Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2895
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg har spist diazepam de siste 10 mndene. Dosene har variert, men alltid tatt maks 1 blåvalium\dagen (kjøpt via vendor på nett; skal inneholde 10mg diazepam). Det har vært opphold men ikke lengre enn en 1 uke her og der.

Nå har det seg slik at jeg for første gang skal til psykiater 24\10 for å bli utredet med problemer knyttet til depresjon\angst som jeg har slitt med de siste 10 årene. Legen min har ingen mistanker om rus og jeg har i påvente av behandling fått utskrevet både imovane og sobril (50x 15mg sobril og 10x 5mg imovane - kun hentet de ut fra apotek og eskene er uåpnet).

For 2 uker siden startet jeg nedtrapping. Har brukt benzo.org sin nedtrappings manual. Da jeg begynte for 2 uker siden tok jeg en halv om morgenen og en kvart før leggetid. For 3 dager siden trappet jeg ned til bare en halv om morgenen.

Jeg merker ingen abstinenser enda, men har lest at grunnet lang halveringstid dukker abstinensene opp uker etterpå.

Jeg bor i utlandet og har fortalt at jeg har prøvd de fleste c-preparater i Norge med dårlig restultat forutenom sobril som hjalp litt. Det stemmer ikke helt, men har gitt uttrykk for at jeg ikke vil være en forsøkskanin og at SSRI er uaktuelt. Vil ikke stå fast på medisiner - kun ved behov.

Så til saken.

Legen har sagt at starten av behandlingen går med på forskellige tester for å utelukke diagnoser.

Vil det da bli tatt urinprøver av meg, selv om jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke vil stå fast på medisiner? Planen nå er å stå på samme dose 5-6 dager til før jeg bytter til 2x 15mg sobril\dagen for å "overlappe" og at bare oxazepam slår ut på en eventuell urinprøve.

Burde abstinensene ha kommet nå som det har gått 2 uker? Skal nevnes at jeg har sluttet cold turkey (25mg\3mnd) på sobril før uten stress. Har også sluttet cold turkey på xanor (ca 1mg i 1mnd) for noen år siden og da ble jeg så syk som jeg aldri har vært før. Sengeliggende i 3 uker og gikk ned 8 kg.

Trenger råd om hvordan jeg skal gå frem framover - både for å bli mest mulig clean når jeg skal til utredning og om det er mulig og overlappe en eventuell positiv urinprøve med sobril f.eks.

Takk
Heisann, her var det mye å ta tak i.

Du sier du har brukt valium svært ofte de siste 10 mnder, og at det har vært noen få opphold/pauser på en ukes tid.

Bra at du skal til psykiater om en 2 ukers tid, ville da fokusert så godt du klarer på å fremlegge problemet ditt så korrekt som det kan gjøres. Jeg ville ikke innrømmet mis(bruk) av benzodiazepiner selvom det høres ut som du ikke hadde i hensikt i å ruse deg på disse. Det vil tolkes som rusmisbruk, og og ofte vil det være ødeleggende for din progresjon videre. Jeg håper du får en psykiater med forståelse og kompetanse, og ikke en helt ferskt utdannet en i en alder av 27.

Prøv deg videre med det du alt har gjort, via benzo.org nedtrappingsplan. Gi dette noen uker til, og se hvordan det går. Ikke over-fokuser på abstinenser, desto mer du leser om de forferdelige abstinensene som KAN oppstå, desto flere vil du erfare, flytt fokuset ditt vekk på best mulig måte. Du har tross alt brukt en ganske lav dosering.

Du sier selv at legen din ikke har noen mistanke om rus, så hvorfor skulle han da ta en analyse? Afaik blir du i forkant opplyst om dette hvis det skulle skje. Jeg må si jeg er litt skeptisk til å bruke sobril til nedtrapping hvis det var det du mente. Hold deg heller til planen, mest sannsynlig vil du oppleve få/ingen abstinenser hvis du følger planen din.

