Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1270 514625
Min mor bor 2 min unna dikemark og jeg selv bor ett steinkast unna lier sykehus.
Min får jobbet på lier som 16 åring og byttet til dikemark hvor han jobbet i 20 år.
Hvor er egentlig Dikemark nedlagte psykiatriske? har kun funnet et gamelt og tomt elev internat der.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ca hvor lang tid tar det å reise til lier mentalsykehus fra Oslo (tog+buss), og hva skjer om man blir ferska av vaktene? Ber de oss bare forlate området?
True phreak.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Det "ekstra gamle" Dikemark er revet ja. Stod et bygg der for lenge siden. Men vet ikke så mye om det. Vet ikke når det ble revet heller.. og har aldri sett bilder av det. Resten av Dikemark står der fortsatt. Skal ikke spørre om hva du gjorde på Dikemark.
Vis hele sitatet...
Jeg var der oppe for mange år siden (begynner sikkert å nærme seg ti år siden nå, dersom vi snakker om samme bygning). Det var ikke stort mer enn et stort forfalt bygg med spor etter gamle sykehussenger og slikt. Artig å titte rundt der oppe!
Sist endret av Orph; 12. mars 2012 kl. 23:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
http://nrk.no/227/dag-for-dag/dette-...hjem-1.8031598

Spennende å se litt av innsiden på Dikemark
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var der forrige dagen, alt av inventar og ting er fjernet. Byggene er helt ribbet.

Mye synsing ang. historien i denne tråden også, ser at wiki har en artikkel med flere kilder: http://no.wikipedia.org/wiki/Lier_sykehus
Noen som vet hvor selve operasjonssalen/ene, hvor lobotomeringene ble utført på Lier, var i disse byggene?
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå har jeg lest igjennom hele tråden, utrolig interessant. Noen som har vært der i det siste? Jeg har så utrolig lyst til å dra dit! Norsk psykiatrisk historie er veldig spennende. Har spesielt lyst til å se rommene der lobotomering og elektrosjokk ble utført. Trist at det er gjort så mye hærverk på Lier da. Idioter som gjør sånt.
Eg var innom der for en måneds tid sidan. Dei forlatte bygningane er litt vanskelig å få auge på på denne tida av året, men E og B-bygget står der enda sjølv om mange påstår dei er revne Veldig fin plass sjølv om det er tømt og vandalisert syns eg.

Ellers hadde eg tenkt å høyre om det er nokon her på Freak som veit noke om den uferdige delen av B-bygget og det tidligare A-bygget? Vi syns det var rart da vi såg det i A-bygget men enda rarare at det var på samme måten i B-bygget. Dei to bygga er jo meir eller mindre identiske, men rart at en skulle la begge stå uferdige, og at det skulle vere på akkurat samme plass. Har nokon veldig dårlige bilde av det:

Bygg A

http://i145.photobucket.com/albums/r205/annikbo/IMG_5983_mini.jpg

Det var bare ei vanlig dør inn dit og noke slags rødt lys over den.

http://i145.photobucket.com/albums/r205/annikbo/IMG_5994_mini.jpg

Bygg B. Her var det fylt igjen litt så det gjekk an å gå inn.

http://i145.photobucket.com/albums/r205/annikbo/lier_theCave_sp.jpg

http://i145.photobucket.com/albums/r205/annikbo/lier_theCave_sp02.jpg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noe aktivitet her inne enda? Har nettopp lest gjennom hele tråden, og lurte veldig på en ting.
Synes hele Lierhistorien er meget interessant å har lest en del gjennom årene.

Da jeg var i Oslo for noen uker siden på vei til Drammen kjørte vi tilfeldigvis forbi et skilt merka "Dikemark" og jeg ble jo såklart veldig gira på å prøve å finne Lier Mentalsykehus for å oppleve selv, og kjenne om jeg faktisk kjente noe.

Vi kjørte leeeenge, mulig så mye som over en time, kjørte i ring og kjørte oss vill. Vi kjørte også forbi Dikemark, den delen som tydeligvis enda er i full drift.
Etter mye fram og tilbake med kartlesing og kjørefeil, kjørte vi innover en vei langs et vann, og plutselig kom vi forbi et "klokketårn" på venstre side av veien inni skogen. (Leste noen her inne hadde kjørt forbi samme sted) Mener det stod noe om Alder Psykiastrisk avd eller noe sånt på skiltet der.
Vi fortsatte litt lengre inn i skogen, da vi plutselig kom på noen svære bygninger som så ganske gamle ut, men de virka bebodd? Ei dør sto åpen, lå noen sykler utenfor osv.. Asylmottak??
Vi kjørte forbi bygningene (tror kanskje det var to, vanskelig å huske) og parkerte bilen like ved en tredje gul bygning som må ha vært tom.

