Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 14499
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vel, hvis brød ikke teller som raske karbohydrater i din bok, synes jeg det er merkelig at fisk, biff, egg, havregryn og grønt gjør det...
Vis hele sitatet...
Ser jeg har formulert meg dårlig, om ikke elendig. Kyllingfilèt, biff og fisk kommer ikke inn under raske karbohydrater på noen måte. Raske karbohydrater får man i form av hvitt brød, nudler, pasta, frukt, sukker og lignende. Det er raske karbohydrater i grovd brød med skinke òg, men ikke like mye. En generell tommelfingerregel hva gjelder brød og kornprodukter er at jo grovere, jo større andel komplekse karbohydrater. Beklager å virke angripende.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
La oss ta et enkelt regnestykke. Hvis du trener hardt trenger du maks 1,5 gram protein per kilo kroppsvekt. Alle som snakker om 3 gram per kilo kroppsvekt eller liknende, er feilinformert. Jeg studerer ernæring og diskuterer dette med noen av landets dyktigste på feltet. En liter lettmelk inneholder ca. 33 gram protein (kilde: tine.no). Hvis du spiser 3 porsjoner havregryn med melk, bruker du ca. 500 gram havregryn, noe som inneholder mer enn 80 gram protein (kilde: nutritiondata.com). Tilsammen utgjør dette mer enn nok protein for en spinkel mann på 60 kilo, som ønsker å bygge muskler.
Vis hele sitatet...
1,5 gram protein/kg kroppsvekt gjelder kun for de som trener ved middels intensitet. Det er ingen fasit på hvor mye protein en trenger, men du bør være enig i at det er en korrelasjon mellom hvor mye en trener og hvor høyt proteininntak bør være? Hvis ikke er jeg feilinformert.



Sitat av felix_poker Vis innlegg
Den eneste fordommen jeg har i denne sammenheng er mot folk som baserer sine svar på synsing. Mine svar baseres imidlertid på kunnskap jeg har tilegnet meg i løpet av de siste 7 årene, hvor jeg har lest mye om kosthold, blitt kurset og jobbet som treningsinstruktør og i fjor høst begynte på en bachelor i ernæring.
Vis hele sitatet...
Vil du si proteinpulver er bortkastet og gulp? Av de jeg kjenner som trener, er det kun de som gulper i seg proteinpulver minst to ganger daglig som vokser. Flere av mine bekjente har forsøkt å kutte ut pulveret, det være seg på grunn av følsom mage eller følsom lommebok. Styrkeøkningen stagnerte og de sluttet å vokse i like stor grad. Er dette kun psykologiske virkninger mener du?

Sitat av prenix Vis innlegg
Som du sier selv, èn brødskive inneholder lite karbohydrater og protein. Dette var mitt poeng, ettersom trådstarter skrev han nok èn skive etter trening.
Vis hele sitatet...
Feil, det er masse karbohydrater i brød og kornprodukter.
Sitat av lambador Vis innlegg

Feil, det er masse karbohydrater i brød og kornprodukter.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, men nå snakker vi om èn enkelt skive. Hvis du skal klage, vennligst les tråden først.

Fikk ikke editert forrige innlegg, men jeg svarte på et sitat som ikke var sitert fra meg, dette beklager jeg.
Sist endret av prenix; 3. mars 2010 kl. 16:25.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er forskjell ifra dere som sitter på skolebenken for å lese dere til denne kunnskapen, enn fra oss som får erfaringen i praksis.
Vis hele sitatet...
Vil på generelt grunnlag påstå at du bør være forsiktig med å spille det kortet. Akademisk bakgrunn står på generelt grunnlag sterkere enn "praksis", som du kaller det. Du blir ikke banksjef av å følge med på økonominyhetene.
Sist endret av lambador; 3. mars 2010 kl. 16:23.
Sitat av lambador Vis innlegg
Vil på generelt grunnlag påstå at du bør være forsiktig med å spille det kortet. Akademisk bakgrunn står på generelt grunnlag sterkere enn "praksis", som du kaller det. Du blir ikke banksjef av å følge med på økonominyhetene.
Vis hele sitatet...
Jeg nevner ingen steder at den ene siden stiller sterkere enn den andre, når det gjelder kunnskap innenfor feltet. Du ser hva han skriver, og derav min kommentar til han personlig.
Da er Bilde og andre post ute!
http://makemebig.blogg.no/1267630122...arter_det.html
Nå ser dere hva jeg mener med pingle haha!
Sist endret av bamsetid; 3. mars 2010 kl. 16:29.
Sitat av prenix Vis innlegg
Ja, dette fungerer fint for ordinære folk i begynnelsen, men for oss som ikke får i oss nok næring i maten, så trenger vi et tillskudd. Jeg har ikke tid til å spise mat 20 ganger hver dag, og derfor trenger jeg altså proteinene mine gjennom en annen kilde.
Vis hele sitatet...
Sjekk regnestykket mitt. Du kan fint få i deg nok proteiner ved å spise 1-3 ganger om dagen.
Sitat av prenix Vis innlegg
Om jeg skulle tatt meg tid til å spise 20 ganger hver dag, så ville jeg mest sannsynligvis fått i for mange kalorier.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hva du spiser.
Sitat av prenix Vis innlegg
Proteinpulver er forresten ikke det samme som gainer.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over. Jeg skrev proteinpulver eller gainer. Ser at fomuleringen kan misforstås. Det jeg mente var at ingen av dem inneholder en naturlig sammensetning av mikronæringsstoffer.

