Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1164
Hei.
La oss si at jeg teoretisk sett har 1L Nitrogen i gassform.
Videre vil jeg kjøle Nitrogenet ned til frysepunktet - for at Nitrogenet skal bli flytende (liquid Nitrogen).

Hva slags apparat* klarer å holde en slik temperatur? (under -196C)
Om et slikt apparat* koster veldig mye, hvor ville det eventuelt ha vært mulig å få fryst det ned?
Og om laberatorium er det eneste svaret deres; hvor mye vil det koste, om det i det hele tatt er mulig/lov?

PS: Jeg går ikke på skole for øyeblikket, så det er vel da uaktuelt.


* = jada, jeg forestiller meg en hvitvare-ting, som en fryser, men kaller det alikevel apparat
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Eller du kan satse på høyt trykk? Alikevell tror jeg du kommer til og slite. Men hva skal du med under 50 ml flytende nitrogen? Så liten mengde at jeg ikke klarer se noen praktisk bruksområde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Et enkelt prinsipp for kjøling er jo å utnytte faseoverganger til å ta opp energi.

Komprimer gass til væske, la gassen fordampe, og presto, du har kjølevirkning. Det er basisprinsippet i et kjøleskap.