Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3801
Hei. Jeg er ein gutt på 15 år og snuser og har gjort i nesten ett år. Dem har tatt meg i og snuse enn gang elle to. Men jeg vil at di ska skjønne at snusing er noe jeg vil fortsette med. jeg har blitt tatt for hasj. Xanor. Og mye forskjelligt. Har gjort innbrudd og blitt tatt. Jeg går på urinprøver. Og jeg må ha noe og kose meg med. det vil dem rett og slett ikke finne seg i. Jeg har røykt før og dem har tatt meg mange ganger. Jeg vil heller snuse for jeg foretrekker det. Men hvordan skal jeg få foreldrene mine til og la meg snuse. Noen som har erfaring med dette?
Du kan jo argumentere med at det hjelper med å holde deg borte fra andre stoffer, men da må du jo holde deg til "bare" snus og da. Muligens vil de se det som en "pest eller kolera" situasjon, men med det "vanlige" synet foreldre har på alle former for knark, så burde situasjonen heller bli "influensa eller AIDS".

Har prøvd den kampen selv (var 15 når jeg begynte med snus), og måtte kjempe fram til jeg ble 17 før de ga seg. Desverre er du fortsatt så ung at jeg vil si folk flest ser det som drøyt uansett, enten det er snus eller hasj du driver med.

Det jeg uansett vil anbefale deg, er å oppsøke fastlegen/psykolog. At du føler på et behov for å ha noe "å kose deg med", vitner for meg om at du har mye å stri med om dagen. Bare det å snakke med noen kan hjelpe en del.
Skjerp deg og følg reglene dine foreldre har frem til du er myndig eller flytter for deg selv.
Det er faktisk dine foreldre som bestemmer over deg til du er myndig.
Du er 15 år gammel og har allerede ødelagt så mye av fremtiden din... Det er bare skuffende for alt og alle, men det virker ikke helt som du forstår dette selv.

De har tatt deg i å snuse 1 eller 2 ganger?
Du husker ikke om de har konfrontert deg 1 gang eller 2 ganger?

Vær glad de ikke har sendt deg på lukket institusjon eller har kastet deg ut du!
Tror det skal holde mye mer en at du skal få lov til å ruse deg og gjøre så mye faenskap.
Sist endret av Soletti; 9. juni 2018 kl. 22:04.
Svært enig med Chillipølse over her. Det beste du kan gjøre er å prøve å få hjelp, slik at du ikke må ha noe å "kose deg med". Sporet du er på vei inn mot er på ingen måte bra. Jeg kasta selv vekk min ungdomstid på gaming, og angrer fælt den dag i dag på at jeg aldri hørte på foresatte. Havner du inn i rus og kriminalitet er det jo bare 100 ganger værre enn det jeg drev på med, og så mye vanskeligere å komme seg ut av.

Men ja, det er jo ikke akkurat noe magisk triks du kan bruke for at foreldrene dine skal gi deg lov til å snuse. Enten må du klare å argumentere så godt for din sak at de lar deg få lov, eller så må du gjøre det uten lov. Jeg vet ikke om noen som har fått lov til å snuse når de var 15, men vi begynte når vi var 13-14 og de fleste holder på enda, 10+ år senere. Tror ingen er glad for at de begynte, og ingen synes det er verdt det, men det er ikke lett å slutte når man har holdt på så lenge.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare forstett å snus uten at de vet det, er ikke vits å prøve å få de til å forstå. Du er 15 år, - hjerneskadet. Snus videre undercover, drop xanaxen og hasjen, hvis ikke blir du en typsik narkoman innen du er 20 år
Anonym bruker
"Sprudlende Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
15 år og snuser ..Røyker hasj og knasker Xanor... du er på en livsfarlig sti og om du ikke innser det så har du ett gigantisk problem som nok vil ødelegge ditt liv.. Søk hjelp! - Det er ikke værre enn å fortelle fastlegen sannheten, så vil han nok vite råd.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå skal ikke jeg gi deg moralpreken eller leke moren din - men du er 15 år og har blitt tatt for innbrudd, hasjrøyking, og poppet piller? Det her høres ut som en negativ retning.

