Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2670
Siden jeg fikk så god respons på mitt første innlegg kjører jeg på med et til

Dette skjedde da jeg skulle hjem til en mellomstor norsk flyplass på flyet fra København. Er klar over at tollvesenet regelsmessig sjekker passasjerer fra byer som Køben/Amstern osv, så ble ikke overassket da jeg så de stå ved utgangen. Hadde ikke noe ulovlig med meg så var ikke så nærvøs da jeg ble tatt inn til et rom på random kontroll. Hjertet banket riktignok litt fortere enn vanligvis da jeg røyker daglig og vet de ikke liker sånt i Norge.

Tolleren var en typisk snut-type, og det første han spurte om var selvfølgelig om jeg røyket/brukte noe narkotika. Her valgte jeg å si at jeg ikke holder på med sånt. Mulig han merka at jeg begynte å bli litt nervøs på dette tidspunktet. Regnet likevel med dette skulle ordne seg raskt da jeg ikke hadde med meg noe og oppførte meg fint og respektfult. Da jeg sa jeg ikke hadde på meg noe sa han med en gang at tollvesenet kunne ta urinprøve. Merket fort mye motgang og lite samarbeidsvillighet fra tolleren med en gang jeg begynte å stille spm ved hvor lang tid dette ville ta osv. I sekken og bagen finner han bla papes, clear eyes og et EZ kit. Han spør igjen og jeg bruker narkotika men jeg velger å stick to my guns og nekte, da de egentlig ikke skal bry seg om bruk. Han spør gjentagende ganger om urinprøve men jeg nekter samtykke hver gang. Etter å ha searchet sekken og bagen grundig regner jeg med det er over, men neida.

Blir tatt med inn på en liten glattcelle og strippet naken og full search av klær, under pungen osv. Han spør gang på gang om urinprøve, men jeg nekter. Er veldig nervøs by this point og begynner å stille litt spørsmål ved hvorfor de holder meg så lenge osv. Tolleren har nå blitt en skikkelig lok-snut-type og kaller denne glattcellen et "venterom" som jeg må sitte i til de har undersøkt alt. Da jeg stiller spørsmål ved om de har lov til å bare plassere meg der, svarer han "Koffår ikke?!". Tross frustrasjonen er jeg fortsatt rolig og respektfull, dog drittredd pga glattcelleopplevelsen osv som er ny for meg. gang på gang spør han om urinprøve og om jeg bruker.

Etter ca 30 min alene i denne lille glattcella mens de skal "undersøke tingene mine nærmere" kommer han tilbake å spørr om urinprøve og bruk igjen. Jeg nekter igjen. ca 10 min senere kommer han tilbake og lar meg gå.

Jeg lurer på om såppass grundige sjekker er normale? og hva skulle han egentlig med pissings da de ikke bryr seg om bruk? Har ingen tidligere records med verken politiet eller tollvesenet. Hele greia tok ca en time. Vil også legge til at jeg godt forstår at de sjekker grundig, og ikke påstår de gjorde noe grunnleggende galt. lurer bare på om slikt er vanlig. Neste gang kommer jeg nok til å inrømme at jeg røyker med en gang, men si at jeg ikke har med noe + ikke ha med brukerutstyr.
Ingen erfaring med tollerne, men de ville vel være sikre da. Kanskje du bare har et sånt ansikt :P Vil tro de har rett til å holde folk til de er sikre på at de ikke har med seg noe.

Det er ikke ulovlig å røyke i utlandet så vidt jeg har fått med meg, det er heller ikke ulovlig å besitte ubrukt brukerutstyr av noe slag (en bong med rester er ulovlig). Så jeg ville nok tatt med meg det jeg ville av papes og tester, da de ikke kan gjøre noe med det, de kan vel heller ikke ta disse fra deg.
ikke gjør noe annerledes neste gang... det er ikke ulovlig å røyke i et land hvor dette er lovlig, for å så dra til f.eks norge. men hvis du innrømmer bruk, vil de prøve å ta førerkort fra deg på "edruelighet". og ganske sikkert også rassia, bøter og pisseprøver i årevis om du vil ha førerkort tilbake
Du kunne ringt en person som er en god venn av deg og latt som det var en juridisk bistander?
Helt enig med tetragrammaton her. Ikke gjør noe annerledes neste gang. Sånn nå har du hørt det 2 ganger håper det sitter fast.

Det er ikke på sin plass og det gir ikke mening å innrømme narkotika bruk til tollvesen/politi med mindre de har helt klare beviser. I denne saken ville du ikke være tjent på noen måte å innrømme bruk som du har gjort utenfor Norges grenser, da det er irrelevant. Høres ut som en veldig innpåsliten toller! Ikke greit å havne i sånne situasjoner, men klapp deg selv på skuldra, du gjorde alt riktig fra et juridisk perspektiv.