Sitat av prenix Vis innlegg
Hva som anbefales per kilo proppsvekt kommer an på personen. Du som studerer ernæring burde vite det er forskjell på en som veier 80 kg og ikke trener, mot en som veier 80 kg, og har en god del muskler. Muskler trenger proteiner, derav forskjellig dosering.
Vis hele sitatet...
I ekstreme tilfeller, hvis vi snakker om profesjonelle bodybuildere, vil kanskje muskel/fett ratio ha innvirkning på hvor mange gram protein per kilo kroppsvekt man bør spise. For spinkle folk, som er det vi snakker om i denne tråden, kan man trygt holde seg til 1,5 gram per kroppsvekt per dag, og allikevel bygge muskler om man trener hardt og sørger for å få godt med hvile.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er forskjell ifra dere som sitter på skolebenken for å lese dere til denne kunnskapen, enn fra oss som får erfaringen i praksis.
Vis hele sitatet...
Jeg har eksperimentert med trening og kosthold på meg selv i snart 10 år, så jeg føler at jeg har en god del personlig erfaring. Faren med å basere seg utelukkende på egen og andres personlige erfaringer og antakelser, er imidlertid at de ofte er upresise og i enkelte tilfeller totalt feilaktige. Det gjelder å finne en middelvei mellom det å basere seg på forskning og vitenskap, og å finne det som fungerer for akkurat deg.

Sitat av lambador Vis innlegg
Ser jeg har formulert meg dårlig, om ikke elendig. Kyllingfilèt, biff og fisk kommer ikke inn under raske karbohydrater på noen måte. Raske karbohydrater får man i form av hvitt brød, nudler, pasta, frukt, sukker og lignende. Det er raske karbohydrater i grovd brød med skinke òg, men ikke like mye. En generell tommelfingerregel hva gjelder brød og kornprodukter er at jo grovere, jo større andel komplekse karbohydrater. Beklager å virke angripende.
Vis hele sitatet...
Enig, riktig og riktig. Imidlertid var ikke min påstand at brød kunne klassifiseres som raske karbohydrater (i alle fall ikke om det er grovt rugbrød vi snakker om), men at det er bedre å intna etter trening enn gainere eller proteinpulver.
Sitat av lambador Vis innlegg
1,5 gram protein/kg kroppsvekt gjelder kun for de som trener ved middels intensitet. Det er ingen fasit på hvor mye protein en trenger, men du bør være enig i at det er en korrelasjon mellom hvor mye en trener og hvor høyt proteininntak bør være? Hvis ikke er jeg feilinformert.
Vis hele sitatet...
Nei, Helsedirektoratet anbefaler 1,5-1,8 for idrettsutøvere som trener mye styrke. Det var 0,3 gram mer enn det jeg sa istad, men regnestykket mitt holder fortsatt vann.
Sitat av lambador Vis innlegg
Vil du si proteinpulver er bortkastet og gulp? Av de jeg kjenner som trener, er det kun de som gulper i seg proteinpulver minst to ganger daglig som vokser.
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje også disse som tar treningen mest seriøst og trener hardest?
Sitat av lambador Vis innlegg
Flere av mine bekjente har forsøkt å kutte ut pulveret, det være seg på grunn av følsom mage eller følsom lommebok. Styrkeøkningen stagnerte og de sluttet å vokse i like stor grad. Er dette kun psykologiske virkninger mener du?
Vis hele sitatet...
Det kan være mentalt, men jeg tror andre faktorer, som tilfeldighet, er mer sannsynlig. Når man trener kommer man stadig til "platåer" hvor styrke og muskelvekst stagnerer. Alle som har drevet med bygging kjenner til dette, og vet at løsningen ofte ligger i å ta en uke eller to med pause, bytte program etc.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Sjekk regnestykket mitt. Du kan fint få i deg nok proteiner ved å spise 1-3 ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
Ja, for vedkommende, men ikke generellt for alle.

Det kommer jo helt ann på hva du spiser.
Vis hele sitatet...
Desverre, [b]jeg[b] får ikke i meg tilstrekkelig.

Det er jeg fullt klar over. Jeg skrev proteinpulver eller gainer. Ser at fomuleringen kan misforstås. Det jeg mente var at ingen av dem inneholder en naturlig sammensetning av mikronæringsstoffer.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, og det er igjen derfor det heter kosttillskudd, ettersom man trenger en god og sunn kost i tillegg.

I ekstreme tilfeller, hvis vi snakker om profesjonelle bodybuildere, vil kanskje muskel/fett ratio ha innvirkning på hvor mange gram protein per kilo kroppsvekt man bør spise. For spinkle folk, som er det vi snakker om i denne tråden, kan man trygt holde seg til 1,5 gram per kroppsvekt per dag, og allikevel bygge muskler om man trener hardt og sørger for å få godt med hvile.
Vis hele sitatet...
Enig! Du skrev veldig generellt i forrige innlegg, og derfor reagerte jeg. Når det gjelder vedkommende er det selvfølgelig ikke behov for mer.

Jeg har eksperimentert med trening og kosthold på meg selv i snart 10 år, så jeg føler at jeg har en god del personlig erfaring. Faren med å basere seg utelukkende på egen og andres personlige erfaringer og antakelser, er imidlertid at de ofte er upresise og i enkelte tilfeller totalt feilaktige. Det gjelder å finne en middelvei mellom det å basere seg på forskning og vitenskap, og å finne det som fungerer for akkurat deg.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig!
Som en her før sa, her er fasitsvaret: www.stronglifts.com + GOMAD + et sundt og godt kosthold. Alt dette står forsåvidt på www.stronglifts.com.
Jeg går faktisk på det selv
Spis mat og tren effektivt. Mat utgjør 50% av resultatene. De som sier at det er bortkastet å trene selv med feil kosthold, kan dra seg til helvete, trening er bedre enn sofasliting.
Sist endret av Neutralizer; 3. mars 2010 kl. 17:00.
Mine 2 cent

1.Pulver-tullet (proteinpulver/gainer?) er uten tvil bedre enn "hel mat" etter trening ettersom det raskere brytes ned/ tas opp av kroppen. Husk, i tidsrommet 30-60 minuter etter trening tar kroppen lettere opp næring, noe som er en fordel og utnytte seg av uten at vi trenger å gå nærmere inn på det. (Litt av det samme prinsipppet med raske karbohydrater)

2.En brødskive med skinke inneholder faktisk "lite" protein, 2- 5 likeså.

3.Så lenge man ikke har nedsatt nyrefunksjon, så er ikke for mye proteiner farlig. Det er gammel "overtro" og er gang på gang motbevist i nyere tid.

