Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 24327
jeg vet at det er utrolig mange innlegg allerede om dette her, men jeg er nysgjerrig på hva argumentene dere har på for/imot legalisering av cannabis nå i 2016. takker for alle svar

Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?

Min teori rundt dette med legalisering er at hvis Norge legaliserer cannabis og det blir solgt lovlig både som medisinsk bruk og personlig bruk vil folk som røyker, ikke komme like lett i kontakt med de andre ulovlige rusmidlene. Og det er fordi i dag er det sånn at de som røyker må kjøpe det på det illegale markedet. De som selger cannabis, selger kanskje andre ulovlige rus stoffer, noe som får brukeren lettere til å kjøpe disse andre rus stoffene. Om det blir lovlig, kjøper folk cannabis på apoteket og evt cafeer, da vil ikke brukeren komme i kontakt med andre rus stoffer like lett, noe som fører til at bruken av annet narkotika vil synke.

Vi har holdt på med kampen mot narkotika i så mange år, og nå bør snart folk få opp øynene sine. Har det hjulpet? nei. Hvorfor gidde å bruke bortkastet ressurser og penger på dette? og da prøve denne legaliseringen å se hvordan det går?

Nå i dag når folk tenker på hasj eller marijuana tenker de en ting, og det er; narkotisk stoff, ulovlig, farlig, dødlig, avhengighetsskapende. Med andre ord, cannabis blir fremstilt på helt lik linje med alle andre ulovlige rusmidler som amfetamin, kokain osv. hvis vi hadde fjernet denne merkelappen "ulovlig narkotisk stoff", ville ikke folk kunne si at de har brukt narkotika hvis de har røyket cannabis, og dermed gjør det at de som røyker cannabis ikke prøver andre narkotiske stoffer like lett som nå som cannabis går under narkotika. Det er fordi da kan de ikke si "jeg har allerede prøvd et narkotsik stoff, det skader vel ikke med ett til".

Cannabis kan brukes til utrolig mye bra, ikke bare for rusens skyld. Jeg anbefaler alle å se på culture high på netflix, den forklarer og argumenterer veldig bra på hvorfor det bør legaliseres og viser mye av feilinformasjon folk får og hva som egentlig stemmer.

Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?

For ikke så alt for lenge siden ble en veldig god kompis av meg tatt for å kjøre i «ruset» tilstand. Han hadde vært hos en annen kompis og tatt seg en joint en fredagskveld. Klokken ett på natta når han skulle hjem (ca 2timer etter jointen) kjørte han bilen sin sakte hjemover, og han skulle ikke ut på noe stor vei, bare en kilometer lenger opp. Må også legge til at kompisen min ikke er noe råkjører. Politiet stopper han og tar han med seg til politistasjonen pga mistanke etter å ha kjørt hjem fra kompisen sin (denne kompisen er en kjenning av politiet). På politistasjonen tok de blodprøve osv.

pga dette vil han miste førerkortet, få en saftig bot og kanskje risikere fengsel. Med andre ord han har klart å gjøre livet sitt utrolig vanskelig. Selvfølgelig ingen bør kjøre i ruset tilstand, det er ikke det jeg mener. Men cannabis rusen er ikke så ekstrem at han mister all sans og samling. Grunnen til at jeg forteller dette er fordi folk kan kjøre rundt pillefjerne på lovlige rusmidler som rivotril, valium osv uten at dette får konsekvenser. Ville du hatt en pillefjern mann som kjører deg, eller en som hadde tatt seg en joint? Jeg ville valgt han som tok seg en joint, forhåpentligvis ingen av delene, men om jeg måtte velge.

Det er sikkert utrolig mange skrivefeil i dette innlegget, men som sikkert staten ville sagt, "det skyldes at han røyker cannabis, han blir for lat og slurvete" hahah
ha en fin dag alle sammen, håper dere nyter den.
Anbefaler og sjekke ut: The marijuana revolution, Weed, Super high me, The Union: The Business Behind Getting High, 420 – The Documentary, American Drug War 2: Cannabis Destiny 2, The Future of Weed: High Country, When We Grow This Is What We Can Do og A NORML Life. (alle disse er dokumentarer som finnes på nett)

Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?
Vis hele sitatet...
Det ble ulovelig lenge før 90 tallet.
Allerede i 1913 hadde California gjort cannabis ulovelig, innen 1930 var det 30 stater som hadde gjort det ulovelig, blant annet pga de mente i de sørlige statene at "All Mexicans are crazy and this stuff (marijuana) is what makes them crazy."
i andre stater fordi de mente det førte til heroin avhengighet.
I 1937 var det ulovelig i hele USA.

Når det kommer til legalisering så tviler jeg på at det kommer til å skje så mye innenfor det omerådet, jeg tror det avhenger veldig av hva USA velger å gjøre nå etter Obama.
Som Snoop Dogg sa under et intervju før dokumentaren ''Culture high'' kom ut:

“He can’t do it because he’s a Black man, He gotta let the White face do that. Because they already villainizing him for what he’s done already which is cleaned up all that bullshit that [George W.] Bush did. Bush fucked the whole country up and cuz had to restore order and get it back right in the war, save some lives, do a few things and tweak some money to get the depression over with. We was in a depression, remember that. Niggas don’t ever give him credit for what he did as far as cleaning up this nigga’s mess of eight years of bullshit. So he gotta allow the next President to come in to do that move, but he set it up. He alley-ooped it.”

Kilder
http://druglibrary.org/schaffer/library/mj_outlawed.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_..._United_States
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig staten Norge holder cannabis ulovlig for å pushe piller til pasienter? Det eksisterer et stort lobbyistmiljø i USA, men jeg tviler sterkt på at legemiddelindustrien jobber hardt for å holde cannabis kriminelt for å selge flere piller. Eksempelvis har jo GWPharma fått tillatelse til å selge Sativex i Norge (en spray mot MS med små mengder cannabinoider).

For ikke så alt for lenge siden ble en veldig god kompis av meg tatt for å kjøre i «ruset» tilstand. Han hadde vært hos en annen kompis og tatt seg en joint en fredagskveld. Klokken ett på natta når han skulle hjem (ca 2timer etter jointen) kjørte han bilen sin sakte hjemover, og han skulle ikke ut på noe stor vei, bare en kilometer lenger opp. Må også legge til at kompisen min ikke er noe råkjører. Politiet stopper han og tar han med seg til politistasjonen pga mistanke etter å ha kjørt hjem fra kompisen sin (denne kompisen er en kjenning av politiet). På politistasjonen tok de blodprøve osv.
Vis hele sitatet...
Dette ser jeg også på som et veldig dårlig argument for legalisering. Selv om det hadde vært legalt med cannabis i Norge kan du banne på at det fortsatt hadde vært forbudt å kjøre i ruset tilstand. At kompisen din ikke forstår de enkleste av trafikkregler er hans skyld, ikke norsk politikk.

I tillegg er det forbudt å kjøre "pillefjern" i Norge, så ser ikke helt argumentet ditt med det. Her er Lovdata sin tabell for konvertering av andre rusmidler til promille: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...-85#KAPITTEL_1. Som du ser er alt av piller nevnt der.
Sist endret av Uglemos; 11. februar 2016 kl. 16:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?
Vis hele sitatet...
Du bommer litt på historikk og grupper som var grunnlaget. Wikipedia har ein finfin aritkkel med tittelen 'War on drugs' som tar for seg litt av bakteppet.
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis.
Vis hele sitatet...
Det aller meste av medisinen har dokumentert virkning. At ein del av den medisinen som vert nytta ved alvorleg sjukdom, t.d. cellegift, er farleg for eit friskt menneske er ikkje eit argument i så måte.

Kanskje du kan peike på konkrete medisiner her? Og kvifor vil staten tene mindre på cannabis enn dei konkrete medisinane? Staten sel ikkje medisiner. Det er det legemiddelbransjen som gjer.
Sitat av magnusronning Vis innlegg
På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn.
Vis hele sitatet...
Totalt meiningslaust utsagn utan at du opplyser om kva det var, og kva diagnosen var. At unødvendig medisinering førekjem tviler eg ikkje på, men cannabis er ikkje løysinga på det. Meir restriktiv foreskrivingspraksis er.
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at staten, gjennom NAV og helseforetaka, har massive utgifter til medisin, og aktivt forhandler med legemiddelbransjen om reduserte priser? Å halvere medisinbruken i helsevesenet kunne antakeleg spart staten for milliarder. Så billegare legemidler ville definitivt vore i staten si interesse.
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Grunnen til at jeg forteller dette er fordi folk kan kjøre rundt pillefjerne på lovlige rusmidler som rivotril, valium osv uten at dette får konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Feil
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Det er sikkert utrolig mange skrivefeil i dette innlegget, men som sikkert staten ville sagt, "det skyldes at han røyker cannabis, han blir for lat og slurvete" hahah
ha en fin dag alle sammen, håper dere nyter den.
Vis hele sitatet...
Hovudproblemet med innlegget er at det er aparte konspirasjonsteorier og idioti du kjem med. Om du ønskjer legalisering bør du med respekt å melde enten presentere koherente og gyldige argumenter, eller så bør du halde kjeften din godt lukka. For innlegget ditt er eit bra skriv til grunnar til at cannabis ikkje bør legaliserast...
damne
Trådstarter
takk for forslag til andre dokumentarer
ja, beklager! mente starten av 1900-tallet.
nei, jeg tror ikke det kommer til å skje så mye med det første, og vi som enkelt personer har vel egt ikke så mye å si på det...

har du hørt om UNGASS 2016?
"What is UNGASS?
The United Nations General Assembly Special Session, or UNGASS, is a meeting of UN member states to assess and debate global issues such as health, gender, or in this case, the world’s drug control priorities. The last time a special session on drugs was held, in 1998, its focus was the total elimination of drugs from the world. Today, political leaders and citizens are pushing to rethink that ineffective and dangerous approach."
kilde: https://www.opensocietyfoundations.o...at-ungass-2016

i mars 2016 skal de møtes for å ha et møte der de blant annet skal diskutere cannabis legalisering. Etter det jeg har skjønt skal de ha en avstemning eller noe, hvis det blir flerstemmig kan hvert enkelt land som er med på dette (deriblant norge) bestemme selv om de vil avkriminalisere/legalisere medisinsk eller legalisere helt tror jeg. men av disse landene tror jeg ikke norge er det første til å legalisere..

er det noen her som vet mer om dette?

