Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 23364
Så hvis bare plantene Cannabis Sativa og Indica var oppført så hadde ikke nødvendigvis blomstene/pollenet vært ulovlig?
Sitat av Aceface Vis innlegg
Så hvis bare plantene Cannabis Sativa og Indica var oppført så hadde ikke nødvendigvis blomstene/pollenet vært ulovlig?
Vis hele sitatet...
Jo... Les litt om derivater du.
http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative_(chemistry)
Sitat av xenon666 Vis innlegg
Endring i straffeforfølging vedrørende derivater: http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php?artikkelid=282
Vis hele sitatet...
Er dette gjeldende den dag i dag? Det begynner jo å bli en stund siden denne kom opp. Når jeg leser gjennom narkotikalisten kan jeg ikke finne 2c-i, 2c-e og en del andre RC-stoffer. Det virker litt for bra at det skal være fritt fram å handle disse stoffene.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å "omregne" lovlige stoffer til ulovlige er jo helt på jordet. Jeg tviler sterkt på at dette ble gjort, og om det faktisk er tilfellet var det jo råflaks for dere at de ikke regnet det om til heroin! Da ville jo straffen blitt strengere.
Vis hele sitatet...
dette er vanlig praksis.
Sitat av alphamale Vis innlegg
dette er vanlig praksis.
Vis hele sitatet...
..sa den anonyme brukeren på forumet som om det skulle vært allmennkunnskap.
Om salvia har blitt ulovlig, syntes det var snakk om dette etter avisene blåste det opp. Synes og huske at journalisten var innom her og søkte etter info, som ble vinklet på en merkelig måte.
Spør pga ren nysgjerrighet.
Sist endret av sneipen; 23. mars 2011 kl. 16:14.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Om salvia har blitt ulovlig, syntes det var snakk om dette etter avisene blåste det opp. Synes og huske at journalisten var innom her og søkte etter info, som ble vinklet på en merkelig måte.
Spør pga ren nysgjerrighet.
Vis hele sitatet...
Hva spør du egentlig om? :P

I Norge regnes Salvia Divinorum som et reseptpliktig legemiddel.

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19991227-1565-0.html
Spørmålet var, er salvia ulovlig slik som f.eks sopp, hasj.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Spørmålet var, er salvia ulovlig slik som f.eks sopp, hasj.
Vis hele sitatet...
Og svaret var; nei.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gjelder dette bare for derivater eller også for analoger tro? Det er nemlig forskjell på disse 2. Denne forklaringen ble skrevet av en Medisin forsker:

For Drug discovery scientists in no longer Serendipity. They are always looking for modifications of existing drugs, potential leads etc. For a medicinal chemist, derivative means a side chain change (modification) like from a alcohol to ester.
Analogue means that there is a modification in the backbone/Core structure it self. E.g a Core with napthalene ring modified to have core with Quinazoline. (just an example)
You can also refer to this nice book if you really want to understand all about analogues

Analogue-based Drug Discovery Wiley Publication
IUPAC (Editor), Janos Fischer (Editor), C. Robin Ganellin (Editor)
ISBN: 978-3-527-31257-3
Hardcover 606 pages March 2006
Si at en pakke med RC'er addressert til meg akkurat kom inn og ble tatt i tollen, ingen av dem er oppført på narkotikalisten men er alle beslektet med noen stoffer som er der. Jeg skal inn på avhør snart. Bør jeg referere til riksadvokatens beslutning, eller bør jeg hevde at noen andre har bestilt i mitt navn, til min postkasse?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Si at en pakke med RC'er addressert til meg akkurat kom inn og ble tatt i tollen, ingen av dem er oppført på narkotikalisten men er alle beslektet med noen stoffer som er der. Jeg skal inn på avhør snart. Bør jeg referere til riksadvokatens beslutning, eller bør jeg hevde at noen andre har bestilt i mitt navn, til min postkasse?
Vis hele sitatet...
Ring en advokat, gjerne en som har litt peiling på rusrelaterte saker. En god advokat kan redde deg fra mye og er verdt pengene. Og akkurat i denne saken tror jeg man trenger litt hjelp fra en profesjonell.
I teorien burde du ikke få noen som helst problemer og du kan fint referere til riksadvokatens beslutning, det er jo egentlig fritt fram for å bestille grunnet derivatlovens posisjon atm. Men så er det de tollerne og politiet da vettu...

