Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 915
Hei! Har googlet litt, men finner at de fleste guidene er meeget utdaterte... Kunne tenkt meg å sette opp fildeling mellom maskinene mine, hvor den ene kjører Ubuntu 10.10 og den andre kjører dualboot med Win7 og Mint Fluxbox... I hovedsak trenger jeg deling mellom Ubuntu og Mint, men hadde ikke vært feil å sette opp noe som fungerer om jeg booter Windows også. Har forstått det slik at jeg må sette opp noe som heter Samba? Noen som har innsikt/hjelpsomme linker å komme med? Takk på forhånd.
Høyreklikk på mappen du vil dele, og velg "del"
Tja, til Linux -> Linux er nok NFS absolutt et godt og enkelt valg. Da får du både ytelse og stabilitet. Hvis du vil blande Windows inn i bildet er nok samba et bedre alternativ. Skulle du falle på det siste er det bare å forberede seg på mye frustrasjon.

Kode

man nfs
man exportfs
man samba
Skal du først sette opp Samba kan jeg anbefale SWAT for enklere administrasjon.
Hvis du vil gjøre det enkelt kan du mounte et directory på serveren lokalt med sshfh og fuse. Da slipper du å kjøre en hel daemon. Kan også gjøres i Windows såvidt jeg vet.

http://embraceubuntu.com/2005/10/28/...m-using-sshfs/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenkte i grunn bare å dele mappen fra den ene maskinen over til den andre, slik at den kan aksessere den som en "lokal" mappe. Endte opp med å kjøre Mint XFCE på begge maskinene, og har fått satt opp delingen via Thunar og en sambaplugin til denne. Men, jeg greier ikke å mounte mappen automatisk, noe som gjør at jeg er nødt å skrive inn en laaang kommando hver gang jeg starter maskinen. Prøvde å modifisere fstab, men dette fungerte ikke... Noen som har innspill der? Dette er kommandoen jeg bruker for å mounte nå;

sudo mount -t cifs //ip-adresse/video /home/lroedal/Video -o iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777

Problemet når jeg må gjøre dette manuelt, er at jeg ikke kan sette opp XBMC "oppå" Mint, og kun bruke XBMC. Noe som er litt kjedelig, da denne maskinen kun brukes på TVen og den andre stasjonære uansett er innenfor en radius av 3 meter til andre gjøremål uansett..

Og, det viste seg at nettverkskortene jeg bruker (som forøvrig funker bra) kun støtter b/g, er det noen som vet av billige nettverkskort som går på n-standarden?
hvorfor bruke samba når du kjører mint på begge maskinene?
Dersom du kjører Mint XFCE er det ikke deling som standard. Bruker ikke Samba direkte, men pluginen til Thunar bruker det. Da deles det på samme måte som i Ubuntu ol.
Samba er uansett en svært tullete måte å dele filer på i Linux. Dårlig ytelse og noe herk å konfigruere skikkelig.
Tja, jeg er ganske fornøyd med ytelsen til Samba jeg. Bruker for det meste FreeBSD som operativsystem, ikke Linux. Mulig det har noe å si.
Tusen takk for linken Atxbyea, fikk det til å fungere nå. Så da er det eneste som gjenstår at jeg får n-kortene mine i posten, så kan jeg streame alt rett til xbmc!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Doh, N-kortene ble ikke gjenkjent ut av boksen, og driverne som følger med vet jeg igrunn ikke hvordan jeg installerer? Er en makefile og noe slikt i hovedmappen... Prøvde samtlige windows-drivere via ndiswrapper, men ingen av disse fungerte. Har kjørt litt diverse av filene som lå sammen med linuxdriver-mappen, og nettverkskortet blir gjenkjent nå, slik at jeg får opp at jeg har trådløst på panelet. Men, kortet lyser ikke og ingen nettverk popper opp... Noen som har råd? Er et slikt jeg har skaffet;
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.50703
Sitat av lroedal Vis innlegg
Prøvde å modifisere fstab, men dette fungerte ikke... Noen som har innspill der? Dette er kommandoen jeg bruker for å mounte nå;

sudo mount -t cifs //ip-adresse/video /home/lroedal/Video -o iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777
Vis hele sitatet...
Prøv dette:

etc/fstab

Kode

ip-adresse/video /home/lroedal/Video cifs iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777