Kanskje du kan peike på konkrete medisiner her? Og kvifor vil staten tene mindre på cannabis enn dei konkrete medisinane? Staten sel ikkje medisiner. Det er det legemiddelbransjen som gjer.

Totalt meiningslaust utsagn utan at du opplyser om kva det var, og kva diagnosen var. At unødvendig medisinering førekjem tviler eg ikkje på, men cannabis er ikkje løysinga på det. Meir restriktiv foreskrivingspraksis er.

http://www.trueactivist.com/this-dad...-mind-blowing/
legger til en link der du kan både lese om det og se en liten videosnut av hva jeg mente med dette.


Hovudproblemet med innlegget er at det er aparte konspirasjonsteorier og idioti du kjem med. Om du ønskjer legalisering bør du med respekt å melde enten presentere koherente og gyldige argumenter, eller så bør du halde kjeften din godt lukka. For innlegget ditt er eit bra skriv til grunnar til at cannabis ikkje bør legaliserast...[/quote]

jeg lagde ikke dette innlegget for at det skulle endre synet til alle mennesker så det ble legalisert. jeg lagde dette innlegget fordi jeg ville si min mening om det og høre andres.
men selvfølgelig, jeg kunne vært mer saklig, vist til kilder og det der.
takk for svar
Sist endret av dem1tr1s; 11. februar 2016 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?
Vis hele sitatet...
1970 ikke 90-tallethttps://en.wikipedia.org/wiki/Controlled_Substances_Act

Folkegruppene som visstnok var mest involvert i cannabis var meksikanere iflg statistikken, afrikanere var mest involvert i heroin, men om dette var reelt eller om KKK førte statistikk sier historien ingenting om.
Sist endret av nudo; 11. februar 2016 kl. 16:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av magnusronning Vis innlegg
http://www.trueactivist.com/this-dad...-mind-blowing/
legger til en link der du kan både lese om det og se en liten videosnut av hva jeg mente med dette.
Vis hele sitatet...
Den kjelda der utgår med skyhøge kneløft. Det er ikkje ei seriøs kjelde.
Sitat av magnusronning Vis innlegg
jeg lagde ikke dette innlegget for at det skulle endre synet til alle mennesker så det ble legalisert. jeg lagde dette innlegget fordi jeg ville si min mening om det og høre andres.
men selvfølgelig, jeg kunne vært mer saklig, vist til kilder og det der.
takk for svar
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at di meining er påviseleg gal. Den er ikkje internt konsistent, og premissa dine er feil.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det aller meste av medisinen har dokumentert virkning. At ein del av den medisinen som vert nytta ved alvorleg sjukdom, t.d. cellegift, er farleg for eit friskt menneske er ikkje eit argument i så måte.
Vis hele sitatet...
Her skriver du om et tema som trenger utdyping og det også bør finnes en del svar, finnes dokumentert virkning av noe som helst av det som vokser i naturen? Jeg har lest at det aldri vil forekomme og at det kun finnes dokumentert virkning på syntetisk ekstrahert ekstrakt; og at kravene for "godkjenning" er at stoffet må være rekonstruert syntetisk. Noe som i seg selv dersom det faktisk er slik vil føles litt utrykt for de fleste; og som strengt tatt vil være korrupsjon? Bukken og havresekken?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er jo at di meining er påviseleg gal. Den er ikkje internt konsistent, og premissa dine er feil.
Vis hele sitatet...
Du det finnes voksne mennesker som tror på en fyr som gikk på vannet, kanskje på tide å la folk tro hva dem vil. Feil eller ei.

Men kult at du tar deg tida til å filtrere og tolke folks tro.
Sist endret av nudo; 11. februar 2016 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Her skriver du om et tema som trenger utdyping og det også bør finnes en del svar, finnes dokumentert virkning av noe som helst av det som vokser i naturen? Jeg har lest at det aldri vil forekomme og at det kun finnes dokumentert virkning på syntetisk ekstrahert ekstrakt; og at kravene for "godkjenning" er at stoffet må være rekonstruert syntetisk. Noe som i seg selv dersom det faktisk er slik vil føles litt utrykt for de fleste; og som strengt tatt vil være korrupsjon? Bukken og havresekken?
Vis hele sitatet...
Det er bullshit.

Det er imidlertid mykje enklare å få eit reint produkt om ein syntesierer det, slik at dose vert enklare. Av legemidler som har utgangspunkt i naturmedisinen er jo t.d. digitalis (hjertemedisin), acetylsalisylsyre (smertestillande), morfin (smertestillande) m.m.

Morfin vert vel framleis raffinert frå opiumsvalmuer. Kravet er stortsett at det skal ha ein dokumentert effekt - og at bivirkninger skal stå i forhold til effekten. Hovudpinetabletter som drep 10% av dei som tar dei vil neppe verte godkjent, men ein kreftmedisin som gjer det kan verte godkjent om den har god effekt i andre.

FDA skriv litt om det, og det er ikkje så forskjellig frå den europeiske prosessen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er imidlertid mykje enklare å få eit reint produkt om ein syntesierer det, slik at dose vert enklare. Av legemidler som har utgangspunkt i naturmedisinen er jo t.d. digitalis (hjertemedisin), acetylsalisylsyre (smertestillande), morfin (smertestillande) m.m.
Vis hele sitatet...
Oksebæsj du lissom.

Da blir spørsmålet hvor kan en pasient få tak i disse i sin naturlige form? Jeg antar at morfin er uaktuelt( opiumsvalmuer finnes vel ikke i Norge? ) men de 2 andre.
Sist endret av nudo; 11. februar 2016 kl. 17:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Da blir spørsmålet hvor kan en pasient få tak i disse i sin naturlige form? Jeg antar at morfin ikke er aktuelt( opiumsvalmuer finnes vel ikke i Norge? ) men de 2 andre.
Vis hele sitatet...
Kvifor i alle dager vil du ha dei i naturleg form? I tilfellet digitalis vil det vere direkte livsfarleg, ettersom innhaldet i planten varierer rimeleg mykje, og det er lett å overdosere. I andre tilfeller er det lågt innhald av virkestoff, slik at du må innta mykje. I andre tilfeller er det andre ting i det naturlege utgangspunktet som er uheldig. Det er ingen fordeler med å innta medisiner i ukjente doser og saman med mykje andre, ukjente kjemikalier.

(Og joda, du får opiumsvalmue til å vokse i Noreg).
Sitat av magnusronning Vis innlegg
jeg vet at det er utrolig mange innlegg allerede om dette her, men jeg er nysgjerrig på hva argumentene dere har på for/imot legalisering av cannabis nå i 2016. takker for alle svar

Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette? Og hvis dette faktisk stemmer, så har en langt bedre argumenter mot legalisering, aktuelle problemstillinger er hva som gjør seg i en slik en diskusjon. Når aktuelle problemstillinger blir møtt med rasisme-kortet vil du bli oppfattet som ekstremt usaklig, mentalt funksjonshemmet eller kanskje du er flink nok til å påvirke modellen av en cannabis-stereotypen i en butterfly effect som det gjerne blir til.

Sitat av magnusronning Vis innlegg
Min teori rundt dette med legalisering er at hvis Norge legaliserer cannabis og det blir solgt lovlig både som medisinsk bruk og personlig bruk vil folk som røyker, ikke komme like lett i kontakt med de andre ulovlige rusmidlene. Og det er fordi i dag er det sånn at de som røyker må kjøpe det på det illegale markedet. De som selger cannabis, selger kanskje andre ulovlige rus stoffer, noe som får brukeren lettere til å kjøpe disse andre rus stoffene. Om det blir lovlig, kjøper folk cannabis på apoteket og evt cafeer, da vil ikke brukeren komme i kontakt med andre rus stoffer like lett, noe som fører til at bruken av annet narkotika vil synke.
Vis hele sitatet...
Akkurat her er jeg enig med deg, men skal det være en teori må du basere det på noe forskning, ellers er det synsing. Herav kilder.

Sitat av magnusronning Vis innlegg
Vi har holdt på med kampen mot narkotika i så mange år, og nå bør snart folk få opp øynene sine. Har det hjulpet? nei. Hvorfor gidde å bruke bortkastet ressurser og penger på dette? og da prøve denne legaliseringen å se hvordan det går?
Vis hele sitatet...
Problematikken med dette argumentet er jo; hvordan kan du påvise at de tiltakene vi har gjort for å motvirke narkotikabruk i norge ikke har fungert i forhold til hvis vi ikke hadde gjort noe?

