Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 729
Skulle prøve meg lære meg python, og lastet ned IDLE 3.1. Men uansett hva jeg skriver kommer det "Syntax error". Til og med på simple ting som

print "hello,world!"

Hva gjør jeg feil her? Googlet, men fant intet svar.
Du trenger ikke laste ned noe som helst for å bruke python på Linux. Åpne terminal og skriv python så får du et interaktivt skall du kan tukle med. På min maskin ser det slik ut:

Kode

trond@duffy:~$ python
Python 2.6.5 (r265:79063, Apr 16 2010, 13:09:56) 
[GCC 4.4.3] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> print "hei"
hei
>>>
Trådstarter
Har drevet litt med python på windows, så hadde foretrukket å fortsette med den metoden jeg er vant med. Men hvis det ikke går så er det vel ikke så mye å gjøre med det. Hvordan kjører og lagrer du programmene du skriver i terminal?
du har nok installert Python 3. skaff deg Python 2.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvordan kjører og lagrer du programmene du skriver i terminal?
Vis hele sitatet...
Du skriver de i teksteditoren du foretrekker og kjører de ved å skrive python <navnpåfil>
Bruk f.eks. gedit. Kjør programmene ved å bla til mappen (i terminalen) hvor blabla.py ligger, og skriv "python blabla.py". om det er for tungvidt finnes det sannsynligvis en utvidelse til gedit som gjør det enklere.
Sist endret av Ozma; 24. januar 2011 kl. 21:16.
I python 3.0 er det vel:

Kode

print 'Hello, world!'
med ', ikke ".
Sist endret av OlavGal; 24. januar 2011 kl. 21:17.
@olavgal nei. print er en funksjon. print("hello world")
Sist endret av Anonym57965; 24. januar 2011 kl. 21:18.
Trådstarter
Funka å installere python 2.6 istedenfor
Sitat av OlavGal Vis innlegg
I python 3.0 er det vel:

Kode

print 'Hello, world!'
med ', ikke ".
Vis hele sitatet...
Nei,

Kode

print ("Hello, world!")
som jeg sa, i Python 3 er print en funksjon. print("hello world"). i Python 2 gjør man bare print "hello world".