Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2311
Ble stoppet i security checken på Gardermoen avgangshall og i lomma mi ble det funnet 0,1g hasj løst. Hadde helt glemt den lå der, men det ble gjort en sak ut av det og politiet ble involvert. Ble tatt med til politikontoret på flyplassen og bedt om å signere, noe jeg gjorde for å rekke flyet mitt. Hva kan jeg forvente meg å få i posten? Finner ingen sammenliknbare situasjoner på nett der mengden har vært like ubetydelig.
Hva signerte du?
Bare sånn at han slipper å vente så lenge på svar i tilfelle jeg har rett:
Hvis det var et forelegg du signerte, så er det ingen fasit på hvor mye du kommer til å få. Det avhenger av tidligere historikk og flere andre ting. Jeg vil tippe maks 3000-5000, men det er bare ren tipping ut i fra hukommelsen fra de gangene jeg har blitt bøtelagt for litt hasj (1-3g)
Hvis han signerte et forelegg så sto summen i forelegget. Hensikten med å signere et forelegg er at man godtar straffen. Du kan ikke godta noe du ikke vet hva er.
Trådstarter
5 1
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva signerte du?
Vis hele sitatet...
Må innrømme at jeg ikke helt husker - var litt fraværende da jeg var stresset for å rekke flyet. Hadde forøvrig også trukket to visdomstenner dagen før og var preget av blodtap, mat- og søvnmangel og smertestillende. Sannsynligvis gikk dokumentet ut på at jeg erkjente skyld for beslaget (0,1g), noe som falt under brudd på Legemiddelloven.

Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Hvis det var et forelegg..
Vis hele sitatet...
Forelegget vil eventuelt komme i posten senere. Jeg erkjente (såvidt jeg kan huske) bare straffskyld, og ble fortalt at jeg kunne forvente et skriv i posten senere. Har ikke vært involvert med politiet tidligere og håpet i grunn at det ikke ville lages noen sak ut av episoden. Leste i ettertid om at en påtaleunnlatelse kunne vært et alternativ, men avhengig av hva jeg har signert på er jeg usikker på om det fortsatt et er en mulighet.
Sist endret av fumbduck; 9. januar 2018 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner. Jeg tror ikke jeg hadde vedtatt et forelegg for noe sånt. Hva enn det blir på så ser jeg ikke for meg at påtalemyndigheten tør å komme drassende med dette til domstolene.

Men spørs kanskje litt på formuleringen i det du har skrevet under på. Om du har erkjent besittelse eller straffeansvar eller hva det nå er. Be om en kopi.
Sist endret av mentalmelt; 9. januar 2018 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var dette innenlands eller ute n lands reise?
Trådstarter
5 1
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Komme drassende med dette til domstolene.
Vis hele sitatet...
Det var litt det jeg tenkte under møtet. Da temaet om advokat og rettsak ble reist følte jeg mest at dette kunne bli en underholdende sak for media, men der og da hadde jeg også mest lyst til å komme meg på flyet.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Spørs kanskje litt på formuleringen i det du har skrevet under på.
Vis hele sitatet...
Dette hendte på fredag og jeg fikk ingen ting med meg. Flyr tilbake den 12. og vurderer å høre med hvem enn som måtte sitte på politikontoret om en ekstra kopi. Ellers lurte jeg også på om min allmentilstand i øyeblikket da jeg signerte og presset på å rekke mitt fly kan påvirke underskriftens legitimitet i rettslig sammenheng. Er det altså ingen måte å håndtere en slik sak på uten å ende opp med noe på rullebladet? Hadde til nå et rent rulleblad og synes det er bedriten at et uhell som dette skal skape problemer fremover.

Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Var dette innenlands eller ute n lands reise?
Vis hele sitatet...
Dette var før en reise til utlandet. I teorien har jeg forsøkt å smugle 0,1 gram hasj ut av Norge.
Sist endret av fumbduck; 9. januar 2018 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du ikke vedtar forelegget og saken blir henlagt, så havner du heller ikke i strafferegisteret. Jeg hadde gamblet på det om jeg var i din situasjon.
Sitat av fumbduck Vis innlegg
Ble stoppet i security checken på Gardermoen avgangshall og i lomma mi ble det funnet 0,1g hasj løst.
Vis hele sitatet...
Vanlig visitering, der de kun kjente utenpå lommene?
Trådstarter
5 1
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du ikke vedtar forelegget og saken blir henlagt, så havner du heller ikke i strafferegisteret.
Vis hele sitatet...
Har jeg altså grunnlag for ikke å vedta et forelegg til tross for at jeg sannsynligvis allerede har erkjent straffskyld for brudd på legemiddelloven? Ellers takk for tipset.
Sist endret av mentalmelt; 9. januar 2018 kl. 20:38.
Sitat av fumbduck Vis innlegg
Har jeg altså grunnlag for ikke å vedta et forelegg til tross for at jeg sannsynligvis allerede har erkjent straffskyld for brudd på legemiddelloven? Ellers takk for tipset.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan la være å vedta forelegget fordi du er uenig i straffeutmålingen. Man kan også erkjenne de faktiske forholdene uten å erkjenne straffeansvar.
Trådstarter
5 1
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vanlig visitering, der de kun kjente utenpå lommene?
Vis hele sitatet...
De spurte om jeg hadde noe i lommene - hadde en boks snus som jeg tok ut og viste frem. Mellom fingrene hadde det lurt seg med en null-ener (sammen med annet lommerusk) som vakta la merke skjønte hva var.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ja, du kan la være å vedta forelegget fordi du er uenig i straffeutmålingen. Man kan også erkjenne de faktiske forholdene uten å erkjenne straffeansvar.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Det blir utvilsomt veien å gå for mitt vedkommende. Jeg avventer og ser hva som kommer i posten, og vil sannsynligvis be om råd igjen dersom noe ubehagelig skulle dukke opp, men håper uansett på at dette henlegges da det i utgangspunktet knapt nok er en sak.
Sist endret av fumbduck; 9. januar 2018 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.