Sitat av magnusronning Vis innlegg
Nå i dag når folk tenker på hasj eller marijuana tenker de en ting, og det er; narkotisk stoff, ulovlig, farlig, dødlig, avhengighetsskapende. Med andre ord, cannabis blir fremstilt på helt lik linje med alle andre ulovlige rusmidler som amfetamin, kokain osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykk over at folk flest her i verden er klar over at cannabis er langt mildere en både amfetamin og kokain. Folk har fått med seg igjennom media, legaliseringsebatten i usa, igjennom kulturen og sangene som er rundt det, at det ikke nødvendigvis ødelegger deg på samme måte som tyngre stoffer som amfetamin og kokain.

Sitat av magnusronning Vis innlegg
hvis vi hadde fjernet denne merkelappen "ulovlig narkotisk stoff", ville ikke folk kunne si at de har brukt narkotika hvis de har røyket cannabis, og dermed gjør det at de som røyker cannabis ikke prøver andre narkotiske stoffer like lett som nå som cannabis går under narkotika. Det er fordi da kan de ikke si "jeg har allerede prøvd et narkotsik stoff, det skader vel ikke med ett til".
Vis hele sitatet...
De som røyker cannabis og ser på det som et narkotisk stoff og mener alle narkotiske stoffer er like farlig hadde vært like utsatt for å prøve heroin før cannabis. Det er ekstremt få mennesker som tror narkotika er narkotika, og de som har den tankegangen du sikter til er ikke akkurat stereotypen, hvis du hadde gått ut med dette utgangspunktet og argumentert for det ville ikke det samtidig betydd at cannabisrøykere er lettere mentalt retardert?

Sitat av magnusronning Vis innlegg

Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?
Vis hele sitatet...
Du sier at staten vil tape penger. Vidarlo har forklart delen der du tok feil med at staten tjener penger på medisinene, men jeg skal forklare en ting til. Dersom disse medisinene er langt farligere en cannabis vil flere mennesker trenge opphold på sykehus. Staten bruker ekstremt mye penger på opphold på sykehus. Hvis staten kun bryr seg om penger og ikke om helsa til folk, vil staten fremdeles gjøre hva de kan for å bevare helsen til befolkningen, da helseutgifter dekkes av staten og dette er en ekstremt stor kostnad.

Sitat av magnusronning Vis innlegg
For ikke så alt for lenge siden ble en veldig god kompis av meg tatt for å kjøre i «ruset» tilstand. Han hadde vært hos en annen kompis og tatt seg en joint en fredagskveld. Klokken ett på natta når han skulle hjem (ca 2timer etter jointen) kjørte han bilen sin sakte hjemover, og han skulle ikke ut på noe stor vei, bare en kilometer lenger opp. Må også legge til at kompisen min ikke er noe råkjører. Politiet stopper han og tar han med seg til politistasjonen pga mistanke etter å ha kjørt hjem fra kompisen sin (denne kompisen er en kjenning av politiet). På politistasjonen tok de blodprøve osv.

pga dette vil han miste førerkortet, få en saftig bot og kanskje risikere fengsel. Med andre ord han har klart å gjøre livet sitt utrolig vanskelig. Selvfølgelig ingen bør kjøre i ruset tilstand, det er ikke det jeg mener. Men cannabis rusen er ikke så ekstrem at han mister all sans og samling.
Vis hele sitatet...
I denne teksten skriver du at en bør få lov til å kjøre om en bare er litt ruset? Ved 0,6 i promille har jeg god sans og samling, hadde nok uten problemer klart å kjøre bil fra A-B, men i en helhet så vil dette føre til mange flere bilulykker. Det er påvist at cannabis påvirker kjøreevnen din drastisk. Mange som også sier de er flinke til å kjøre i fylla, det går heldigvis ikke på hva folk sier, men hva forskning viser.
Staten tjener ikke på medisinering i Norge.
Du ser for mye på Amerikansk TV. Dette er ikke "big pharma" vi snakker om.
I Norge *betaler* staten isteden disse blodprisene du har hørt om for at vi skal kunne
benytte oss av medikamentene. Det er et enormt pengesluk - ikke en inntektskilde.

Kjøring i rusa tilstand som et argument for legalisering?
Nå har jeg hørt det også... Fortsett for all del å fortelle den historien
om du vil forhindre din egen sak.
Jeg er generelt *for* legalisering men slike tullinger som kompisen din, som hiver
seg bak et ratt mens han er stein får meg til å tvile på den posisjonen ganske hardt...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av magnusronning Vis innlegg
jeg vet at det er utrolig mange innlegg allerede om dette her, men jeg er nysgjerrig på hva argumentene dere har på for/imot legalisering av cannabis nå i 2016. takker for alle svar

Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?
Vis hele sitatet...
Jeg håper du mente 1900-tallet, 90-tallet hadde cannabis vært ulovlig ganske lenge. Eller er det ganske korrekt, Harry J. Anslinger, anti-cannabis organisasjonens far, var med å skrev Marihuana Tax Act i 1937, som var et skattebevis man måtte ha for å lovlig kunne produsere/oppbevare cannabis, men de delte ut ingen, cannabis ble effektivt sett ulovlig.
Motivet var å kontrollere meksikanerne, som var de eneste brukerne på den tiden. Senere kom jazz musikken og cannabiskulturen spredte seg inn i de afroamerikanske kretsene.

Her vet jeg ikke om du bare spiller dum eller om du gjør det for argumentets skyld: Ingen i dag vil påstå at cannabis er ulovlig for å hindre utvikling av nye musikktyper og seksuell omgang med utlendinger. Når du i tillegg blander årstall og presser 50 år med historie til en liten setning så tar jeg deg enda mindre seriøs enn før.

Sitat av magnusronning Vis innlegg
Min teori rundt dette med legalisering er at hvis Norge legaliserer cannabis og det blir solgt lovlig både som medisinsk bruk og personlig bruk vil folk som røyker, ikke komme like lett i kontakt med de andre ulovlige rusmidlene. Og det er fordi i dag er det sånn at de som røyker må kjøpe det på det illegale markedet. De som selger cannabis, selger kanskje andre ulovlige rus stoffer, noe som får brukeren lettere til å kjøpe disse andre rus stoffene. Om det blir lovlig, kjøper folk cannabis på apoteket og evt cafeer, da vil ikke brukeren komme i kontakt med andre rus stoffer like lett, noe som fører til at bruken av annet narkotika vil synke.

Vi har holdt på med kampen mot narkotika i så mange år, og nå bør snart folk få opp øynene sine. Har det hjulpet? nei. Hvorfor gidde å bruke bortkastet ressurser og penger på dette? og da prøve denne legaliseringen å se hvordan det går?

Nå i dag når folk tenker på hasj eller marijuana tenker de en ting, og det er; narkotisk stoff, ulovlig, farlig, dødlig, avhengighetsskapende. Med andre ord, cannabis blir fremstilt på helt lik linje med alle andre ulovlige rusmidler som amfetamin, kokain osv. hvis vi hadde fjernet denne merkelappen "ulovlig narkotisk stoff", ville ikke folk kunne si at de har brukt narkotika hvis de har røyket cannabis, og dermed gjør det at de som røyker cannabis ikke prøver andre narkotiske stoffer like lett som nå som cannabis går under narkotika. Det er fordi da kan de ikke si "jeg har allerede prøvd et narkotsik stoff, det skader vel ikke med ett til".

Cannabis kan brukes til utrolig mye bra, ikke bare for rusens skyld. Jeg anbefaler alle å se på culture high på netflix, den forklarer og argumenterer veldig bra på hvorfor det bør legaliseres og viser mye av feilinformasjon folk får og hva som egentlig stemmer.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er hovedargumentet til legaliseringsbevegelsen, som de fleste av oss er enig i. Tall fra CEDRO i Nederland viser at ved en legalisering vil man få en generasjon med økt midlertidig bruk (ofte slutter folk rundt 25-30 års alderen, eller betraktelig reduserer bruken). Andre land som Portugal tok skrittet videre og viser at total legalisering kan fungere også: Det ser ut til at ulovliggjøringen av stoff gir det en mystikk som mange unge mennesker trekkes mot, fjern mystikken og informér brukerne ordentlig så rus blir ikke glorifisert.
Den andre siden er mer ordentlig bruk av ressurser, ettersom politiet ikke trenger å kaste bort tiden sin på småsaker som å runde opp 20 tennåringer. Hvor mange ganger leser man ikke om ei bygd der et fåtall ungdommer blir arrestert i en leilighet/hybel med "narko", førstesidestoff i lokalavisa, snakk om "rusmiljø" som er blitt spanet på. Dette er ressurser som kunne gått til viktigere ting, men dette er PR for politiet, enda en arena der frykt brukes for å overbevise den almenne befolkningen om at dette skjer i alle krinker og kroker, uansett hvor trygg og liten bygda di er så er narkohælvettet like rundt hjørnet og må bekjempes med forebyggende tiltak som dette. Og husk dere, om det ikke er ulovlig så mister vi handlekraften vår (omtrent direkte sitert fra Actis) og da dere, glir alle barna ned i det sorte hullet som er Narkohælvettet.
But, i digress...