Mitt tips er å ta alle forholdsregler, og ring en advokat som kan hjelpe deg. Som regel er første time gratis.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Si at en pakke med RC'er addressert til meg akkurat kom inn og ble tatt i tollen, ingen av dem er oppført på narkotikalisten men er alle beslektet med noen stoffer som er der. Jeg skal inn på avhør snart. Bør jeg referere til riksadvokatens beslutning, eller bør jeg hevde at noen andre har bestilt i mitt navn, til min postkasse?
Vis hele sitatet...
Ja takk, begge deler. Du sier du ikke har bestilt noe og uansett så har de ikke noe sak pga. riksadvokatens beslutning. Profitt?
^Ville vært temmelig snodig å møte opp til avhør på grunn av en pakke, der det eneste jeg vet er at innholdet er ulovlig, og smelle ned med en beslutning riksadvokaten har gjort. At pakkens innhold omfattes av akkurat denne bestemmelsen kan jeg umulig vite noe om ettersom de ikke har fortalt meg hva den inneholder. Jeg er ikke særlig keen på å ljuge i utgangspunktet så vil helst unngå det

Jeg tror jeg gjør som Moret sier. Noen venner av meg som er blitt tatt med greier har fått "omregnet" det til ulovlige stoffer og blitt sendt hjem med forelegg, men jeg tror ikke det holder i eventuell rettsak så jeg kjører på med sannhet og advokat.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg tror jeg gjør som Moret sier. Noen venner av meg som er blitt tatt med greier har fått "omregnet" det til ulovlige stoffer og blitt sendt hjem med forelegg, men jeg tror ikke det holder i eventuell rettsak så jeg kjører på med sannhet og advokat.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en lur plan. Og du må gjerne fortelle oss om utfallet her.
Sitat av Stratops Vis innlegg
^Ville vært temmelig snodig å møte opp til avhør på grunn av en pakke, der det eneste jeg vet er at innholdet er ulovlig, og smelle ned med en beslutning riksadvokaten har gjort. At pakkens innhold omfattes av akkurat denne bestemmelsen kan jeg umulig vite noe om ettersom de ikke har fortalt meg hva den inneholder. Jeg er ikke særlig keen på å ljuge i utgangspunktet så vil helst unngå det

Jeg tror jeg gjør som Moret sier. Noen venner av meg som er blitt tatt med greier har fått "omregnet" det til ulovlige stoffer og blitt sendt hjem med forelegg, men jeg tror ikke det holder i eventuell rettsak så jeg kjører på med sannhet og advokat.
Vis hele sitatet...
Kan de bare regne om ikke-ulovlige (implisitt lovlige) til eksplisitt ulovlige stoffer slik? Høres veldig rart ut...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Kan de bare regne om ikke-ulovlige (implisitt lovlige) til eksplisitt ulovlige stoffer slik? Høres veldig rart ut...
Vis hele sitatet...
så lenge ingen tar det videre i en rettsak, og aksepterer forelegget, så ja.
Jeg ble ikke siktet etter narkotikaloven, men legemiddelloven. Pakken kom fra USA, og ettersom det er ulovlig å innføre legemidler fra utenfor EU/EØS, kan jeg bli straffet med forelegg. Det er egentlig greit nok for meg.

Så leksa her er: Hvis du skal bestille RC'er, bestill fra innenfor EU/EØS.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg ble ikke siktet etter narkotikaloven, men legemiddelloven. Pakken kom fra USA, og ettersom det er ulovlig å innføre legemidler fra utenfor EU/EØS, kan jeg bli straffet med forelegg. Det er egentlig greit nok for meg.

