Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1891
Min far bor i utlandet og har sin postadresse registrert på meg. Ja, han mottar uførepensjon.

Jeg har nylig fjernet han fra å ha postadressen sin hos meg, men da tok Nav bort trygden hannes.

Da han hadde postadresse hos meg, så fikk han brev etter brev fra flere kreditorer som ble videre eskalert til namsfogden som nå tvangstrekker han hver måned.

Nå spør han om han kan ha postadressen sin her igjen for å motta trygd.
Jeg har derfor en 2 spørsmål jeg ikke kan svarene på:

1. Gjør jeg noe ulovlig ved tillate at han har postadresse her? Han er registrert "uten fast bopel" under bostedsadresse hos folkeregisteret, så det virker som om alle parter forstår at han ikke er bosatt i Norge.

2. Finnes det noen muligheter for at hannes gjeld kan overføres til meg ved å ha postadresse her?
Nei på begge spørsmål. Det er han som gjør noe ulovlig, og det er hans gjeld. Du kan kanskje arve gjelden, men det vet jeg ikke så mye om.
Enig med Rusmisbrukeren (som er rusfri, bra jobba ).

Hvis du arver gjeld og faren din ikke har verdier som er verdt mer enn gjelda kan du frasi deg arven.
Man kan få uføretrygd selv om man bor i utlandet. Dette må dere sjekke opp. Vis nav stopper utbetalingene hans fordi han er i utlandet har han en annen stønad en uføretrygd
Det vil ikke være noen mulighet for at gjeld overføres på deg ved at han har postadresse hos deg. Likevel så kan du arve gjelden etter din far, når han dør - som flere har nevnt over. Om han har mer gjeld enn hva han har verdier kan det være lurt å gå for offentlig skifte, istedenfor privat skifte, da slipper du eller andre arvinger å stå til ansvar for gjelden.
Du trenger jo ikke tenke noe særlig på om faren du har adresse hos deg eller? Ikke trenger du vel vitne mot din far heller om det skulle vise seg at din far driver på med ting som ikke er greit. Du gjør ingenting galt, han gjør ingenting galt ved å ha postadresse hos deg. Han er jo oppført uten fast bosted, og det er alt du trenger å opplyse uansett hvem som skulle slumpe til å spørre deg, inkl nav, og politi. Siden din far er ufør så er det sikkert enklere for ham å leve utenlands, mtp på at pensjonen gjerne rekker litt lengre utenlands enn den gjør i innenlands. Det er sikkert lavere bokostnader, lavere levekostnader og helt sikkert mange andre pensjonister i samme alder der. Vær hyggelig mot gamle far og ta vare på posten hans. Du gjør ingenting galt.

Nei du er ikke ansvarlig for din fars gjøren og laden. Hans problemer er hans problemer. I levende live. Post morten så vil hans gjeld være en del av farsarven, farsarven er du på ingen måte pliktig til å motta. Du kan dersom det viser seg å være mest gjeld bare si nei til å motta arv.