Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3316
Hei, i det siste her jeg gått og tenkt på hva jeg skal bli . Går nå siste åre på videreående og har så og si null peiling på hva jeg vil. Går sikkert ut med mellom 4.5 og 4.7 i snitt pluss realfagspoeng(4). Så jeg lurer på om dere kunne hjelpet meg med å finne ut hvilke yrke eller utdanning jeg burde velge.
Jeg kan fortelle kanskje hva jeg liker. For det første er jeg ganske skolelei. Og jeg har valgt realfag bare for å få ekstra studiepoeng. Så jeg er ikke noe spessielt flink i de.
Det jeg har hatt stor interesse for er sosiale media. Jeg har blitt fasinert over hvordan folk på sosial media platformer blir kjente. Hvordan skaffer de seg følgere følgere og bygge opp en following på Instagram, Youtube etc. Jeg selv har prøvt på å lage f.eks en Instagram konto. Med målet å få mest mulig følgere. Har selvsagt ikke lykkes, men jeg synes det var veldig intresant prosess.
I tillegg har jeg drømt om å skape noe. Skape et varemerke. Alt fra klesmerke til til et nyhetskanal Så har jeg vært interesert i kjendis livene(jeg vet det er veldig klisje og ganske barnslig). Jeg har tenkt at det hadde vært intresant å jobbe innefor underholdningsbransjen. Kanskje jobbe som kjendis manager etc. Hva tenker dere? Hvilke muligheter har du der? Men igjen, hvordan blir man det?
Jeg ser selv at jeg kanskje burde studere noe innefor markedsføring. Men igjen det er så er det så mye fordypningen i markedsføring studier at det blir overveldende. Så hva tenker dere at jeg burde se på?
Hvis du er skolelei og ikke sikker på hva du skal gjøre så kan du kanskje bare ta et år av med folkehøyskole eller noe slikt? Da får du litt mer tid til å tenke, innsikt fra andre folk du treffer, og folkehøyskolene har noen obskure kurs du kan ta som kanskje faller innenfor det du er interessert i nå
Trådstarter
95 2
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hvis du er skolelei og ikke sikker på hva du skal gjøre så kan du kanskje bare ta et år av med folkehøyskole eller noe slikt? Da får du litt mer tid til å tenke, innsikt fra andre folk du treffer, og folkehøyskolene har noen obskure kurs du kan ta som kanskje faller innenfor det du er interessert i nå
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har planner om å ta et år fri etter vgs, men da skal jeg jobbe litt og reise. Selvsagt kommer mine planner å endre seg etterhvert. Men det er fint å ha litt idee om hva jeg hadde kanskje kommer til å studere
Er realfag helt utelukket? Du har opparbeidet deg en ganske grei poengsum, og det finnes mange spennende masterprogram på f,eks ntnu. Jeg sier ikke at du burde velge noe du absolutt ikke har lyst til, men det er ganske mange lukrative jobber du kunne fått om du hadde gått den veien.

Ellers er folkehøgskole et veldig godt alternativ om du ikke vet helt hva du har lyst til å studere. Tenker faktisk på å ta et slikt år selv, kanskje vi treffes XD
Sist endret av Mirage; 19. januar 2017 kl. 23:39.
Trådstarter
95 2
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Er realfag helt utelukket? Du har opparbeidet deg en ganske grei poengsum, og det finnes mange spennende masterprogram på f,eks ntnu. Jeg sier ikke at du burde velge noe du absolutt ikke har lyst til, men det er ganske mange lukrative jobber du kunne fått om du hadde gått den veien.

Ellers er folkehøgskole et veldig godt alternativ om du ikke vet helt hva du har lyst til å studere. Tenker faktisk på å ta et slikt år selv, kanskje vi treffes XD
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg har ikke følt noe interesse for realfagene når jeg jobbet med de i 2 og 3 klassen...
Du har så gode karakterer at du bør gi en god og solid utdanning en sjangse. Data/IT ved en høyskole/universitet gir deg muligheten til å jobbe med "sosiale medier" på en annen måte enn å flekke rævva på instagram sammen med de andre horene.
Sitat av Fobian Vis innlegg
Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg har ikke følt noe interesse for realfagene når jeg jobbet med de i 2 og 3 klassen...
Vis hele sitatet...
Realfagene er generelt ganske kjedelige med mindre du bruker dem i en sammenheng som interesserer deg. Det virker som at du åpenbart har et mål om å nå høyt, kanskje en bachelor i økonomi og administrasjon eller markedsføring er noe for deg?

