Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3549
Hei!

Jeg har en nabo med en hund jeg er litt redd for. Jeg har ikke noe grunn til å si at den biter folk, men den er for voldsom til at jeg er komfortabel med den, særlig ifht mine barn (barnehagealder). De er ikke redd for den, noe som i og for seg bare gjør meg mer bekymret.
Jeg har selv sett den jage både sauer og høns. Vi har forskjellige dyr (på vår eiendom) og jeg er bekymret for dem også.

Denne hunden er stort sett i bånd, men det hender rett som det er at de mister kontrollen på den, og da løper den inn i min hage.

Naboene bagatelliserer alltid problemet, med at den jager egentlig ikke dyr, det var bare en spesiell situasjon akkurat denne gangen, den tar de ikke, den bare leker, den pleier ikke å stikke av, den er alltid grei med unger... (kan man egentlig si om noen hund at den alltid er grei mot en 2-åring uansett hva den måtte finne på å gjøre mot hunden?). Det er godt mulig jeg ikke har grunn til å være redd, men faktum er nå at jeg er det. Og jeg synes jeg må kunne være i min egen hage uten å bekymre meg.

Noen forslag til å løse dette? Har virkelig ikke lyst til å blande inn politiet, det er jo en god nabo.... noen av dere som har hund? Hvordan ville dere foretrukket å løse det?
Sist endret av mollymus; 3. april 2016 kl. 14:26.
Jeg ville gitt klar beskjed til naboen å sagt at dette problemet faktisk går utover stressnivået og komforten. Ta det med en smilende framtreden og et saklig plan. Det er jo din hage for pokker! Vis han skulle bagatellisere nok en gang, går du frem med hardere kost. Slike ting skal gå på gjensidig respekt uansett. Håper du finner en grei løsning på dette!
Skyr bikkja hvis den kommer i hagen deres eller mot barna.. , den har ikke noe å gjøre på eiendommen deres og dere må passe på deres egne dyr og barn.
Jeg har snakket med dem flere ganger, alltid i en vennlig tone. Mannen min har gitt tydeligere beskjed om at den hunden faktisk ikke kan gå løs. Men det er akkurat som om de ikke skjønner at det er et problem, hunden er jo så snill. Når den løper etter mine sauer så er det fordi jeg har gitt et eller annet feil signal som den har misforstått. EGENTLIG er den "sauesikker", nemlig...Jeg vet at jeg har loven på min side her, og har vært fristet til å ringe politiet. Men jeg har mye med disse folkene å gjøre i ei lita bygd, og tenker at da har jeg startet "krig"...

Har hagle, og vet jeg kan skyte den hvis den jager sau. Men hadde neppe fått meg til å gjøre det. Og da er det i alle fall krig, det er jo "ungen" deres. Av og til er det nesten som jeg håper den biter meg (bittelitt) en dag, så jeg kan be dem avlive den...

Ser for meg fakkeltog og hets i sosiale medier hvis bikkja må bøte med livet, ala overskriftene om "mordet" på Tørres (2) som det sto om i avisene...
Sist endret av mollymus; 3. april 2016 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så gjør som bønder skal, sette opp gjerde rundt tomta si.
Er det et krav ar bønder har gjerde rundt hagetomta si? Innmarka som sauene går på er selvsagt inngjerdet. Men da med tanke på at sauene ikke kommer UT.

Hvis noen skulle ha plikt til å gjerde inn hagen og tunet sitt med 2m høye gjerder så skulle det kanskje være den bonden som har en hund gående løs der? Er jeg helt urimelig?
Nei du er ikke urimelig.. bare si i fra at du kommer til å skyte den hvis den gjør det igjen.. Men synd at hunden må elimineres pga idiotiske eiere
Enig i det. Det er jo sikkert en grei hund, men ikke egnet til å gå løs. Jeg forstår jo at folk er glade i kjæledyra sine, men de bør forstå at ikke alle andre i verden er det....

Lurer liksom på hvilke argumenter som "går inn" hos hundeeiere. Hvis noen her har hund, hvordan ville dere tenkt om situasjonen? Jeg har jo forstått det som at drapstrusler mot dyret ikke øker forståelsen...

