Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2021
Har nylig kjøpt meg et par eldre høyttalere med en eldre forsterker, der man må koble høyttalerne på hver sin output (a og b) og det blir dermed to input (a og b). Dette fungerer helt fint, men jeg lurer på hvordan jeg kan få spille musikk gjennom forsterkeren på begge høyttalerne samtidig. Sånn jeg har det nå har jeg koblet til en aux med en overgang på enden slik at den passer, men dette gjør som sagt at det bare blir lyd på den ene høyttaleren, fordi de spiller på hver sin output.

Noen som har noen tips?

Modellen på forsterkeren er forresten:
RCF AS 6001
Vet ikke hva innganger du har på forsterker og med aux mener du minijack?



Stereo.
A hvit, venstre (L)
B rød, høyre (R).
Sist endret av Yalla; 28. september 2017 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ut som jack inn, så kabelen avbildet over vil trolig fungere og lyden vil bli stereo.
Kan virke som du trenger en mikser for at det skal bli "skikkelig"

En slik som dette bør kunne brukes.
Sist endret av Automatiker; 28. september 2017 kl. 08:46.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Kan virke som du trenger en mikser for at det skal bli "skikkelig"
Vis hele sitatet...
Det er vel om han trenger mer "volum" ellers skal det funke fint med kabel som jeg la ut rett inn.
Har vært å testet, og fant ut at det er kabelen som Yalla har vedlagt jeg trenger, så den er bestilt. Nå har jeg derimot fått ett nytt problem. Høyttalerne er store, med et 15 toms element, to 10 toms og et horn, som tilsier at disse skal spille høyt, men så langt har jeg ikke fått de til å spille høyt i det hele tatt. Vil en mikser hjelpe på den saken, eller er det noe jeg har gjort galt med kablene fra høyttalerne til forsterkeren?
Sitat av BirgertNordd Vis innlegg
Vil en mikser hjelpe på den saken, eller er det noe jeg har gjort galt med kablene fra høyttalerne til forsterkeren?
Vis hele sitatet...
Du skriver jo ikke hva kilden din "aux" er, telefon?

Du finner ut dette når du får riktig kabel, det er umulig å svare på men generelt så blir det ikke nok nei. Får du ikke nok "volum" er en liten mikser løsningen.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du skriver jo ikke hva kilden din "aux" er, telefon?

Du finner ut dette når du får riktig kabel, det er umulig å svare på men generelt så blir det ikke nok nei. Får du ikke nok "volum" er en liten mikser løsningen.
Vis hele sitatet...
Det er telefon ja, men en liten mikser som nevnt tidligere vil gjøre at man får mer lyd ut av høyttalerne?
Sitat av BirgertNordd Vis innlegg
Det er telefon ja, men en liten mikser som nevnt tidligere vil gjøre at man får mer lyd ut av høyttalerne?
Vis hele sitatet...
For å svare generelt så ja. Hvis ikke fortserken får nok inn kan den ikke gi full spiker ut. Da fungerer mikseren som en forforsterker.