Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1146
Jeg er veldig takknemlig for at dere ser på tråden min

Jeg har sett litt på linux og vurdert om jeg ville prøve det. Tenkte på å prøve med Slackware Linux eller Linux Arch.
Men for å gå rett på sak lurte jeg på om det ville oppstå noen problemer om jeg installerer Linux på en skoledata som er utlevert av skolen. Når alle andre på skolen har Windows XP på PCen sin. Ville jeg få problemer med å koble meg til skolenettet? Ville jeg få problemer med å overføre dokumenter og Powerpoint presentasjoner via minnepenn.

Det er også flere programmer jeg er avhengig av å kunne bruke. Dermed lurer jeg også på om de fungerer på linux eller om det finnes brukbare erstatninger for dem.

microsoft office word 2007
Notepad++
Adobe programmer:
Dreamweaver
Flash
Photoshop

Tusen Takk på forhånd
Petter
Linux har NP++
Har sitt eget skriveprogram

Tror du kan kjøre Adobe programmer gjennom WINE.
Du kan google modellen på laptopen din og se om noen har erfaring med linux på den. Stort sett så finnes det en eller annen bruker som har gjort opp sin mening og erfaring med samme hardware du sitter på. Får du problemer med det kan du skrive inn modellnavnet her, så kan jeg hjelpe deg med søket .

Jeg har ikke hatt erfaring med hverken slackware eller arch linux på hvertfall 5 år .. har gått over til ubuntu selv, da den er mest "plug-n-play" i mine øyne. Slipper mye knot som jeg tidligere har dillet med. Dersom du ikke har noen spesielle årsaker til å velge slack/arch, eller at disse distroene har utviklet seg veldig de siste årene, vil jeg anbefale deg å bruke ubuntu, dersom du er førstegangs linux bruker.

igjen, så kan jeg ikke svare for slack/arch, men minnepenner ol vil fungere smertefritt i Ubuntu. Plugg den inn, kopier frem og tilbake, plugg den ut.

Jeg vet ikke hvordan skolen din har bygd opp nettverket sitt og hvordan pålogging skjer, men antakelig kjører de active directory og/eller windows domain ol. Linux har støtte for dette i form av samba og lignende, så det burde ikke by på problemer.

Du etterspør også en del programmer som er windows spesifikke. Linux har antakelig erstattere for alle sammen, (MS Office ~ Open Office, Notepad ~ Geany, Photoshop ~ Gimp), etc. Dog om du må bruke windows versjonen, kan det tenkes wine støtter dem som Glenni sier. Du kan sjekke her, http://appdb.winehq.org/ , hvor godt støttet de forskjellige programmene er.

Sist, men ikke minst, hvis du velger å installere linux, ikke bli oppgitt. Det er en overgangsfase og en tilvenningsperiode. De første ukene dine vil være strevsomme da ting er ganske annerledes fra windows. Dog så fort du har blitt fortrolig, vil du aldri se deg tilbake.

Lykke til.
Jeg liker kompozer bedre enn dreamweaver.

Der finnes også en del teksteditorer til Linux som sansynligvis går Noteapad++ en høy gang, selv bruker jeg vim, men det har jeg gjort siden jeg var 10...

Men er det noe du MÅ ha med deg fra Windows gjør som Milligan sier og sjekk her: http://appdb.winehq.org/
Sist endret av fxxked; 28. januar 2011 kl. 09:05.
Kan anbefale Arch Linux, men er litt knot å sette opp hvis du ikke vet hva du gjør.

Du vil nok ikke få pcen inn i domenet med linux men du skal nok få nett hvis du bruker kabel, kommer an på hvilket fylke du er i.
Anbefaler på det varmeste ubuntu til desktop/netbook

Her er forresten kompatibilitetslista over de forskjellige flash versjonene: http://appdb.winehq.org/objectManage...ication&iId=23

alternativt kan du kjøre vbox for de programmene du bare *MÅ* ha med deg fra Windows.
Sist endret av fxxked; 28. januar 2011 kl. 09:09.
noen som har tenkt på domene problemer?
Som sagt så kan virtualbox kjøres om det er noen ting man bare *må* ha.
Du har både egne Linux-alternativ og muligheten til å kjøre programvare gjennom en Virtual machine eller Wine. Poenget er at du nok ikke får lagt inn Linux på skolemaskina ettersom, slik det er her i alle fall, de har passordbeskyttet BIOS inntil du går ut av Vg3. Har en kompis som gikk på den bomerten.
Flipp ut CMOS batteriet så er vel det resatt innen relativt kort tid.

Når det gjelder pålogging på domene, sjekk posten min en gang til.

I say, GO FOR IT!
Sist endret av Java; 28. januar 2011 kl. 10:08. Grunn: Mente seff CMOS batteri, og ikke BIOS batteri.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Kan anbefale Arch Linux, men er litt knot å sette opp hvis du ikke vet hva du gjør.