4.Det er viktig å ta protein verdi og forskjellen på animalsk og vegetabilsk protein i betraktning når man planlegger måltider.

Min erfaring er gjerne at flere av "de store" hodene, spesielt de med lang erfaring/fartstid innen bransjen oftest er for konservative og dermed har vansklig for å godta "ny kunnskap" (no offence, prøver ikke å si at jeg er bedre selv)

Ellers er jeg vel stort sett enig
Sitat av Hippe Vis innlegg
vel, jeg tror jeg vet hva du kan gjøre for å bli større. http://www.iwantsixpackabs.com/abs.html
Denne siden hjalp i værtfall meg, men det er et veldig tungt program, men i tillegg så vil du kjenne forskjellende ganske kjapt. Husk også å spise mye
Vis hele sitatet...
Denne gutten her trykker nok steorider i tillegg!
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Denne gutten her trykker nok steorider i tillegg!
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag baserer du denne påstanden?

Jeg er lei av at idioter uten peiling påstår at alle som trener og er sterkere enn gjennomsnittet automatisk er en boler.
Jeg trener 6 ganger i uka, gjort det i et år nå og her er mine forandringer:

For et år siden:
Overarmsmål - 36cm
Vekt - 73kg
Høyde - 170cm
Bilde: Fant ikke noe før-bilde desverre.

Nå:
Overarmsmål - 43cm
Vekt - 89kg
Høyde - 172cm
Bilde: Link (tatt rett før nyttår)

... ALLE tror jeg er den hardeste boleren, selv om jeg er ren. Vanlige folk skjønner ikke at med riktig kosthold og trening så er mye mulig. Moren min har studert ernæring så hun har hjulpet meg med kostholdet. Ellers har jeg lest meg til teknikk,øvelser og program på bodybuilding.com.

- Kun fordi du er misfornøyd med kroppen din og er for lat til å gjøre noe med det trenger du ikke rakke ned på andre som faktisk prøver å se bra ut.
Sist endret av lsrr; 3. mars 2010 kl. 18:19.
Sitat av lsrr Vis innlegg
Nå:
Overarmsmål - 43cm
Vekt - 89kg
Høyde - 172cm
Bilde: Link (tatt rett før nyttår)
Vis hele sitatet...
Godt fremskritt på ett år! Lykke til videre.
Sitat av Eliminator Vis innlegg
1.Pulver-tullet (proteinpulver/gainer?) er uten tvil bedre enn "hel mat" etter trening ettersom det raskere brytes ned/ tas opp av kroppen. Husk, i tidsrommet 30-60 minuter etter trening tar kroppen lettere opp næring, noe som er en fordel og utnytte seg av uten at vi trenger å gå nærmere inn på det. (Litt av det samme prinsipppet med raske karbohydrater)
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Det er helt riktig at kroppen trenger næreing rett etter en hard treningsøkt. Det er imidlertid ikke slik at om man ikke rekker 30-60 min. tidsrommet etter økten, så er alt bortkastet. Kroppen tar til seg næring hele tiden, og det aller meste av oppbyggingen av muskler skjer uansett i løpet av natten, slik at det viktigste er å spise mellom trening og leggetid.

En annen ting som er viktig å ta i betraktning er at selv om pulver er ferdig "tygget", altså ikke store biter med mat, så er ikke næringsstoffene ferdig spaltet, og det tar like lang tid å spalte disse om de kommer fra pulver, som om de kommer fra ordentlig mat. Den eneste tiden du sparer er altså tiden det tar å tygge maten. Bruker du 30-60 min på å tygge i deg et måltid?
Sitat av Eliminator Vis innlegg
2.En brødskive med skinke inneholder faktisk "lite" protein, 2- 5 likeså.
Vis hele sitatet...
I følge ernæringsfysiolog Hanna Hånes, redaktør for kostogtrening.no, inneholder 5 brødskiver med skiver med skinke over 30 gram protein. For en person på 70 kg. som trener hard styrketrening er dette mer enn 1/4 av det dagelige behovet. De fleste som driver med slik trening spiser mer enn 4 ganger i døgnet. Det betyr at om man spiser 5 skiver med skinke 4-5 ganger i døgnet, får man mer enn nok protein.
Sitat av Eliminator Vis innlegg
3.Så lenge man ikke har nedsatt nyrefunksjon, så er ikke for mye proteiner farlig. Det er gammel "overtro" og er gang på gang motbevist i nyere tid.
Vis hele sitatet...
De aller fleste friske mennesker står ikke i fare for akutte problemer ved for høyt proteininntak. Jeg har selv i lengre tid spist mer protein enn jeg trengte, og opplevde ikke nyreproblemer. Det er imidlertid helt klart at det overflødige nitrogenet som må skilles ut er en belastning for nyrene, selv om denne ikke er stor nok til å gi et akutt utslag. Om det har negative effekter på sikt, er en annen sak.
Sitat av Eliminator Vis innlegg
4.Det er viktig å ta protein verdi og forskjellen på animalsk og vegetabilsk protein i betraktning når man planlegger måltider.
Vis hele sitatet...
Nei. Om proteinet er animalsk eller vegetabilsk har ingen ting å si. Det som er viktig er proteinets aminosyresammensetning.

Sitat av prenix Vis innlegg
Ja, for vedkommende, men ikke generellt for alle.
Vis hele sitatet...
La oss si at du veier 85 kg. Bra med muskelmasse. Du trenger mellom 85 og 170 gram protein i døgnet. Jeg tror du klarer å spise dette, fordelt på 3 måltider, tror ikke du? F. eks. 2-300 gram kjøtt, fisk eller kylling til hvert måltid, et par glass melk eller noe nøtter, så er du jo i mål.
Sitat av prenix Vis innlegg
Desverre, [b]jeg[b] får ikke i meg tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
Du skrev i stad at du fikk i deg for mye. Jeg sa det kommer ann på hva du spiser. Du svarer med å si at du ikke får nok. I am at loss
Sitat av felix_poker Vis innlegg

La oss si at du veier 85 kg. Bra med muskelmasse. Du trenger mellom 85 og 170 gram protein i døgnet. Jeg tror du klarer å spise dette, fordelt på 3 måltider, tror ikke du? F. eks. 2-300 gram kjøtt, fisk eller kylling til hvert måltid, et par glass melk eller noe nøtter, så er du jo i mål.

