Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1726
Skal ta master til høsten og jeg vurderer mellom UiA og USN. Jeg har også søkt NMBU, UiB og NTNU, men vurderer ikke disse som like fristende! La oss ta utgangspunkt i at jeg skulle på studieplass ved alle disse skolene:

Hva burde jeg ta stilling til og tenke på?
Dette er første gang jeg skal studere borte fra hjembyen, og flytte som sådan.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Som en god start kan du fortelle oss hva du har tenkt å studere!
Uten dette tror jeg det eneste vi kan svare på er skolens beliggenhet og hva de serverer i kantina på fredagene! :-)
Med brede pennestrøk så er vel de masterprogrammene som overlapper innenfor sykepleie, pedagogikk, økonomi og realfag. Innenfor realfag og økonomi så er inntrykket mitt at UiA tilbyr noe større tyngde enn USN. Videre, uavhengig av det faglige så er både Kristiansand og Grimstad å foretrekke som studentbyer, i sammenligning med de avdelingene USN har i Vestfold og Buskerud. Jeg har vel og merke hørt bra ting om Bø.

Flytter man til en ny by uten å kjenne mange så er størrelse og konsentrasjon av studenter viktig. Det samme er studentkultur, men det henger ofte sammen med de to førstnevnte. Når man starter på en master så er det ingen fadderuke, så noe avhengig av klassemiljø så kan du se deg nødt til å ta del i studentforeninger for å lage sosialt nettverk. Sjekk ut hva som tilbys av foreninger der du vurdere å starte.

Lyst å bo i kollektiv? Du er minst 21 år gammel, så dette er noe du må tenke på. I Kristiansand, Bergen og Trondheim så er det vanskelig å få tak i bolig gjennom studentskipnadene, og det å leie en toroms alene er DYRT. Så hvis du ønsker å bo alene så kan et av de mindre studiestedene være økonomisk beleilig.
Sist endret av omba; 13. juni 2018 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
UiA (Kristiansand) har flere fordeler. Hovedfordelene med UiA Kristiansand slik jeg ser det er at universitetet har et skikkelig campus med tilhørende miljø, og byen er mindre og mer kompakt; du kan gå og sykle over alt. Universitetet er ellers ganske nytt, på godt og vondt, og administrasjonen er helt superb - virkelig top notch, mye bedre enn mange ande. Universitetet har godt rykte lokalt, og samarbeider tett med næringslivet, noe som bla. gjør det mye lettere enn mange andre steder å få relevante deltidsjobber (og sommerjobber om du gidder).

Har aldri studert ved USN, men gjetter det fort blir mye det samme; campus, liten by, kompakt osv. Så sammenlignet med USN vil jeg si det viktigste kanskje flyplass. Avhengig av hvor hjemstedet ditt er, er det sykt deilig å kunne hive seg på flyet og være tilbake på no-time. Det er også veldig greit å kunne ta spontanturer, og ha tilgang til det store utland, om det skulle friste. I samme åndedrag her kan det jo også nevnes at Kristiansand også har danskebåten (jevnlig utdeling av gratis studentbilletter), noe som betyr billig kjøtt, tobakk, og sprit.
kjedelig streiting
Sitat av omba Vis innlegg
Når man starter på en master så er det ingen fadderuke, så noe avhengig av klassemiljø så kan du se deg nødt til å ta del i studentforeninger for å lage sosialt nettverk. Sjekk ut hva som tilbys av foreninger der du vurdere å starte.
Vis hele sitatet...
Det varierer vel litt. Ved USN der jeg studerte var det fadderuke også for mastere. Kanskje litt mer begrensa med fadder men.
Takk for gode svar omba og nikita Til info er det en master i siv. øk jeg skal ta.
NTNU er ikke er dumt valg. Etter at sivøk i trondheim ble en del av NTNU har snittet økt betydelig, og er nå den skolen med nest høyest opptakskrav på bachelor i Norge. Det er også en veldig fin studentby. Det var også økad studenter fra NTNU som vant fjorårets "NM i økonomi".