Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1932
Heisann! Her en pc med ett OS som er totalt fuck't up. Derfor tenkte jeg å prøve å legge in Linux Mint Debian som OS. Linux Mint Debian virker som er bra OS for en pc som generelt skal brukes til nett surfing og bruk av skive programmer ol.

Det jeg gjorde var å laste ned UNetbootin og Linux Mint Derbian ISO fra denne siden.
Så legger jeg filen inn i UNetbootin som pakker ut og klargjør alt for minne pennen. Jeg booter fra minnepennen og Mint starter, men dette er jo live versjonen!

Hvordan kan jeg legge den inn på hardisken til pc'en slik at den vil boote fra hardisken uten minnepenn?

Btw, et annet problem jeg støtte på er at jeg ikke klarer å åpne visse program, F. eks firefox, open office og consol! Er dette noe som skjer ved bruk av live versjon eller er det noe jeg må gjøre for å få det til å virke?

Takker for svar
Mener du Linux Mint (som er basert på Ubuntu som igjen er basert på Debian) eller mener du Debian?
De aller fleste (vel, iallefall både Fedora og Ubuntu sine Live disker) Live distroer har et ikon på skrivebordet som heter "Install <name of distro> to hard drive".

Sist jeg sjekket så hadde vel også Unetbootin et valg der du kan velge å putte en INSTALL (ikke Live) versjon på USB-pennen.

EDIT: På Wikipediaartikkelen til Linux Mint så er det et screenshot, der man ser avbildet et ikon og teksten "Install Linux Mint".
Sist endret av JohnMichael; 13. februar 2011 kl. 23:29.
Heter vist Linux Mint Derbian(?) -> http://www.linuxmint.com/download_lmde.php , men jeg er totalt nybegynner på linux fronten!

Ja, glemte å skrive at jeg trykte på den knappen og det skjer akkurat det same som F. eks firefox, open office og consol, altså ingenting. Jeg trykker og klokken kommer frem og står der i ca. 5 sek og forsvinner, men ingenting skjer -_-
Det kan høres ut som om du har en feil på imaget du har lagt inn på minnepennen.

Du kan prøve og formatere den i fat32 omigjen og deretter prøve på ny.

http://stian.larsendata.no/2010/12/u...-en-minnepenn/

Bytt ut ubuntu med linux mint. og du er good to go...


btw. Det heter Debian ikke Derbian
Ikke bruk linux mint debian hvis du er nybegynner. Bruk heller det som kun heter Linux mint (eller Linux Mint 10 “Julia”).

Forøvrig kan vel unetbootin laste ned isoen for deg så du er sikker på at du får riktig?

Selv om linux mint er et supert OS, så heller mine personlige preferanser mot Kubuntu og vil annbefale det til deg. Den har eget verktøy som fungerer på samme måte som unetbootin. I tillegg som verktøy som wubi.
Gikk for Ubuntu 10.10 jeg Har aldri brukt linux før, men ble meget overasket over hvor bra det var! Er faktisk slik at jeg vurderer å installere det på resten av pc'ene mine! Virker mye bedre en windows!
Sist endret av Xzip; 16. februar 2011 kl. 13:47.