Du skrev i stad at du fikk i deg for mye. Jeg sa det kommer ann på hva du spiser. Du svarer med å si at du ikke får nok. I am at loss
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hva du har imot proteintilskudd, men ja, i ditt eksempel er dette korrekt.

Jeg skrev jeg ikke hadde fått nok hvis jeg ikke tar proteintilskudd, ja.

Jeg tror vi skal la denne diskusjonen ligge, for jeg ser du er fast bestemt på å være mot kosttilskudd, som forøvrig er respektabelt, men mine meninger er noe annet.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Var i samme sitvasjon som deg.
Veide 60-65Kg.
Så reiste jeg inn i militæret, i panserbattaljonen.
Spiste hver måltid som om det var det siste for du viste aldri når du ikke fikk spist neste gang.
7-10 skiver + egg osv til frokost + lunch + middag + kvelsmat.
Trente 3 ganger i uken og trente hver dag i tjenesten, mye jogging o.l men fokus på muskler i egentreningen.
Gikk opp til 93Kg til slutt. Nå den dag i dag er jeg vel rundt 86.

Treningstudio.
Lite repetisjoner på større vekter prioriterte jeg.
Tøyde ikke ut heller for da strekker man musklene og de blir lengre.
Var ganske muskuløs på slutten der.

Skal snart begynne å trene igjen. Synes bare pris er latterlig på trenigstudio.
*edit*

En annen form for trening er å spise salat, mye jogging og utholdenhets trening. Tøye ut etter hver trening.
Fitness trening. Men det var ikke det trådstarter var ute etter.
Vis hele sitatet...


det du sier ang tøying er feil, du kan tøye å strekke sener til å bli mere fleksible. men musklen er festet der den er festet den blir ikke lengere enn det den er.
det er dessuten en bra ting å ha lange muskler, jo lengere muskel jo større kan den musklen bli.
men det som skjer når du tøyer er at du kan rive og stresse mere i muskelfibrene, som jo er det du gjør når du pumper.
ergo bedere resultat med tøying
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg ser ikke hva du har imot proteintilskudd, men ja, i ditt eksempel er dette korrekt.

Jeg skrev jeg ikke hadde fått nok hvis jeg ikke tar proteintilskudd, ja.

Jeg tror vi skal la denne diskusjonen ligge, for jeg ser du er fast bestemt på å være mot kosttilskudd, som forøvrig er respektabelt, men mine meninger er noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig negativ til å ta tilskudd ja, fordi men lett får i seg proteinet man trenger fra vanlig mat. Dette er sunnere, billigere og bedre på alle måter. Jeg ser virkelig ingen god grunn til å bruke proteintilskudd. Det gjør heller ikke professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Bjørn Skålhegg.
Kilde

Jeg har hatt forelesninger med Bjørn, og han frarådet å innta mer enn maksimalt 2 gram per kilo kroppsvekt per dag, med tanke på nyrene.
Sist endret av felix_poker; 3. mars 2010 kl. 19:19.
litt off topic kanskje men har et høyt inntak av marijuana noe og si for en som vil bli stor og strek med trening?
Sitat av Sookiebus Vis innlegg
litt off topic kanskje men har et høyt inntak av marijuana noe og si for en som vil bli stor og strek med trening?
Vis hele sitatet...
Nei, er ganske sikker på at cannabis ikke er et problem. Jeg er ikke noen typisk cannabisaktivist som sier at å røyke bare er sunt, men har sett byggere på internasjonale forum som røyker. Har desverre ingen link å sende deg, men du kan prøve å google.

On Topic: Svaret er svært enkelt i teorien, men verre å gjennomføre i praksis. Eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed.

Lykke til!
Armhevinger er vel bra om du ikke har trent før.
Jeg har tatt armhevinger siden 4 klasse til ungdomskolen, men så slutta jeg, men når jeg bestemte meg for å begynne ighen, var det ikke noe problem å få musklene tilbake igjen effektivt.

Har hatt en del perioder men trening(ordentlig trening med vekter og maskiner) og slutta igjen mange ganger.
Når jeg begynner med armhevinger, så trimmer det utrolig effektivt og velidg mange muskler på en gang.

Da trenger du ikke begynne å kjøpe treningsutstyr med det første.


Kommer jo selvfølgelig ann på hva du vil trene, for meg er magemuskler, bryst, biceps og triceps, har fått bra resultater fra armhevinger
Har ikke fått lest hele tråden, men vil bare gi mine tips som er verdt å ta med seg. Har trent i ca 8 år, av og på. Har hatt 20-25kg muskelvekt av og på gjennom årene.

Er 184 høy og har et "luksus problem" kalt høy forbrenning - Noe som gjør spise-delen av treninga vanskelig. Det er derfor man heldigvis kan kjøpe protein og karbo i pulverform. Da slipper du spiste 6 ganger om dagen (Eller færre, men mye større måltider). Jeg liker å "leve" i tilegg til å trene så jeg unner meg maten jeg selv har lyst på og det har jeg alltid gjort.

Nå om dagen trener jeg 3 ganger i uka da det er det som passer meg og jobben min osv. De dagene jeg trener er de eneste jeg er nøye med protein og karbo inntak. Spis et næringsrikt måltid før trening og få i deg masse karbo og protein innen 30minutter fra siste treningsløft. Det finnes kalkulatorer overalt på nett som regner ut hvor mye du trenger med de kroppsvekt og høyde. Hvis du skal bli verdensmester må du så klart spise ultra kjipe ting hver dag hele tiden, men hey - valget er ditt.