Men du vet, vi mennesker er forskjellige, absolutt alt er individuelt, jeg sto på xanor 4-6mg/døgn i ca 46 uker og bråstoppet, fikk ingen reaksjon i abstinenssymptomer. Sobril derimot fikk jeg instant rebound og følte meg utrolig stresset etter bare en periode på 4 uker, jeg var høyt dosert, det ga seg innen 10-12 dager. Lykke til. Send en PM hvis du trenger noen tips
Sist endret av Ellipsis; 10. oktober 2017 kl. 14:16.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Sobril har veldig kort halverings tid, av selv små doser Sobril får jeg psykiske abstinenser etter få timer etter inntak.

Valium har ekstremt lang halveringstid, kan fint ta en hel haug blå valium over flere uker å stoppe cold turkey uten noe som helst problem. Hadde jeg tatt samme mengde i Sobril over flere uker hadde jeg liggi inni ett skap å vært redd for verden.

Når det kommer til nedtrapping uansett hva det er så er det bare å ta mindre doser å kjenne etter selv, du kan prøve noen dager uten, får du syke abstinenser så må du heller trappe ned rolig og kjenne etter hvordan du føler deg, er det bare ett lite sug du tror du kommer deg igjennom så er det bare å fortsette å holde seg unna. Ganske logisk egentlig.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her!

Ellipsis; takk for svar! Jeg har ingen planer om å avsløre benzobruk når jeg skal til utredning. Det jeg blir litt urolig for er at legen sa at kom til og bli uterdret ordentlig med tester\prøver for å utelukke ting. Det er helt sinnssykt hvor forskjellig folk reagerer på medisiner - hadde jeg sluttet med xanor cold turkey på doseringen du sto på hadde jeg død av abstinenser. Bokstavelig talt. På den andre siden så takler jeg tydeligvis sobril bedre enn andre. Jeg kommer sannsynligvis til å sende deg en PM iløpet av uka. Er i en veldig tung periode og har nok problemer fra før av. Kan legge til at jeg er godt trent og tror halveringstiden for diazepam er mye mindre enn 50 timer for meg..

Er det ingen andre her som har vært på utredning for angst\depresjon? Er urinprøver en standard del av prosessen? Tenker jeg i verste fall kan si at jeg nylig har vært i Norge hvor jeg hadde gammel valium liggende, men hvor troverdig det er avhenger vel av hvor høy konsentrasjonen er..

deGrønne Skoger takk for svar! Grunnen til at jeg vurderer å gå over fra valium til sobril er på grunn av utredningen. Har jeg forstått det rett så brytes diazepam ned til oxazepam og det er derfor halveringstiden er så lang. Ved en eventuell positiv urinprøve kan jeg "skylde på sobrilen" som jeg har fått forskrevet. Jeg fremstår som en ordentlig fyr og fastlegen min her nede hadde ingen mistanke - likevel har jeg følelse av at de tar urinprøver av alle pasienter ved de første møtene.

//much love
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her!

Hører også gjerne fra de som har sluttet på ca samme doser diazepam som meg. Som sagt har jeg halvert inntaket fra 10- til 5mg på 2 uker og merker ingen abstinenser...enda.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
TS her!

Ellipsis; takk for svar! Jeg har ingen planer om å avsløre benzobruk når jeg skal til utredning. Det jeg blir litt urolig for er at legen sa at kom til og bli uterdret ordentlig med tester\prøver for å utelukke ting. Det er helt sinnssykt hvor forskjellig folk reagerer på medisiner - hadde jeg sluttet med xanor cold turkey på doseringen du sto på hadde jeg død av abstinenser. Bokstavelig talt. På den andre siden så takler jeg tydeligvis sobril bedre enn andre. Jeg kommer sannsynligvis til å sende deg en PM iløpet av uka. Er i en veldig tung periode og har nok problemer fra før av. Kan legge til at jeg er godt trent og tror halveringstiden for diazepam er mye mindre enn 50 timer for meg..
Vis hele sitatet...
Ja ironisk er det ikke? Jeg tåler ikke sobril. For mange år siden, kanskje tilbake i 08/09 brukte jeg ca 3x så mye diazepam som deg daglig over 14-16mnder. Ja du får sende meg en PM så har jeg noen tips som kanskje kan hjelpe deg litt på veien!
Da jeg ble utredet for angst og depresjon var ikke urinprøver en del av undersøkelsene, men det kan være annerledes nå. Du sier du bor i utlandet, og der kan rutinene være annerledes.
Når det gjelder abstinenser skal du ta det helt med ro. Ikke les om hva andre opplever, konsentrer deg om deg selv. Jeg sluttet med Sobril for noen år siden, var bekymret og søkte etter informasjon på nettet. Redselen for abstinenser var mye verre enn de faktiske abstinensene. Vi mennesker er så forskjellige, så det som gjelder for meg gjelder nødvendigvis ikke for deg.
Lykketil med utredningen, håret du får hjelp. Forøvrig synes jeg du er vel kritisk til medisiner mot depresjon, mange har god hjelp av medisin, men da kombinasjon med samtaleterapi.
Klem fra Betty
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her!