Så leksa her er: Hvis du skal bestille RC'er, bestill fra innenfor EU/EØS.
Vis hele sitatet...
Syntes dette også hørtes veldig spesilet ut. Lurer på hvordan politiet tolker legemiddellovens kap.1 og kap.2. Eller går de bare på §5 i legemiddellisten? For en suppe av sprøyt, det er jo umulig å forholde seg til noe av dette liksom.

Advokaten var også fornøyd med dette forresten?
Om det er mulig kan du poste hele siktelsen eller hva man skal kalle det her?
På bakgrunn av at derivatloven ble forkastet fordi den var uforutsigbar, vil nok akkurat det samme skje med legemiddelloven hvis jeg går til retten. Jeg får se på hvor stort forelegget, om det blir noe (tviler sterkt), blir.

Jeg fikk ikke tid til å kontakte advokat.

Jeg fikk ikke papiret med siktelsen med meg.
Ja, det er jo helt galskap slik det fungerer nå. Jeg regner med at de stoffene du bestilte står på legemiddellisten heller? Jeg bestilte noen smertestillende fra USA en gang, paracet + aspirin + koffein i en pille. De ble stoppet og returnert til USA, men ingen anmeldelse...

Fin anledning til å få ryddet opp i denne "legemiddelloven" og Norge bruker den som en catch-all etter skjønn virker det som...
En i nabolaget bygget et nytt uthus for sommerbruk, men valgte å isolere og valget av isolasjon falt på hampisolasjon.
Hvordan stiller dette seg i forhold til derivatloven?

Eller hva med en jakke fra Hoodlamb?
Hamp-produkter er vel uproblematiske..?

var en butikk som solgte hudpleieprodukter med hamp olje som en av ingrediensene om eg ikkje husker feil. Var ikkje noe gale det, men politiet mente de solgte hasj også, raidet butikken flere ganger uten resultat. (Virket mer som om politiet ville kvele etvert snakk om positive sider ved cannabis.. de snakka dritt om butikken både når de var rundt på skoler og i media)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blev inkallad till förhör för några månader sen då ja hade beställt methylone från kina (dont do that) som fastna i tullen.
Dock så trodde polisen att det var metamfetamin då det gör utslag som de på standardprov, fyra månader och en analys senare kom dom fram till att det faktiskt var methylone och lade ned saken.. tänkte att de kanske kunde vara intressant för vissa att veta
Fikk forelegg på 4000kr, gidder ikke prøve det i retten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Spesiell sak as, gjennopptakelse-saken førte ikke frem. Politiet førte saken sin på det at de mente vi ikke visste hva stoff det var, og når vi solgte det som et benzoprodukt så ble vi på ny dømt som om det var det.
(Jeg kan selge deg mel som amfetamin uten å få straff, så lenge jeg vet at det er mel, kjøper derimot kan få straff om han kjøper det i den tro at det er amfetamin.) Politiet brukte som en av sine hovudargument at hovudimportørene(de som ble frifunnet her) selv sa i avhør at de ikke visste hva stoff det var. Så siden det faktisk ikke finnest noe kommunikasjonskontroll som kan støtte opp under at man visste det var fenazepam(Noe vi gjorde....), så blir man da alltså dømt på nytt. Helt sjef!
Innslag om denne saken på NRK-nyhetene klokken 21 i dag.
Sist endret av Halalgeir; 30. november 2011 kl. 21:10.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Innslag om denne saken på NRK-nyhetene klokken 21 i dag.
Vis hele sitatet...
Peiling på hvor jeg finnre det på nett-tv?
Sitat av hideout Vis innlegg
Peiling på hvor jeg finnre det på nett-tv?
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/808405/
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er besynderlig hvordan de snakker om "folk som bryter loven" i dette innslaget. Den nevnte loven er en lov som ikke finnes per i dag, men som noen jobber for å få innført raskest mulig, for å kunne straffe de som bryter den per i dag. Noen som har vært seint oppe og sett Minority Report litt for mange ganger? Dette er jo next level Precrime-shit, yo!
Sist endret av felix_poker; 2. januar 2012 kl. 15:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Til info:Linkene som omhandler frikjennelsen i første post i denne tråden virker ikke lenger. Fant imildertid den ene her:

http://www.lovdata.no/nyhet/2010/20100421-2044.html
Sist endret av PetterX; 13. desember 2011 kl. 20:24.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For en liten oppdatering så ble jeg faktisk frifunnet jeg også etter å fått min sak gjennopptatt, hørte til samme sakskomplekset. Bare at oss fikk dem pådømt før høyesterett kom til den konkluksjonen der+vi gikk rett fra varetekt til soning. Politijuristen syntes dommen var hårreisende og anket dog.. Så nå er er det å vente en 6-12måneder for å komme til lagmansretten før man kan få utbetalt erstatning for tiden man satt inne uskyldig..herlig system.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er ikke helt oppdatert på derivatlovens ståsted nå, er den fortsatt uten kraft?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Derivatloven er fremdeles ut av drift.

Man ser nå at hvert enkelt stoff oppføres, de siste er flere syntetiske cannabinoider.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av hideout Vis innlegg
Må si jeg fikk et sjokk når jeg leste det her ass. Satt i sak som har tilknytning til det der, og vi prøvde oss på akkurat det samme. Men den jævla bondeinstansen her ville ikke høre om det engang. Ene fikk sitt kvantum av fenazepam reknet om til 27 kilo hasj ellernoe, husker ikke helt hva jeg fikk selv men de reknet det om til ryhopnol og ville egentlig ha det strengere enn det og siden dem mente det var mer farlig... Sinnsykt å lese det der ass, settes stor pris på om oppdateringene blir lagt inn. I vårt tilfelle er jo folk ferdig sonet med dommer på opptil flere år.., blir spennendes å følge med gitt!
Vis hele sitatet...
Dette høres jo absurd ut, en kan vel ikke omgjøre stoffer som ikke er satt opp som verken lovlig eller ulovlig over til ulovlige droger. For noe tull.
Hvordan gikk det med deg?
Edit: Ser det er en gammel tråd, men har loket litt på freak og har sett at du har lagt igjen noen kommentarer i det siste hideout
Sist endret av slappegodt; 8. august 2016 kl. 23:20.
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Dette høres jo absurd ut, en kan vel ikke omgjøre stoffer som ikke er satt opp som verken lovlig eller ulovlig over til ulovlige droger. For noe tull.
Hvordan gikk det med deg?
Edit: Ser det er en gammel tråd, men har loket litt på freak og har sett at du har lagt igjen noen kommentarer i det siste hideout
Vis hele sitatet...
Det var rimelig spesielt ja. Jeg satt 1 år i fengsel, fikk saken tatt opp igjen via gjenopptakelseskommisjonen og ble frifunnet i tingretten. Dette var i 2011 mener jeg. Saken har vært anket videre fra politiet siden dette, men den blir aldri berammet. Så de har brukt 5 år på å prøve og finne en måte på å ikke gi oss millionerstatninger. Helt latterlig. Skulle likt og se at en ankesak tok 5 år om det var vi 'kriminelle' som anket....
Sitat av hideout Vis innlegg
Det var rimelig spesielt ja. Jeg satt 1 år i fengsel, fikk saken tatt opp igjen via gjenopptakelseskommisjonen og ble frifunnet i tingretten. Dette var i 2011 mener jeg. Saken har vært anket videre fra politiet siden dette, men den blir aldri berammet. Så de har brukt 5 år på å prøve og finne en måte på å ikke gi oss millionerstatninger. Helt latterlig. Skulle likt og se at en ankesak tok 5 år om det var vi 'kriminelle' som anket....
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar! Høres ut som en forferdelig historie...
Utrolig dårlig gjort av politiet og systemet.
Håper det kommer til å ordne seg helt.
Jeg støtter deg fullt og helt! Håper de neste årene dine går smooth og saken går helt bort
-slappegodt