Så til selve treninga:

* Hvis du er helt fersk er det viktigste av alt å få inn teknikk og trene riktig de første ukene. Ikke tren for hardt og regn med å bli jævli støl ukene fremover. Bare vit at det forsvinner og blir ikke et problem lenger når trening blir rutine. Tren ikke samme muskelen 2 ganger på rad. La den få hvile noen dager.
* Naprapaten min har konkurert i toppen og hatt sponsor avtaler for å stå å vise seg frem i mange år da han var yngre og har trent i rundt 25år. Han sier at: "Det beste trenings programmet er å ikke ha noe treningsprogram" - Og dette er sannheten. Eneste du trenger å vite når du drar å trener er hvilke muskler du skal trene. Kroppen trenger å bli sjokkert da det er det eneste som gjør at den vokser og blir større. Blir den vandt med et treningsopplegg ender du opp med å stagnere uten økning av masse eller styrke.
* GI JERNET når du trener. Ta alltid mer enn du tror du klarer selvom du på siste repetisjonen har det helt forjævli og trynet ditt ser ut som Loch Ness monsteret med en blodåre på størrelse med en finger sprutene ut av panna. Eksplosiv trening gir ultra mye kjappere resultater. Mange feiler her ved å tro at "nei nå greier jeg ikke mer".
* Overask kroppen i blandt med morsomme ting som supersett og mixing mellom 2 muskeltyper i pausene til hver av dem (gå fra aperat til aperat uten pauser)
* Tren Rygg minst dobbelt så ofte som bryst.
* Ikke bli frista til å bruke anabole steroider. Har du trent sammenhengende i 5 år og kan alt om trening og kosthold kan du vurdere det - på egen risiko så klart.

Ellers er det bare å lese på fks iform.no. Det finnes også 1 million forskjellige benkpress program ute i verden. Finn den som passer seg og gir deg fremskritt. Når du har brukt den en stund finner du et helt annet og bruker det en stund.
Sist endret av Source; 3. mars 2010 kl. 21:27.
Ser at en skriver at man bør spise brød, ingen bør spise hvete, bruk ren spelt, eller kanskje best av alt når det kommer til korn havre, evt med kli.

Ingen som har vært igjennom puberteten trenger å drikke melk; det funker ikke, spis brokkoli, asparges, spinat og / eller rosenkål om du trenge kalsium, kroppen til et voksent menneske er langt bedre på å ta opp kalsium fra de grønne plantene jeg nevnte enn fra melk.
Sist endret av fxxked; 3. mars 2010 kl. 21:30.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Ser at en skriver at man bør spise brød, ingen bør spise hvete, bruk ren spelt, eller kanskje best av alt når det kommer til korn havre, evt med kli.
Vis hele sitatet...
Spelt er hvete. Du har blitt lurt av spelt-hypen
Sitat av fxxked Vis innlegg
Ingen som har vært igjennom puberteten trenger å drikke melk; det funker ikke, spis brokkoli, asparges, spinat og / eller rosenkål om du trenge kalsium, kroppen til et voksent menneske er langt bedre på å ta opp kalsium fra de grønne plantene jeg nevnte enn fra melk.
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ingen tilhenger av melkeprodukter. Selv bruker jeg dem ikke i det hele tatt. Jeg har imidlertid brukt melk som eksempel på proteinkilde flere ganger i tråden, men da bare fordi det er vanlig i Norsk kosthold og fordi jeg mener det tross alt er bedre enn proteinpulver.
Sitat av TheTsar Vis innlegg
Det beste du kan gjøre er å svømme. Mye billigere enn treningsstudio!

Did it my self!
Vis hele sitatet...
fag.

DET! er feil.


er du nerd: bol

er du stræit: bygg deg opp sakte, med [COLOR="Red"]BØY[/COLOR] og [COLOR="Red"]MARK [/COLOR]



Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er veldig negativ til å ta tilskudd ja, fordi men lett får i seg proteinet man trenger fra vanlig mat. Dette er sunnere, billigere og bedre på alle måter. Jeg ser virkelig ingen god grunn til å bruke proteintilskudd. Det gjør heller ikke professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Bjørn Skålhegg.
Kilde

Jeg har hatt forelesninger med Bjørn, og han frarådet å innta mer enn maksimalt 2 gram per kilo kroppsvekt per dag, med tanke på nyrene.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg forståelse for, og er svært enig i at hvis du klarer å spise proteinene gjennom vanlig mat er dette aller sunnest, men vil si meg sterkt uenig i at det er billigere! Jeg er selv en student og trener styrke 5 dager i uken med et svært tungt treningsopplegg (Max OT hvis noen kjenner til det..). Jeg veier for tiden 100 kg, og er 196 cm høy, noe som vil tilsi at jeg skal ha i meg 200 - 250g proteiner om dagen. Jeg har prøvd med høyere og lavere inntak men har funnet ut at dette fungerer perfekt for meg i forhold til progresjon i treningen,ved lavere enn 200 stagnerer rett og slett fremgangen...

Hvis jeg skal få i meg 250 gram proteiner daglig uten proteinpulver, og en dagligdags meny består av:

Frokost:
1 bolle havregryn med ca 3 dl melk 40g
1 banan 1 g

Lunch:
1 stor bagett med ost og skinke 15g
2 glass melk 17g

Middag:
2 kyllingfileter.... ca 170g 60 g
1 kopp ris 5g
150g div grønnsaker 5g

Kveldsmat:
3 brødskiver m/ pålegg 15g
1 glass melk 8g

Sammenlagt: 160-170g proteiner

Da vil det gjenstå 80-90g proteiner, hvis jeg skal få i meg dette vha kyllingfilet trenger jeg 220g kylling = 22 kr .... evt 470g tunfisk = 40-50 kr

Evt kan jeg drikke 50g proteinpulver to ganger daglig = 18 kr......
Hvis du i tillegg tar med tiden det tar å steke > 200 gram med kylling, tiden på å spise det... +++ så har jeg rett og slett ikke tid eller penger til dette....

