Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6300
Hei.

Kjæresten min har mistet lappen og jeg har noen spørsmål i den forbindelse. Jeg beklager om innlegget blir langt, men jeg ønsker å belyse hele saken slik at jeg kan få så korrekte svar som mulig. All hjelp og erfaringsdeling vil bli satt stor pris på!

Kjæresten min skulle kjøpe et gram av en ulovlig substans. Hun kjørte bil til en parkeringsplass, hvor hun så satt seg inn i bilen til dealeren. Dealeren kjørte så en fem minutters tur mens de avtalte mengde og pris. Penger ble gitt ene veien og narkotikaen ble gitt andre veien på denne kjøreturen. Kjæresten min var helt edru gjennom hele hendelsesforløpet. I dét de kjørte inn igjen på parkeringsplassen ble de stoppet av en sivil politibil. De hadde tydeligvis fulgt etter dem på denne korte kjøreturen som foregikk i et nabolag med 30-sone. Politiet sa at de ble stoppet pga.vinglete kjøring, men jeg mistenker at de kjente til personen som kjørte denne bilen og hva slags bisniss han bedriver.

Politiet skjønner fort hva som har foregått og foretar individuelle samtaler på stedet (på parkeringsplassen, utenfor en matbutikk). Kjæresten min innrømmer å ha et gram med noe ulovlig på seg (dealen ble jo gjort mens de kjørte). Politiet spurte hvor lenge hun hadde holdt på med dette stoffet, og om hun brukte andre stoff. Hun svarte at hun prøvde det aktuelle stoffet for første gang for ca. et år siden. Hun opplyste også om at hun hadde blitt tatt for bruk av cannabis én gang for 8 år siden. Dette var etter hva jeg kan forstå ikke et formelt avhør (de stod på parkeringsplassen og pratet, i full offentlighet).

Deretter ble hun kjørt på glattcelle hvor hun satt i ca 30 minutter før hun ble sluppet ut igjen med et forelegg på 10k for besittelse av et ett gram av en ulovlig substans.

Men, en ukes tid etterpå kom et brev i postkassen der det stod at hun var blitt fratatt førerretten på bil i ett år. Politiet henviste til samtalen som var blitt tatt på stedet, og de hadde nå formulert det dithen at hun hadde brukt dette stoffet i ett år, i tillegg til cannabis. Det stod også at politiet oppfattet henne som ruset. Det ble aldri tatt hverken blod- eller urinprøve av henne. Som sagt så hadde hun kjørt sin egen bil til denne parkeringsplassen. Politiet visste om dette, fikk bilnøkkelen og foretok sannsynligvis en liten razzia av bilen mens hun var på glattcellen. Det ble ikke funnet noe ulovlig i bilen og hun fikk nøkkelen tilbake da hun slapp ut fra glattcellen. I tillegg fikk hun lov å hente ut bilen til dealeren, ettersom han ikke hadde lappen og politiet dermed hadde beslaglagt bilen hans.

Så, det jeg egentlig lurer på er om hun har en sak her. Politiet kan ikke bevise om hun var ruset eller ikke da det ikke ble foretatt noen form for medisinske undersøkelser. Det de har skrevet om at hun bruker dette stoffet regelmessig er også feil - hun sa at hun hadde prøvd det for første gang for ett år siden. Ingenting annet. Kan politiet virkelig ta fra noen som har hatt lappen i over ti år fordi man blir tatt med ett gram narkotika? Som sagt har hun tidligere kun fått et forelegg for bruk av cannabis for ni år siden.

All hjelp mottas med STOR takk.

Mvh.
Jeg har vært borti noe av det samme, og synes det virker som dere kan ha en sak her ift. lappen. I det siste så har flere søksmål mot disse førerkortbeslagene vunnet frem i retten. Kontakt en advokat!
Sist endret av Fleinheim; 23. desember 2016 kl. 08:32.
Advokat-snacks det her ja. Politiet har rett og slett ikke sikret seg i denne saken i det hele tatt siden det ikke ble tatt noen prøve, så gå via en advokat. Hun blir nok fri for sertifikat noen måneder uansett.


Fikk brev for 4 dager siden "Forhåndsvarsel om tilbakekall av førerett"
Litt lenger ned på arket "Det vises til at du er registrert med flere brudd på narkotikalovgivningen det siste året. Det vises til at du den dd.mm.2015 var i besittelse av en mindre mengde hasj. Det vises videre til at du den dd.mm.2016 ble stanset av politiet. Du var i bestittelse av 30g hasj. Det vises også til dd.mm.2016 ble innbrakt til arrest av politiet, etter å ha utvist utagerende og hensynsløs atferd i påvirket tilstand.

