Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 9460
Hei! Bodde på en hybel for 2-3 år siden og greide å få tak i bankkort informasjonen til en av beboerne da, kortet går ut om 4 måneder så tenkte det er på tide å ta igjen for de 2 årene jeg vasket kjøkkenet og badet.

Har tenkt å kjøpe noe fra si, komplett.no, ebay, aliexpress etc. Men hvordan fungerer det med post da? Hvis jeg setter opp min virkelige adresse så blir jeg jo sikkert fersket.

Å bruke en fake/ukjent adresse er jo også skummelt hvis folkene er hjemme i.e hjemmelevering.

Kan jo heller ikke inkludere mitt virkelige navn på leveransene siden jeg må oppgi min egen ID hvis det skal hentes ut.

Sjangsen for at pakken(e) kommer i post i butikk er jo stor, der må jeg jo oppgi ID og signatur, som igjen, kan føre til at jeg blir fersket.

Hvordan ville du/dere ha gått frem?
Du må ikke oppgi noen form for identifikasjon når du skal hente pakke på posten, med mindre pakken er rekommandert.
Sitat av sadf Vis innlegg
Du må ikke oppgi noen form for identifikasjon når du skal hente pakke på posten, med mindre pakken er rekommandert.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke hentet post på min lokale Bunnpris før.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og hvordan vet du at ikke butikken sender det rekommandert? Jeg bestilte belter fra Tyskland, sto ingenting om at dem ble sendt rekommandert. Men rekommandert var dem og fram med ID. Ellers henter jeg så mye på butikken min, at jeg ofte får utlevert pakker og tilogmed rek sendinger uten ID. :-)
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Post i butikk er jo postnord, så prøv å unngå å bestill noe fra dem. La oss si du bestiller en pc til 10k på komplett. Du betaler for den på nettstedet. Da må du IKKE vise legitimasjon på postkontoret, men du må signere. De spørr også hva du heter for å samsvare med pakken, også må du signere.
Ett annet alternativ er å bruke personnummeret som du har bak på kortet. Gå inn på samsung.com > bestill en samsung s9 med klarna faktura > endre leveringsadressen + navn > hent det på posten. Men du må regne med om personen finner ut av dette, om du har brukt kortet eller personnummeret så er det nok lett å finne ut at det er deg. Er jo bare å sjekke kameraovervåkningen der du hentet pakken.
Sitat av Shredded Vis innlegg
Da har du ikke hentet post på min lokale Bunnpris før.
Vis hele sitatet...
Visst det ikke er rekommandert så er det ikke nødvendig med legitimasjon.
Selvfølgelig er det noen av de ansatte som ønsker å være ekstra forsiktig, også når det kommer til helt vanlige pakker. Så de kan be om legitimasjon, men de kan ikke nekte å utlevere pakken dersom du ikke har dette på deg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Post i butikk er jo postnord, så prøv å unngå å bestill noe fra dem. La oss si du bestiller en pc til 10k på komplett. Du betaler for den på nettstedet. Da må du IKKE vise legitimasjon på postkontoret, men du må signere. De spørr også hva du heter for å samsvare med pakken, også må du signere.
Ett annet alternativ er å bruke personnummeret som du har bak på kortet. Gå inn på samsung.com > bestill en samsung s9 med klarna faktura > endre leveringsadressen + navn > hent det på posten. Men du må regne med om personen finner ut av dette, om du har brukt kortet eller personnummeret så er det nok lett å finne ut at det er deg. Er jo bare å sjekke kameraovervåkningen der du hentet pakken.
Vis hele sitatet...
Post i butikk er Posten Norge, ikke PostNord.
PostNord er den Svenskene og Danskene stalige posttjenesten, som også har utleveringssteder i Norge.

On topic: Man må vise legitimasjon for å hente pakker hos postnord. Hos posten er det bare rekomandert, og noen spesielle pakker som krever leg. Overvåkningskera som står i posten har forresten krav om 30 dagers lagring, i motsetning til Max 7 dager for butikkovervåkningskameraer.

De fleste steder i dag krever vel at man bruker bankid for å betale med kort på nett, men tror faktisk ikke man trenger det på coinbase.com
Kunne jo kjøpt Bitcoin
Husk på 3D secure. Altså Bank ID verifisering
Sitat av Stone1 Vis innlegg
De fleste steder i dag krever vel at man bruker bankid for å betale med kort på nett, men tror faktisk ikke man trenger det på coinbase.com
Kunne jo kjøpt Bitcoin
Vis hele sitatet...
Er heller mer at jeg ikke skjønner hvordan i helvette jeg skal konvertere kort -> bitcoin -> cash, har prøvd å forstått det lenge men jeg skjønner det bare ikke.