OT: Snus når du er hjemme alene/ute. Gjøm snusboksen. Det de ikke vet har de ikke vondt av
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skjønner alle må ha noe å kose seg med, også enig i at snus er relativt bedre enn røyk. Foreldrene dine bekymrer seg konstant vil jeg tro, og er sikkert møkklei av hvordan du holder på. Du tar tabletter, røyker tjall, å mater din uutviklede hjerne med gift. Får ikke sagt hvor jævla toxic dette er mot en 15år gammel hjerne. Du burde heller bruke tiden din på å gjennoppbygge tillitt til mor og far. Beklager hvis du ikke tåler å høre sannheten, pass på deg selv! Du er bare 15år å tror du vet alt, som meg selv i 15år alderen. Det visste at jeg hadde ikke PEILING på noe what so ever. Er 28
Synes alle som kommer med "skjerp deg" prekener her kan skjerpe seg selv. Sier ikke at dere tar feil, men det er langt ifra konsktruktivt. Hvordan hadde du selv reagert på slik tilsnakk når du var 15? Og ikke kom med no "jeg hadde hørt på det" piss, det hadde/gjorde du ikke.

Hva som er greia til TS vet vi ingenting om, annet en at han er i konflikt med foreldrene sine fordi han vil snuse, og at han har et behov for å "kose seg".

Det interessante her er hvorfor Jeppe drikker. Ikke at det er dumt at han gjør det.
Om jeg hadde blitt tatt for de samme tingene som denne karn på den alderen, så hadde jeg faktisk hørt på det.
Det var nemlig det jeg gjorde også.
For deg er det kanskje noe piss, men det er sannhet.


Regner med at fordi han er i den alderen hvor det er "kult" å gjøre slike ting, thats it.
Hva skal de gjøre om de ser deg med snusen? Åpenbart at du ikke bryr deg uansett, ikke bekymre deg så mye for å bli tatt med snusen og heller fokuser på å holde hasj og xanor skjult.

ps: Virker som en tullepost
Snusen er ubetydelig i mine øyner. Snus i bøtter og spann. Bare plis ikke begynn med narkotika du ødelegger andres og ditt eget liv!!!!
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Synes alle som kommer med "skjerp deg" prekener her kan skjerpe seg selv. Sier ikke at dere tar feil, men det er langt ifra konsktruktivt. Hvordan hadde du selv reagert på slik tilsnakk når du var 15? Og ikke kom med no "jeg hadde hørt på det" piss, det hadde/gjorde du ikke.
Vis hele sitatet...
Når man er midt i hardeste pubertetskula kan foreldre absolutt ingenting. Det du vil, vil du - og foreldrene dine suger ballesekk uansett hva de sier og mener. Det at noen randoms på norges største forum for hobbynarkomane gir en heads-up er kanskje ingen dum ting.

Anyhow, TS, slutt å diskuter deg frem til å legge en snusbleie under leppa. At foreldrene dine prøver å ha grenser for deg er heller ikke dumt. Hvis du er såpass idiot at du ikke selv ser at innbrudd, xans og weed i en alder av 15 er galt, burde de imo. vært enda hardere.

Snus i skjul, whatever, men legg pillene og innbruddene på hylla mens du fremdeles har muligheten til å slippe å skrive på facebooken din at den eneste utdannelsen du har (og vil få) er "livets harde skole".
Sist endret av Hydra; 10. juni 2018 kl. 01:13.
Vel, jeg glemmer stadig at vi alle er forskjellige, så hva som funker her, funker nødvendigvis ikke der.