Kanskje de lette etter noen/noe? Kanskje han hadde en dårlig dag på jobb. Eller kanskje han bare er inkompetent som toller. Kanskje det var som du sier en helt random kontroll.
ArbeidsledigProletar
Opplevd det samme. Ble "markert" på retur fra amdam. Hadde ingenting på meg og frykta ingenting, de trua med pisseprøve og full pakke for å skape dramatikk eller noe.

Fikk gå etter å ha kledd av meg og de fikk rota igjennom de sure klæra mine.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
ikke gjør noe annerledes neste gang... det er ikke ulovlig å røyke i et land hvor dette er lovlig, for å så dra til f.eks norge. men hvis du innrømmer bruk, vil de prøve å ta førerkort fra deg på "edruelighet". og ganske sikkert også rassia, bøter og pisseprøver i årevis om du vil ha førerkort tilbake
Vis hele sitatet...
Du er vel fortsatt underlagt norsk lovverk selv om du er i andre land såvidt jeg vet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Du er vel fortsatt underlagt norsk lovverk selv om du er i andre land såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Som hovudregel? Nei.

Det er enkelte delar av straffelova som gjeld i utlandet. Det står klart spesifisert kva delar det gjeld.
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Du er vel fortsatt underlagt norsk lovverk selv om du er i andre land såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Ikke alle lover. De lover som gjelder er nevnt i kapittel 12 i straffeloven.
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...PITTEL_1-2#§12

Merk at kapittel 14 gjelder, men ikke kapittel 4 som narkotikaloven ligger under.
Samme skjedde meg. Jeg og dama kom fra sydentur, og jeg måtte sitte 1,5 time naken på glattcelle på værnes i fjor sommer etter de fant en tom joint-cone jeg hadde glemt i sekken. Kjip opplevelse på morrakvisten.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Opplevd det samme. Ble "markert" på retur fra amdam. Hadde ingenting på meg og frykta ingenting, de trua med pisseprøve og full pakke for å skape dramatikk eller noe.

Fikk gå etter å ha kledd av meg og de fikk rota igjennom de sure klæra mine.
Vis hele sitatet...
Samme skjedde med meg i retur fra amster. ble markert av bikkje og tatt med til siden, full stripp på ei glattcelle og sjekk av bagasje. nektet for bruk, og fikk gå videre etter 30min.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du gjorde alt rett, Tollvesenet har ingenting med hva du gjorde i utlandet.
Dette var en særdeles kjip toller som brukte alle knepene i boka si for å tvinge frem noe fra deg.
Du var offer for det som kalles en "Inngripende undersøkelse"
som innledes når de har misstanke om ulovlig innførsel av stoffer.

De kunne gått så langt som å bruke medisinsk personell for å undersøke "kroppens hulrom", heldigvis slapp du dette.
Kilde.

Har selv blitt stoppet i Tollen et par ganger, sist maste fyren om pisseprøver og forsikret meg flere ganger om at "vi tollere er ikke interessert i bruk, du kan si det til meg om du brukte hasj på ferieturen", jeg innrømte selvfølgelig ikke noe bruk og så hadde vi en stirrekonkurranse før jeg fikk gå.
Jeg kom faktisk fra Kanariøyene, den samme tolleren hadde snakket med meg ved avreise da det gikk et fly til Amsterdam
Ja, han fikk deg ikke til å tyste på deg selv med bruk, så han brukte hardere og hardere midler for å få deg til å avgi prøve. Og siden du nektet og nektet og nektet, så fikk du gå. Ikke gjør noe annerledes neste gang, bortsett fra å ikke ta med deg brukerutstyr, for nå er du mest sannsynelig på en liste og da blir du sikkert undersøkt mer neste gang. "Vedkommende ville ikke avgi urinprøve for å bevise at personen var uskyldig" < Fin liten notis ved siden av navnet ditt hvis noen sjekker litt ekstra når du er dratt inn på et rom for kontroll.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
ikke gjør noe annerledes neste gang... det er ikke ulovlig å røyke i et land hvor dette er lovlig, for å så dra til f.eks norge. men hvis du innrømmer bruk, vil de prøve å ta førerkort fra deg på "edruelighet". og ganske sikkert også rassia, bøter og pisseprøver i årevis om du vil ha førerkort tilbake
Vis hele sitatet...
Samt miste våpen, og sikkerhetsklarering.
Sist endret av Hoarse; 21. januar 2017 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.