Butikkene i området her er sånn 50/50 når det gjelder ID, men som sagt, det er kameraene jeg tenker mest på.

Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Husk på 3D secure. Altså Bank ID verifisering
Vis hele sitatet...
Komplett.no har ikke 3D secure / Bank ID hvis jeg husker rett.
Sist endret av Tabithalos; 4. mars 2018 kl. 11:38.
Anonym bruker
"Rask Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sjansen for å bli tatt er kanskje ikke så stor, men konsekvensen av det er jo stor hvis du blir tatt.
Og klarer du å være anonym på nettet når du bestiller ?
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
Er heller mer at jeg ikke skjønner hvordan i helvette jeg skal konvertere kort -> bitcoin -> cash, har prøvd å forstått det lenge men jeg skjønner det bare ikke.


Butikkene i området her er sånn 50/50 når det gjelder ID, men som sagt, det er kameraene jeg tenker mest på.



Komplett.no har ikke 3D secure / Bank ID hvis jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
Gjett om de har. Kom over 450kr så smekk
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Hva med å skaffe dine egne penger?
Du kan klippe kortet i to, det er ikke dine penger.
Sist endret av Trollanon; 4. mars 2018 kl. 12:59.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sjansen for å bli tatt er kanskje ikke så stor, men konsekvensen av det er jo stor hvis du blir tatt.
Og klarer du å være anonym på nettet når du bestiller ?
Vis hele sitatet...
Proxy og VPN det.

Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Gjett om de har. Kom over 450kr så smekk
Vis hele sitatet...
Bestilte en GPU verdt over 3000kr der i fra for noen måneder siden og da trengte jeg ikke Bank ID, orderen ble bare godtatt etter å ha tastet inn kortdetaljene.
Støtter forslaget over med Bitcoin! Enkelt og greit :-)


Sitat av Trollanon Vis innlegg
Hva med å skaffe dine egne penger?
Du kan klippe kortet i to, det er ikke dine penger.
Vis hele sitatet...
Wæææ, det var vell faen ikke klippemetode han etterspurte. Ta med deg moralen din en annen plass.
lag en fake paypal + ebay konto, legg ut noe til salgs på ebay , kjøp dette med kortet , så må du vente 7-21 dager før du får tatt ut penga men hvis alt går bra oppdager ikke vedkommende dette før det er for sent.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Støtter forslaget over med Bitcoin! Enkelt og greit :-)




Wæææ, det var vell faen ikke klippemetode han etterspurte. Ta med deg moralen din en annen plass.
Vis hele sitatet...
Problemet som sagt, som jeg nevnte ovenfor, er at jeg ikke har peiling hvordan jeg konverterer kort -> cash, da jeg er helt grønn på Bitcoin etc.

Sitat av Maxinbror Vis innlegg
lag en fake paypal + ebay konto, legg ut noe til salgs på ebay , kjøp dette med kortet , så må du vente 7-21 dager før du får tatt ut penga men hvis alt går bra oppdager ikke vedkommende dette før det er for sent.
Vis hele sitatet...
Den var ikke så dum du.
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
Problemet som sagt, som jeg nevnte ovenfor, er at jeg ikke har peiling hvordan jeg konverterer kort -> cash, da jeg er helt grønn på Bitcoin etc.
Vis hele sitatet...
Localbitcoins.com eller coinbase.com. Koverter så btc til cash via f.eks. Bankoverføring eller cashbetaling.
Sist endret av Who?; 4. mars 2018 kl. 13:51.
Håper du brukte vpn når du logget deg inn på freak. Kontoen og ip adressen kan fort spores
Anonym bruker
"Rask Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonymousesick Vis innlegg
Håper du brukte vpn når du logget deg inn på freak. Kontoen og ip adressen kan fort spores
Vis hele sitatet...
Og så bor han i Verdal :-)
Kjøpt bitcoin med bankkortet, deretter selg dem og få pengene på din egen konto
Sitat av Anonymousesick Vis innlegg
Håper du brukte vpn når du logget deg inn på freak. Kontoen og ip adressen kan fort spores
Vis hele sitatet...
Bruker alltid VPN

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og så bor han i Verdal :-)
Vis hele sitatet...
BODDE på Verdal, studerer en annen plass nå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
Bruker alltid VPN
Vis hele sitatet...
FYI brukte du ikkje VPN når du posta det innlegget.
Har en følelse av at det kan bli en lett sak for politiet med IP, videoopptak og signatur.
Se for deg at du er politimann, da må jo dette være rene drømmen, en fyr som tror han kan bruke et norskt bankkort(stjålet info) til å få pakker sendt rett i fanget til Norge.