Like vel synes jeg forsiktighet bør vises med å være så direkte som dere er.
En del tåler nok å høre at det de driver med er idioti og lar det være med det. Andre igjen er såppas skjøre fra før, at det A, er med på å fylle opp et beger som allerede har mye i seg, eller B, er dråpen som får det til å renne over.

Igjen vender vi tilbake til spørsmålet "Hvorfor drikker jeppe?". Er det fordi han simpelthen synes det er kult å drikke? Eller er det fordi Jeppe sliter med selvmordstanker og drikker for å unslippe disse?

Jeg synes vi her vet for lite om Jeppe til å gjøre noe annet en å råde han til å oppsøke hjelp. Så får noen med litt mer kyndighet vurdere hva som er riktig å gjøre.

(se metaforene i det jeg skriver, det er ikke svart/hvitt)
Sist endret av Chillipølse; 10. juni 2018 kl. 05:07.
Uansett hvilket grunnlag "Jeppe" har for å drikke, så betyr ikke det at han må være totalt rasshøl mot foreldrene sine gjør det vel?
Så lenge "Jeppe" bor med sin mor og/eller far så burde han følge de reglene og grensene de setter, spesielt når det har gått så langt som det har gjort.
De fleste ville fått store konsekvenser i samme alder, TS er heldig og det virker ikke som han har fått et lite smekk på fingeren engang.
Tenk om foreldrene dine visste at du holdt på sånn i samme alder, hadde de vært like likegyldige?

Joda, vi vet kanskje for lite om TS, men har egentlig det noe å si?
Han sier jo at han trenger noe "å kose seg med" ikke at det er pga selvmord, depresjoner eller what ever det måtte være.
Om han knasker piller, røyker hasj, snuser og røyker sigg og samtidig gjør innbrudd (+ en haug med annet som sikkert ikke er nevnt) i en alder av 15 så burde det vel kanskje også ha lyst opp en liten lampe, uansett hva slags måte folk velger å skrive til han på.

Jeg VET at ungdom flest driter i hva som blir sagt eller skrevet, akkurat slik som Hydra skriver.
Fordi i den alderen er man bare slik, alle tar feil og du selv har rett. Uansett hva det måtte gjelde.
Den eneste måten å få noe inn i skallen på, er som regel da å få krasse ord mot seg slik at man kanskje forstår alvoret litt bedre.

Det er vel kanskje bedre at vi oppmuntrer til hvordan han skal ødelegge livet sitt og bryte loven en det å forklare at livet hans kommer til å bli ødelagt om han fortsetter slik?
Hvor gøy er det når du som 15 åring sitter i et familieselskap hvor alle vet at du ruser deg på både det ene og det andre?
Hvordan tror du foreldrene har det?
Hvordan tror du resten av familien har det?

Jeg tror og er ganske sikker på at de har det helt forjævelig og egentlig ikke vet hva de skal gjøre.
For å repetere meg selv: Her vet vi for lite om hvorfor Jeppe drikker. For alt vi vet er foreldrene hans alkiser/noen "rasshøl" selv. Det finnes tro det eller ei foreldre i dette landet, som ikke burde hatt barn. Sier IKKE at det er tilfellet her.
Oppfordrer KUN til å tenke seg om.

Jeg benekter ikke at en ørefik kan være kuren her, men jeg synes det er risikosport å fike til noen du ikke vet hvem er.

Som jeg skriver, tror jeg det beste er at vi oppfordrer han til å ta kontakt med noen som har mulighet til å sette seg inn i situasjonen, og derfra vurdere hva som er riktig å gjøre.

