slutten og jeg betalte via paypal vis jeg var fornøyd. Fikk tilsendt portrettet etter et par mnd etter jeg laget posten på reddit.

Veldig greit og enkelt, men sjekk referanser og sørg for å få noen til å male som kan portretter av mennesker!
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Foreldrene mine ønsker seg urovekkende nok snille barn, hver jul. Klarer selv ikke se forbedringspotensiale..

Pappa får årlig et slips, en skjorte og den deodoranten han har brukt i 20 år.
Mor får vel egentlig det jeg finner av interesse. Lys, ymse interiør, puter et cetera. Smellen var 2016 når det ble nye batterier fra shell.
Sitat av Hydra Vis innlegg
..
Smellen var 2016 når det ble nye batterier fra shell.
Vis hele sitatet...
Da må du jo følge opp med noe elektrisk hvor batterier ikke følger med!
Sist endret av random42099; 6. oktober 2018 kl. 01:21.
Sitat av Hydra Vis innlegg
Foreldrene mine ønsker seg urovekkende nok snille barn, hver jul. Klarer selv ikke se forbedringspotensiale..

Pappa får årlig et slips, en skjorte og den deodoranten han har brukt i 20 år.
Mor får vel egentlig det jeg finner av interesse. Lys, ymse interiør, puter et cetera. Smellen var 2016 når det ble nye batterier fra shell.
Vis hele sitatet...
Er småfull, så leste først 'Paracet'. Tenkte; Perfekt idé til mutter óg!
Sist endret av børre; 6. oktober 2018 kl. 02:13.
Jeg også har lurt på dette, og det beste er jo å gi ting som man kan få bruk for. Matvarer som spekemat, vin og brennevin er jo en slager, parfyme og klær. Ellers så har jeg også foreldre som har absolutt alt, mye mer penger enn meg. Sist år så skeia jeg heilt å gidde meg faen, gidde fadern en nasehårtrimmer, julestresset tok meg... :P Ser fram til fornuftige forslag her, gjerne litt finere ting.
Hvis dere er flere søsken så går det an å bestille halskjede i sølv med barnas navn på (eller barnebarn). Det blir nok hvertfall mor glad for!!

Til faren din så kan du kanskje kjøpe et vin/whiskey glass med initialene hans på?

Eller som tidligere nevnt, gavekort på en fancy resturant?

Knivsett går også an å kjøpe til de begge!
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Til faren din så kan du kanskje kjøpe et vin/whiskey glass med initialene hans på?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til whiskyglass, kan en aldri slå feil med et Glencairn-glass eller seks i krystall. Flotte glass som jeg har erfart brukes som nosing/tasting-glass hos flere destillerier (Samtlige jeg besøkte på Islay og i the Highlands brukte i alle fall Glencairn). Selv har jeg 3 stk gravert med hhv. Lagavulin, Caol Ila og Blair Athol på selve glassene. Flotte glass som er gode å ta en kose-whisky av.

Dersom en skal gjøre dem personlige, kan jeg nevne at getpersonal.no fører disse med gravering. Prisen er så som så, men de leverte gode varer da en kompis bestilte graverte Glencairn-glass derfra.
Pappeske fylt med kaffe, kjeks, lys, sjokolade, shampoo/såpe, vin, div mat å slike ting. Foreldre setter ofte stor pris på gaver som er nyttig, så hvorfor ikke gi litt av alt?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Støtter alkohol, lander alltid på en god vin eller whisky om jeg er usikker på gave
Vis hele sitatet...
men hva om TS sine foreldre er hardcore muslimer som følger sharia loven?
eller hmmm kanskje de ikke hadde feira jul da...
Sist endret av Maxinbror; 7. oktober 2018 kl. 15:26.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
men hva om TS sine foreldre er hardcore muslimer som følger sharia loven?
eller hmmm kanskje de ikke hadde feira jul da...
Vis hele sitatet...
Er en flaske med et eller annet jeg har gitt de siste 15 årene, men tenkte at i år skulle finne på noe annet.
Foreldrene mine er ikke avholdsmenn men barskapet slår snart sprekker da inntaket ikke er i nærheten av hva de får av flasker i løpet av året.
Det er ikke vits i å bruke penger på foreldre. De har sannsynligvis bedre råd enn deg og det er ikke noe du kan gi dem som de ikke kan kjøpe selv.

Forslag: lag et lite hefte med noen ulike billetter som kan løses inn mot din hjelp. F.eks. plenklipping, smømåking, lage og servere middag, vaske badet, kjøre dem til flyplassen klokka 3 om natta eller hva du nå ser for deg at du kan gjøre for dem.

Skal du kjøpe noe så kjøp noe de kan spise eller drikke. Det hoper seg opp med pynt og dill med årene, de trenger sikkert ikke mer. Et fenalår er en flott gave, men mulig det er litt dyrere enn du hadde tenkt deg.
Sist endret av Susa; 7. oktober 2018 kl. 16:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Er en flaske med et eller annet jeg har gitt de siste 15 årene, men tenkte at i år skulle finne på noe annet.
Foreldrene mine er ikke avholdsmenn men barskapet slår snart sprekker da inntaket ikke er i nærheten av hva de får av flasker i løpet av året.
Vis hele sitatet...

Du får sette av litt ekstra tid når du er på besøk slik at dere kan ta et glass eller to sammen da vet du. Da får jo flaskegaven dobbel verdi. Både i gave i ordinær forstand og at de får tilbrakt kvalitetstid med avkommet. Trenger jo ikke kulminere i et fyllakalas. Dere kan lage noe godt å spise sammen, ta et glass vin til maten og avslutte med en flytende dessert.
* Guidet tur på via ferrata, bre, etc.
* Scanne alle fotoalbumene deres og ta backup i skyen
* Kunst, gjerne selvlaget eller laget på bestilling
Hjemmelaget likør
Et abonnement på Vi Menn eller annet kult blad! Gaven varer lenge og flere kan dele på det. Hva med Norsk Motorveteran?
Storm glass og en smart herb garden blir julegavene til mor i år.
En kurv med litt snacks er alltid kjekt. Type flaske rødt/ hvitt/ annet, en spekepølse eller tre, pose Twist, noe ånkose seg med på kvelden.

Tøfler/ badekåpe er også en fin idé, trenger ikke være dyre greiene. Mange setter også pris på fine bilder av eventuelle barnebarn/ familiebilder.
Sist endret av tommen82; 9. oktober 2018 kl. 15:52.
- Spakveld med feks nakke og hodebunnsmassasje
- Superfoods for mer energi i hverdagen
- Kit for å dyrke champinjong eller østerssopp på kjøkkenbenken
- Spesiallagede kniver hvis de er friluftsmennesker
- Kalender for 2019 med yndlings artist/kunstner
- Gavekort på klatring med deg eller søskna
- Digitalt julekort med hilsner fra nære og fjerne
- Lag en totempæle eller tryllestav og inngraver navnene deres i runer

Hjemmelagede gaver er alltid fint å få hvor tiden man har lagt inn i gaven kanskje er det som betyr mest: for eksempel surkål, likør, gløgg, syltetøy eller marmelade, fermenterte grønnsaker, kryddersalt, tacokrydder, koppsskrubb med kaffegrut, sjokolade, sennep, fermentert ketchup, brente mandler, karameller
Gi en time hos advokat til utferdigelse av testamente
- Numerologisk analyse
- Astrologisk analyse
Bdsm utstyr!
Se på Coolstuff om de har noe gøyalt.