Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 822
Jeg ser etter en gigabits-switch som tillater at jeg kan begrense den lokale tilgangen og hastigheten. 16-24 porter, noen med PoE er et pluss. Jeg tenkte å dele fibernettet vi snart får inn i huset med leieboerene, men er egentlig lite villig til å dele tilgangen til alle de andre nettverkstilknyttede enhetene jeg har. Jeg har ikke stor erfaring med hva slags støtter en switch burde ha for dette for dette formålet, og lurer derfor på om det holder med QoS, eller om jeg må ha ACL(?) for dette.
Om det er noen som er villig til å dele erfaringer eller anbefalinger så blir det tatt imot med takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
QoS begrenser ikkje bandbreidde. Det prioriterer ulike typer trafikk ulikt. Det er ikkje mange switcher som kan utføre avansert QoS, som t.d. bandbreiddeavgrensing. Realistisk sett ingen switcher i det aktuelle prissegmentet.

ACL er tilgangskontroll, altså kven som får tilgang.

Om eg var deg hadde eg sett opp eit VLAN per leigebuar, og pfsense til å prioritere din trafikk over andre, eventuelt ei høvelig grense med limiters.

Men realistisk sett har du ikkje behov for begrensing om du har nok bandbreidde. Når du bikker eit visst punkt vert det rimelig irrelevant kva anna som går over linja, fordi den er stor nok til å ta unna eit par ekstra pakker uten å hikke. Eg merker t.d. ikkje på latency på ssh om eg har nedstrømstrafikk på 99% av kapasiteten. Og det er ikkje fiber, men kabel. Så prøv utan meir begrensing enn enkel QoS først - men skaff deg ein skikkeleg ruter, t.d. pfsense. For det er på ruteren du vil utføre shaping og limitering.
Supert! Takk for raskt svar. Da blir det forhåpentligvis ikke så dyrt som jeg fryktet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ZuppeGjøken Vis innlegg
Supert! Takk for raskt svar. Da blir det forhåpentligvis ikke så dyrt som jeg fryktet.
Vis hele sitatet...
Nei, tipper ca. 3000 for en Cisco Small Business switch med 24 porter og PoE, og tilsvarande for PC å køyre pfsense på. Om du ikkje har bruk for 24 porter så finn du billigere switcher, men skaff deg ein med VLAN-støtte...
pfSense og VLAN switch er alt du trenger for dette, vill anbefale på det sterkeste å bruke Intel baserte nettverkskort i maskinen for pfSense og Cisco SB SG300 og du har alt du trenger