Sitat av magnusronning Vis innlegg
Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?
Vis hele sitatet...
Penger er ikke problem når det kommer til cannabis, det er et av de mest lønnsomme avlingene i verden, jeg har ett innlegg her i en annen diskusjon der en bruker påsto at med all kontrollen etc så ville ikke cannabis være lønnsomt i Norge (som du kan se her) der vi ganske lett kan bevise det motsatte.

"Big Pharma" argumentet bør egentlig bare droppes, det glir nesten inn på konspirasjonsteorier og jeg tror man ender opp med å dytte folk fra seg enn å gjøre de interessert. De folkene man eventuellt tiltrekker seg med slik argumentasjon er folk som ærlig talt skader saken mer enn å hjelpe den, (Naturmedisinere, healere, antiintelektuelle).

Det siste avsnittet om ruskjøring ser jeg ikke som relevant, klart skal man få straff om man kjører beruset. Jeg kan være enig i at man bør skille på beruset og bare brukt cannabis innen et visst tidsrom: De fleste tester i dag skiller ikke på de to, og man kan bli tatt for ruskjøring selv om man ikke er ruset og brukte cannabis flere dager i forveien.

Sitat av nudo Vis innlegg
Oksebæsj du lissom.

Da blir spørsmålet hvor kan en pasient få tak i disse i sin naturlige form? Jeg antar at morfin er uaktuelt( opiumsvalmuer finnes vel ikke i Norge? ) men de 2 andre.
Vis hele sitatet...
Du er kanskje typen som selv henter ut olje, raffinerer den og så bruker den på bilen, for det er så naturlig? Eller er du ute på sjøen og selv skviser ut tranen fra torsk, siden det er den naturlige måten å hente det på?

Hvor er denne vrangforestillingen om at man selv skal utvinne og dosere medisinen sin? Det er totalt tull, og slike kritiske prosesser bør overlates til profesjonellt personell med tilhørende utdanning, og det er nettopp det vi har farmakologer for.
Hele "Big Pharma" fenomenet kan observeres i Statene, men her i Norge? Ikke med vår strenge ruspolitikk, smutthullene for å skaffe legemidler i utlandet tettes, antall resepter skal innstrammes og nye regler og metoder for å måle beruselsen på personer innføres. Det skal med andre ord bli mye vanskeligere å være "lovlig narkoman" som ganske mange i dette landet har vært.

Min konklusjon
Det er vel og bra at du engasjerer deg i saken MEN.
Vær så snill å få orden på faktaene, det er løgnere på begge siden av saken og vi trenger ikke folk som smører på tykt om at Cannabis er folkets frelse og kan erstatte masse medikamenter og det KURERER KREFT!

Ja, det er forsøk som viser at THC kan ha preventiv og beskyttende effekt mot visse krefftyper, og det har også vært studier der THC har redusert størrelsen på visse krefttyper.
Det det ikke finnes derimot, er bevis på at Cannabis kurerer kreft i mennesker, det nærmeste som finnes er intramuskulære injeksjoner av THC som viste potensiell svulst-krymping kilde. I klartekst så viste det bare svulst-krymping i 2 pasienter over 24 uker med THC injeksjoner.

Vi må gå mer forsiktig frem, ikke hyle om hvor urettferdig det er at Cannabis ikke er legalisert, men at det er en særdeles uproduktiv politikk å forstette med forbudet slik det er i dag, vi må vise at vi er fornuftige og villige til å inngå kompromiss. Ikke fremme en oss-mot-dem sak, men at vi vil forbedre situasjonen for alle.

Først da kan vi få gamlemor til å åpne ørene en smule, tenke litt rundt saken og innse at vi ikke er ute etter et slags 70-talls utopi der alle er blide og steine.
Sist endret av Dodecha; 12. februar 2016 kl. 11:00.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi må gå mer forsiktig frem, ikke hyle om hvor urettferdig det er at Cannabis ikke er legalisert, men at det er en særdeles uproduktiv politikk å forstette med forbudet slik det er i dag, vi må vise at vi er fornuftige og villige til å inngå kompromiss. Ikke fremme en oss-mot-dem sak, men at vi vil forbedre situasjonen for alle.
Vis hele sitatet...
Kanskje bytte ut cannabis på forbudslista med det sentralstimulerende midlet kaffe hadde vært noe.

Det er nok andre stoffer som er langt bedre enn cannabis til å helbrede kreft; natron er muligens et av dem. Les dere gjerne opp på Otto Warburg's funn. pH miraklet er nok for det meste vås, men om man leser Otto Warburg og de tolkningene som har kommet i ettertid ligger trolig løsningen i den retningen på et eller annet vis og ikke i cellegift. Det er noe med selve filosofien i det å angripe kreften der den er svakest der man kan ta den ved roten, istede for å sett hardt mot hardt.

Husk at uansett hvor mange penger som har blitt tilgjengeliggjort til kreftforskning har INGEN funnet en kur på 46 år, da er det på tide å begynne å snu andre steiner. Det er ihvertfall min mening.

I USA har det skjedd mer medisinsk i forbindelse med cannabis etter Prop 215 enn fra 1970 til den prop 215 ble godkjent. Hvor mye av det som er gyldig og hvor mye av det som er bra er irrelevant så lenge forskningen har potensiale til å skape noe nytt. Å avvikle den 46 år gamle stagnasjonen i kreftforskningen.

Men der gikk jeg litt off topic...
Sist endret av nudo; 12. februar 2016 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Husk at uansett hvor mange penger som har blitt tilgjengeliggjort til kreftforskning har INGEN funnet en kur på 46 år, da er det på tide å begynne å snu andre steiner. Det er ihvertfall min mening.
Vis hele sitatet...
Kreft er ikkje ein sjukdom. Det er ein sekkebetegnelse på mange sjukdomar, som har eit fellestrekk: celler som går amok. Og jo, for mange krefttypar har vi langt på veg funne kur, t.d. enkelte typar leukemi. For andre typar har vi hatt massive framsteg som har tatt kreftformene frå sikker dødsdom til noko få døyr av.

Så innvendinga di er svada. Og det er rimeleg mange lovande medisiner som kjem på løpande band. Natron er ikkje ein av dei. Og det er ikkje på grunn av mangel på forskning.

http://www.cancertreatmentwatch.org/...imoncini.shtml t.d.
De fleste formene for kreftmedisin er enten midlertidige, eller fører til andre former for kreft.

Jeg tror det er viktig å sette slik funn du har gjort i perspektiv. Det er fantastisk at du har funnet 1 - en som har dødd av alternativ medisinering, hvor mange hundre tusen dør i året av godkjente kreftmedisiner? Er Mark Sircus også en nutty-professor? Hva med Otto Warburg?
Sist endret av nudo; 12. februar 2016 kl. 14:30.
Sitat av nudo Vis innlegg
De fleste formene for kreftmedisin er enten midlertidige, eller fører til andre former for kreft.

Jeg tror det er viktig å sette slik funn du har gjort i perspektiv. Det er fantastisk at du har funnet 1 - en som har dødd av alternativ medisinering, hvor mange hundre tusen dør i året av godkjente kreftmedisiner? Er Mark Sircus også en nutty-professor? Hva med Otto Warburg?
Vis hele sitatet...
Det dør hvertfall færre av godkjente kreftmedisiner, enn de som hadde dødd av kreft uten medisinene. Og jammen dør det ikke færre av godkjente kreftmedisiner enn de som hadde dødd om vi ga alle natron istedet.
Det dør tilnærmet 100% av godkjente kreftmedisiner etter hva jeg kan se. Jeg tenker ikke da på statistikk, jeg tenker på de menneskene jeg har hatt rundt meg som ikke er her lenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
De fleste formene for kreftmedisin er enten midlertidige, eller fører til andre former for kreft.

Jeg tror det er viktig å sette slik funn du har gjort i perspektiv. Det er fantastisk at du har funnet 1 - en som har dødd av alternativ medisinering, hvor mange hundre tusen dør i året av godkjente kreftmedisiner? Er Mark Sircus også en nutty-professor? Hva med Otto Warburg?
Vis hele sitatet...
Bullshit. Dei fleste formene for kreftmedisin fungerer langt betre enn å ikkje behandle. Og det må vere målestokken - tilby best mogeleg behandling.

Og folk kreperer i hopetall av alternativ behandling. Whats the harm dokumenterer det.

Og når det gjeld Warburg: http://www.quackwatch.com/01Quackery...er/oxygen.html

Beklager, men du kjem med pølsevev her. Det har ikkje rot i realiteter, og du har ikkje fnugg av substans bak våset ditt. I tillegg er våset livsfarleg, og kan koste liv. I mine auge er du morder når du i fullt alvor argumenterer for ting som er så langt unna akseptert praksis.

Sitat av nudo Vis innlegg
Det dør tilnærmet 100% av godkjente kreftmedisiner etter hva jeg kan se. Jeg tenker ikke da på statistikk, jeg tenker på de menneskene jeg har hatt rundt meg som ikke er her lenger.
Vis hele sitatet...
Beklager å stille spørsmålet rett ut - men er du idiot, eller bare later du som? Du kan ikkje sjå på eit fåtall personer for kor effektiv ein medisin er. Du må sjå på grupper, og du må sjå på kor lenge dei overlevde, korleis utfallet ville vore utan behandling m.m.