På dette tidspunktet begynte mamma (som var med) å bli engstelig, siden jeg og min stefar hadde snakket så mye om Lier de siste timene. Jeg sa til de at de måtte være med ut å se, siden vi kanskje endelig hadde kommet rett.
De nektet, så jeg gikk ut alene, og gikk bort til det gule store bygget helt frem til sperringene. Jeg tok i gitteret å kjente at jeg av en eller annen grunn følte meg redd. Redd, uten å ha blitt skremt liksom. Skjelven i kroppen og vanskelig å trekke pusten helt inn i lungene.
Jeg tittet over på andre siden, og mente jeg kunne se at det gikk (eller har gått) en sti oppover i skogen, og jeg husker å ha lest at noen bygninger befinner seg oppe i skogen, ganske skjult.

Jeg blir så syyk nyskjerrig, glemmer nesten at jeg er livredd og helt alene, og bestemmer meg for å gå opp dit. Det sekundet jeg setter foten på andre siden av sperringen, hører jeg en mannstemme hyle så høyt å ubetydelig at det går frysninger helt inn i beinmargen min. Forvirret snur jeg meg og prøver å finne ut hvor det kom fra, noe som er helt umulig. Jeg snur derfor, å går tilbake slik at jeg kan se mamma og stefar. De står fortsatt borte med bilen, og alt ser ut til å være ok, så jeg går bort til bygget og går like greit rundt på baksiden for å se. Husker at det stod en gravemaskin på baksiden, og jeg husker at jeg hørte en ugle. Eller due. Mens jeg står der å ser, hørte jeg det begynte å buldre over hodet mitt. Dette var den tiden det tordnet og lynte ganske mye i Oslo. "Flott", tenkte jeg,"Nå blir jeg vel truffet av lynet også". Så jeg begynner å småjogge tilbake til bilen, og hører mamma sier "Ja der kommer hun løpende".

De satte seg fort inn i bilen, å vel inne låser stefaren dørene. "Du veit at spøkelser ikke bryr seg om låste dører?" Spøker jeg, for å skjule hvor utilpass jeg egentlig føler meg. Jeg ville egentlig bare løpe tilbake til bilen for å prøve å overtale de til å bli med opp bak sperringene å se lengre inn i skogen. Men stefaren min har allerede startet bilen å på tur å kjøre vekk derfra. Nytter ikke å prøve å overtale de til å være der et sekund lenger, for de hørte også det forferdelige hylet, og min stefar påstår at det kom innefra den forlatte bygningen. Mye mulig, og mye mulig det "bare" var uteliggere ect eller kanskje de som bor på asylmottaket.. Ikke vet jeg, det eneste JEG vet er hvordan jeg FØLTE av å stå ved siden av sperringen, og hvor lang tid det tok etterpå å roe seg ned. Det rare er at verken mamma eller stefar hørte at det tordnet mens jeg stod på baksiden av bygget. De mener bestem at det ikke gjorde det. Men jeg hørte det klart og tydelig, det var jo derfor jeg jogga tilbake til bilen..

Anyways, noen som kan fortelle meg hvilket bygg jeg har vært med? Husker ikke hva det stod på skiltet utenfor, noen tall og bokstaver tror jeg.. Har bilde, men er usikker på hvordan jeg skal få lagt det inn her.. :P
Var en tur oppå Dikermark i dag, og det stemmer at deler av bygningene fremdeles er i bruk. Og de som ikke er i bruk er enten freda, eller godt vedlikehold med alarm. Det huset du snakker om er en tidligere avdeling for psykisk utviklingshemmede (også kalt Slottet, evt. Utsikten). Det er ikke lenge siden denne avdelingen ble lagt ned, og inn kommer du deg ikke. Alle dørene er godt lukket og det er elektrisitet og alarm på byggene. I tillegg er det mye folk i området som lett kan se deg.

