Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 13866
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av cesece Vis innlegg
Hvis du tror ... får meg bare til å le.
Vis hele sitatet...
Viktig å ha en sans for humor.
Det kan man av og til bruke til å le litt av seg selv.
Så blir ikke nedturen så vond, liksom.

Sitat av cesece Vis innlegg
Er du enig i at man skal se på det store bildet i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Da kan vi ta Kardashev skalaen, Drake sin ligning og Fermi sitt paradoks.
Som i sum sier at en sivilisasjon som ikke klarer å kontrollere sitt eget miljø, samt overforbruk av ressurser, dør ut før den kommer seg til andre planeter og deretter videre ut av solsystemet.

Det var vel Isaac Asimov som sammenlignet jordens gravitiasjons-avgrunn rent energimessig sett, med en gigantisk hummer-krukke.
Det koster så mye å komme seg ut av den, at en art kun har én eneste sjangse for å gjøre det, og det er når det fremdeles har nærmest gratis energi - EROEI, Energy Return On Energy In, noen oljefelter lå på 12:1 i begynnelsen og tjæresanden er nå på 3:2 - at det kan kaste vekk penger på ting som Saturn-V raketter, som har blitt kalt "den mest effektive maskinen noensinne for å omdanne penger til røyk".

Sitat av cesece Vis innlegg
Det er ikke noe rom for sympatihistorier her, man må holde seg objektiv.
Vis hele sitatet...
Ghandi ble en gang spurt om hva han syntes om den vestlige sivilisasjon, hvorpå han repliserte: "Jeg synes det hadde vært en god idé".

Det eneste som har noe å si er det store bildet.
Vis hele sitatet...
Du får slå opp på den grønne revolusjonen, og se om du ikke kommer frem til at jordene som kan dyrkes på er stort sett ibruk og fungerer i praksis som gigantiske svamper for kunstgjødsel - fremstilt i stor utstrekning av fossile kilder og guano-depoer (gammal flaggermus- og fugle-skit) som har blitt skrapt tomme.

Etterpå kan du ta Peak Phosphorous, og se om du får sove.
Takler du det greit har du ingen planer om å få barn.
Noe jeg holder med deg i.

Jeg skriver det vi vil at ikke skal være under vann vil ikke være under vann
Vis hele sitatet...
Dernest kan du slå opp på sagnet om King Canute, og se hva han blir "husket" for (det er fake, men).

En tidobling i ris produksjon per hektar på 60-tallet utført ved breeding. Når klima forandrer seg kan nye varianter også breedes til å fungere optimalt i nye klima
Vis hele sitatet...
You are not a god.

Vi er på vei til å bevege oss mot gratis mat + elektrisitet til å overleve over de neste 150 årene pga de framskrittene vi gjør idag.
Vis hele sitatet...
Håper du skriver et manus for den boka der, det kan bli morsom lesning.
Skjønt Star Trek har vel slått deg med et halvt århundre.

Framtidens crops vil gi mer mat samtidig som de legger mindre press på ressurser som vann og land.
Vis hele sitatet...
Jøss, alt blir bare bra, liksom?
Kan jeg fryse meg ned til dette skjer? For det høres jævla kult ut.

Angående Gates. For det første så
Vis hele sitatet...
"Kjære dagbok, på min vei til Kirken idag..."
Sist endret av esel; 8. desember 2016 kl. 19:59.
Sitat av cesece Vis innlegg
Jorden kommer ikke til å se lik ut om 100 år. Å si at ting kommer til å være under vann er helt latterlig. Det vi vil at ikke skal være under vann vil ikke være under vann, så enkelt er det. For det første så stiger havnivået uansett, worst case scenario ligger vi 50 år foran skjema om 100 år, 75 år foran skjema om 200 år etc. Her er kanskje litt positiv lesning for å få litt optimisme på hva menneskeheten kan klare https://en.wikipedia.org/wiki/Flood_...he_Netherlands
Vis hele sitatet...
Du kommer med fryktelig mange bastante påstander i innleggene dine. Hvor har du alt dette fra?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Aksepterer du evolusjonsteorien?
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg, er samtidig klar over at det er lærdom jeg har fått på skolen, noe jeg i utgangspunktet ikke har stilt store spørsmålstegn rundt, men; Jeg antar om man møtte en kreasjonist, ville vedkommende sagt at du var blind og bare svelget sannhetene som ble servert deg.

Det var dette som var mitt utgangspunkt for tråden, da jeg tror på 'klimakrisen', men opplever at tvilerne viser til at man er feilinformert eller propagandaoffer, jeg lurte på om det var noe hold i dette.

Man kan lese at Carl I Hagen er tilbake i manesjen, seilene fulle av klimaskepsis.
Skal man ta denne tråden som utgangspunkt viser det seg at det er lite grunnlag til skepsis.
Hva er det da som driver denne bølgen som ser ut til at være kraftig nok til å påvirke stortinget?
Sist endret av Turelli; 14. desember 2016 kl. 14:51. Grunn: claridad
Sitat av Turelli Vis innlegg
Hva er det da som driver denne bølgen som ser ut til at være kraftig nok til å påvirke stortinget?
Vis hele sitatet...
Kortsiktighet og bekvemmelighet vil jeg tro. Det er jo mye mer bekvemt å kalle det hysteri, og bare fortsette med livsstilen som før. Det får jo ingen reelle konsekvenser innen en valgperiode.