Eier kommer til å merke at penger forsvinner og annmelde det til politiet, som har litt erfaring med sånne som deg.
Om de imot all formodning ikke skal greie å ta deg på elektroniske spor ville det ikke vært å vanskelig å finne deg likevel.

De ser at bestillinger stadig vekk blir gjort, kontakter postvesenet og spør "hvor skal den pakken?" så får de svar, også sier de vel noe som "åj, det var langt unna adressen til eieren av kortet. Kan dere kreve signatur neste gang?
Så tar vi en prat med han etter dette."

Derifra er det plankekjøring oppi barnematen.

Håper du ser frem til en telefon fra din gamle roomie
Angående ID sjekk ved henting av pakker er dette noe som kan bestilles som en tilleggstjeneste, så det har ingenting å si om det er rekomandert eller ikke.

https://www.bring.no/sende/pakker/pr...leggstjenester

https://www.dinside.no/okonomi/derfo...-ikke/66570407
Sist endret av random105675; 5. mars 2018 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
Hei! Bodde på en hybel for 2-3 år siden og greide å få tak i bankkort informasjonen til en av beboerne da, kortet går ut om 4 måneder så tenkte det er på tide å ta igjen for de 2 årene jeg vasket kjøkkenet og badet.
Vis hele sitatet...
Sjekka at det ikke er sperret?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
FYI brukte du ikkje VPN når du posta det innlegget.
Vis hele sitatet...
Fnis.

Blir en god historie i politilunchen dette.
Anonym bruker
"Rask Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Sjekka at det ikke er sperret?"
Tror TS bare har kopiert info, så antakelig er ikke kortet sperret fordi eier ikke vet at det har blitt kopiert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Sjekka at det ikke er sperret?"
Tror TS bare har kopiert info, så antakelig er ikke kortet sperret fordi eier ikke vet at det har blitt kopiert.
Vis hele sitatet...
Kan bare snakke for meg selv og tror jeg aldri har hatt et kort ut utløpstiden. De blir borte, ødelagt/slitt chip osv.

Er jo lov å tro.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Støtter forslaget over med Bitcoin! Enkelt og greit :-)

Wæææ, det var vell faen ikke klippemetode han etterspurte. Ta med deg moralen din en annen plass.
Vis hele sitatet...
Jeg synes synd på den stakkaren som får hjelp her inne til å bli robba. Det har ikke noe å gjøre med å være moralens vokter, men evne til å sette seg inn i den skadelidendes situasjon. Jeg hadde ikke satt pris på å bli stjålet fra, og det hadde nok ikke du heller. Vi vet ingenting om korteiers liv. Tenk om det er en som sliter med penger, og så er det en tyv som har tenkt å bruke pengene han/hun har tjent på å kjøpe seg noe morsomt. Jeg får dårlig smak i munnen.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg synes synd på den stakkaren som får hjelp her inne til å bli robba. Det har ikke noe å gjøre med å være moralens vokter, men evne til å sette seg inn i den skadelidendes situasjon. Jeg hadde ikke satt pris på å bli stjålet fra, og det hadde nok ikke du heller. Vi vet ingenting om korteiers liv. Tenk om det er en som sliter med penger, og så er det en tyv som har tenkt å bruke pengene han/hun har tjent på å kjøpe seg noe morsomt. Jeg får dårlig smak i munnen.
Vis hele sitatet...
Puss tenna!

Ellers er nok ikke kortsvindel noe man driver med med mindre du aksepterer at du kan bli tatt. Norge er et vanskelig land, med gode rutiner for å gjøre slikt så vanskelig som mulig.
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
..så tenkte det er på tide å ta igjen for de 2 årene jeg vasket kjøkkenet og badet.
Vis hele sitatet...
Komisk å rettferdiggjøre tyveri med at du vasket kjøkken og bad i et kollektiv. Ser for meg at du ble tvunget med både makt og grov psykologisk vold når det gjaldt rengjøring i kåken
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
Hei! Bodde på en hybel for 2-3 år siden og greide å få tak i bankkort informasjonen til en av beboerne da, kortet går ut om 4 måneder så tenkte det er på tide å ta igjen for de 2 årene jeg vasket kjøkkenet og badet.