T.d. vil ein medisin som drep 90% etter eit år vere eit bra alternativ om 100% vil døy innan 6 månader utan behandling.
Sist endret av vidarlo; 12. februar 2016 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Beklager å stille spørsmålet rett ut - men er du idiot, eller bare later du som? Du kan ikkje sjå på eit fåtall personer for kor effektiv ein medisin er. Du må sjå på grupper, og du må sjå på kor lenge dei overlevde, korleis utfallet ville vore utan behandling m.m.
Vis hele sitatet...
Fra en som søker å kategorisere andre mennesker vil jeg si at du er påfallende god på å sitere Stalin. En død er en tragedie, en million døde er statistikk.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
T.d. vil ein medisin som drep 90% etter eit år vere eit bra alternativ om 100% vil døy innan 6 månader utan behandling.
Vis hele sitatet...
... og dette sier du i edru tilstand? At det er bedre å gi folk falske håp enn å gi dem en ærlig sannhet? Verdigrunnlaget ditt ser feil ut i mine øyne.

Jeg sier ikke at Tesla er den rette veien, men jeg ser lyst på at noen har tatt steget bort fra forbrenningsmotoren; ikke minst med tanke på folkehelsa og mulighetene framover. Uten alternativer er vi fortapt som et samfunn.

Cannabis kan være et av alternativene, det kan også bitter melon, og natron for den saks skyld, det er ikke dermed sakt at noen av dem er veien å gå, men ingen av dem bør dementeres umiddelbart.
Sist endret av nudo; 12. februar 2016 kl. 14:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
... og dette sier du i edru tilstand? At det er bedre å gi folk falske håp enn å gi dem en ærlig sannhet? Verdigrunnlaget ditt ser feil ut i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje det eg seier, og det ville du sett om du las det. Eg seier at medisinen må vurderast opp mot null behandling, og om den er betre enn det så har den effekt.

For nye medisiner bør dei vurderast opp mot det beste av eksisterande, og takast i bruk om dei er betre enn det eksisterande. Det er grunntanken i evidensbasert medisin.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For nye medisiner bør dei vurderast opp mot det beste av eksisterande, og takast i bruk om dei er betre enn det eksisterande. Det er grunntanken i evidensbasert medisin.
Vis hele sitatet...
Det er flott, men da må man ta høyde for track recorden til allerede eksisterende, før man begynner å sammenligne nybegynneren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Det er flott, men da må man ta høyde for track recorden til allerede eksisterende, før man begynner å sammenligne nybegynneren.
Vis hele sitatet...
Påstår du i ramme alvor at kreftbehandling ikkje har gjort massive framskritt dei siste 50 åra?

https://www.google.de/search?q=advan...ncer+treatment
Jeg påstår at med alle milliardene( eller trilliardene, evt fantasillionene ) som har vært brukt, har framskritta vært alt for små.
Sist endret av nudo; 12. februar 2016 kl. 16:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg påstår at med alle milliardene( eller trilliardene, evt fantasillionene ) som har vært brukt, har framskritta vært alt for små.
Vis hele sitatet...
Du kan faktisk ikkje på magisk vis ønske deg ein kur på kreft. Det er eit massivt forskningsarbeid, som har hatt fantastiske resultat. Og ja, det har kosta penger, men eg kan ikkje fatte og begripe korleis du meiner ein skulle fått det til utan at det kosta penger.

Eg trur faktisk at du ikkje veit kor store framskritt vi faktisk har tatt i kampen mot kreft, og kor lite legevitenskapen kunne gjere med kreft i 1930. Eller 1950.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan faktisk ikkje på magisk vis ønske deg ein kur på kreft. Det er eit massivt forskningsarbeid, som har hatt fantastiske resultat. Og ja, det har kosta penger, men eg kan ikkje fatte og begripe korleis du meiner ein skulle fått det til utan at det kosta penger.

Eg trur faktisk at du ikkje veit kor store framskritt vi faktisk har tatt i kampen mot kreft, og kor lite legevitenskapen kunne gjere med kreft i 1930. Eller 1950.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er dårlig statistikk som gjør at det ser ut til at kreft blomstrer i takt med prosessert mat?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Så du mener at det er dårlig statistikk som gjør at det ser ut til at kreft blomstrer i takt med prosessert mat?
Vis hele sitatet...
Gi deg. Påstanden din var at kreftmedisin er lite effektiv, og at det har vorte nytta for mykje pengar på kreftforskning.

Auke i kreftdiagnoser er ei heilt anna sak, og eg har ikkje til hensikt å la deg bytte tema.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg påstår at med alle milliardene( eller trilliardene, evt fantasillionene ) som har vært brukt, har framskritta vært alt for små.
Vis hele sitatet...
Men har du tenkt over hvordan denne pengebruken egentlig fungerer? La meg sette dette litt i perspektiv for deg. Behandling av kreft er jo ikke bare snakk om medisinering. Man har strålebehandling, kirurgi, etc. også. Og all forskningen rundt. Også er det diagnostisering, selvsagt. God behandling fordrer god diagnostisering, og vet du hva? Kreft er jævlig kompliserte saker å diagnostisere. Det er ikke bare å si "du har kreft", du skal vite hvor den begynte, hvordan den sprer seg, hva slags type kreft det er snakk om, hvordan pasientens allmenntilstand er forøvrig med tanke på behandling... Så, derfor er det mye slik at man undersøker folk, scanner dem på ulike måter, gir så en behandling man tror kan funke, undersøker dem igjen og ser hvordan den endrer seg, gir ny behandling...

Og sånn går nu dagan. Noen typer undersøkelser er enkle. En kjapp sjekk innom fastlegen for å ta en blodprøve er enkelt. Eller en ultralydundersøkelser - kjapt og greit, og bruker billig utstyr (totalprisen ligger nok på godt under en million kroner). Riktignok må det minst en spesialist innom som har minimum elleve års høyere utdanning (6 år medisinstudier, 1 år turnus, 4 år spesialisering og gjerne en doktorgrad i tillegg) for å utføre selve undersøkelsen, men i det store bildet er ikke dette mye hassle. Andre ting er imidlertid mer omfattende. La oss bruke, tja, PET-scanning som eksempel. Dette er en fantastisk diagnoseteknikk som gjør at man kan finne svulster og metastaser med stor presisjon, forutsi fremtidig sykdomsforløp og store greier. Da trenger du først og fremst en PET-scanner - du får en grei maskin for en 20 millioner hvis du nøyer deg med PET/CT, men skal du ha PET/MRI må du ut med noe mer. Samt en ganske stor stab av involverte mennesker for å foreberede pasienten, utføre undersøkelsen, vurdere bildene og vedlikeholde utstyret og sånt, da. Også injesjeres du med en løsning som inneholder en beta+-emmiterende isotop, f.eks fluor-18. Det betyr igjen at området PET-scanneren står ikke bare er et sykehus, men også en strålelab hvilket medfører en del tekniske, sikkerhetsmessige og juridiske utfordringer. Videre er disse isotopene typisk ganske kortlivede, så du må lage de samme dagen. Det igjen betyr at du må ha tilgang på en farmasøytisk enhet som har tilvirkertillatelse (HORROR!) på det aktuelle kontrastmiddelet enten a) i nærheten sykehuset, eller b) såpass nære en flyplass at middelet kan sendes av gårde med fly før det henfaller. Btw., radioaktive kilder får typisk reise alene med fly av sikkerhetshensyn. OK, men du rigger deg til og ordner dette. Men, du må ikke bare ha en farmasøtisk enhet med tilgang på hotceller og spesialutstyr for å lage medikamenter av kilder som kan komme opp i mange hundre GBq, du må også ha en partikkelakselerator som kan lage disse. Du vil da helst ha en syklotron som akselerere protoner, og helst også deuteriumkjerner, opp til minst 8-12MeV, og gjerne gi deg en targetstyrke på minst 30mA. Helst mer. Jeg vet ikke hva slike går for på det frie markedet i disse dager, men til partikkelakseleratorer å være er de ganske nette og rimelige. Billige er de imidlertid ikke, også veier de en 20-30 tonn og må bo i et hvelv med to meter tykke vegger fulle av bly slik at det kan godkjennes som strålelab klasse A, så litt pes med infrastruktur er det jo. Strømregninga er etter sigende også ganske kjip. Men penger og vilje fikser dette også.
Deretter, for å lage selve PET-traceren må du så hyre inn en tekniker og en farmasøyt som er villig til å sitte og dille med denne akseleratoren mitt på natta og lage radioaktivitet og medikamentet, samt en håndfull andre mennesker for kvalitetskontroll og slikt sånn at middelet er klart til bruk når sykehuset åpner. Hver eneste dag. På grunn av det overstående utgjør PET-senteret på Rikshospitalet en hel avdeling der de har alt på en plass. Det er snakk om en ganske stor investering.
Siden dette ikke er noe du kan ha ved alle sykehus (Riksen og Haukeland er de to stedene i Norge i dag afaik) må du også betale for å fly pasientene fra alle rikets fjerne hjørner for undersøkelse - med alt det koster av opphold og flybilletter og slikt. Men dette betaler faktisk staten for, fordi vi har et offentlig helsevesen i Norge. Jeg vet ikke hva dette opplegget koster, men billig er det neppe. Likevel har staten funnet at dette er en riktig ting å finansiere. Men, det er jo køer, så det finnes også private klinikker i Oslo med egne scannere (tracere kjøper de fra riksen) slik at de rike kan velge å kjøpe seg ut av køen.