De to siste spørsmålene dine, vet vi for lite til å svare på rett og slett.
Sist endret av Chillipølse; 10. juni 2018 kl. 13:55.
Veldig enige i det de andre sier her. Jeg har også gjort mange dumme valg jeg angrer mye på blant annet dumme valg, vold, rus og hærverk. Er du på urinprøver og greier å holde deg unna andre stoffer? Kjempe bra! Forsett og kjemp og ikke gi opp, du kan eventuelt ta en lang pause etter pissings og se hvor virkelig deilig det er å opplive livet uten rusmidler. Skjønner følelsen av der du sier du må ha noe å kose deg, men her er ett spørsmål- Hvis du har greid å stoppe med både hasj og xanor, hvorfor stopper du ikke også uvane som snusing? Snusing blir fort dyrt når man bruker alle penga sine på det og tiden sin på å stresse på det. Husk jeg gir deg bare tips og erfaringer jeg har selv opplevd! Du har din fri vilje til å gjøre hva du enn ønsker, men det hadde vært bra om du også hadde greit å slutte å snuset for helsen din. Du sparer deg selv mye aggresjon, og prøv å heng med gode venner som ikke driver med snus Ha en god dag videre
Sitat av Chillipølse Vis innlegg

De to siste spørsmålene dine, vet vi for lite til å svare på rett og slett.
Vis hele sitatet...
Ifølge deg vet vi for lite til å svare han på noe som helst.

Jeg spør hvordan DU TROR de har det, ikke om du VET hvordan du har det.
Det er en ganske stor forskjell akkurat der.
Igjen så må jeg nevne at TS skriver at "det kun er til kos"
Det er kanskje noe du burde se istedenfor å prøve å legge til andre randome grunner som ikke engang er nevnt i det hele tatt.

"Jeppe" kan dra til gokk med seg, han har ingenting med saken å gjøre.
Sitat av Paracet500mg Vis innlegg
Men hvordan skal jeg få foreldrene mine til og la meg snuse?
Vis hele sitatet...
Det første du må gjøre er å finne ut hvilke argumenter du kan ta i bruk for å få dem til å la deg snuse. Prøv å finn vitenskapelige og journalistiske artikler som ufarligjør snusing, gjerne betalt forskning, så lenge det ser legit ut. Finn de som sammenligner snus med røyk osv.

Hold deg rolig og saklig når du diskuterer dette med dine foreldre, dette styrker etosen din. Be dine foreldre om begrunnelse for deres standpunkt og lytt nøye til hva de sier, deretter kan du prøve å lete etter argumentative fallgruver du kan utnytte.

Forberedelser er nøkkelen. Spar penger til, eller ønsk deg literatur angående retorikk og argumentasjonsteknikker til bursdagen din. Få på plass den teoretiske bakgrunnen, studer praktiske eksempler og praktiser de retoriske verktøyene helt til du føler deg som en politiker. Hold deg fokusert, tro på deg selv og aldri gi opp, så maksimerer du sjansene dine for å få lov til å snuse.
Sist endret av Juicekongen; 11. juni 2018 kl. 03:11.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du burde få hjelp da du kanskje trenger noen å snakke med, ellers kan du prøve å forklare foreldrene dine at du har det vanskelig og at snus hjelper deg å holde deg unna andre ting (forutsatt at du holder deg unna alt annet), det hjelper ikke å være utagerende og krangle, da blir det ofte møtt med enda strengere grenser. Få ordne på livet ditt, det er alt for tidlig å havne på skråplanet i en alder av 15 år og tro meg, du vil angre senere
Foreldrene dine skal ikke la deg snuse, det er nemlig jobben deres. Jobben din som pubertal rebell er å skjule snusingen fra foreldrene dine. Sånn har ungdom landet rundt holdt på siden tidenes morgen, og det har jaggu blitt folk utav flesteparten likevel.

Dem det ikke blir folk utav er dem som knasker på apedop og gjør innbrudd før de engang er ferdig med ungdomskolen. Eller, det vil si, de som fortsetter ned den veien etter de blir busta istedenfor å ta ansvar og skjerpe seg - de går som regel en kjip fremtid i møte.
Fortsett å snik deg rundt å snus du, det er sånn det skal være. Men tenk nøye over dop- og innbruddsgreiene frem til du blir litt eldre, kompis.