Blir litt som å snakke om mobbing mellom unger. Man må vekte sine ord, ellers er det rett i forsvar.
Sist endret av mollymus; 3. april 2016 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selvsagt skal du ikke skyte den, og heller ikke true med det. Hvordan blir naboforholdet da?
Dette er egentlig en ganske komplisert sak, siden noen anser det som en bagatell og andre er ukomfortable med det.
Jeg hadde ikke gjort meg noe av at bikkja til naboen løp på tomta mi, men nå har ikke jeg barn, så det blir en annen problemstilling.

Jeg synes du kan ta enda en prat med naboen og prøve å forklare hvor mye det faktisk plager deg, men at du velger å ikke gjøre en større sak ut av det enn å prate med vedkommende, siden du setter pris på godt naboforhold.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Særlig ifht mine barn (barnehagealder). De er ikke redd for den, noe som i og for seg bare gjør meg mer bekymret.
Vis hele sitatet...
Bare bra at de ikke er redd for den, MYE større sjanse for og bli bitt av en hund du er redd for. Ligger liksom litt i hunders natur å bite før den blir bitt vist den tror det er fare på fære (som f.eks hysteriske mennesker som uten tvil livredde bikkja)



Sitat av mollymus Vis innlegg
(kan man egentlig si om noen hund at den alltid er grei mot en 2-åring uansett hva den måtte finne på å gjøre mot hunden?)
Vis hele sitatet...
Ja det kan man.. kjenner mange hunder som med 100% sikkerhet hadde stukket av i stede for å bite om den ble plaget av barn. Handler om og kjenne hunden



Sitat av mollymus Vis innlegg
Noen forslag til å løse dette? Har virkelig ikke lyst til å blande inn politiet, det er jo en god nabo.... noen av dere som har hund? Hvordan ville dere foretrukket å løse det?
Vis hele sitatet...
Tror du kanskje du har noen mulighet til å bli kjent med bikkja? sånn at vist naboen mister kontroll på bikkja og den stikker i hagen din, at du da ikke er redd den og kan føre den enkelt tilbake til eier?
Du vil da i tillegg mye lettere kunne vurdere om du tror hunden er til noen fare for dine barn når du selv kjenner hunden.

Og uansett så ville jeg tatt en helt ærlig prat med naboen og sagt det helt som det er, og i tillegg kanskje spurt om kanskje bli kjent med hunden om du tørr. De vill sikkert forstå
Jeg vet ikke om det er så komplisert egentlig. Der jo ikke lovlig. Man skal til enhver tid ha kontroll på hunden når den er løs, og om sommeren skal den være bånd uansett. Jeg snakker jo ikke om offentlig vei eller skog og mark her, jeg snakker om min hage og innmark. Mulig jeg er mer redd hunder enn jeg trenger å være, men det må faktisk hundefolk ta høyde for at noen er.
Båndtvang gjelder i hele, landet, uansett om hunden er snill eller slem. Selvsagt er ikke hunder slemme, men eiere kan være veldig dumme.
Enten er hunden i bånd, under eierens kontrol, eller du melder fra til lendsmannen på stedet.
Jeg liker hunder,,men dersom du er hundeeier har du et ansvar for å holde lover og regler som gjelder.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Båndtvang gjelder i hele, landet, uansett om hunden er snill eller slem. Selvsagt er ikke hunder slemme, men eiere kan være veldig dumme.
Enten er hunden i bånd, under eierens kontrol, eller du melder fra til lendsmannen på stedet.
Jeg liker hunder,,men dersom du er hundeeier har du et ansvar for å holde lover og regler som gjelder.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
min hund løper alltid løst når jeg er på tur, kommer det andre hunder roper jeg han inn. politiet har kjørt forbi minimum 100 ganger og aldri sagt et pip. så den loven er ingen vits å følge hvis man har kontroll på hunden. litt som å kjøre bil i 62kmt i 60 sonen. er ikke så nøye
Bare bra at de ikke er redd for den, MYE større sjanse for og bli bitt av en hund du er redd for. Ligger liksom litt i hunders natur å bite før den blir bitt vist den tror det er fare på fære (som f.eks hysteriske mennesker som uten tvil livredde bikkja)
Vis hele sitatet...
Det er jo godt å høre. Prøver å ikke overføre min nervøsitet på dem, men samtidig lære dem å holde litt avstand.