Tenkte det var på tide med en liten update.

Jeg tar fortsatt 5mg\morgenen. Var nettopp i Norge i 4 dager og brukte da 2x 15mg sobril isteden. Har ikke merket noen abstinenser enda og ble litt overrasket da jeg oppdaget at det er akkurat 3 uker siden jeg gikk ned til 5mg. Nå skal det sies at det er 10 mg diazepam av DENNE typen jeg bare kutter i to slik at vær del blir ~5mg. Noen som har erfaring med den typen jeg har tatt? Blir litt overrasket da ingen abstinenser har oppstått enda. Kanskje den inneholder mindre enn 10mg? Husker jeg ble !!VELDIG!! syk da jeg av xanor for noen år siden - da gikk jeg av cold turkey men hadde bare tatt det 5-6 uker.

Lurer også på hva planen blir videre. Skal jeg hoppe rett ned til ~2.5mg\døgnet? Eller stå lengre på 5mg\døgnet? Har ingen hastverk og har ca 75 x 10mg liggende fortsatt. Men ønsker og ihvertfall være helt av til jul. Minst.

Var forøvrig på det jeg trodde skulle bli en utredning på tirsdag - 24\10. Der fikk jeg bare høre at jeg kom til å bli innkalt "snart" og at jeg da skulle svare på mange spørsmål. Tror ikke urinprøver er i bildet.. Fikk også utskrevet Atarax - en allergimedisin - som fungerer beroliggende for noen. Så har tilgang på det hvis noen har tips til hvordan jeg kan bruke det i nedtrappingen.

Setter pris på alt av svar!

<3<3
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
TS her!

Det gikk overraskende bra å slutte med diazepam! Gikk av "cold turkey" et par uker etter siste innlegg og hadde ingen ubehag.

Jeg holdt med i 2-3 mnder, før jeg begynte med daglig inntak på ~10mg\døgnet frem til nå. Disse pillene er kjøpt illegalt og de kommer på brett (Galenika). På søndag kom jeg hjem fra en 2-ukers ferie, og hadde ingen diazepam under den perioden. Merket heller ingen ubehag - hadde kanskje litt problemer med søvn de første dagene..

Er diazepam virkelig så lett å gå av? For et par år siden stoppet jeg cold turkey etter å ha spist xanax i 5 uker. Da ble jeg så syk som jeg aldri har vært før. Forstår også at dette er veldig individuelt, men synes det er rart at jeg skal klare å gå av diazepam så lett (selv etter daglig bruk i ca 1 år) kontra xanax f.eks. Tror ikke det har noe med kvaliteten på brettene å gjøre heller da de funker bra på meg. Placebo? Eller har jeg bare flaks?
Så lave doser er ikke et helvete å trappe ned på, det er når du har spist masse piller (gjerne forskjellige benzoer + kanskje andre ting) daglig og må/vil slutte det blir virkelig tungt.

Høye doser er tungt å komme ned fra!

Gratulerer med veien til å bli pillefri, det er den riktige veien
▼ ... noen uker senere ... ▼
har kuttet ned fra 150-200 mg diazepam døgnet. gikk 5mg og mg ned hver uke i samarbeu\id med en veldig flink fastlege. er nå på 10 mg døgnet etter par mnd. Kuttet cold turkey i over i går. Fikk tips av en kompis og ta en stor dose diazepam en dag så bare slutte helt. Gjorde det spiste 125mg. Har vært helt uten nå i 3 dager uten noen abstinenser. Faktisk tatt opp løping igjen^^ Men dette er jo bare anekdotiske data fra hans side om det kommer til å funke vet jeg vel om en uke eller 3.