OK, det var et overforenklet og kortfattet eksempel på et lite utsnitt av kreftbehandlingsapparatet. Du finner lignende scenarier andre steder. Strålebehandling er komplisert, kirurgi er komplisert, du har opplegg som Algeta (og hva hassle angår er en skarve syklotron småplukk sammenligna med en atomreaktor!), osv., osv. ad nauseaum. Og du finner altså slike folk i alle ledd. Teknikere, spesialister, forskere, sykepleiere...

Oppsummert - kreftbehandling koster utrolig mye tid, penger og årsverk. Likevel:
* Staten mener det er riktig ressursbruk.
* Fagfolkene mener det er riktig ressursbruk.
* De privatpersoner som har rådt til å betale for det selv mener det er fornuftig ressursbruk.
* Selv i land som USA der det offentlige ikke dekker kreftbehandling mener folk, forsikringsselskaper og whatnot at det er fornuftig ressursbruk.

Hadde de gjort dette hvis det ikke funka? Hadde vi brukt tid, krefter og penger på å utvikle ting som PET-scanning hvis det ikke var nødvendig? Du trekker inn elementer som bakepulver og cannabis som vidundermedisiner. Dette er substanser vi har hatt tilgang på siden Josva danset tango ved Jeriko. Kreftmedisin som fagfelt hadde blitt henvist til en notis i Husmorskolens Store Kokebok! De er det nemlig et par sider dedikert til enkle remedier man kan koke ihop i heimen og der hadde stått: "Mot kreft: to ss bakepulver løst i lunkent vann, morgen og kveld i en uke. Kan også brukes mot mageknip." klemt inne i siste kapittel sammen med oppskrift på honningte og halsdråper.

Hadde så enkle løsninger funka hadde ikke kreft eksistert. Er ikke dette nokså selvinnlysende?
Sist endret av Myoxocephalus; 12. februar 2016 kl. 17:39.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg påstår at med alle milliardene( eller trilliardene, evt fantasillionene ) som har vært brukt, har framskritta vært alt for små.
Vis hele sitatet...
Dette minner om de som tror at 30-40% av statsbudsjettet blir brukt på ulandshjelp, og synes det er altfor mye.

Du vet ikke hvor mye som brukes, du vet ikke hva framskrittene har vært, men du sier de har vært for altfor små.

Karikerer du en politiker?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg driter egentlig i medisinsk bruk og hvordan staten kan tjene penger på cannabis. Jeg er egentlig bare irritert over hvordan debatten i mot rusmidler føres. Dette er også en prinsippsak på at staten ikke skal kontrollere folket på grunnlag av feilaktige argumenter.

Jeg mener at om vi noen gang skal få til en riktig og saklig rusdebatt, kan ikke rusmidler være på defensiven hele tiden. Vi må ta utgangspunkt i at visse rusmidler som f.eks. cannabis og psilocybin skal være lovlig, også får de som er imot argumentere i vei.

Er det ikke sånn debattering funker sier du? Nei kanskje ikke, men med det sosiale tabuet og all uvitenheten om rusmidler hos folket (og politikere), er det vanskelig å argumentere for enkelte rusmidler uten å bli tråkket på og holdt i sjakk av usaklige og gammeldagse argumenter. Uansett hvor mye forskning og statistikk man viser til, og sammenlikner mellom f.eks. alkohol og vold, og cannabis og vold, er det umulig å få folk til å høre.

Greit at mange ikke liker rusmidler fordi det er ulovlig osv., men må de være så jævlig stangsynte da?! Kan de ikke bare for en gang skyld sette seg inn i dette, analysere dataene med litt sunn fornuft og ha et åpent sinn? De som er imot kan ikke bare komme med ymse forklaringer om hvorfor legalisering/avkriminalisering kanskje ikke kommer til å gå, i så fall får vi bare prøve det ut. Dette med ymse argumenter gjelder jo selvfølgelig alle. Litt dumt om de som er for rusmidler bruker argumenter som «det vokser fra bakken og er naturlig» osv. Etter min erfaring er det de som er imot rusmidler som har de dummeste argumentene.

Synd at temaet er så tabu, både på stortinget og i lokale debatter. Det virker som det er like tabu som (jeg antar) homofiles/minoriteters rettigheter var før i tiden;
«Oi, er du for cannabis dua? Du må være en cannabis-røyker selv du da?»
«Oi, er du for homofiles/minoriteters rettigheter dua? Du må homofil eller ha minoritetsbakgrunn du da?»

Ja, dette med homofiles og minoriteters rettigheter løste seg jo litt slutt. Vel, jeg er allerede dritt lei av å vente på legalisering/avkriminalisering av visse rusmidler.

Kanskje jeg bare er fanatisk. Noe som kan virke åpenbart for meg, kan jo virke helt absurd for andre. Men jeg tror virkelig om politikere og folket hadde fått et større innblikk på enkelte rusmidler, hadde de ikke vært så trangsynte – og debatten hadde blitt styrt av sunn fornuft kontra tåpelige argumenter som ikke holder vann.

Jeg mener at dette ikke bare gjelder cannabis, men også psykedeliske stoffer som LSD, DMT og psilocybin.
Sist endret av NinjaGeir; 3. mars 2016 kl. 22:43.
Jeg er veldig pro legalisering, men en eventuell endring av loven vil jo føres med seg problemer.
Ser TS snakker om hvor kjipt det er at kompisen blir straffet for å kjære i ruset tilstand, selv kompisen "bare hadde røyk en Jay".
Dette er noe jeg synes er helt greit. Cannabis blir veldig glorifiseres med at det er et av de svakere rusmidlene. For en førstegangsbruker, eller for personer med lav til ingen toleranse er Cannabis er veldig kraftig stoff. Man skal selvsagt ikke kjære når man er så balle at man ikke får med seg at en hjullaster er på vei inn i grillen på bilen sin.
Kan trekke en sammenligning til alkohol og promillekjøring. En hardbarka alkoholiker med skyhøy alkoholtoleranse blir jo ikke beskyttet av noen etter å "bare ha drukket øl", selv vedkommende ikke føler seg ruset i det hele tatt.
Jeg blir selv superballe hvis jeg har lav toleranse på Cannabis, og jeg ville aldri utsatt noen andre eller megselv for et uhell når jeg ikke er i stand til å kjøre i det hele tatt.
Piller med varseltrekant er jo også et problem i dagens samfunn. Folk som kjørerute og tar smertestillende eller muskelavslappende for kroniske smerter, er mer utsatt for kollisjoner og uhell enn mennesker som kan pisse rent. Man kan føle at man ikke er påvirket selv om reaksjonsevner og dybdesyn er nedsatt.
Fastlegen kan jo gi grønt lys på om man er trygg å ferdes i trafikken med piller innabords. Hadde man funnet en lignende løsning for cannabisrøykere så er jo dette noe som hadde funket. Ta noen tester for å se om man kan kjøre bil uten problemer.
Måten det løses på idag hvor cannabisrøykere mister lappen over x antall måneder og må ta urinprøver, fordi "de som røyker Cannabis er rusa hele tida", er jo helt bak mål. Folk kan ha et sunt forhold til Cannabis på samme måte som folk kan ha et sunt forhold til alkohol.

Skrev dette på telefonen, så beklager for skriveleifer og rare setninger.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du bommer litt på historikk og grupper som var grunnlaget. Wikipedia har ein finfin aritkkel med tittelen 'War on drugs' som tar for seg litt av bakteppet.

Det aller meste av medisinen har dokumentert virkning. At ein del av den medisinen som vert nytta ved alvorleg sjukdom, t.d. cellegift, er farleg for eit friskt menneske er ikkje eit argument i så måte.

Kanskje du kan peike på konkrete medisiner her? Og kvifor vil staten tene mindre på cannabis enn dei konkrete medisinane? Staten sel ikkje medisiner. Det er det legemiddelbransjen som gjer.

Totalt meiningslaust utsagn utan at du opplyser om kva det var, og kva diagnosen var. At unødvendig medisinering førekjem tviler eg ikkje på, men cannabis er ikkje løysinga på det. Meir restriktiv foreskrivingspraksis er.

Du er klar over at staten, gjennom NAV og helseforetaka, har massive utgifter til medisin, og aktivt forhandler med legemiddelbransjen om reduserte priser? Å halvere medisinbruken i helsevesenet kunne antakeleg spart staten for milliarder. Så billegare legemidler ville definitivt vore i staten si interesse.

Feil


Hovudproblemet med innlegget er at det er aparte konspirasjonsteorier og idioti du kjem med. Om du ønskjer legalisering bør du med respekt å melde enten presentere koherente og gyldige argumenter, eller så bør du halde kjeften din godt lukka. For innlegget ditt er eit bra skriv til grunnar til at cannabis ikkje bør legaliserast...
Vis hele sitatet...
De tjener ikke mindre pga legemidler, men de vil faktisk tape på en legalisering med tanke på alle politifolk de måtte satt til å faktisk gjøre noe viktig - Noe de fleste politifolk ikke er kvalifisert til, da noe av det eneste de kan og det de bruker mest tid på, er nettopp småbeslag av cannabis. De tjener også mer på og ha det ulovlig med tanke på store beslag de og tollerne gjør av blant annet kontanter. Men du kan heller ikke se bort ifra at legemiddelbransjen kanskje har kontakter høyt oppe i myndighetene og har en finger også med her.

