Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2224
Hei jeg skal snart søke vg2 og lurer på om vg2 kjemiprosses er en bra linje. Lurer på om det er gode jobb muligheter senere og om det er vanskelig stoff som man går igjennom
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har jobbet som produksjonstekniker lærling, og for å si det sånn. Det er ganske mange retninger jeg heller ville valgt når jeg ser tilbake. For eksempel industri rørlegger, cnc operatør eller noe.

Ville anbefalt en annen retning personlig, trolig blir også mye automatisert framover i den bransjen.
Det er et veldig bredt fag da du kan jobbe med alt mulig Feks legemiddelproduksjon, olje/gass, papir, smelteverk, vannrenseanlegg og mye mer. Min erfaring er at det er litt jobber om du er villig å flytte dit det er jobb. Om du ikke vil flytte på deg er det vanskelig å få jobb. Å bli lærling er mye lettere å bli da det er fylket som betaler mesteparten av lønnen din som lærling, ikke bedriften.
Linjen på skolen er veldig spennende men er en god del mer krevende enn andre yrkesfag linjer. Du har mye kjemi og fysikk. Men er du motivert går det fint.
Selve jobben kan være tidvis med mye jobb og tidvis med mye stillesitting. Så kjeder du deg lett ville jeg vurdert et annet yrke.
Søk på prosessoperatør/ prosessteknikker / kjemiprosess på Finn for en ide på antall jobber.
Lykke til
Sist endret av mollypolly; 22. januar 2018 kl. 17:19.
T-S
Lillegutt
19 0
Som Molly nevner, er dette et ganske bredt fag med mange forskjellige muligheter. Når det kommer til jobber spørs det hvor i landet du er bosatt, og om du er villig til å flytte på deg for å eventuelt få deg en jobb etter endt læretid.

Om dette er en bra linje er vel opp til hver enkelt og hva de trives med.
Fagene generelt er ikke spesielt "vanskelig", men kjemi/fysikk er også en del av det faglige på skolen. Da man kan jobbe innenfor stort sett alt som kommer til produksjon, er du innom veldig mye spennende/interessant gjennom skoleåret.

Når det kommer til jobb går vel flertallet av jobbene i skiftjobbing. Her kan du feks ende opp med å jobbe 5 eller 6-skift der man jobber formiddag, ettermiddag, nattskift og i helger. Dette er som sagt ikke for alle. Noen sliter med å sove osv, men dette går som regel fint. (Dog viktig å ha i bakhodet).

Er som regel også en del død tid på arbeidsplassene, men dette kommer selvfølgelig helt an på hvor og hva du jobber med.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prosessfaget er mer eller mindre på vei ut. Automasjon tar over, og det er veldig få ting en prosessoperatør kan gjøre som en automatiker ikke kan.

I den retningen industrien - og resten av verden for den sakens skyld - går i, så er kjemiprosess noe jeg ville unngått. Jeg ville heller forkusert på automasjon og programmering.

Hilsen en som jobber som prosessoperatør.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prosessfaget er mer eller mindre på vei ut. Automasjon tar over, og det er veldig få ting en prosessoperatør kan gjøre som en automatiker ikke kan.

I den retningen industrien - og resten av verden for den sakens skyld - går i, så er kjemiprosess noe jeg ville unngått. Jeg ville heller forkusert på automasjon og programmering.

Hilsen en som jobber som prosessoperatør.
Vis hele sitatet...
Virker som om mye av de nye kryssløpene fra studie til yrkesfag er for linjer som dør ut som salg service og sikkert, ikt og kjemi prosses