Hadde jeg vært rik, hatt tjener, ikke gått på et sivilingeniørstudie blant annet... Så kunne jeg uten tvil klart meg uten kosttilskudd, men slik er det altså ikke

MEN! Et proteininntak på over 2g / kg er ikke for dem som løper på tredemølle et kvarter om dagen... Jeg trener som sagt fem dager i uken, med over en og en halv times intensive styrkeøkter, og jeg behøver rett og slett så mye protein. Trappet ned på inntaket til under 200g (1 mnd) hvor fremgangen rett og slett stagnerte, når jeg så gikk oppover til 250g gikk det fremover igjen på alle de store muskelgruppene
Sist endret av ReOB; 3. mars 2010 kl. 23:03.
Sitat av ReOB Vis innlegg
Jeg veier for tiden 100 kg, og er 196 cm høy, noe som vil tilsi at jeg skal ha i meg 200 - 250g proteiner om dagen.
Vis hele sitatet...
I følge offentlige anbefalninger, nei. 150-200 gram skulle være mer enn nok, selv om du var toppidrettsutøver.
Sitat av ReOB Vis innlegg
over en og en halv times intensive styrkeøkter, og jeg behøver rett og slett så mye protein.
Vis hele sitatet...
1. Jeg anbefaler deg å korte ned på øktene. Generelt sett kan man si at 1 time bør være maksimumslengde på økten. Om du holder på lenger bør du i alle fall innta noe karbohydrater og litt væske underveis.
2. Uansett hvor mye og hvor hardt du trener, har kroppen en øvre grense for hvor mye protein den kan ta opp og nyttegjøre seg av. Kostholdsrådene jeg referer til er basert på dette.
Sitat av ReOB Vis innlegg
Trappet ned på inntaket til under 200g (1 mnd) hvor fremgangen rett og slett stagnerte, når jeg så gikk oppover til 250g gikk det fremover igjen på alle de store muskelgruppene
Vis hele sitatet...
Som sagt, dette kan være en mental greie, det kan være en tilfeldighet, eller det kan være fordi du, når du kuttet ned på proteinet, muligens også kuttet på totalt inntak av kalorier, og dermed hadde mindre energi til trening. Mulighetene er mange, men alle som trener hardt har en tendens til å alltid tenke protein først, og slik jeg ser det legges det alt for mye vekt på dette næringsstoffet.

Når det gjelder pris er det mulig du har rett. Jeg har ikke regnet på det, men husker hvor mye jeg svidde av på kosttilskudd back in the days
Felix:

Kan du vise meg til en studie som bekrefter at det er fysisk umulig for en menneskekropp å oppta mer protein enn det norske offentlige anbefaler?

Personene i studien må jo også selvfølgelig trene for hypertrofi =)
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Felix:

Kan du vise meg til en studie som bekrefter at det er fysisk umulig for en menneskekropp å oppta mer protein enn det norske offentlige anbefaler?

Personene i studien må jo også selvfølgelig trene for hypertrofi =)
Vis hele sitatet...
All protein kroppen ikke brukes, omgjøres til fett.
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Kan du vise meg til en studie som bekrefter at det er fysisk umulig for en menneskekropp å oppta mer protein enn det norske offentlige anbefaler?
Vis hele sitatet...
Det vil alltid forekomme individuelle forskjeller. Det er imidlertid helt klart at det er en begrensning for opptak.
Sitat av Bjørn Skålhegg, professor i ernæring ved Universitetet i Oslo
Det er begrenset hvor mye protein kroppen klarer å bruke til å bygge muskler.
Vis hele sitatet...
Kilde

Rådene er laget på bakgrunn av hva kroppen trenger, og hvor mye den kan ta opp.

Fra samme kilde som over:

Hvert år gjennomfører studentene ved Avdeling for Ernæring et forsøk hvor de spiser den samme maten i to uker. I tillegg til maten tar de proteintilskudd den siste av de to ukene. Når de så måler nitrogeninnholdet i urinen viser det seg at det meste av overskuddet av proteiner går rett ut igjen.
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Personene i studien må jo også selvfølgelig trene for hypertrofi =)
Vis hele sitatet...
De aller fleste former for trening vil føre til en viss grad av hypertrofi.
Sitat av prenix Vis innlegg
All protein kroppen ikke brukes, omgjøres til fett.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, ubrukt protein blir kun pisset ut igjen.
Det er nettopp derfor at et unødvendig høyt proteininntak vil sette litt ekstra stress på nyrene.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det vil alltid forekomme individuelle forskjeller. Det er imidlertid helt klart at det er en begrensning for opptak.

Kilde

Rådene er laget på bakgrunn av hva kroppen trenger, og hvor mye den kan ta opp.

Fra samme kilde som over:

Hvert år gjennomfører studentene ved Avdeling for Ernæring et forsøk hvor de spiser den samme maten i to uker. I tillegg til maten tar de proteintilskudd den siste av de to ukene. Når de så måler nitrogeninnholdet i urinen viser det seg at det meste av overskuddet av proteiner går rett ut igjen.

De aller fleste former for trening vil føre til en viss grad av hypertrofi.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er en max begrensning for proteinopptak, jeg er bare ikke helt enig i mengden =)

Jeg har lengre prøvd å finne en studie som bekrefter det du sier, dessverre uten hell!

Kilden du viser til er grei nok den, men jeg savner fremdeles studier

Jeg er ikke ute etter å krangle på noe vis, I just want the facts! =)
Drit nå hvor mange proteiner du skal ha i deg osv da. Det jeg mener, er at du kan spise god sunn og næringsrikmat.
Drive sånn og veie ditten og datten for og få akkurat på grammet med proteiner. Det er direkte tull!

Spiser du bra, trener godt, og ikke minst riktig, kommer resultatene uansett. Trent i noen år nå, og er sterk som en okse.

Med mindre du deffer da, så skal man jo være litt mere nøyaktig, men still.