Sitat av TheStiffmeister Vis innlegg
Jeg er veldig pro legalisering, men en eventuell endring av loven vil jo føres med seg problemer.
Ser TS snakker om hvor kjipt det er at kompisen blir straffet for å kjære i ruset tilstand, selv kompisen "bare hadde røyk en Jay".
Dette er noe jeg synes er helt greit. Cannabis blir veldig glorifiseres med at det er et av de svakere rusmidlene. For en førstegangsbruker, eller for personer med lav til ingen toleranse er Cannabis er veldig kraftig stoff. Man skal selvsagt ikke kjære når man er så balle at man ikke får med seg at en hjullaster er på vei inn i grillen på bilen sin.
Kan trekke en sammenligning til alkohol og promillekjøring. En hardbarka alkoholiker med skyhøy alkoholtoleranse blir jo ikke beskyttet av noen etter å "bare ha drukket øl", selv vedkommende ikke føler seg ruset i det hele tatt.
Jeg blir selv superballe hvis jeg har lav toleranse på Cannabis, og jeg ville aldri utsatt noen andre eller megselv for et uhell når jeg ikke er i stand til å kjøre i det hele tatt.
Piller med varseltrekant er jo også et problem i dagens samfunn. Folk som kjørerute og tar smertestillende eller muskelavslappende for kroniske smerter, er mer utsatt for kollisjoner og uhell enn mennesker som kan pisse rent. Man kan føle at man ikke er påvirket selv om reaksjonsevner og dybdesyn er nedsatt.
Fastlegen kan jo gi grønt lys på om man er trygg å ferdes i trafikken med piller innabords. Hadde man funnet en lignende løsning for cannabisrøykere så er jo dette noe som hadde funket. Ta noen tester for å se om man kan kjøre bil uten problemer.
Måten det løses på idag hvor cannabisrøykere mister lappen over x antall måneder og må ta urinprøver, fordi "de som røyker Cannabis er rusa hele tida", er jo helt bak mål. Folk kan ha et sunt forhold til Cannabis på samme måte som folk kan ha et sunt forhold til alkohol.

Skrev dette på telefonen, så beklager for skriveleifer og rare setninger.
Vis hele sitatet...
Mange kjører bedre på cannabis, så det er bullshit, de har hatt 0 studier på dette, bare satt en promillegrense fordi stoffet regnes som "Narkotika".
Mange vil også kjøre bedre på speed, så lenge det ikke er noen "misbrukerdose". Piloter i forsvaret får det til og med før lange turer, og også mange vanlige piloter bruker amfetamin for å gjøre arbeidsdagen bedre og lettere og det er null problem. Ser dere virkelig ikke dobbelmoralen til myndighetene her..? De har mye de faen ikke klarer å gi ett svar på. "Øhmm men øhhh, det er narkotika, bare slemme folk som "roter" seg borti sånn.
Sist endret av playboyboler89; 4. mars 2016 kl. 12:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabis bør ikke bli legalisert. Det er avhengighetskapende og kan skape store mentale plager hos enkelte individer, det kan også være fysisk farlig om man har en underliggende ukjent sykdom(hjerte/blodtrykk). Folk må snart komme med et annet argument enn "er jo mindre farlig enn alkohol da"

Avkriminalisering derimot er jeg for, det hadde spart samfunnet for mye styr og pes, tenker da først og fremst på politiet, som alltid virker som de har for mye mellom hendene.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Mange kjører bedre på cannabis, så det er bullshit, de har hatt 0 studier på dette, bare satt en promillegrense fordi stoffet regnes som "Narkotika".
Mange vil også kjøre bedre på speed, så lenge det ikke er noen "misbrukerdose". Piloter i forsvaret får det til og med før lange turer, og også mange vanlige piloter bruker amfetamin for å gjøre arbeidsdagen bedre og lettere og det er null problem. Ser dere virkelig ikke dobbelmoralen til myndighetene her..? De har mye de faen ikke klarer å gi ett svar på. "Øhmm men øhhh, det er narkotika, bare slemme folk som "roter" seg borti sånn.
Vis hele sitatet...
Folk kjører ikke bedre, de kjører mer forsiktig, nettopp for det at i motsetning til alkohol så nummes ikke hemningene. Man er altså en smule kritisk til det som skjer mens man er ruset på cannabis. Men, selv om man er forsiktig så er reaksjonstiden treg. Så ja, kontrollerte oppgaver kan en score høyt på ved en kjøre prøve tatt under cannabisrus, men kommer det plutselig en fotgjenger ut fra en blindsone så trykker du ikke ned bremsepedalen like ført som du hadde gjort nykter.
Sist endret av Dodecha; 4. mars 2016 kl. 13:33.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Cannabis bør ikke bli legalisert. Det er avhengighetskapende og kan skape store mentale plager hos enkelte individer, det kan også være fysisk farlig om man har en underliggende ukjent sykdom(hjerte/blodtrykk). Folk må snart komme med et annet argument enn "er jo mindre farlig enn alkohol da"

Avkriminalisering derimot er jeg for, det hadde spart samfunnet for mye styr og pes, tenker da først og fremst på politiet, som alltid virker som de har for mye mellom hendene.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre da at vi legaliserer det? Slik at de folkene som får problemer med cannabis kan få hjelp? I stedet for å lukke øynene og late som cannabis og cannabis relaterte problemer ikke eksisterer.

Jeg er alt for en legalisering, nettopp fordi det er på grunn av forbudet vi har alle disse problemene. Her kan vi spare masse tid, penger, ressurser og de som trenger hjelp kan få det.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Folk kjører ikke bedre, de kjører mer forsiktig, nettopp for det at i motsetning til alkohol så nummes ikke hemningene. Man er altså en smule kritisk til det som skjer mens man er ruset på cannabis. Men, selv om man er forsiktig så er reaksjonstiden treg. Så ja, kontrollerte oppgaver kan en score høyt på ved en kjøre prøve tatt under cannabisrus, men kommer det plutselig en fotgjenger ut fra en blindsone så trykker du ikke ned bremsepedalen like ført som du hadde gjort nykter.
Vis hele sitatet...
Selv om det jeg skriver nå sikkert ikke har rot i virkeligheten, så er jeg en mye bedre helikopterpilot i Battlefield 4, når jeg har røykt litt cannabis, enn når jeg ikke har :P

Spøk til side, så er jeg skikkelig spent på hva Ungass 19 April kan føre til.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Folk kjører ikke bedre, de kjører mer forsiktig, nettopp for det at i motsetning til alkohol så nummes ikke hemningene. Man er altså en smule kritisk til det som skjer mens man er ruset på cannabis. Men, selv om man er forsiktig så er reaksjonstiden treg. Så ja, kontrollerte oppgaver kan en score høyt på ved en kjøre prøve tatt under cannabisrus, men kommer det plutselig en fotgjenger ut fra en blindsone så trykker du ikke ned bremsepedalen like ført som du hadde gjort nykter.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det du sier, men du legger ut generell hånd-øye kordinasjon, og oppmerksomhet. Fort gjort å kjøre på rødt lys uten å merke det, styre feil i en sving eller parkering etc.. Sjekk her! =)
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Er det ikke bedre da at vi legaliserer det? Slik at de folkene som får problemer med cannabis kan få hjelp? I stedet for å lukke øynene og late som cannabis og cannabis relaterte problemer ikke eksisterer.

Jeg er alt for en legalisering, nettopp fordi det er på grunn av forbudet vi har alle disse problemene. Her kan vi spare masse tid, penger, ressurser og de som trenger hjelp kan få det.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke legalisering. Ta portugal for eksempel der så og si alt er avkriminalisert, og det har gitt ganske gode resultater. Men som en nevner over her kan vel godt staten ta en besluttning for hva som skjer fremover, er dritt lei alle som går rundt å sier "420 legalize it man" osv.
Sitat av bossebass
Selv om det jeg skriver nå sikkert ikke har rot i virkeligheten, så er jeg en mye bedre helikopterpilot i Battlefield 4, når jeg har røykt litt cannabis, enn når jeg ikke har :P

Spøk til side, så er jeg skikkelig spent på hva Ungass 19 April kan føre til.
Vis hele sitatet...
Ja takk og pris på at vi har sånne som deg som bruker helikopterflygning i BF4 som argument for at du kjører bedre til å holde en legalisering borte fra norge. KP fra meg
Nå er det vell ikke så mange som går rundt å sier 420 ledalize it man osv.
Jeg er generelt lei av de samme argumentene mot liberalisering som blir brukt om igjen og om igjen av folk som mener forbudspolitikken er bra, er ut av stand til og se de negative sidene ved politikken dem støtter.
Jeg er drittlei av feige politikere som bruker ord som "signaleffekt" argumenter som "er imot liberalisering av cannabis pga det er narkotika" samtidig som nåværende justisminister vil liberalisere alkoholpolitikken. Jeg er flau over at actis har så stor politisk innflytelse, spesielt at det er dem som skal representere norge i ungass er fantastisk..
Jeg reagerer på at politiet som bruker så mye resurser på og jage narkomane eller brukere, henlegger alvorligere ting som vold osv, misbruker edrulighetsparagrafen og bruker den som straffemiddel. Ikke minst at dem kjemper hardt for og fortsette med kriminalisering, dem skal være obs på diskusjoner osv som åpner opp for en liberalisering (WTF) ikke minst tilknytningen dem har hatt til actis.
Hva med dobbelmoralen, snakke som om dem ser på rusmisbruk som ett helseproblem, likevel ligger største del av fokuset på bruk av straff og tvang. Handlingene står ikke i stil med ord.
Det virker ikke som alternative løsninger på rusproblemer i samfunnet er aktuelle viss det strider imot fokuset på straff,tvang og det generelle synet som dominerer i de politiske kretsene slik det er i dag. Hva erfaringer andre land har er generelt sett av liten betydning.