Jeg har null prikker eller bøter på sertifikatet så er en flink sjåfør, men det vises til denne

Vegtrafikkloven § 34 femte ledd
Dersom innehaveren av førerkort ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet tilbakekalle retten til å føre motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Blir litt vanskelig og si at det grammet som blei kjøpt ikke var ment for personlig bruk..
men uansett lykke til, venter nok noen mnder med urinprøver, Peace
Sist endret av Reko3; 23. desember 2016 kl. 13:36.
Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Dette var etter hva jeg kan forstå ikke et formelt avhør (de stod på parkeringsplassen og pratet, i full offentlighet).
Vis hele sitatet...
Et avhør kan tas hvor som helst så lenge de formelle kravene er oppfylt (blant annet at siktede har fått vite om rettighetene sine). Det blir mer og mer vanlig også, spesielt i mindre alvorlige saker. Saken blir gjort ferdig på stedet, og de sparer etterforskningsressurser i etterkant.
Hun har definitivt en sak. Det der kan umulig kvalifisere som edrulighet. Men du må nok ha advokathjelp. Om avhøret ble tatt på stedet uten nedskriving eller opptak kan jeg heller ikke se hvordan politiet kan hevde at hun sa hun hadde brukt stoffet i et år. Det må jo gå på deres egen kappe som en missforståelse.
Dersom de lot henne kjøre bil den aktuelle kvelden, og det står i vedtaket at hun framstod som ruset gir dette grunnlag for klage på grunnlag av feil faktum. Evt anmelde aktuelle tjenestemenn for tjenesteforsømmelse.
ArbeidsledigProletar
Vel, IOM at vedkommende bare la seg ned for å bli høvla av politiet , så tok de seg friheter da.
Skal jo "skremme" noobsa vekk.

Personlig tviler jeg på at klaging/advokater kommer noe særlig langt i saken. De har hjemmel for å ta lappen og vil følge greia helt ut.
Hva slags substans ble hun tatt med? Strafferammen er like ulik som stoffene i seg selv.

Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Politiet spurte hvor lenge hun hadde holdt på med dette stoffet, og om hun brukte andre stoff. Hun svarte at hun prøvde det aktuelle stoffet for første gang for ca. et år siden. Hun opplyste også om at hun hadde blitt tatt for bruk av cannabis én gang for 8 år siden.
Vis hele sitatet...
Aldri, aldri snakk om noe slik. Om man får slike spørsmål svarer man NEI.

Er venninnen din ren for div substanser? Hvis tilfelle, og hun har samtykket førekortbeslag, trekk samtykkene tilbake. Ta kjappeste tur til lege å ta urinprøve, dette for å bevise at du er clean.

"Avhøret" som ble tatt _da det skjedde_ har ikke så altfor stor betydning i en rettssal - da det alltids finnes to-tre-fem sider av en sak.

Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Det ble ikke funnet noe ulovlig i bilen og hun fikk nøkkelen tilbake da hun slapp ut fra glattcellen. I tillegg fikk hun lov å hente ut bilen til dealeren, ettersom han ikke hadde lappen og politiet dermed hadde beslaglagt bilen hans.
Vis hele sitatet...
Mistet ikke hun lappen? Hvordan kunne hun da få tillatelse til å hente ut sin egen bil, og i tillegg - en beslaglagt bil?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om man er involvert i narkotikasaker 2-3 ganger i løpet av ett år så kan de ta lappen.
Har akkurat prata med onkel om mitt førerkort så rimelig oppdatert på de reglene.
Som nevnt tidligere i tråden har mange fått avgjørelsene om det omgjort.

Skal nevnes at jeg fikk beholde lappen selv om jeg sa at jeg røyker ofte. Sa jeg venter minst 24 timer etter inntak. Stemmer ikke helt kanskje men kjører aldri skev. Om hun ikke har vært borti de for narkotika det siste året har dere en sak.
Sist endret av omnipresent; 4. januar 2017 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg

Aldri, aldri snakk om noe slik. Om man får slike spørsmål svarer man NEI.
Vis hele sitatet...
Det ville jo vært meningsløst. Politiet ville uansett sjekket registeret og der ville det stått at hun hadde en tidligere sak.

Sitat av $pliffeN Vis innlegg

Mistet ikke hun lappen? Hvordan kunne hun da få tillatelse til å hente ut sin egen bil, og i tillegg - en beslaglagt bil?
Vis hele sitatet...
Som sagt så kom informasjonen om førerkortbeslag i posten i etterkant av episoden. Hun mistet ikke lappen på stedet.

Sitat av omnipresent Vis innlegg
Om man er involvert i narkotikasaker 2-3 ganger i løpet av ett år så kan de ta lappen.
Har akkurat prata med onkel om mitt førerkort så rimelig oppdatert på de reglene.
Som nevnt tidligere i tråden har mange fått avgjørelsene om det omgjort.
Vis hele sitatet...
Her er det mange år mellom hver sak.
Hvorfor tok hun ikke pisseprøve for å renvaske seg når dere mottok brevet fra politiet? Er det snakk om heroin?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Les litt her.
Borgarting lagmannsrett - LB-2015-110557

https://www.facebook.com/gruppesoksmaal/#

Sivilombudsmannen sier.

https://www.sivilombudsmannen.no/veg...e3685-220.html

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ererkortbeslag

Hålogaland lagmannsrett: LH-2016-70592

https://es-la.facebook.com/advokaten...71459523056258

http://johnchristianelden.blogg.no/1...rrumperer.html

https://oslo-universitetssykehus.no/...et/haranalyser

HUSK, ALDRI SKRIV UNDER PÅ AT DU RØYKER EN GANG I BLANDT.

Avhør tatt når du ikke er edru er ikke gyldig før du skriver under edru.
Sist endret av sus; 29. januar 2017 kl. 02:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.