Du vil nok ikke få pcen inn i domenet med linux men du skal nok få nett hvis du bruker kabel, kommer an på hvilket fylke du er i.
Vis hele sitatet...
Tja.

2003domener krever ekstra POSIX-additions for å støtte *nix-klienteri domenet, dette er inkludert by default i 2008-domener, såfremst domenet er oppgradert til dette nivået.

Noe jeg sterkt håper for skolens del, mtp GPOer for Vista \ 7.
På skolen her er det null passord på BIOS. Å installere Linux og bli admin gikk lett som en lek.
Sitat av Esso Vis innlegg
de har passordbeskyttet BIOS inntil du går ut av Vg3
Vis hele sitatet...
Factory reset?
Er ikke noe problem å kjøre Linux på skole pc'en.

Ser det heller ikke som noe problem å gå for Arch eller Slack som første gangs linux bruker. Du vil lære UTROLIG mye bare av å installere operativsystemet.
Men du må være klar over at det er mange fundamentale forskjeller mellom Linux og Windows. Det er også en fordel å ha en du kjenner som har litt peiling tilgjennelig når du står fast.

Annbefaler deg å lese deg opp litt før du setter igang, f.eks.: http://freak.no/forum/showthread.php?t=35969

Tor du må bergne å virtualisere noe hvis du skal bruke pc'en på skolen. Er du heldig slipper du
Som nevnt utallige ganger finnes det flere måter å få windows programmene man ønsker i windows. Windows programmer kan t.o.m. virtrualiseres sømløst med f.eks. QtEmu eller virtualbox.
Har du problemer med å komme på net eller melde deg på domene kan dette også løses ved hjelp av virtualisering.
Så lenge du ikke skal spille, vil du ikke merke noe spesielt til virtualisering heller.


Men siden du ikke er kjent med linux ville jeg anbefalt Unbuntu til deg. Evt Kubuntu, som bruker KDE som skrivebordsmiljø.
om du bare vil prøve linux, hva med å installere det I en virituell naskin? Vmware eller viritualbox lar deg kjøre linux som om det var et program I windows. Du får heller ikke problemer med domene, da windows tar seg av nettverket. det gjør det og enkelt å bytte mellom ulike distroer, og gir en trygghet slik at du kan leke deg fritt uten å ødelegge noe.
Jeg har selv installert Linux (Ubuntu) på min skole-PC, etter mye om og men.
Noen problemer jeg støtte på:
  • Passord på BIOS. Dette gjorde så jeg ikke kunne boote fra CD, men jeg løste det ved å skru ut harddisken og installere med en annen maskin.
  • Boot loader. Ubuntu installerer GRUB boot loader (jeg kjørte dual-boot for å beholde det originale OSet i tilfelle det trengs). Det viser seg at skolen hadde beskyttet MBR, så hvis noe annet enn NTLDR var installert så ville boot loader bli korrupt. Dette løste jeg ved å legge til Ubuntu i NTLDR via noe som heter grub4dos.
  • Tilgang til Wi-fi. Skolen har et nettverk for Elev-pcer med WPA2, men også et Gjeste-nettverk hvor alle Elev-pcene var blokkert. Dette var rimelig enkelt å løse via mac spoofing.
Der finnes mange vanvittig bra programmer til Linux, som alt for få vet om, her er noen:

Ubuntu og Mint er de distroene som er kjappest å komme i gang med, mint er kanskje litt bloat. Min personlig preferanse er apt-baserte distroer.

Cinelerra videoredigering
Pencil animasjon, piksel OG vektorbasert
Handbrake video konverterting, må ha VLC installert for å kunne konvertere fra DVD

Slackware og gentoo er fine distroer men kanskje til helt annen bruk enn arbeidsstasjon?
Sist endret av fxxked; 28. januar 2011 kl. 13:36.
Hvis man har et par kroner til overs så er det jo også bare å kjøpe en ny harddisk til laptoppen og bruke den til Linux og legge igjen Windows-disken hjemme. Så kan man eventuelt bytte tilbake hvis man angrer, skaper krøll, får "politisk" trøbbel.
Mye enklere å bare bruke noen form for ghosting, f. eks. clonezilla. Enn å kjøpe en ny HD og fysisk bytte disse...
Tviler STERKT på at IT ansvarlige liker at du installerer andre OS på datamaskinen. Mest sansynelig vil de bare ta datamaskinen fra deg eller gi deg en advarsel. Hvis du aldri har brukt Linux før burde du tenke på å installere en lett distro, som f.eks Linux mint eller Ubuntu. Husk at hvis du trenger noen Windows programmer kommer du langt med Dual Boot og Wine