Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1163
Hei.

Min samboer og jeg er i en kinkig situasjon. Hun har nemlig ikke fått utbetalt sykepenger fra NAV grunnet mangelfull informasjon om inntektstall som skulle vært sendt inn av arbeidsgiveren hennes.

Dermed har ikke hun i skrivende stund fått utbetalt to månedslønninger. Og det er selvfølgelig ikke holdbart. Jeg er ikke kjent med regelverket, men burde ikke det være slik at arbeidsgiveren i det aller minste utbetaler lønn til henne, om bedriften så må ta opp et lån, for så å få igjen penger fra NAV? Jeg ser personlig for meg at dette må være et krav det må gå an å følge opp og eventuelt ta videre om arbeidsgiveren ikke kan bistå.

NAV har, etter hva jeg har forstått, sagt at arbeidsgiveren må utbetale lønn og deretter få igjen av dem. Men de kan visstnok ikke legge press på bedriften om å gjøre dette.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller kan komme med råd?

Tusen hjertelig takk på forhånd!
Er vel valgfritt av arb.giver om de vil lønne og bedriften får penger av nav.

Eller om den sykmldt får penger direkte fra nav.


Men dog dårlig at ikke arb.giver har sendt inn det de skal da. Hadde forlangt lønn fra firma. Evt kontaktet fagforening om det er en mulighet.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Er vel valgfritt av arb.giver om de vil lønne og bedriften får penger av nav.

Eller om den sykmldt får penger direkte fra nav.
Vis hele sitatet...
Nesten ingen arbeidsgivere tør å forskuttere for sykepenger da arbeidsgiveren ikke vet om du har rett på dette. Har du ikke har rett på sykepenger får de ikke pengene tilbake av NAV og må prøve å få de tilbake av den ansatte.

Kan dette være en sak for Arbeidstilsynet? De har en del info på https://www.arbeidstilsynet.no/
Sist endret av Kongen; 27. september 2018 kl. 00:56.
Send inn lønnslipp til nav. Det skal holde. Ring nav å spør
Kontakt firma, be de sende inn all dokumentasjon ASAP om de ikke vil dekke sykepenger NO.
Skjer det ikke innen 1-3 virkedager kontakter du fagforeningen og da forklarer du hele situasjonen.

Da blir det fart på de fleste. Måtte selv gjøre det sånn som det her når arbeidsgiver ga feil informasjon til NAV om mitt arbeidsforhold som gjorde at NAV mente jeg var skyldig 160.000 kr. Dette tviholdt arbeidsgiver på i 4 mnd før jeg truet med sak og åpenhet i alle dokumenter med arbeidsgiver.
Da fikk jeg riktig dokumentasjon og ekstra utbetalt for tort og svie da jeg gikk uten lønn i 4 mnd og ALT av regninger gikk til inkasso og namsmann.