Det som står på iform.no osv skal du pokkern meg styre unna, for det er en tullete side som bare skriver piss. Bolere som gir tips til hvordan man skal trene. Stor forskjell på og trene rent kontra trene med ekstra testo i skinka...
Sist endret av zhpongl; 4. mars 2010 kl. 12:03.
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Dette er feil, ubrukt protein blir kun pisset ut igjen.
Det er nettopp derfor at et unødvendig høyt proteininntak vil sette litt ekstra stress på nyrene.
Vis hele sitatet...
Feil. Dette er en myte fra trenings og slanke-lektyre av laber kvalitet. Kroppen spalter proteiner og nitrogen er et overskuddsprodukt. Aminosyrene brukes som byggesteiner i muskelvev (og annet alt annet vev), som nevrotransmittere og enzymer, men en del brukes også som energi, og om man ikke frobrenner denne energien, lagres den som fett.
Sitat av ndla.no
Overskudd av næringsstoffer kan kroppen lagre som glykogen eller fett. Overskudd av karbohydrater og aminosyrer kan omdannes til fett.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://ndla.no/nb/node/3350

Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det er en max begrensning for proteinopptak, jeg er bare ikke helt enig i mengden =)

Jeg har lengre prøvd å finne en studie som bekrefter det du sier, dessverre uten hell!
Vis hele sitatet...
Jeg fant heller ingen skikkelig studie sånn med det samme, men forsøket studentene ved UIO utfører hvert år, er en god indikator.

Har du studier som viser det motsatte, altså et høyere opptak?
Takk for oppklaring! Hadde vell egentlig stanget meg fast på at "proteiner kan ikke lagres i kroppen", men, selvfølgelig kan de omgjøres!

Har ingen studier som viser det motsatte. Sliter generelt med å finne studier på dette området! =/
Det finnes flere stuider som sier at det ikke er noen grense for maksopptak av proteiner. Proteiner tas opp i fordøylesen på lik linje med alle andre næringstoffer og brukes som energi eller lagres som fett. Flere myter verser også om at man bare tar opp så så mange gram proteiner etter et måltid som også er regelrett BS.

1. "Our results have some relevance to the question of the requirement of the human body for protein. They suggest that quite modest increases in amino acid supply, within the diurnal concentration range, result in substantial changes in the rates of synthesis, and thus probably the deposition of protein in muscle. Together with our previous results showing that stimulation of MPS is time limited (Bohé et al. 2001), it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes (i.e. for adults of average weight, 55-75 kg 0.260 mg kg-1 h-1 2 h, or of the order of 30-40 g of protein). This is probably somewhat lower than the current FAO/WHO/UNU recommendation of 0.8 g kg-1 day-1 and much lower than that of 1.2 g kg -1day-1 proposed by some workers for the elderly (Campbell et al. 2001). The current results could have important implications for deciding upon protein requirements in circumstances in which the availability of protein is limited."

J Physiol (2003), 552.1, pp. 315-324; Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study

Fulltext: http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315


2. "The major findings of this study are that a square-wave increase in the availability of plasma amino acids took between 30 min and 1 h to have any measurable effect on muscle protein synthesis... before falling to a value not significantly different from the basal value for the succeeding 4 h.

Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized and their carbon skeletons used for fuel or stored as fat.

During a normal day, the extent of fed state accretion of muscle protein may become limited by an inhibitory mechanism (as yet unknown) whenever the substrate requirement for protein synthesis is exceeded."

Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579; Latency and duration of stimulation of human muscle protein synthesis during continuous infusion of amino acids

Fulltext: http://jp.physoc.org/cgi/content/ful...ee7396b14d77cd
Vis hele sitatet...
Når det kommer til mengde proteiner, så økte gruppen som fikk protintilskudd mer i muskelmasse og styrke enn gruppen som fikk placebo. Så kan man selvfølgelig spekulere i om dette kom av det økte daglige kalorinivået eller økt mengde av proteiner.

Our purpose was to assess muscular adaptations during 6 weeks of resistance training in 36 males randomly assigned to supplementation with whey protein (W; 1.2 g/kg/day), whey protein and creatine monohydrate (WC; 0.1 g/kg/day), or placebo (P; 1.2 g/kg/day maltodextrin). Measures included lean tissue mass by dual energy x-ray absorptiometry, bench press and squat strength (1-repetition maximum), and knee extension/flexion peak torque. Lean tissue mass increased to a greater extent with training in WC compared to the other groups, and in the W compared to the P group (p < .05). Bench press strength increased to a greater extent for WC compared to W and P (p < .05). Knee extension peak torque increased with training for WC and W (p < .05), but not for P. All other measures increased to a similar extent across groups. Continued training without supplementation for an additional 6 weeks resulted in maintenance of strength and lean tissue mass in all groups. Males that supplemented with whey protein while resistance training demonstrated greater improvement in knee extension peak torque and lean tissue mass than males engaged in training alone. Males that supplemented with a combination of whey protein and creatine had greater increases in lean tissue mass and bench press than those who supplemented with only whey protein or placebo. However, not all strength measures were improved with supplementation, since subjects who supplemented with creatine and/or whey protein had similar increases in squat strength and knee flexion peak torque compared to subjects who received placebo."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Sep;11(3):349-64.; The effect of whey protein supplementation with and without creatine monohydrate combined with resistance training on lean tissue mass and muscle strength

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Citation
Vis hele sitatet...
Alle kilder er postet på treningsforum av beefcake i 2007.
Jeg vil råde deg til å høre på folk som har peiling, og nei, jeg mener ikke de du finner her på freak.no. Blant annet har mange av de "store" innen bodybuilding og fitness nettsider med tips til alt fra treningsopplegg til skader og kosttilskudd. Det hjelper IKKE å brife med store kunnskaper innen trening/kosthold med mindre du ikke kan sette det i live selv, hvertfall for din egen del. Klart man har muligheten til å "hjelpe" andre, men en som ikke har skrudd bil før, får ikke skru på bilen min! et godt tips
Sitat av voktern Vis innlegg
Det finnes flere stuider som sier at det ikke er noen grense for maksopptak av proteiner.
Vis hele sitatet...
Dårlig formulering av meg hvis jeg har sagt at det finnes en grense for opptak. Jeg tenker ikke på opptak fra tarmen, men hvor mye kroppen kan nyttegjøre seg av, med tanke på å bygge muskelvev. Resten blir brukt som energi (pluss noe som enzymer og nevrotransmittere) og etterlater seg et overskudd av nitrogen, som må skilles ut.

Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg vil råde deg til å høre på folk som har peiling, og nei, jeg mener ikke de du finner her på freak.no. Blant annet har mange av de "store" innen bodybuilding og fitness nettsider med tips til alt fra treningsopplegg til skader og kosttilskudd. Det hjelper IKKE å brife med store kunnskaper innen trening/kosthold med mindre du ikke kan sette det i live selv, hvertfall for din egen del. Klart man har muligheten til å "hjelpe" andre, men en som ikke har skrudd bil før, får ikke skru på bilen min! et godt tips
Vis hele sitatet...
Som sagt; jeg har drevet aktivt med trening i mer enn 10 år, interessert meg for kosthold nesten like lenge, og har jobbet som treningsinstruktør. Jeg vil påså at jeg har litt "peiling".
Sist endret av felix_poker; 4. mars 2010 kl. 15:38.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dårlig formulering av meg hvis jeg har sagt at det finnes en grense for opptak. Jeg tenker ikke på opptak fra tarmen, men hvor mye kroppen kan nyttegjøre seg av, med tanke på å bygge muskelvev. Resten blir brukt som energi (pluss noe som enzymer og nevrotransmittere) og etterlater seg et overskudd av nitrogen, som må skilles ut.


Som sagt; jeg har drevet aktivt med trening i mer enn 10 år, interessert meg for kosthold nesten like lenge, og har jobbet som treningsinstruktør. Jeg vil påså at jeg har litt "peiling".
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg betviler ingenting av det du har sagt, bare forteller han at det er mange som vet hvordan, men fortsatt ikke har gode resultater. Ingen kritikk selv om det så ut som den var rettet mot deg.
Lagt ut et kostholds program, men trenger hjelp til et treningsprogram for 5 dager i uka. Skjønte ikke mye av labrador sitt.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Og en ting til om du ikke vedlikeholder volumet ditt så vil du bli feit,
men med ny vedlikeholdsplan så kan det fort gjøres om til muskler igjen..
Vis hele sitatet...
FEIL! Fett kan ikke omgjøres til muskler. Skal man ha bort fett, må det slankes bort.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I beg to differ. Det er helt riktig at kroppen trenger næreing rett etter en hard treningsøkt. Det er imidlertid ikke slik at om man ikke rekker 30-60 min. tidsrommet etter økten, så er alt bortkastet. Kroppen tar til seg næring hele tiden, og det aller meste av oppbyggingen av muskler skjer uansett i løpet av natten, slik at det viktigste er å spise mellom trening og leggetid.

En annen ting som er viktig å ta i betraktning er at selv om pulver er ferdig "tygget", altså ikke store biter med mat, så er ikke næringsstoffene ferdig spaltet, og det tar like lang tid å spalte disse om de kommer fra pulver, som om de kommer fra ordentlig mat. Den eneste tiden du sparer er altså tiden det tar å tygge maten. Bruker du 30-60 min på å tygge i deg et måltid?

I følge ernæringsfysiolog Hanna Hånes, redaktør for kostogtrening.no, inneholder 5 brødskiver med skiver med skinke over 30 gram protein. For en person på 70 kg. som trener hard styrketrening er dette mer enn 1/4 av det dagelige behovet. De fleste som driver med slik trening spiser mer enn 4 ganger i døgnet. Det betyr at om man spiser 5 skiver med skinke 4-5 ganger i døgnet, får man mer enn nok protein.

Nei. Om proteinet er animalsk eller vegetabilsk har ingen ting å si. Det som er viktig er proteinets aminosyresammensetning.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg sier, jeg sier ikke at alt er bortkastet. Jeg sier derimot at det er en fordel å utnytte seg av perioden hvor proteinsyntesen og insulinsensitiviteten er på det høyeste. I perioden 30-60 minutter etter trening tar musklene opp mer eller mindre dobbelt av aminosyrene de vaneligvis gjør av flere ulike årsaker. Et tilskudd av feks. whey isolate pulver som kroppen kan gjøre seg nytte av i løpet av 20-40 minutter, fører til en kraftig økning av aminosyrer i blodet.For en brødskive med skinke tar det betraktelig lenger tid å nå blodstrømmen. Du vet sikkert at positiv nitrogen balanse er nødvendig for muskelvekst, derfor er det viktig å tenke på at kroppen ikke har noen effektiv måte å "lagre" aminosyrer til de trengs.Hard trening uten at kroppen får tilgang på næring vil føre den in i en katabol/nedbrytende fase, noe som vil gjøre hele prosessen med å bygge muskler vanskeligere. Trådstarter beskriver seg selv som tynn, hvorfor potensielt bidra til å gjøre vondt værre.

Jeg gjentar, proteinkvalitet(proteinets biologisk verdi)noe som gjenspeiler seg i aminosyre profilen/sammensetningen.Du svarer egentlig deg selv på min påstand. Korn og skinke (svinekjøtt?) har utrolig lav proteinkvalitet sammenlignet med andre næringsmidler som er lett tilgjengelige.Hanna Hånes har nok rett i mye, allikevel mener jeg at det ikke vil være fordelaktig for trådstarter å følge hennes eksempel.

Proteintilskudd er veldig mye billigere sett i sammenligning krone/gr. protein. Det kan enkelt regnes ut.


"Makro/mikro" Rådene er som oftest basert på grunnlag av hva en gjennomsnittelig person trenger. En som trener for å bli stor og sterk skiller seg kraftig ut fra den statestikken.
Selv ønsker jeg også å tro at jeg har litt peiling.

Tilslutt vil jeg anbefale trådstarter om hanvil ha mest mulig ut av sin trening, noe jeg regner med, å undersøk litt rundt måltider/næringsinntak før,under og etter trening. Selve treningen står bare for 50% av det å bli stor og sterk

(Ja, jeg har problemer med QUOTE riktig)
Sist endret av Eliminator; 4. mars 2010 kl. 20:37.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Så hvordan gikk det med vår beachboyen som startet denne tråden?
Fikk du dratt noen babes i sommer eller?