I tillegg til grunnene jeg gav i et tidligere innlegg.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Skal man ta denne tråden som utgangspunkt viser det seg at det er lite grunnlag til skepsis.
Hva er det da som driver denne bølgen som ser ut til at være kraftig nok til å påvirke stortinget?
Vis hele sitatet...
Det er det mange grunner til. Mange bryr seg ikke eller er ikke villige til å bruke de ressursene det vil koste samfunnet å gå over til grønn energi. De tenker vel at det ikke vil gå utover dem uansett. Denne oppfatningen kan man selvfølgelig ikke fronte offentlig da det fremstår som høyst amoralsk. Derfor velger de å fremstå som klimaskeptikere i stedet. Da kan de i det minste prøve å påstå at de har en rasjonell grunn til å ikke ville bruke ressurser på et grønt skifte.

Videre er det mange som har en oppfatning om at alt som kommer fra mainstream media må være falskt. Typiske konspirasjonsteori-crackpots. Menneskeskapte klimaendringer er en realitet og temaet vil nødvendigvis få stor oppmerksomhet i mainstream media. Dermed konkluderer disse menneskene med at klimaendringer er skapt av korrupte medier og politikere.
Har noen lyst å regne litt ?

Etter artikkelen på Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/fors...enfra/66514246 Så har jeg sett at noen reagerer på utregningen som er gjort, jeg er langt ifra god i matte og ønsker at noen som kan dette tar en kikk på utregningen.

Påstanden er at havet vil stige 3.5m om 80Milliarder tonn vann blir sluppet ut i havet(Massen er nå på land)

Og stemmer da dette?:
80 milliarder tonn masse (i dette tilfellet vann) pr år skal altså smeltingen medføre, og her har "klimaekspertene" regnet ut at det medfører en havstigning på mer enn 3,5 meter. 80 mrd tonn vann er det samme som 80 billioner kilo (80 000 000 000 000 kilo), og siden vann har egenvekt ca. 1, blir dette 80 000 000 000 000, åtti billioner liter vann. Verdenshavene utgjør ca. 360 000 000 kvadratkilometer. Dermed blir det 222 222 liter pr. km2. En kvadratkilometer er 1 million kvadratmeter (1000 x 1000 meter). Altså kommer det 0,22 liter pr. kvadratmeter, eller 2,2 desiliter pr. m2. Da stiger verdenshavene med 0,22 millimeter pr. år. Hvis dette fortsetter i 100 år (svært lite sannsynlig fordi Tottenbreen har ikke is nok til det) vil verdenshavene stige med 22 millimeter, ikke 3,5 meter.

Finn frem kalkulatoren og si hva du kommer frem til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Påstanden er at havet vil stige 3.5m om 80Milliarder tonn vann blir sluppet ut i havet(Massen er nå på land)
Vis hele sitatet...
Sitat av http://advances.sciencemag.org/content/2/12/e1601610.full
Glaciological estimates of basal melt at the Totten range from 63.2 ± 4 gigatons (Gt) year−1 (24) to 80 ± 5 Gt year−1 (19), the largest (24, 25) or the second largest [after the Amery (19)] basal melt rate for East Antarctic ice shelves with an area >1000 km2.
Vis hele sitatet...
80 milliarder tonn. Per år.

Påstanden er på ingen måte at havet vil stige 3.5m av 80Gt vatn. Påstanden er at Totten-breen inneheld nok vatn til å få havnivået til å stige 3.5m.

Å ta fram kalkulatoren er bortkasta når du ikkje les kjelda rett.

Det står tilogmed i artikkelen du siterer:
Det fører til at isbreen smelter med om lag 10 meter i tykkelse hvert år, ifølge rapporten. Det utgjør igjen et sted mellom 64 milliarder og 80 milliarder tonn masse, ifølge rapporten.
Vis hele sitatet...
Viare stemmer det at Totten-breen i seg sjølv ikkje er stor nok til ei sånn auking - men den drenerer eit gigantisk område. Hugs at isbreer flyt nedover. Det antarktiske kontinentet er dekt av is, som flyt sakte mot sjøen. Det fører til at Totten-breen vert fyllt på av innlandsis. Totalt inneheld antarktis nok vatn til å få 58 meter havnivåstigning om alt smelter!

Dette er klassisk klimafornekting. Dra ut tilfeldige tal, utføre naive berekninger, og vis at dei ikkje kan stemme. Oversjå alt som ikkje passer med det narrativet.

Wikipedia skriv følgjande om breen:
Totten Glacier is a large glacier draining a major portion of the East Antarctic Ice Sheet, through the Budd Coast of Wilkes Land in the Australian Antarctic Territory. The catchment drained by the glacier is estimated at 538,000 km2,[1] extending approximately 1100 km into the interior and 750 km across.
Vis hele sitatet...
538000km^2 er halvanna gong så stort som fastlandsnoreg.
Sist endret av vidarlo; 20. desember 2016 kl. 17:50.