Ja det kan man.. kjenner mange hunder som med 100% sikkerhet hadde stukket av i stede for å bite om den ble plaget av barn. Handler om og kjenne hunden.
Vis hele sitatet...
Vel, den er to år gammel og de har ingen barn. Så jeg stoler ikke helt på at de kan si det sikkert. Og når de påstår at hunden er sauetrygg når jeg selv ser den løpe etter og glefse etter strupen på sauene så må jeg si jeg er usikker på dømmekraften deres...de virker jo ikke helt i stand til å vurdere det objektivt.

Tror du kanskje du har noen mulighet til å bli kjent med bikkja? sånn at vist naboen mister kontroll på bikkja og den stikker i hagen din, at du da ikke er redd den og kan føre den enkelt tilbake til eier?
Du vil da i tillegg mye lettere kunne vurdere om du tror hunden er til noen fare for dine barn når du selv kjenner hunden.

Og uansett så ville jeg tatt en helt ærlig prat med naboen og sagt det helt som det er, og i tillegg kanskje spurt om kanskje bli kjent med hunden om du tørr. De vill sikkert forstå
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner den litt, og klapper den hvis den er rolig. Når den kommer tassende så klarer jeg å få den hjem igjen. Men når den er i killermodus og løper etter dyra så kommer jeg nok ikke til å tørre noe annet enn å rope etter den. Og da hører den ikke etter, unsett om det er jeg eller eier som roper. Virker nesten som den er i transe eller noe.

Sitat av why_not Vis innlegg
min hund løper alltid løst når jeg er på tur, kommer det andre hunder roper jeg han inn. politiet har kjørt forbi minimum 100 ganger og aldri sagt et pip. så den loven er ingen vits å følge hvis man har kontroll på hunden. litt som å kjøre bil i 62kmt i 60 sonen. er ikke så nøye
Vis hele sitatet...
Utenom båndtvangtiden er det fullt lovlig under den forutsetning at du har kontroll på den. Det innebærer at den ikke skal løpe mot, hoppe på, stå i veien for el.l. folk som ikke godtar dette. Man skal vøre ekstra obs når det gjelder barn.
Sist endret av mollymus; 3. april 2016 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes du er altfor snill med naboene dine. Du har gitt de plenty med sjanser. Mulig det er derfor de ikke tar det seriøst, at du har blitt hun som bare sier litt i fra, så koker det bort i ingenting.

Du har all mulig rett på din side. Gå bort til dem, og si at nå er det nok. Siste sjans, hvis det gjentar seg så må du rett og slett melde i fra til politiet. Hvis jeg måtte velge mellom egne barns sikkerhet ,og sikkerheten til husdyra mine mot et godt naboforhold, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Som nevnt tidligere, absolutt båndtvang er absolutt båndtvang. Det er din tomt, ikke nabpen sin. Selvfølgelig skal ikke du måtte sette opp noe gjerde, det er evt naboen din sitt ansvar.
Å si at man kan stole 100% på en hund, spesielt rundt barn er bare tøys. Det er en hund, intet mer.

Jeg har selv hund og barn. Skjer ikke at de to er sammen uten tilsyn. Jeg stoler ikke på at 2 åringen min veit hvordan han skal oppføre seg rundt hunder, og ikke pakker om jeg stoler på at bikkja veit hvor mye en 2 åring tåler. At bikkja går til et uprovosert angrep anser jeg som svært lite sannsynlig, men at han (doberman, nær 40 kg) kan komme til å skade et barn i f.eks lek ser jeg ikke på som usannsynlig i det hele tatt.
Jeg tenker også sånn om dyr. Og alle dyr han en grense for hva de tåler. Får de skikkelig vondt, så biter de, om de er aldri så greie.

Må vel sette hardt mot hardt ja. Men skulle ønske det var unødvendig.
Kjør på. Du har vært mer enn grei nok mot dem.
Du er bekrymet fordi barna dine ikke er redd for hunder?
Det er jo bare bra at de ikke er redd hunder.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Du er bekrymet fordi barna dine ikke er redd for hunder?
Det er jo bare bra at de ikke er redd hunder.
Vis hele sitatet...
Vil jo ikke at de skal være redd hunder generelt, men ser gjerne at de har litt respekt for dem. 2-åringen elsker dyr, men skjønner ikke at det er levende vesener og ikke kosebamser. Jeg lar dem få klappe hunder selvsagt, under tilsyn.
Sist endret av mollymus; 3. april 2016 kl. 19:51.