De øverste byggene brukes som asylmottak, og lengere bort ligger norges første alderspsykiatriske avdeling (bygget med klokke på). Jeg må nesten skuffe deg, men det eneste bygget som lå litt avsides og var helt forlatt ble revet i 2011. Det bygget var internat for sykepleierstudenter.

Det er verdt å nevne at de avdelingene som fremdeles er i bruk er stort sett avdelinger for folk som er blitt dømt til tvungen psykisk helsevern. Så man skal vise litt respekt når man går på området, pasientene kan bli tatt med på lufteturer, og det har hendt at de har gått amok. Det hører til sjeldenheten, men tror ikke det er lurt å snoke rundt der for mye. Nå har jeg allerede gjort det, og kan konstantere at det ikke er mulig å komme seg inn i noen av byggene.

Lier Mentalsykehus ligger et stykke unna Dikemark, nærmere bestemt retning Drammen. Stedet er lett å finne med google maps Skal du dit må det skje snart, da de allerede har begynt å rive.

Og angående det hylet du hørte så er det veldig sannsynlig at det var noen av de innlagte, barn eller turgåere. Møtte på en pasient da jeg var der i dag, og han brølte noe inni hælvete da jeg gikk forbi. Ikke noe mystisk ved stedet egentlig, er aktivitet over alt.
Sist endret av AkerUE; 24. august 2014 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Var en tur oppå Dikermark i dag, og det stemmer at deler av bygningene fremdeles er i bruk. Og de som ikke er i bruk er enten freda, eller godt vedlikehold med alarm. Det huset du snakker om er en tidligere avdeling for psykisk utviklingshemmede (også kalt Slottet, evt. Utsikten). Det er ikke lenge siden denne avdelingen ble lagt ned, og inn kommer du deg ikke. Alle dørene er godt lukket og det er elektrisitet og alarm på byggene. I tillegg er det mye folk i området som lett kan se deg.

De øverste byggene brukes som asylmottak, og lengere bort ligger norges første alderspsykiatriske avdeling (bygget med klokke på). Jeg må nesten skuffe deg, men det eneste bygget som lå litt avsides og var helt forlatt ble revet i 2011. Det bygget var internat for sykepleierstudenter.

Det er verdt å nevne at de avdelingene som fremdeles er i bruk er stort sett avdelinger for folk som er blitt dømt til tvungen psykisk helsevern. Så man skal vise litt respekt når man går på området, pasientene kan bli tatt med på lufteturer, og det har hendt at de har gått amok. Det hører til sjeldenheten, men tror ikke det er lurt å snoke rundt der for mye. Nå har jeg allerede gjort det, og kan konstantere at det ikke er mulig å komme seg inn i noen av byggene.

Lier Mentalsykehus ligger et stykke unna Dikemark, nærmere bestemt retning Drammen. Stedet er lett å finne med google maps Skal du dit må det skje snart, da de allerede har begynt å rive.

Og angående det hylet du hørte så er det veldig sannsynlig at det var noen av de innlagte, barn eller turgåere. Møtte på en pasient da jeg var der i dag, og han brølte noe inni hælvete da jeg gikk forbi. Ikke noe mystisk ved stedet egentlig, er aktivitet over alt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Så jeg har altså vært å surret oppe ved Dikemark? Har jo null retningssans da, og helt håpløs på kart.. Synes likevel det var creepy å være der oppe. Hadde jeg visst hvor jeg var hadde jeg sikkert ikke gått ut av bilen engang

Ja vil gjerne se Lier, men litt vanskelig når jeg bor helt oppi Nord Norge.. vet ikke når neste Oslotur blir, ser de allerede har revet A-blokka på Lier, synd :/
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Jeg må nesten skuffe deg, men det eneste bygget som lå litt avsides og var helt forlatt ble revet i 2011. Det bygget var internat for sykepleierstudenter.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er revet? Var der i vinter og eg trudde det var det bygget vi såg. Det låg rett nedafor sikkerhetsavdelinga. Ikkje at det var så mykje å sjå for det var i allefall grundig sikkra:
Sist endret av ankibo; 27. august 2014 kl. 23:08.
Sitat av ankibo Vis innlegg
Er du sikker på at det er revet? Var der i vinter og eg trudde det var det bygget vi såg. Det låg rett nedafor sikkerhetsavdelinga. Ikkje at det var så mykje å sjå for det var i allefall grundig sikkra:
Vis hele sitatet...
A bygget ble revet i fjor i følge "Gamle Lier mentalsykehus" eller no sånt..
Sitat av ankibo Vis innlegg
Er du sikker på at det er revet? Var der i vinter og eg trudde det var det bygget vi såg. Det låg rett nedafor sikkerhetsavdelinga. Ikkje at det var så mykje å sjå for det var i allefall grundig sikkra:
Vis hele sitatet...
Du har rett, jeg blander. Snakker om et annet bygg som lå lenger opp.