Nå setter jeg ting på spissen, men..
Det er langt verre ting og reagere på enn at noen stonere tror slagordet "legaliseser cannabis" er ett bra argument i seg selv, i realiteten så skader dem synet dem står for viss dem ikke har noe bedre og komme med enn noen slagord. Synes jeg, men jeg forstår hva du mener.
Under møtet fikk Høie overrakt et krav om avkriminalisering av narkotika til eget bruk her i landet, undertegnet av blant andre Venstre-leder Trine Skei Grande og tidligere Frp-leder Carl I. Hagen.
Vis hele sitatet...
Norge vil bygge bro i internasjonal narkotikapolitikk

Er en artikkel på dn.no om fremtidig norsk narkotikapolitikk
Sist endret av Novice; 4. mars 2016 kl. 19:36.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Folk må snart komme med et annet argument enn "er jo mindre farlig enn alkohol da"
Vis hele sitatet...
Er ikke dette hele poenget med legalisering/avkriminalisering av cannabis da? At det er mindre farlig (i det minste like farlig) som alkohol?
Ingen som hadde lurt på hvorfor cannabis hadde vært ulovlig, om det virkelig var veldig farlig. Grunnen til at mange av oss ønsker legalisering/avkriminalisering er nettopp fordi vi trenger en bedre forklaring på hvorfor i huleste cannabis er ulovlig og alkohol er ikke, når cannabis ikke er noe mer skadelig.

Blir litt som å si; Folk må snart komme med et annet argument for å ta imot flyktninger enn "at det er jo etisk riktig".

Da er jo (nesten) hele poenget borte!


Sitat av Oshugon Vis innlegg
Det er avhengighetskapende og kan skape store mentale plager hos enkelte individer, det kan også være fysisk farlig om man har en underliggende ukjent sykdom(hjerte/blodtrykk).
Vis hele sitatet...
Du kan ikke komme med et argument som er i mot noe, når det du argumenterer for har akkurat samme problemet. Alkohol og høyt blodtrykk er minst like farlig hos folk med (underliggende) hjertesykdommer, særlig hos eldre.



Og skjønner ikke helt greia med å blande inn vegtrafikkloven i dette. Er man beruset, bør man ikke kjøre motoriserte kjøretøy, punktum (utenom krisesituasjoner selvfølgelig).
Bortsett fra økonomisk kjøring, miljøbevist kjøring og flyt i trafikken, omhandler ikke vegtrafikkloven mye annet enn sikkerhet. Og uansett hvor dyktig sjåfør du tror du er, er det ikke optimalt å kjøre i beruset tilstand.
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Sitat: Originalt skrevet av Oshugon Vis innlegg
Folk må snart komme med et annet argument enn "er jo mindre farlig enn alkohol da"Er ikke dette hele poenget med legalisering/avkriminalisering av cannabis da? At det er mindre farlig (i det minste like farlig) som alkohol?
Ingen som hadde lurt på hvorfor cannabis hadde vært ulovlig, om det virkelig var veldig farlig. Grunnen til at mange av oss ønsker legalisering/avkriminalisering er nettopp fordi vi trenger en bedre forklaring på hvorfor i huleste cannabis er ulovlig og alkohol er ikke, når cannabis ikke er noe mer skadelig.
Vis hele sitatet...
At hasj er mindre farlig en alkohol er et dårlig argument, alkohol er ikke akkurat sunt og vi vil ikke legalisere noe bare for det er mindre farlig en alkohol.

Da kan vi jo også legalisere heroin, det er jo ikke noe farligere en alkohol brukt i riktige mengder. Alle som vil kan bruke heroin så lenge dem bruker det på en trygg måte? Det er mye farligere og drikke seg overstadig beruset en om du skulle innta en liten dose heroin.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Nei, ikke legalisering. Ta portugal for eksempel der så og si alt er avkriminalisert, og det har gitt ganske gode resultater. Men som en nevner over her kan vel godt staten ta en besluttning for hva som skjer fremover, er dritt lei alle som går rundt å sier "420 legalize it man" osv.
Ja takk og pris på at vi har sånne som deg som bruker helikopterflygning i BF4 som argument for at du kjører bedre til å holde en legalisering borte fra norge. KP fra meg
Vis hele sitatet...
Hadde jeg ment jeg kjørte bil bedre etter å ha brukt cannabis, så hadde jeg skrevet det. Aldri satt meg i en bil, mindre enn 4 timer etter bruk. Det jeg skrev var også ment som en spøk, om du ikke skjønte det....

Du mener også avkriminalisering er bedre enn legalisering. Why? Avkrim = Produkt som du ikke vet hva helt inneholder, pluss penger på bok på bakmenn.
Legalisering = Du vet nøyaktig hva du før, merket og alt, pluss staten vil tjene penger på skattebelegging.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Cannabis bør ikke bli legalisert. Det er avhengighetskapende og kan skape store mentale plager hos enkelte individer, det kan også være fysisk farlig om man har en underliggende ukjent sykdom(hjerte/blodtrykk). Folk må snart komme med et annet argument enn "er jo mindre farlig enn alkohol da"

Avkriminalisering derimot er jeg for, det hadde spart samfunnet for mye styr og pes, tenker da først og fremst på politiet, som alltid virker som de har for mye mellom hendene.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på at det er farlig for folk med hjerteproblemer egentlig? Synes jeg høres pussig ut. Det finnes jo hundrevis av argumenter for legalisering mann, og cannabis vs alkohol er det absolutt dårligste av dem.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Har du kilde på at det er farlig for folk med hjerteproblemer egentlig? Synes jeg høres pussig ut. Det finnes jo hundrevis av argumenter for legalisering mann, og cannabis vs alkohol er det absolutt dårligste av dem.
Vis hele sitatet...
http://www.leafscience.com/2014/03/1...heart-disease/

https://health.clevelandclinic.org/2...-urge-caution/
Diffuse greier egentlig. "We don't know". Tror jeg kan holde på konklusjonen min om at cannabis ikke kan ta livet av deg uansett hvilken lidelse du har. Bare fordi man får høyere puls og hjertenoia betyr det ikke at det er farlig..

Ett argument for legalisering er jo statens inntjening og dårligere business for diverse "hasjbaroner" og korrupte snutjævler. Det er tryggere for samfunnet enn avkriminalisering. Definer avkriminalisering? Skal man kunne dyrke så mye man vil helt lovlig? Da er det jo helt på trynet å ikke legalisere det fullstendig, med mindre målet er at staten ikke skal tjene ekstra skattekroner.
Sist endret av TrippyKing; 4. mars 2016 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det er at vist man har svakt hjerte så kan hyppigere slag utløse mulig hjerteinfarkt. Hørt noen som har strøket med av det. Tror jeg bare 1 gang i løpet av 4 år har merket økt hjerteslag.

Angående Portogal så fant jeg at drug growers kan få straff, der og da under samme settning som traffikers og dealers.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
At hasj er mindre farlig en alkohol er et dårlig argument, alkohol er ikke akkurat sunt og vi vil ikke legalisere noe bare for det er mindre farlig en alkohol.

Da kan vi jo også legalisere heroin, det er jo ikke noe farligere en alkohol brukt i riktige mengder. Alle som vil kan bruke heroin så lenge dem bruker det på en trygg måte? Det er mye farligere og drikke seg overstadig beruset en om du skulle innta en liten dose heroin.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an hvordan man ser på det.
Jeg vil ikke si at det er dårlig argument sånn sett, da det sier litt om politikken.
Narkotikalovgivningen er ikke basert på hvor skadelige rusmidlene er.
Det er jo mange som sitter med synet om at narkotika er ulovlig pga stoffenes skadelighet.
Dette er jo ikke tilfellet, og ikke påpeke dette mener jeg blir litt feil da det bør påvirke folks syn. I det minste utfordre det.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
At hasj er mindre farlig en alkohol er et dårlig argument, alkohol er ikke akkurat sunt og vi vil ikke legalisere noe bare for det er mindre farlig en alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å sammenlikne alkohol med cannabis i den forstand at cannabis nødvendigvis er så mye bedre.
Og jeg vet dette spørsmålet har blitt spurt 1000 ganger, men si at det var 99% avklart at cannabis er like farlig som alkohol (eller mindre farlig). Hvorfor skal det være ulovlig? Kanskje bare jeg som ikke klarer å tenke utenfor boksen, men jeg finner ingen gode argumenter hvorfor.

Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Da kan vi jo også legalisere heroin, det er jo ikke noe farligere en alkohol brukt i riktige mengder. Alle som vil kan bruke heroin så lenge dem bruker det på en trygg måte? Det er mye farligere og drikke seg overstadig beruset en om du skulle innta en liten dose heroin.
Vis hele sitatet...

Er ikke så skjent med stoffet, men vil ikke si at det finnes noen trygge måter å innta heroin på. Og mener å ha hørt at rundt 25% av heroin-brukere er narkomane. Men la oss ikke spore av.

Men om du har noen kilder og/eller gode argumenter som støtter påstandene dine, så for all del fyr løs.