Å skape en merkevare samt å lede selskapet i ettertid er jo relativt risikofylt med mindre du har tilgang på gode støtteordninger eller investorer, samt har en god ide og viss aning om hva du driver med, men det høres fortsatt ut som en god plan. Når du går på universitet/høyskole får du vanligvis en ny omgangskrets med venner også, kanskje det er flere gründerspirer der som du kan slå deg på lag med og starte noe?

Ønsker deg uansett lykke til videre, uansett hva du velger og studere. Nå til dags har du muligheten til å gjøre akkurat hva du vil (selv om det også kan bli for mange valg av og til) og jeg anbefaler deg å sette deg inn i hva du eventuelt søker på, før du gjør det. Å komme halvveis i utdanninga før du finner ut at dette ikke var noe for deg er ikke gøy, men heller ikke noe man burde være redd for. Å holde motivasjonen oppe under utdanningen er ofte viktigere enn interessen i fagene, fordi motivasjon automatisk gjør deg mer interessert.

GLHF!
Trådstarter
95 2
Sitat av lyspære Vis innlegg
Du har så gode karakterer at du bør gi en god og solid utdanning en sjangse. Data/IT ved en høyskole/universitet gir deg muligheten til å jobbe med "sosiale medier" på en annen måte enn å flekke rævva på instagram sammen med de andre horene.
Vis hele sitatet...
hahaha. Har jo selvsagt ikke tenkt å gjøre noe på Instagram som sånn du beskriver. Vil selvsagt ta en høyere utdannin(master). Det er nettopp derfor jeg spør etter hjelp. Fordi jeg vil gjøre noe fornuftig med livet

Sitat av polaroid Vis innlegg
Realfagene er generelt ganske kjedelige med mindre du bruker dem i en sammenheng som interesserer deg. Det virker som at du åpenbart har et mål om å nå høyt, kanskje en bachelor i økonomi og administrasjon eller markedsføring er noe for deg?

Å skape en merkevare samt å lede selskapet i ettertid er jo relativt risikofylt med mindre du har tilgang på gode støtteordninger eller investorer, samt har en god ide og viss aning om hva du driver med, men det høres fortsatt ut som en god plan. Når du går på universitet/høyskole får du vanligvis en ny omgangskrets med venner også, kanskje det er flere gründerspirer der som du kan slå deg på lag med og starte noe?

Ønsker deg uansett lykke til videre, uansett hva du velger og studere. Nå til dags har du muligheten til å gjøre akkurat hva du vil (selv om det også kan bli for mange valg av og til) og jeg anbefaler deg å sette deg inn i hva du eventuelt søker på, før du gjør det. Å komme halvveis i utdanninga før du finner ut at dette ikke var noe for deg er ikke gøy, men heller ikke noe man burde være redd for. Å holde motivasjonen oppe under utdanningen er ofte viktigere enn interessen i fagene, fordi motivasjon automatisk gjør deg mer interessert.

GLHF!
Vis hele sitatet...
Takk for svar. For øyeblikket så ser det ut som at jeg kommer til gå i markedsføring eller økonomi rettningen. Men det jeg lurer på hvilke yrker muligheter har jeg etter studier og hvor blir det best betal? Fordi økonomi er selvsagt en viktig faktor i valget mitt. I tillegg hvordan vil arbeidsmarkedet se ut i nær fremmtid for yrker som er innenfor markedsføring og økonomi etc..?
Sist endret av Fobian; 20. januar 2017 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville gått for folkehøgskole. Selv angrer jeg på at jeg ikke søkte på det i stedet. Da får du jo mulighet til å møte folk og kanskje finne litt mer ut av hva du faktisk vil.
Det utdannes alt for mange innen økonomi og administrasjon i forhold til etterspørsel (ironisk nok). Du vil nok få jobb, men estimatene fra feks ssb sier at det kommer til å være overflod av økonomer i 2030. Vil uansett anbefale alle å ta noen økonomifag. Tror it og programmering er lurt om du har en liten grunder i deg. Om du tar dataingeniør vil du nok ha gode jobbutsikter. Du kan være grunder ved siden av jobben, samt bruke det du lærer til utrolig mye annet. Feks matematikken for en ingeniør er mye vanskeligere enn for en økonom, så du vil lett kunne ta noe økonomi. Det er vanskelig å si hva som er den riktige veien for deg. Men håper du tenker litt på lønn i tillegg til trivsel. Jobb og reis et år eller to. Hvis du jobber litt som industriarbeider vil du kunne reise mye og spare opp masse penger, samt bli dritt lei industri og ønske deg tilbake til skolen:L
Framtiden omhandler data - elektronikk / teknologi - enøk / grønt skifte.
Så det er de helt klart trygge valgene.