Og jeg har sagt feil dato på det bygget som jeg snakket om. Skrev 2010, men skal egentlig være mellom 2002 og 2005.
Sist endret av AkerUE; 28. august 2014 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lillePuZi Vis innlegg
A bygget ble revet i fjor i følge "Gamle Lier mentalsykehus" eller no sånt..
Vis hele sitatet...
Det er viktig å skille på Lier og Dikemark. Det er to helt forskjellige steder, selv om det ikke er lange avstanden mellom. Lier har vært UE-Norges target nummer 1 i flere år, men er for tiden under et rivningsprosjekt av de gamle og forlatte bygningene (aner ikke hvordan stedet ligger an nå). Dikemark har ikke hatt like mange forlatte bygg som Lier, og har vært et lite atraktivt mål da det ikke er noe spesielt spennende å se der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser ut som om de tenker å selge Lier Sykehus:
http://www.skifte.no/alleeiendommer/...1249&category=

Sitat av Gærnehjem Vis innlegg
Nå har jeg lest igjennom hele tråden, utrolig interessant. Noen som har vært der i det siste? Jeg har så utrolig lyst til å dra dit! Norsk psykiatrisk historie er veldig spennende. Har spesielt lyst til å se rommene der lobotomering og elektrosjokk ble utført. Trist at det er gjort så mye hærverk på Lier da. Idioter som gjør sånt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke de hadde egne oprasjonsrom på pyskiatriske sykehus. Lobotomering ble vel utført på de vanlige sykehusene der de hadde rom og utstyr til det. Var tross alt ikke så mye brukt. Vet at i Oslo var det på Rikshospitalet det ble utført, men kan jo hende på andre sykehus i området også.
Sist endret av optikom; 27. september 2014 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Da kan man vel trygt si at Lier ikke kommer til å være "ukjent og mystisk" Forventer igrunn storinnrykk av kids som skal se..
Musikkvideo med Erlend Bratland(!)

for sent til å redigere, men ser ut som at mr.Bratland får samme behandling som uskyldige UE'ere

Link
Sist endret av Gig; 3. oktober 2014 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg hadde en rask runde på Dikemark forleden, jeg var i annet ærend og hadde dårlig tid så det ble begrenset med snoking.
Jeg kan bekrefte det AkerUe sier, det er et eiendomsselskap som tar vare på eiendommen som besitter området i dag.
Det er alarmer og vektere over alt og det meste er det faktisk aktivitet i.

Jeg kom allikevel over en kjeller som jeg bare fikk sjekket de ytterste delene av siden jeg manglet lys.
Jeg hadde også bare med meg mobilen så det ble begrenset hva den fikk med seg, men i tillegg til det rommet du ser tydelig var det tre like store til + 2 rom som var dobbelt så store altså 6 rom til sammen.
Innerst var det en dør jeg ikke gikk inn i p.g.a. manglende lys og kjipe forhold

Beklager ræva film, men legger den ut siden det er lavsesong
https://www.youtube.com/watch?v=p-Ii4_SQ8NI
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var på Dikemark en tur i dag for å sjekke ut sykepleierskolen og for å se om jeg fant mentalsykehuset. Jeg klarte faktisk å komme meg inn på sykepleierskolen, men var ikke lett. det var som sagt veldig godt sikret. Har lagd tråd på Urbex: http://urbex.no/index.php?topic=262.0

Men ble ikke noe utforskning på mentalsykehuset. Det var veldig godt vedlikeholdt og så ikke veldig forlatt ut som dere sier, og var for mye aktivitet i området så var ikke så mye å finne der. Men fant et lite forlatt bygg på området og et par andre småbygg ved sykepleierskolen.

Var på Lier for noen måneder siden også. Da var det bare 3 bygg som sto igjen