Hvordan ville du/dere ha gått frem?
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det. Ikkje gjer det. Ikke bare fordi det ikke er lov, men det er ikke rett. Det er ikke snilt. Jeg vet at denne typen formuleringer er lette å overse fordi de er så vanlige, men hvordan hadde du likt det om noen gjorde det mot deg? Har personen gjort deg noe galt? Vet du noe om personen?
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med tanke på hvor detaljert og konkret trådstarter har vært angående situasjonen anser jeg ikke spørsmålet som et tankespill på hvordan man kan bedrive kortsvindel. Dermed ville jeg ikke gitt h*n tips da jeg vil anse det som "oppfordring til kriminalitet"(I mitt eget hode hvertfall, men kanskje ikke i følge loven(?))
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Ikke gjør det. Ikkje gjer det. Ikke bare fordi det ikke er lov, men det er ikke rett. Det er ikke snilt. Jeg vet at denne typen formuleringer er lette å overse fordi de er så vanlige, men hvordan hadde du likt det om noen gjorde det mot deg? Har personen gjort deg noe galt? Vet du noe om personen?
Vis hele sitatet...
Sitat av Tabithalos Vis innlegg
Hei! Bodde på en hybel for 2-3 år siden og greide å få tak i bankkort informasjonen til en av beboerne da, kortet går ut om 4 måneder så tenkte det er på tide å ta igjen for de 2 årene jeg vasket kjøkkenet og badet.
Vis hele sitatet...
Too late, han tenkte som en kriminell for 2-3 år siden da han skreiv ned/tok bilde av eller memorerte kortinformasjonen på ekte autistisk vis. Men seriøst? Prøve å gjemme deg bak at du har rydda og vaska på din egen/deres bopel for lenge siden? Kom igjen a, bare si det som du er; "jeg er en kjeltring som vil ha penger uten å jobbe for de, og i stede for å røve fra f.eks staten velger jeg min gamle roommate fra kollektivet"
Coinbase, som nevnt ovenfor. Hos Localbitcoins må du overføre fra konto til konto - på Coinbase kan du taste inn kortdetaljer og kjøpe div. krypto. Har sågar gjort dette selv uten å måtte verifisere dette med BankID på tlf e.l.
Har freakforum-sjefene plikt til å anmelde om de/dere vet at noen planlegger noe kriminelt? Selv om det er av en annen natur, så hadde man vel måttet gjøre det om noen her inne ville ha tips til hvordan de kunne voldta en person og komme unna med det? Eller om noen hadde skrevet om mishandling av eget barn eller partner?
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Har freakforum-sjefene plikt til å anmelde om de/dere vet at noen planlegger noe kriminelt? Selv om det er av en annen natur, så hadde man vel måttet gjøre det om noen her inne ville ha tips til hvordan de kunne voldta en person og komme unna med det? Eller om noen hadde skrevet om mishandling av eget barn eller partner?
Vis hele sitatet...
Verken Freakforums admins/moderatorer eller noen andre har noen plikt til å anmelde dette.

Generelt sett har du i utgangspunktet ikke plikt til å anmelde straffbare forhold du er kjent med. Det finnes imidlertid et unntak fra dette. Etter straffeloven § 139 har du plikt til å avverge, ved anmeldelse til politiet eller på annen måte, visse alvorlige forbrytelser. Disse forbrytelsene er oppramset i bestemmelsen.

Forbrytelsene som er omfattet kjennetegnes ved at de utgjør en fare for liv eller helse. Plikten gjelder bare frem til forbrytelsen eller følgene av den fortsatt kan forebygges. Er skaden allerede skjedd har du ikke lenger en plikt til å anmelde forholdet. Dersom du er over 15 år, og ikke overholder denne plikten kan du straffes med bøter eller fengsel inntil ett år.
Hva med å kjøpe paysafecard på nettet for deretter å sett dem inn på en pokerside og 'tape' dem til deg selv.
En bekjent har gjort noe slik tidligere.

https://www.wkv.com/