Økonomi - ledelse - markedsføring - HR o.l er noe det alltid er behov for, men markedet er ganske mettet. "blood in - blood out" prinsippet.
Og mtp hvordan oljebransjen går for tiden og vil gå de neste 5-10 årene, så vil det være en overflod av slike ressurser på markedet.
Trådstarter
95 2
Sitat av smetti Vis innlegg
Det utdannes alt for mange innen økonomi og administrasjon i forhold til etterspørsel (ironisk nok). Du vil nok få jobb, men estimatene fra feks ssb sier at det kommer til å være overflod av økonomer i 2030. Vil uansett anbefale alle å ta noen økonomifag. Tror it og programmering er lurt om du har en liten grunder i deg. Om du tar dataingeniør vil du nok ha gode jobbutsikter. Du kan være grunder ved siden av jobben, samt bruke det du lærer til utrolig mye annet. Feks matematikken for en ingeniør er mye vanskeligere enn for en økonom, så du vil lett kunne ta noe økonomi. Det er vanskelig å si hva som er den riktige veien for deg. Men håper du tenker litt på lønn i tillegg til trivsel. Jobb og reis et år eller to. Hvis du jobber litt som industriarbeider vil du kunne reise mye og spare opp masse penger, samt bli dritt lei industri og ønske deg tilbake til skolen:L
Vis hele sitatet...
Lønn er faktisk noe av det viktigaste jeg ser på, men samtidig vil jeg få en balanse mellom trivsel og lønn. Og det er nettopp det jeg er mest usikker på, hva KAK jeg jobbe som etter studert markedsføring? Hvordan ser arbeidsmarkedet ut de neste 10 år. Hva er lønnen i de yrkene ?
Sitat av Fobian Vis innlegg
Takk for svar. For øyeblikket så ser det ut som at jeg kommer til gå i markedsføring eller økonomi rettningen. Men det jeg lurer på hvilke yrker muligheter har jeg etter studier og hvor blir det best betal? Fordi økonomi er selvsagt en viktig faktor i valget mitt. I tillegg hvordan vil arbeidsmarkedet se ut i nær fremmtid for yrker som er innenfor markedsføring og økonomi etc..?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har skjønt:
1. Markedet for bachelor-grader fra BI og lignende ser ut til å tørke inn endel.
2. Markedet for fullverdige sivil-økonomer kommer til å fortsette å være veldig godt, selv om det ikke kommer til å være like gullkantet som det var en periode.
Ett gulltips er å utdanne seg mot farmasøytindustrien og en karriere i de store selskapene, ikke "apoteker" retningen som man ser at veldig mange har valgt siste 10 år.

En annen ting å vurdere er utdanne seg mot yrker innen genmanipulasjon av matkilder siden klimaforhold i endring vil føre til store utfordringer innen matproduksjon fremover og de med rett utdanning vil der kunne tjene mye penger.

Fornybar energi vil også bare fortsette å vokse.

Jeg ville ikke utdannet meg mot datayrker i dag, da kun i så fall rettet mot AI og kvantemaskiner.

Og tillegg på datayrker. Deeplearning.
Sist endret av Carnivore; 26. januar 2017 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snekker eller maler.
Trådstarter
95 2
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Såvidt jeg har skjønt:
1. Markedet for bachelor-grader fra BI og lignende ser ut til å tørke inn endel.
2. Markedet for fullverdige sivil-økonomer kommer til å fortsette å være veldig godt, selv om det ikke kommer til å være like gullkantet som det var en periode.
Vis hele sitatet...
Hvor har du fått det i fra? Ville gjerne høre litt mer angående arbeidsmarkede for markedsføring, økonomi og kanskje spesielt sosial marketing?
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Jeg ville ikke utdannet meg mot datayrker i dag, da kun i så fall rettet mot AI og kvantemaskiner.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Et såpass kontroversielt råd burde da vel ha et snev av begrunnelse vedlagt?